2012-08-12, 18:09
Medlem
MudkipzLovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blafsen
Jättelång tråd om detta med massor av olika åsikter. https://www.flashback.org/t91570

Oh tack =)
Citera
2012-08-12, 21:40
Moderator
ofays avatar
Trådar sammanfogade
Ofay
Citera
2012-08-19, 18:00
Medlem
okey...

jag har varit hos både memira och st eriks ögonsjukhus.
på memira sa de att jag kunde behandlas med fs-lasik, och jag fick en tid som är om en vecka. har läst på massor, de flesta verkar ju väldigt nöjda och jag bestämde mig för att bli behandlad med den metoden.

men, sen var jag på st eriks ögonsjukhus och de sa att de kunde behandla mig med lasek. jag frågade om fs-lasik, men de sa att de helst inte gör den eftersom lasek är säkrare och bättre i längden.
det låter ju bra, men efter allt jag läst här och på andra ställen så verkar den ju grymt smärtsam efteråt. det är ok, det är ju bara några dagar, men det verkar också som om man har problem rätt långt efteråt?

jag vet inte alls! å ena sidan hade jag ju bestämt mig för fs-lasik, å andra sidan kanske det är bättre att göra en lasekoperation eftersom läkarna rekommenderar det.
det jag är rädd för med fs-lasik är att den där fliken ska lossna eller att det ska bli ärrvävnad som stör. hur farligt är detta, om det skulle ske??

hjälp! jag har sån grov beslutsångest och har som sagt tid för operation nästa måndag
Citera
2012-08-20, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brruden
nu har jag läst igenom HELA tråden (tog ett par dagar...) men har ändå några frågor och funderingar.

först lite bakgrundsinfo, kanske inte så viktigt men vill få med allt:
jag började bli närsynt när jag var 11-12 år, fick då ett par glasögon som jag aldrig använde annat än hemma när jag såg på tv. när jag var 17 började jag med linser och allt kändes underbart och det funkade perfekt i flera år, förutom förstås att det var jobbigt att pilla med dom och inte kunna somna hur som helst och allt det där som alla linsbärare känner till.
för 3 år sen fick jag problem med ena ögat, var till vårdcentralen lite fram och tillbaka men dom såg inget speciellt. var även till optikern och fick komma på massa återbesök, dom skrämde upp mig ganska rejält genom att säga att jag helst inte skulle använda linser på ett år (!), att jag kanske skulle bli tvungen att åka till akuten osv osv. så jag slutade gå dit.

började beställa linser på internet och har gjort det fram till idag. har beställt samma styrka hela tiden och tycker att jag sett bra med dom.
vänsterögat har krånglat till och från så i perioder har jag gått runt med bara en lins.

nu de senaste månaderna vet jag inte vad som hänt, men för ett tag sen började båda linserna bråka som faan! dom for runt i ögat, ibland åkte dom så långt upp/bak att jag knappt kunde hitta dom! jag kunde dra linsen till exakt rätt ställe i ögat men det räckte med att jag blinkade en gång så åkte den upp igen. ögonen var också väldigt irriterade, sved och hade sig och jag kunde inte använda linserna mer än ett par timmar. fick också konstig "vätska", som slem, i ögonen.

NU:
blev så jävla less på allt krångel med linserna och har alltid hatat glasögonen! linserna har alltid fungerat bra, speciellt de första åren men nu går det knappt längre. vissa dagar känner jag ingenting men oftast måste jag plocka ut dem efter några timmar.

så jag bestämde mig för att ringa memira. var nästan säker på att de skulle säga att mina ögon inte kunde behandlas, eftersom jag den senaste tiden bråkat så mycket med dom (haft linser fast ögonen skrikit nej, pillat med skitiga fingrar osv), men hon kollade runt lite i sina apparater och ställde lite frågor och sa sen att jag kunde behandlas!

hon hade lite anmärkningar på mina ögonlock, sa att de var bubbliga/buckliga, nästan såg ut som kullersten! och det är ögonlocken jag varit mest fundersam över nu den senaste tiden, när jag själv lyft dom för att kolla så har jag också sett att det varit bubbligt, och ibland nästan grumligt som av nån vätska där, vet inte hur jag ska förklara. det har också kommit ganska mycket slemmig vätska, ibland nästan som var!

