2011-04-07, 15:11
Medlem
razaones avatar
Jag var på en klinik och gjorde undersökning. Han som hade hand om det verkade rätt kunnig å pratade så gott om det. Men mitt problem var att han hade linser. Varför jobbar man på ett sånt ställe och inte gör en såndan operation själv? Kan säkert finns synfel som inte funkar med laser men det tror jag inte. Han lär ha en riktigt bra rabatt dessutom.

Synpunkter?
Citera
2011-04-07, 15:15
Medlem
anders_judges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av razaone
Jag var på en klinik och gjorde undersökning. Han som hade hand om det verkade rätt kunnig å pratade så gott om det. Men mitt problem var att han hade linser. Varför jobbar man på ett sånt ställe och inte gör en såndan operation själv? Kan säkert finns synfel som inte funkar med laser men det tror jag inte. Han lär ha en riktigt bra rabatt dessutom.

Synpunkter?

Du kunde frågat honom? Annars finns det ju omständigheter som t.ex. tunna hornhinnor som gör operationer mindre lämpliga och vid vissa styrkor bör man inte heller göra det.
Citera
2011-04-07, 15:22
Medlem
razaones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anders_judge
Du kunde frågat honom? Annars finns det ju omständigheter som t.ex. tunna hornhinnor som gör operationer mindre lämpliga och vid vissa styrkor bör man inte heller göra det.

Det här var en tanke som dök upp efteråt när jag kom hem och övervägde ifall jag skulle göra det. Borde ha frågat. Men finns metoder som lämpar sig för väldigt tunna hornhinnor också. Han kanske vet nåt som vi andra inte vet
Citera
2011-04-07, 16:22
Medlem
komnata622s avatar
Citat:
Det här var en tanke som dök upp efteråt när jag kom hem och övervägde ifall jag skulle göra det. Borde ha frågat. Men finns metoder som lämpar sig för väldigt tunna hornhinnor också. Han kanske vet nåt som vi andra inte vet

Det är ingen hemlighet att ögonläkare och optiker sällan opererar sig själva. Kan man mycket om ämnet så verkar det som att man väljer att inte operera sig.

Synskärpan är bara en av synens kvalitéer och den som blir bättre, det finns andra som ofta blir sämre. Tex kontrast och mörkerseende.
Citera
2011-04-08, 12:23
Medlem
Citat:

Synpunkter?

Nja har man för tunna hornhinnor så kan det vara stopp.

Känner själv några stycken ögonläkare som gjort operationen själva och är supernöjda.

Dom jag känner jobbade på memira och dom har inte så jättebra rabatt. Dom får 5000:- i rabatt och det kan kanske kännas mycket men även med den rabatten så kostar det ju över 20k att göra operationen. Så även fast dom kanske vill göra det så kanske dom inte har råd. Vill man veta så får man fråga.
Citera
2011-04-09, 21:55
Medlem
Forevos avatar
Lyckades dra in en tång med rostkyddsmassa i ögat i torsdags.
Smällen tog hårt och jag har tydligen en reva i hornhnnan nu.
Gjorde så satans ont mellan tors o fre, så jag kontaktade ögonjouren igår och fick komma tillbaka.
De gjorde en undersökning med bl.a. olika färger och sen fick jag ett medel som förstorade pupillen så de kunde undersöka i ögat och det såg bra ut enligt dom.
Fick också nått så kallat hornhinne bandage, som en tunn lins samt antibiotika.
Linsen tog bort en del av smärtan fast jag hade skitont i ögat igårkväll.
Idag känns det bättre, har inte använt nån av ögonen sen i torsdags eftersom vänstra ögat gjorde så ont så jag inte ens kunde öppna det högra!

Nu är jag grymt ljuskänslig i båda ögonen (mest vänstra) och synen i det vänstra är helt blurrigt, ser absolut ingenting!

Är detta tackvare linsen?
Linsen ska bort på onsdag iaf.

Sitter nu med en hemmagjord lapp över ögat för att kunna se med det högra eftersom irritationen gör att jag måste hålla båda öppna.

