2003-11-07, 01:56
Bannlyst
Hur är det med bieffekter då?
Har hört mycket om saker som torrhet i ögonen, sämre nattseende, halo-effekter (att det blir små ljusringar runt vissa saker) osv.
Någon som har några erfarenheter av sånt, eller som är helt bieffektsfri?
Citera
2003-11-07, 02:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thompa
Hur är det med bi-effekter då?
Har hört mycket om saker som torrhet i ögonen, sämre nattseende, halo-effekter (att det blir små ljusringar runt vissa saker) osv.
Någon som har några erfarenheter av sånt, eller som är helt bi-effektsfri?

Det kan lät avvärjas genom att äta en massa honung och sticka halsdukar hihihi
Citera
2003-11-07, 04:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gargamel
Det kan lät avvärjas genom att äta en massa honung och sticka halsdukar hihihi

Ursäkta. Ska inte hända igen. Hjärnan är trött och fungerar inte som den ska... Jag skäms. Såpass solklara grammatiska våldsbrott brukar jag inte göra.
Citera
2003-11-07, 17:22
Medlem
Boogaloos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
mycket möjligt. Läkare har oftast ingen verklighetsuppfattning. Min husläkare brukar imitera utvecklingsstörda offentligt.
Låter rimligt...
Citera
2003-11-07, 19:27
Medlem
Jag har oxå opererat båda mina ögon,det är det bästa jag gjort!
var närsynt som fan innan men nu är det helt perfa!
Den enda bieffekten jag fått är att jag har något sämre mörkersyn,men det är minimalt.

Gjorde min operation i GBG.
Citera
2003-11-21, 12:11
Medlem
Boogaloos avatar
Japp, då har man bokat in sig på Medocular i början av december. Jag kommer givetvis att hålla er intressenter uppdaterade...
Citera
2003-11-21, 12:17
Bannlyst
Hörde för ett tag sedan om en relativt ny metod, jämfört med LASEK och liknande. Det rörde sig tydligen om att man opererade in en ny lins ovanpå ögat, en lins som aldrig behövde bytas. Och man slapp laseroperationer och ärr och liknande saker som de kan ge. Dessutom kunde de plocka bort linsen om man inte blev nöjd, utan bieffekter.
Om man använder laserkirurgi så har du vad jag har förstått oftast bara en chans. Funkar det inte, så är det kört. Med linsen så kunde du ändå köra en laseroperation efteråt om du inte blev nöjd med linsen.

DOCK, så minns jag inte vad den tekniken hette, så jag har inte kunnat hitta någon information om det.
Någon som vet mer om namn eller länkar osv.?
Och som vanligt, folk med erfarenheter av alla operationer är alltid intressanta. Är speciellt intresserad av bieffekter av operationer (typ dåligt mörkerseende, "halo"-effekter osv.)
Citera
2003-11-21, 13:18
Medlem
ryllemans avatar
Hur länge håller ögonen sig skarpa då? Sitter med glasögon och varje gång jag går till optikern för att tjacka nya glajds så har synen försämrats lite grann, vore ju inte kul om man får börja använda glasögon igen 5-6 år efter operationen.
Citera
2003-11-21, 16:17
Medlem
Boogaloos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thompa
Hörde för ett tag sedan om en relativt ny metod, jämfört med LASEK och liknande. Det rörde sig tydligen om att man opererade in en ny lins ovanpå ögat, en lins som aldrig behövde bytas. Och man slapp laseroperationer och ärr och liknande saker som de kan ge. Dessutom kunde de plocka bort linsen om man inte blev nöjd, utan bieffekter.
[...]
Någon som vet mer om namn eller länkar osv.?
Jag har tyvärr ingen info, men det var väl det som någon av kvällstidningarna hade på en löpsedel i förra veckan? Testa att söka på deras hemsidor.
Citat:
Ursprungligen postat av rylleman
Hur länge håller ögonen sig skarpa då? Sitter med glasögon och varje gång jag går till optikern för att tjacka nya glajds så har synen försämrats lite grann, vore ju inte kul om man får börja använda glasögon igen 5-6 år efter operationen.
Jag har för mig att man måste ha haft stabil syn i minst två år (dvs att styrkan diffat max 0,25) för att en operation är att rekommendera.

Och om synen håller i sig för all framtid vet man inte idag, och det är väl egentligen rätt tveksamt, men det håller säkert i några decennier i alla fall. Mig veterligen har inte ens den första "kullen", de som opererade för 5-10 år sedan, behövt göra en ny operation. Och sedan dess har ju mycket hänt på den fronten.
Citera
2003-11-21, 16:43
Medlem
Caesars avatar
För er som inte vågar/har råd så har jag ett annat tips. Jag har kört med dygnet-runt-linser i nästan ett år nu och det funkar riktigt bra. De sitter i dygnet runt, det enda man behöver göra är att byta ut dem en gång i månaden. Den enda nackdelen är att man är ganska dimmig i ögonen när man vaknar, men det går bort efter ett par minuter. Har prövat vanliga månadslinser och endagslinser i flera år, men dygnet-runt-linserna är i särklass skönast att använda!
Citera
2003-11-22, 06:20
Medlem
Jag har själv glasögon, har haft det sen 1993 och jag har aldrig riktigt seriöst tänkt på att operera mig, eller att skaffa linser. Jag är van vid glasögonen, visst kan det vara jobbigt ibland men jag är van.
Citera
2003-11-22, 06:25
Bannlyst
sicka djävla vikingar ni är,, har man handikappad syn så går man ju såklart utan glasögon och´diverse hjälpmedel,. det gör jag. =0)
visserligen ganska fattig men ändå..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in