2003-11-22, 13:48
Medlem
%s avatar
Jag har operarat båda ögonen för snart ett år sedan. Jag har fortfarande torra ögon ibland när jag vaknar. Man får rulla lite med ögat innan man öppnar det så är det lugt. Kanske går över med tiden. Dom var i allafall generösa med piller när jag gjorde det. Fick 2 st 10 mg stesolid innan operatinen och 100 st dextofen + 40 st distalgesic och en massa ögondroppar och skit på recept.
Citera
2003-12-04, 00:19
Medlem
Boogaloos avatar
Ögonoperationen genomförd!

* BOOGALOO BJUDER PÅ SIG SJÄLV OCH SINA ERFARENHETER *

Nu är det gjort, synfelsvänner! Jag har tidigare under dagen genomgått en så kallad vågfronts-operation för att bli av med min närsynthet. Detta gjordes på Medocular i Stockholm till en kostnad av totalt 30,400:-.

Så vitt jag förstod är detta en form av den "vanliga" LASIK-operationen, med något sorts tillägg beroende på någon sorts avvikelse i mina ögon (man kan inte hålla reda på allt).

Så nu har ni en nyopererad FB-användare att ställa frågor till, framförallt ni som var aktiva i Rubbermans tråd.

Vad jag hittills kan meddela är följande:
* I måndags var jag på en timslång undersökning, där jag fick mina ögon testade i ett antal apparater fram och tillbaka. Ett grundligt "vanligt" optiktest genomfördes också.
* Efter det fick jag prata med en läkare om risker etc.
* Idag var jag alltså in för operationen. Efter att ha fått sprit gnuggad runt ögonen fick jag också bedövning i form av dropp i desamma. Kändes rätt märkligt när läkaren sedan petade mig rätt i ögat med någon sorts penna utan att jag kände det.
* Operationen gick till så att jag liggande på en brits fick en duk över ansiktet, med ett "fönster" för det aktuella ögat. Ögonlock- och botten (?) tejpades fast och en vakuumring spändes över ögat. Efter att det hade blivit svart körde de en maskin över ögat, som hyvlade en bit av hornhinnan! Det var faktiskt mycket mindre dramatiskt än det låter.
* Locket som bildades lyftes sedan upp med hjälp av en pincett.
* När det var dags för laserna låg jag och kollade på en röd prick medan lasermaskinen jobbade på åtta olika ställen i rask följd.
* Därefter fälldes locket ned igen, ögat spolades rent och jag fick sätta mig i en brits en bit bort och blunda några minuter.
* Proceduren upprepades sedan med det andra ögat.

Efter operationen, som totalt tog under en halvtimme, fick jag fika och kunde sedan åka hem när jag ville. Det kliade och sved i ögat, men med ett par solglasögon gick det rätt bra. På eftermiddagen sov jag några timmar och ikväll ser jag redan betydligt bättre än innan. Kunde kolla på fotboll utan vare sig linser eller glasögon för första gången sedan mitten av 90-talet.

Närseendet är fortfarande rätt suddigt, och det här tar ungefär dubbelt så lång tid att skriva jämfört med vanligtvis. Dock blir det bättre hela tiden, och imorgon ska synen vara någorlunda stabil.

Hittills är jag strålande nöjd med operationen.

EDIT: Locket som hyvlas upp fälls givetvis ned igen.
Citera
2003-12-04, 00:24
Medlem
Grattis till en lyckad operation och bättre syn!

Tycker det låter lite obehagligt med pill-pill i ögat.
Hur var det under själva operationen, var du nedsövd?
Eller såg du allt som hände? Alltså "hyvlandet" och så?
Citera
2003-12-04, 00:26
Medlem
Raazs avatar
Kanon att du skriver dina erfarenheter..

Vad sa läkaren om risker då? Hur stora är dem egentligen?
Citera
2003-12-04, 00:27
Medlem
.:] Über [:.s avatar
pepparkaksgubben säger grattis
Citera
2003-12-04, 00:32
Medlem
Hin Håle.s avatar
Citat:
...till en kostnad av totalt 30,400:-.