så det är jag orolig för nu är att trots att mina ögon tydligen är okej att operera (ok tjocklek på hornhinnan osv) så kanske dom inte är riktigt friska? kan dom ha missat det? jag tänker att om det kommer slem/var (vet inte vad det är) och är extra mycket papiller (tror det hette så?! hon sa nåt sånt iaf) på insidan av ögonlocken så känns det inte som om dom är helt friska och kanske inte borde behandlas? det kan ju inte bättra på läkeeffekten direkt?
jag måste även klia mig i ögonen extremt mycket när jag vaknar och när jag duschat, minst 5 minuter! då kommer det också sånt där "slem", som hänger som ett slags tunna trådar ner från insidan av ögonlocken

några andra frågor jag fått efter att ha läst igenom tråden:
1. jag vet att ålderssyntheten kommer att komma även om man är opererad, frågan är om man då kan korrigera detta med läsglasögon?
2. kan man använda linser efter operation eller är ögat för platt?
3. läste att t.ex stridspiloter inte får göra fs-lasik (som jag blev rekommenderad) pga att hornhinnan kanske inte håller för kraftiga tryckfall. hur blir det om jag själv åker flygplan, finns det någon risk??
4. läste om en här som inte fick ett jättebra resultat pga att hornhinnan var tjockare än dom hade trott. dom mäter ju den innan, så hur kan dom göra en felbedömning? what if den hade varit tunnare än dom hade trott??
5. eftersom jag inte varit hos optikern sen 2009 och dom på memira ville ha mina gamla papper därifrån så tog jag med papper från 2008 och 2009. det står samma styrka på dom som jag använder än idag, men tänk om synen hunnit förändras mellan 2009 och nu, trots att jag inte märkt det, och sedan gått tillbaka till samma styrka igen? då har den ju inte varit stabil?

det blev väldigt mycket text känner jag nu, hoppas att någon i alla fall orkar läsa andra delen och kan svara på någon fråga.
det är mest det här med slemmet och bubblet på ögonlocken jag undrar över, samt att det kliar väldigt mycket = dom känns inte helt friska och är därför kanske inte lämpade för operation trots att hon sa det?

har f.ö -2,75 på båda ögonen och har brytningsfel.

Alltså, du borde svälja din stolthet o köra glasögon i 1 år o hoppas ditt var går ner. Klia sig i ögonen i 5min är fan inte normalt, ingen gör det. Och efter operation får du inte röra ögonen... Eftersom hornhinnan ska läka o du kan om du gnuggar skada processen. Operera dig inte nu...

Så känner jag iaf utan att ha gjort operation själv men ingen är här väl expert vare sig de gjort operation eller ej?

Citat:
okey...
men, sen var jag på st eriks ögonsjukhus och de sa att de kunde behandla mig med lasek. jag frågade om fs-lasik, men de sa att de helst inte gör den eftersom lasek är säkrare och bättre i längden.
det låter ju bra, men efter allt jag läst här och på andra ställen så verkar den ju grymt smärtsam efteråt. det är ok, det är ju bara några dagar, men det verkar också som om man har problem rätt långt efteråt?

jag vet inte alls! å ena sidan hade jag ju bestämt mig för fs-lasik, å andra sidan kanske det är bättre att göra en lasekoperation eftersom läkarna rekommenderar det.
det jag är rädd för med fs-lasik är att den där fliken ska lossna eller att det ska bli ärrvävnad som stör. hur farligt är detta, om det skulle ske??

hjälp! jag har sån grov beslutsångest och har som sagt tid för operation nästa måndag

Jag är personligen tveksam till att LASEK verkligen är bättre än FS-LASIK trots att vissa personer i denna tråd påstått det. Problem med "flap" på hornhinnan är största nackdelen (jfrt med LASEK) o det är 1/250 som får det rent statistiskt. Sen har det ju även en massa fördelar med FS-LASIK, se bara jämförelsen som ngn postat innan: http://newvisionfemtosecondlasikindia.com/?page_id=155

* Snabb recovery
* Ingen smärta
* Låg risk för "torra ögon"

Det är lite varning för "Mac vs PC"-syndromet att uttala sig om metod mot metod: En del kommer påstå att jag har helt fel o försöka argumentera att LASEK är bättre än FS-LASIK... Men det handlar inte om att "vinna" diskussionen, utan förhoppningsvis är båda "bra" så ta den metod du själv tror på.
Senast redigerad av nifflo 2012-08-20 kl. 16:39.
Citera
2012-08-20, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nifflo
Alltså, du borde svälja din stolthet o köra glasögon i 1 år o hoppas ditt var går ner. Klia sig i ögonen i 5min är fan inte normalt, ingen gör det. Och efter operation får du inte röra ögonen... Eftersom hornhinnan ska läka o du kan om du gnuggar skada processen. Operera dig inte nu...

