Citat:
Ursprungligen postat av thompa
Hörde för ett tag sedan om en relativt ny metod, jämfört med LASEK och liknande. Det rörde sig tydligen om att man opererade in en ny lins ovanpå ögat, en lins som aldrig behövde bytas. Och man slapp laseroperationer och ärr och liknande saker som de kan ge. Dessutom kunde de plocka bort linsen om man inte blev nöjd, utan bieffekter.
[...]
Någon som vet mer om namn eller länkar osv.?
Jag har tyvärr ingen info, men det var väl det som någon av kvällstidningarna hade på en löpsedel i förra veckan? Testa att söka på deras hemsidor.
Citat:
Ursprungligen postat av rylleman
Hur länge håller ögonen sig skarpa då? Sitter med glasögon och varje gång jag går till optikern för att tjacka nya glajds så har synen försämrats lite grann, vore ju inte kul om man får börja använda glasögon igen 5-6 år efter operationen.
Jag har för mig att man måste ha haft stabil syn i minst två år (dvs att styrkan diffat max 0,25) för att en operation är att rekommendera.
Och om synen håller i sig för all framtid vet man inte idag, och det är väl egentligen rätt tveksamt, men det håller säkert i några decennier i alla fall. Mig veterligen har inte ens den första "kullen", de som opererade för 5-10 år sedan, behövt göra en ny operation. Och sedan dess har ju mycket hänt på den fronten.