• 1
  • 2
2009-05-14, 19:08
Medlem
Smutzs avatar
God Afton.
För några veckor sedan fick jag höra om ett litet "tankeexperiment" (i brist på bättre ord) som fortfarande hemsöker mig. Det går ut på att, rent logiskt, kan Usain Bolt (UB) omöjligen vinna ett hundrameterslopp mot Peter Harryson (PH) bara PH får en meters försprång.

Ni tycker nog detta låter befängt, det gjorde jag med tills jag ficka höra resonemanget:

PH har som sagt 1 m försprång, vi kan säga att det tar UB 0.1 sekunder att tillryggalägga denna strecka. Problemet är att när UB hunnit denna meter så har PH naturligtvis tagit sig fram ytterligare en liten bit på banan, vi kan säga att på 0.1 sek hinner PH 1 dm.
Nu är alltså situationen att PH är 1 dm före UB, vi säger att UB behöver 0.01 sekunder för att ta ikapp denna decimeter. Beklämmande nog hinner dock PH ta sig fram ytterligare 1 cm på den tiden. Und so weiter.

PHs försprång krymper alltså hela tiden men rent logiskt kan väl aldrig UB springa förbi? Så fort han hunnit ikapp PHs försprång måste ju PH hunnit lufsa vidare ytterligare en nanometer.

Är det fel på mitt tänkande eller är det fel på logiken?
Citera
2009-05-14, 19:14
Medlem
Men om UB springer snabbare än PH så borde han ju logiskt nog springa ifrån PH. Eller springer de lika fort eller något?
Citera
2009-05-14, 19:15
Medlem
sebbex2xs avatar
ööö

WTF! Asså den var knepig, men om man skulle se dom springa med dom förutsättningarna så borde väl Bolt komma förbi på typ 2-3 sek, eller...
Citera
2009-05-14, 19:20
Medlem
Smutzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kug
Men om UB springer snabbare än PH så borde han ju logiskt nog springa ifrån PH. Eller springer de lika fort eller något?

Självfallet springer de inte lika fort, PH är ju en gammal tjocksmock. Men jag förstår inte hur man kan brotta ned logiken att PH alltid hinner springa ytterligare en liten bit under den tid det tar UB att hinna ifatt försprånget. Försprånget blir självklart extremt litet och krymper under hela loppet men rent logiskt kommer PH vinna om man räknar på mitt sätt.

EDIT: Nu såg jag att mod ändrat rubriken vilket tyder på att detta är ett välkänt filosofiskt problem. Jag är hemskt nyfiken på om det finns någon lösning.
Citera
2009-05-14, 19:22
Medlem
adequates avatar
Nejdå, på logiken är det inget fel. Det är fullt möjligt - för att inte säga oundvikligt - att inhysa oändligt många delsträckor på en ändlig sträcka, ty vilken diskret enhet du än väljer så finns det alltid någon mindre. Stegen som de båda löparna tar är ett exempel på en diskret enhet, och UB (AKA Akilles) kan springa om PH (AKA sköldpaddan). Skillnaden ligger i att vägen inte tar diskreta steg, utan är kontinuerlig.

En jämförelse kan göras med det faktum att det finns oändligt många tal mellan 0 och 1, men det hindrar dig inte från att räkna till 2.
Citera
2009-05-14, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smutz
Självfallet springer de inte lika fort, PH är ju en gammal tjocksmock. Men jag förstår inte hur man kan brotta ned logiken att PH alltid hinner springa ytterligare en liten bit under den tid det tar UB att hinna ifatt försprånget. Försprånget blir självklart extremt litet och krymper under hela loppet men rent logiskt kommer PH vinna om man räknar på mitt sätt.

UB hinner ju springa en längre sträcka på samma tid som PH springer en kortare sträcka. Alltså borde UB springa om PH efter par steg
Citera
2009-05-14, 19:27
Medlem
limpens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smutz
God Afton.
För några veckor sedan fick jag höra om ett litet "tankeexperiment" (i brist på bättre ord) som fortfarande hemsöker mig. Det går ut på att, rent logiskt, kan Usain Bolt (UB) omöjligen vinna ett hundrameterslopp mot Peter Harryson (PH) bara PH får en meters försprång.

Ni tycker nog detta låter befängt, det gjorde jag med tills jag ficka höra resonemanget:

PH har som sagt 1 m försprång, vi kan säga att det tar UB 0.1 sekunder att tillryggalägga denna strecka. Problemet är att när UB hunnit denna meter så har PH naturligtvis tagit sig fram ytterligare en liten bit på banan, vi kan säga att på 0.1 sek hinner PH 1 dm.
Nu är alltså situationen att PH är 1 dm före UB, vi säger att UB behöver 0.01 sekunder för att ta ikapp denna decimeter. Beklämmande nog hinner dock PH ta sig fram ytterligare 1 cm på den tiden. Und so weiter.