Så känner jag iaf utan att ha gjort operation själv men ingen är här väl expert vare sig de gjort operation eller ej?

Jag är personligen tveksam till att LASEK verkligen är bättre än FS-LASIK trots att vissa personer i denna tråd påstått det. Problem med "flap" på hornhinnan är största nackdelen (jfrt med LASEK) o det är 1/250 som får det rent statistiskt. Sen har det ju även en massa fördelar med FS-LASIK, se bara jämförelsen som ngn postat innan: http://newvisionfemtosecondlasikindia.com/?page_id=155

* Snabb recovery
* Ingen smärta
* Låg risk för "torra ögon"

Det är lite varning för "Mac vs PC"-syndromet att uttala sig om metod mot metod: En del kommer påstå att jag har helt fel o försöka argumentera att LASEK är bättre än FS-LASIK... Men det handlar inte om att "vinna" diskussionen, utan förhoppningsvis är båda "bra" så ta den metod du själv tror på.

tack för svar!

båda optikerna jag var hos sa att "slemmet" och kliandet beror på linserna och att det går att operera ändå för att det inte har något med varandra att göra.

det jag undrar nu är, om man nu skulle få "flap" på hornhinnan, hur stor är det då som lossnar?? HELA "locket"? eller den delen som skurits upp? hur stor är den?
och, vad händer om man nu skulle få sånt där hornhinneflap? hur allvarligt är det och vad gör man åt det?

känner också lite så att åsikterna går isär vad gäller vilken som är bäst, men eftersom läkarna på st erik håller rätt hårt på att lasek är klart bäst så känns det ändå som om det väger rätt tungt.

jag är fortfarande inne på fs-lasik, men ja, det är den där flapgrejen som jag har kommit på oroar mig.

förlåt för slarvigt skrivet, sitter här och äter soppa samtidigt :P
Citera
2012-08-20, 22:49
Medlem
Snubben2006s avatar
Brruden; Om du ev. får komplikationer av ögonoperationen, skulle du förlåta dig själv?
Citera
2012-08-21, 10:47
Medlem
LASIK är en variation av LASEK, en evolution skulle jag säga om jag förstått rätt. Själva "flap" grejen är att man skär upp ett snitt på hornhinnan o viker det åt sidan. I standard LASIK så används en mekanisk kniv för snittet och i FS-LASIK används en femto-laser för att göra snittet (förbättring av LASIK). Sen lasrar man linsen p s s som LASEK. Sen viker man tillbaka "flap" och sen läks detta. Dock blir hornhinnan svag i fogen där efter läkningen av hornhinnan.

Notera dock att jag är skeptisk till den där länken jag skickade förut, man ska absolut inte tro alltför mycket på den. Antagligen saknas en hel rader med nackdelar med LASIK. Det finns även sidor som ägnar sig åt att försöka bevisa att LASIK är djävulen själv: http://lasikdisaster.com/studies.htm

Där har du en lista med nackdelar med LASIK skrivet av ngn bitter person, men det kan säkert vara (delvis) sant.
Citera
2012-08-21, 10:55
Medlem
anders_judges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nifflo
LASIK är en variation av LASEK, en evolution skulle jag säga om jag förstått rätt. Själva "flap" grejen är att man skär upp ett snitt på hornhinnan o viker det åt sidan. I standard LASIK så används en mekanisk kniv för snittet och i FS-LASIK används en femto-laser för att göra snittet (förbättring av LASIK). Sen lasrar man linsen p s s som LASEK. Sen viker man tillbaka "flap" och sen läks detta. Dock blir hornhinnan svag i fogen där efter läkningen av hornhinnan.

Notera dock att jag är skeptisk till den där länken jag skickade förut, man ska absolut inte tro alltför mycket på den. Antagligen saknas en hel rader med nackdelar med LASIK. Det finns även sidor som ägnar sig åt att försöka bevisa att LASIK är djävulen själv: http://lasikdisaster.com/studies.htm

Där har du en lista med nackdelar med LASIK skrivet av ngn bitter person, men det kan säkert vara (delvis) sant.

Som jag fattat det så är det lite av en tradeoff, LASEK är äldre och det har utvecklats metoder som är både mer smärtfria och läker snabbare.
LASEK har dock fortfarande fördelen att man slipper göra en flap och har därför lite mindre risker, för egen del så tyckte jag att lite extra smärta och långsam läkning var värt för att minimera riskerna.