Träffade förövrigt en yngre kille på jouren som hade gjort en procedur hos Koskelas, han mådde visst inte speciellt bra och fick varken upp ögonlocken eller såg nått.

Tyckte mer synd om honom än mig själv då han orsakat det frivilligt
Senast redigerad av Forevo 2011-04-09 kl. 22:13.
Citera
2011-04-09, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Forevo
Lyckades dra in en tång med rostkyddsmassa i ögat i torsdags.
Smällen tog hårt och jag har tydligen en reva i hornhnnan nu.
Gjorde så satans ont mellan tors o fre, så jag kontaktade ögonjouren igår och fick komma tillbaka.
De gjorde en undersökning med bl.a. olika färger och sen fick jag ett medel som förstorade pupillen så de kunde undersöka i ögat och det såg bra ut enligt dom.
Fick också nått så kallat hornhinne bandage, som en tunn lins samt antibiotika.
Linsen tog bort en del av smärtan fast jag hade skitont i ögat igårkväll.
Idag känns det bättre, har inte använt nån av ögonen sen i torsdags eftersom vänstra ögat gjorde så ont så jag inte ens kunde öppna det högra!

Nu är jag grymt ljuskänslig i båda ögonen (mest vänstra) och synen i det vänstra är helt blurrigt, ser absolut ingenting!

Är detta tackvare linsen?
Linsen ska bort på onsdag iaf.

Sitter nu med en hemmagjord lapp över ögat för att kunna se med det högra eftersom irritationen gör att jag måste hålla båda öppna.

Träffade förövrigt en yngre kille på jouren som hade gjort en procedur hos Koskelas, han mådde visst inte speciellt bra och fick varken upp ögonlocken eller såg nått.

Tyckte mer synd om honom än mig själv då han orsakat det frivilligt
Oj det där lät inte alls behagligt.
Kan inte svara på din fråga om det är bandagelinsen som gör synen blurrig eftersom jag inte hade sån lins själv. Men jag tänkte på att du skrev att du fick pupillvidgande och stt du fortfarande är ljuskänslig - det tog ett par dagar innan hela min ljuskänslighet gick bort. Det kan du nog vara lugn över än så länge.

Hoppas allt går bra och att ögat läkt bra under bandagelinsen när du får ta ur den på onsdag.
Citera
2011-04-11, 02:34
Medlem
Forevos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av josiefaith
Oj det där lät inte alls behagligt.
Kan inte svara på din fråga om det är bandagelinsen som gör synen blurrig eftersom jag inte hade sån lins själv. Men jag tänkte på att du skrev att du fick pupillvidgande och stt du fortfarande är ljuskänslig - det tog ett par dagar innan hela min ljuskänslighet gick bort. Det kan du nog vara lugn över än så länge.

Hoppas allt går bra och att ögat läkt bra under bandagelinsen när du får ta ur den på onsdag.

Känns bättre idag, har t.om vågat mig ut med en piratlapp från apoteket och gasat runt lite i bilen.
Kan säga att man har noll avståndsbedömning med 1 öga

Går skitbra med högerögat nu, lite ljuskänslig men vadå, suttit inomhus i 3 dagar varav nästan 2 med helt stängda ögon dygnet runt.

Ser lite bättre med vänsterögat, men blurrigt än, misstänker att det är bandagelinsen som gör det, får se på onsdag.

Kan använda ögonen separat, men inte öppna tillsammans, antar att det beror på att jag aldrig haft synfel och nu helt plötsligt har ett "rent" öga och ett blurrigt.
Blir spännande att försöka jobba med 1 öga i 3 dagar, vågar inte ta ut linsen själv, tanken på att själv lyckas framkalla smärtan i ögat om te.x hinnan inte läkt är inget jag vill ha på mitt samvete.

Fick förresten höra av tjejen att en av hennes bekantas sambo i veckan fått "näthinne avlossning" då han fick en smäll (kampsportare). Det lät som en furktansvärd upplevelse

"Näthinneavlossning behandlas kirurgiskt. Vid behandlingen fästs näthinnan åter mot ögats innervägg, hålet i hinnan tätas och vätskan under den sugs upp."
Citera
2011-04-11, 06:21
Medlem
Imperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peep
Jag har varit på ett par olika förundersökningar på olika kliniker i Stockholm nu. Cityakutens nya ögon, Medocular och Globen ögonklinik.