PHs försprång krymper alltså hela tiden men rent logiskt kan väl aldrig UB springa förbi? Så fort han hunnit ikapp PHs försprång måste ju PH hunnit lufsa vidare ytterligare en nanometer.

Är det fel på mitt tänkande eller är det fel på logiken?

Men då innebär väl detta att UB (Akilles) måste ta exakt den sträckan som PH har kommit ifrån med och inte ta större steg än så, för om han gör det så kommer han ju uppenbarligen ifrån, PH eller har jag fel?
Citera
2009-05-14, 19:28
Medlem
Du utgår från någon form av konstantism,

Citat:
Konstant

Konstant, (från latinets constare, stå fast), oföränderlig, (be)ständig; i matematik och fysik: oföränderlig storhet. Exempel på matematiska konstanter är π och e. Se vidare Matematisk konstant och Fysikalisk konstant. Inom programmering används ordet för litteraler och för variabler vars värde inte ändras efter att det definierats.

Konstant används också inom vetenskapen som adjektiv: en funktion som är oberoende av en viss variabel sägs vara konstant med avseende på den variabeln.

Faktum är att det är en mängd variabler som skall räknas in i logiken, hur mycket energi respektive tävlande enhet har, hur mycket dom förbrukar per sträcka, hur mycket energi dom kan bära, förbruka och exekvera osv. Ytterst så kanske man kan se respektive tävlande enhet som fluktuerande orber. Det enda som är konstant är sträckan.

Logiken begränsans med medvetandet. I vilket sammanhang drogs kalkylen upp?

Citat:
Ekvilibrium

Ekvilibrium betyder "jämvikt" eller "balans". På svenska används ekvilibrium särskilt inom narratologin, läran om berättandet, och avser det tillstånd av jämvikt som en berättelse tar avstamp i. Rörelsen från ekvilibriumet till motsatsen disekvilibrium, ett tillstånd av kaos, och därifrån till ett nytt ekvilibrium, en ny jämvikt, utgör en berättelse. Denna rörelse ger en berättelse mening och struktur. Som narratologiskt begrepp introducerade ekvilibrium av Tzvetan Todorov.

Begreppet ekvilibrium ligger nära de narratologiska begreppen projekt och orsak-verkan-förhållande, även om dessa snarare beskriver rörelsen snarare än startpunkten.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Ekvilibrium
Citera
2009-05-14, 19:31
Medlem
Smutzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adequate
Nejdå, på logiken är det inget fel. Det är fullt möjligt - för att inte säga oundvikligt - att inhysa oändligt många delsträckor på en ändlig sträcka, ty vilken diskret enhet du än väljer så finns det alltid någon mindre. Stegen som de båda löparna tar är ett exempel på en diskret enhet, och UB (AKA Akilles) kan springa om PH (AKA sköldpaddan). Skillnaden ligger i att vägen inte tar diskreta steg, utan är kontinuerlig.

En jämförelse kan göras med det faktum att det finns oändligt många tal mellan 0 och 1, men det hindrar dig inte från att räkna till 2.

Efter lite efterforskningar (läs. googlande) tror jag att jag förstår vad du menar. Det var ungefär som jag trodde.

Låt oss nu hoppas att några fler än jag får kortslutning i skallen när de ser tråden.
Citera
2009-05-14, 19:35
Medlem
Smutzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av limpen
Men då innebär väl detta att UB (Akilles) måste ta exakt den sträckan som PH har kommit ifrån med och inte ta större steg än så, för om han gör det så kommer han ju uppenbarligen ifrån, PH eller har jag fel?

Nja, vi kan ju tänka oss att vi fryser tiden exakt när UB är är ikapp försprånget även om han är mitt i ett steg. Då bör väl PH ha hunnit ta en nanosekunds steg?

Jag ser ju dock att det hela faller på att människor inte "flyter" fram i exakt kontinuitet utan faktiskt tar steg.
Citera
2009-05-14, 19:45
Medlem
limpens avatar
Så sant så, var dock inne mer på att som du sa, man tar faktiskt steg.
Fast å andra sidan så skulle samma problem uppstå om akilles åkte motorcykel och sköldpaddan färdas med en gammal puchdakota?
Citera
2009-05-14, 20:41
Medlem
adequates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av limpen
Så sant så, var dock inne mer på att som du sa, man tar faktiskt steg.
Fast å andra sidan så skulle samma problem uppstå om akilles åkte motorcykel och sköldpaddan färdas med en gammal puchdakota?
Isåfall kan ett hjulvarv betraktas som ett steg.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in