Hade jag gått den enkla vägen med LASIK och sedan utvecklat permanenta biverkningar så hade jag ju annars retat ihjäl mig resten av livet att jag inte körde hårda vägen med LASEK istället.
Citera
2012-08-21, 13:41
Medlem
Då LASIK verkar ha mer nackdelar än jag först ville tro börjar jag bli aningen mer övertygad om att LASEK inte är så dum även om det har vissa nackdelar. Men jag är fortf väldigt intresserad av Relex Smile. Jag har läst på lite mer om Relex.

Wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Femtose...ule_EXtraction
Zeiss egen produktsida: http://www.meditec.zeiss.com/relex
Zeiss visar skillnad på LASIK o Relex Smile: http://www.meditec.zeiss.com/c125790...257906001e016b
Zeiss videopresentation: http://www.meditec.zeiss.com/c125790...25790b004bf9b1

Intressanta artiklar:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18721712
1 year & 5 year studier: http://www.modernmedicine.com/modern.../detail/781389
Ett blogginlägg med koll som jämför olika metoder o listar mycket info: http://irvaronsjournal.blogspot.se/2...available.html
Evolutionen av fs-laser: http://www.revophth.com/content/d/fe.../1207/c/22763/ bl a "The next evolution of the FLEx is the small-incision lenticule extraction (SMILE) procedure [...] The benefit of SMILE is that you can use the femtosecond laser to cut the lens shape and remove it through a small incision without incurring any issues with dry eye, cutting corneal nerves, inducing weakening through ectasia and the like."
Senast redigerad av nifflo 2012-08-21 kl. 13:51.
Citera
2012-08-21, 14:23
Medlem
Citat:
okey...

jag har varit hos både memira och st eriks ögonsjukhus.
på memira sa de att jag kunde behandlas med fs-lasik, och jag fick en tid som är om en vecka. har läst på massor, de flesta verkar ju väldigt nöjda och jag bestämde mig för att bli behandlad med den metoden.

Jag opererade mig för snart 1 år sen och om jag gjorde det idag skulle jag gjort No Cut hos Vårda eller om någon annan har samma operationstyp då de inte behöver skära något lock på hornhinnan + att det är lite skonsamare mot ögat mot när de droppar alkohol och föser bort ett cellager. Nu kan de göra detta med lasern utan att röra i ögat..

ca 33 % av honhinnan går åt till locket.. Jag gjorde Intralase/fs-lasik men mitt ena öga blev inte bra och mot kvällarna ser jag suddigt med båda. Ser ca 1.0 på ena ögat och 0.6 på andra. Just nu ser jag suddigt på båda ögonen men jag ser ändå helt ok. Har tagit ögondroppar nästan varje dag sedan operationen.

Jag har läst nu i efterhand att detta lock aldrig nånsin läker fast helt igen och om man gnuggar sig ofta i ögonen kan det bli små veck på locket vilket gör att man kan börja se sämre igen. Det är även vanligt att man blir mycket torrare i ögonen vilket jag har blivit. (därav suddig syn tror jag)

Avråder från fs-lasik, är dock inget proffs men efter det som jag har läst skulle jag aldrig gjort detta. Jag måste dessutom operera om ena ögat och antar att de lyfter locket igen då..
Citera
2012-08-21, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xeonz
Avråder från fs-lasik, är dock inget proffs men efter det som jag har läst skulle jag aldrig gjort detta. Jag måste dessutom operera om ena ögat och antar att de lyfter locket igen då..

Usch, vad hemskt. Jag beklagar att du råkat ut för en "misslyckad" operation. Tack för att du delar med dig, det bidrar starkt till att avskräcka åtminstone mig från LASIK. Måste kännas skit att gjort en operation för att få perfekt syn o sen få "suddig men helt OK" istället Hoppas det löser sig o håll undan med gnuggningar...
Citera
2012-08-21, 17:15
Medlem
åååh....

jag som idag varit nästan helt övertygad om att jag ska köra på fs-lasik trots allt. jag försöker övertyga mig själv om att lasek är bättre, ändå känns det inte rätt!
och anledningen till detta är att jag tycker att dom som gjort det inte är helt nöjda? verkar vara rätt vanligt med att man ser suddigt, ser sämre, får torra ögon osv osv.

jag visste redan innan jag åkte till st erik att dom bara gör lasek (nästan), varför skulle jag börja fundera och vela först när jag varit där och dom sagt det till mig?

nu har jag inte bara beslutsångest, nu har jag riktig ångest också!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in