Jag har dock ett problem! Verkar som att jag har väldigt stora pupiller (8mm i mörker) vilket gör att de på medocular inte vill operera. På Globen Ögonklinik verkar de dock vilja operera men säger att jag troligtvis kommer att se ljusfenomen i mörker om jag inte redan gör det. De rekommenderade LASEK/ELSA just på grund av mina stora pupiller

Är det någon här som har gjort en operation trots stora pupiller? Hur har det fungerat för er?

Jag har stora pupiller och opererade ögonen för ca fem år sedan. De var verkligen precis på gränsen och då var det en (då) helt ny maskin med större yta än de tidigare. Har för mig att de var 10mm tom, men jag kan minnas fel. De varnade för att jag led extra risk för "ljusfenomen" ("halos") men då jag inte längre kunde använda linser pga misskötsel, ingen ärrvävnd, men ögnen var helt enkelt jävligt känsliga. Känsligheten märkte jag av med extra lidande efter operation, tog fem dagar innan jag kunde fungera normalt i dagsljus!
Har nu en ganska markant nedsatt mörkersyn, från en väldigt bra innan, vilket är lite störande och om det är mörkt ute så blir jag lite extra störd av lampor i "bakgrunden" men jag ångrar mig absolut inte! Inga supermarkanta "Halos" men ljuspunkter blir lite mer utsuddade. Bäst investerade 26k i mitt liv!

Jag gjorde min operation på Novius på östermalm i Stockholm efter att ha läst på som en galning. Då hade de Sveriges mest erfarna läkare på området samt den absolut senaste och bästa tekniken. (Satt och läste på massor av bransch- och tekniksidor och olika tillverkare).
En kompis gjorde operation på samma ställe i somras och han körde hem själv efter operationen! Var helt återställd samma kväll! Tror han gjorde Epi-Lasik men är inte säker. Jag gjorde LASIK.
Citera
2011-04-11, 16:27
Medlem
Wheatstacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imperor
men då jag inte längre kunde använda linser pga misskötsel,

Lite nyfiken, pga vad för sorts misskötsel?
Citera
2011-04-11, 16:55
Medlem
Imperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wheatstack
Lite nyfiken, pga vad för sorts misskötsel?

Har väl egentligen inte varit värre än många andra som missköter sin linser betydligt värre. Men efter omkring tio år med linser som jag då och då somnat med eller tom haft på under flera vakna dygn vilket ett flertal gånger lett till ögininfektioner så kunde jag inte längre använda linser alls. Testade flera märken och typer och alla skavde och irriterade rejält, endags värre än månads... Vet inte vad felet är egentligen, trodde att det berodde på ärrbildning, men när jag gjorde undersökningen så fanns ingen betydande ärrbildning att se.
Citera
2011-04-17, 19:15
Medlem
lallees avatar
Har varit sugen på att operera ögonen sen jag först hörde om det, nu börjar jag få åldern inne (blir 21) Så har bestämt mig för att jag ska genomgå en operation inom närmsta månaden. Så nu är de det här med vilken klinik man ska välja. Bor mitt emellan Stockholm o Göteborg, finns kliniker i närheten men priskillnaden ligger på nära 10.000kr o det är Memira och Capio Medocular. Det verkar som att LASEK får bäst kritik och verkar snällast mot ögat i långa loppet så ska köra på den är det tänkt. Iaf har jag några kliniker som det står emellan, tänkte ifall någon har erfarenhet eller vet något om dem!

http://www.laserforalla.se/ - 19.800kr för båda ögonen. Sidan ger mig dock ett "tv-shop" intryck vilket gör mig osäker. När man läser om kliniken så låter den ju dock bra, är ju såklart deras egna ord men.

http://www.cityakuten.se/ - 23.000kr

http://www.godsyn.se/ - 24.000kr

Är ju ändå ganska stor priskillnad mellan dessa bara, men tar ju det säkra före det osäkra hur som helst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in