Tur man har ögon som en hök, bokmalandet till trots!

Ett stort grattis till dig iaf! 30K är ju inte så farligt på det stora hela! (För jag antar att det är ett permanent ingrepp.)
Vilka risker finns det då? Kan man t.ex. förlora synen vid ett sådant här ingrepp?
Citera
2003-12-04, 00:45
Medlem
Boogaloos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gargamel
Grattis till en lyckad operation och bättre syn!

Tycker det låter lite obehagligt med pill-pill i ögat.
Hur var det under själva operationen, var du nedsövd?
Eller såg du allt som hände? Alltså "hyvlandet" och så?
Tack för det. Och jag tyckte också att det lät obehagligt med hyvlingen, men det var inga problem. Öööörnnn sade det och sen var det klart.

Under operationen var jag lokalbedövad i ögonen efter att ha fått någon sorts knockout-droppar, dock kunde jag fortfarande se. Själva hyvlandet såg jag dock inte, för den vakuum-ring som lades över ögat trykte till hornhinnan så att det svartnade på det ögat.
Citat:
Ursprungligen postat av Raaz
Kanon att du skriver dina erfarenheter..

Vad sa läkaren om risker då? Hur stora är dem egentligen?
Så gärna så.

Riskerna för att det aldrig blir bra, eller till och med en försämring, tror jag är nästintill obefintliga. I stort sett kan man alltid korrigera ett ingrepp som inte blev riktigt bra. 10-15% får enligt läkaren göra en omoperation på något öga. Ganska hög siffra, men å andra sidan kostar det inget att göra om det och dessutom går ingreppet på 15-20 minuter.

Det som däremot kan hända är att synen försämras gentemot "bästa tänkbara glasögon" (om ni förstår vad jag menar). Om man exempelvis ser 0,7 på optikertavlan (1,0 är körkortsgränsen), men 1,6 med sina glasögon, kan man teoretiskt sett komma att se 1,3 efter operationen. Dock slipper man i vilket fall glasögen.
Citat:
Ursprungligen postat av .:] Über [:.
pepparkaksgubben säger grattis
Tomten utan luva tackar.
Citat:
Ursprungligen postat av Hin Håle.

Ett stort grattis till dig iaf! 30K är ju inte så farligt på det stora hela! (För jag antar att det är ett permanent ingrepp.)
Vilka risker finns det då? Kan man t.ex. förlora synen vid ett sådant här ingrepp?
Tack, tack. 30,000:- är ju trots allt pengar, men såvitt läkarkonsten idag vet så ska jag slippa glasögon "på håll" för all framtid. Dock kan man på äldre dagar komma att behöva läsglasögon, eftersom det är ett helt annat synfel. Mot detta finns det idag inga botemedel.

Risker, se ovan.
Citera
2003-12-04, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hin Håle.

30 400:- ??

Oj, jag kanske borde hitta nån ögonläkare jag med...
Läste 300-400:- dvs. mellan 300 och 400 spänn...
Citera
2003-12-04, 01:21
Medlem
felangurs avatar
Hur stort synfel hade du och hur mycket förväntas det att bli nu efter operationen?
Vet du ifall det finns några andra klinker(felstavat jag vet) i Sverige eller är det bara den där du var som finns i Sverige
Citera
2003-12-04, 01:53
Medlem
alcatrazs avatar
30 400:-??

Jag gjorde samma operation på Globen ögon klinik i gbg och betalade 12 000:- per öga.Själva operationen där tog ungefär 2-3min.
Citera
2003-12-04, 07:26
Medlem
Reine Röksvamps avatar
Bäste dif-kamrat!Hoppas att det går bra och du blir nöjd,o hoppas därmed att dina skarpsynta analyser därmed blir om möjligt ännu skarpsyntare!
Citera
2003-12-04, 10:04
Medlem
AnkBanks avatar
Ville bara säga grattis.

Gott att höra att det finns hopp för alla (rika) synfeliga människor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in