2009-05-14, 20:52
Medlem
adequates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ninj4h
Du utgår från någon form av konstantism,

Faktum är att det är en mängd variabler som skall räknas in i logiken, hur mycket energi respektive tävlande enhet har, hur mycket dom förbrukar per sträcka, hur mycket energi dom kan bära, förbruka och exekvera osv. Ytterst så kanske man kan se respektive tävlande enhet som fluktuerande orber. Det enda som är konstant är sträckan.

Logiken begränsans med medvetandet. I vilket sammanhang drogs kalkylen upp?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Ekvilibrium
Inte ska vi väl behöva ta hänsyn till bakgrundsvariabler om problemet inte ska realiseras som ett experiment? Det räcker med att ta hänsyn till skillnaden mellan kontinuerliga och diskreta förändringar för att det här problemet ska lösas.
Citera
2009-05-14, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smutz
God Afton.
För några veckor sedan fick jag höra om ett litet "tankeexperiment" (i brist på bättre ord) som fortfarande hemsöker mig. Det går ut på att, rent logiskt, kan Usain Bolt (UB) omöjligen vinna ett hundrameterslopp mot Peter Harryson (PH) bara PH får en meters försprång.

Ni tycker nog detta låter befängt, det gjorde jag med tills jag ficka höra resonemanget:

PH har som sagt 1 m försprång, vi kan säga att det tar UB 0.1 sekunder att tillryggalägga denna strecka. Problemet är att när UB hunnit denna meter så har PH naturligtvis tagit sig fram ytterligare en liten bit på banan, vi kan säga att på 0.1 sek hinner PH 1 dm.
Nu är alltså situationen att PH är 1 dm före UB, vi säger att UB behöver 0.01 sekunder för att ta ikapp denna decimeter. Beklämmande nog hinner dock PH ta sig fram ytterligare 1 cm på den tiden. Und so weiter.

PHs försprång krymper alltså hela tiden men rent logiskt kan väl aldrig UB springa förbi? Så fort han hunnit ikapp PHs försprång måste ju PH hunnit lufsa vidare ytterligare en nanometer.

Är det fel på mitt tänkande eller är det fel på logiken?

Du konstaterar (korrekt) att efter 0.1 sekunder har UB inte sprungit om PH, samt efter 0.11, samt efter 0.111 samt efter 0.1111 osv. Därefter drar du slutsatsen att UB aldrig springer om PH. Detta är en felaktig slutledning.
Om vi låter antalet ettor vara oändligt många, visar det sig att
0.11111111... = 1/9 . Det vill säga, för tider större än eller lika med 1/9 sekund kan vi överhuvudtaget inte dra några slutsatser från ditt påstående.
Citera
2009-05-14, 21:15
Medlem
gröngölings avatar
Man kan ofilosofiskt tänka sig det som att det du beskriver är händelserna innan han kommer i kapp. Allt du behöver göra för att komma runt den logska kullerbyttan är att betrakta två lika långa tidsintervall, t ex när han är en meter i från så springer han ju naturligtvis först en meter och sedan en meter till - eller motsvarande för den sista nanometern,
Citera
2009-05-14, 21:20
Medlem
Smutzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av im3w1l
Du konstaterar (korrekt) att efter 0.1 sekunder har UB inte sprungit om PH, samt efter 0.11, samt efter 0.111 samt efter 0.1111 osv. Därefter drar du slutsatsen att UB aldrig springer om PH. Detta är en felaktig slutledning.
Om vi låter antalet ettor vara oändligt många, visar det sig att
0.11111111... = 1/9 . Det vill säga, för tider större än eller lika med 1/9 sekund kan vi överhuvudtaget inte dra några slutsatser från ditt påstående.

Nu är det överkurs för mig och ska jag vara ärlig är jag inte helt hemma på oändlighet och 1/9.
Hur som helst måste vi dock inte låta antalet ettor vara oändligt många, då de springer ett hundrameterslopp borde väl PH vara i mål efter ett givet antal "delningar" av sträckan? Alltså behöver vi inte laborera med oändlighet.

Förklara gärna om jag missförstått din poäng.
Citera
2009-05-14, 21:25
Medlem
Smutzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gröngöling
Man kan ofilosofiskt tänka sig det som att det du beskriver är händelserna innan han kommer i kapp. Allt du behöver göra för att komma runt den logska kullerbyttan är att betrakta två lika långa tidsintervall, t ex när han är en meter i från så springer han ju naturligtvis först en meter och sedan en meter till - eller motsvarande för den sista nanometern,

Jodå, så långt är jag med. Det är bara det att mitt stackars huvud blir lite ömt av konceptet att om man räknar med försprång och "upphinnande" vinner PH men räknar man bara på vardera löpares hastighet och totalsträcka vinner UB.

Det känns inituivt fel helt enkelt.
Citera
2009-05-14, 21:27
Medlem
Citat:
då de springer ett hundrameterslopp borde väl PH vara i mål efter ett givet antal "delningar" av sträckan?

Nej! Och det är just det som är min poäng. Inte ens efter oändligt många delningar har de sprungit 100 m.
Citera
2009-05-14, 21:33
Medlem
Smutzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av im3w1l
Nej! Och det är just det som är min poäng. Inte ens efter oändligt många delningar har de sprungit 100 m.

Du har nog rätt, det blir ju sjukligt många delningar när man tänker efter. Tangentbordet var snabbare än tanken där.

Filosofiskt sätt kommer löparna stagnera och harva runt på i princip samma punkt i all evighet.
Citera
2009-05-14, 21:36
Medlem
Precis. Tiden för UB att hinna ikapp PH samt sträckan kommer bara gå mot oändligt litet.
Citera
2009-05-14, 21:37
Medlem
Herr gurkas avatar
Är ju bara att Måla ett fint st-diagram så ser man att UB springer om PH!
Citera
2009-05-14, 21:39
Medlem
Smutzs avatar
Jag tror faktiskt att jag kommer kunna sova lite bättre om nätterna nu, tack så hemskt mycket för alla kloka svar.
Citera
2009-05-14, 21:43
Medlem
Herr gurkas avatar
Citat:
Jag tror faktiskt att jag kommer kunna sova lite bättre om nätterna nu, tack så hemskt mycket för alla kloka svar.
Det är fruktansvärt när man får ett sånt här problem på hjärnan Låg och tänkte på något problem med tid (har tack och lov glömt bort det nu ) och blev av med två nätters sömn för några veckor sen!
Citera
2009-05-14, 22:02
Medlem
Estabans avatar
ja tänkte på något liknande detta redan som litet barn, kanske 6 år gammal
det jag funderade på var om man hade en tallrik och ett glas brevid varandra (satt nog vid matbordet när jag kom på iden ) och flyttar glaset 50 % närmare tallriken oändligt många gånger, borde inte då glaset komma oändligt lång stäcka? men samtidigt så kortar man bara ner sträckan mellan de båda föremålen till hälften så de finns alltid lite kvar?
klurigt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in