2012-02-04, 15:59
Medlem
Losifers avatar
Nu var det väldigt länge se jag lyssnade på Requiem i sin helhet men låten War Machine brukar ösa ur högtalarna titt som tätt, den är liksom omslaget bestialiskt grym.
Citera
2012-02-04, 16:10
Medlem
alprazolam_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av monolithic
Requiem är grym! Väldigt underskattad platta och ofta nämns den helt oförtjänt ihop med Octagon vilket är väldigt synd eftersom det är den enda Bathory-plattan som verkligen är av tvivelaktig kvalitet.
Ja, där håller jag verkligen med dig. Det var en av de första plattorna jag hörde med Bathory, och kompisen jag lånade den av sa att den var bra fast "alla tycker den är värdelös". Själv tycker jag den är kanon! Jag kommer ihåg att jag hade en diskussion om den plattan med en vän i frankrike och han tyckte också att den var bra och fattade inte varför alla gnäller på den. Ska banne mig ta en paus från Mortem nu och lyssna igenom den. Det var väldigt längesedan nu...

Bathory - Requiem
Citera
2012-02-04, 19:02
Medlem
Pescis avatar
Även mig har alkoholen skonat från verkligheten för en sekund, och just nu lyssnar jag på Ipeyt - Particular Hatred, vilken är den bästa ep:n någonsin.

Annars har jag mest lyssnat på Trist på sistone. Nån som vet om karln har nått nytt på G?

Också vill jag tacka Adversarius, som tipsade om både Incarnator och Blood Spill!

2012 har ju bjudit på en hel del bra redan, bland annat Azaghal, Dodecahedron och Nekromantheon.

Ska nog ge Licht Erlischt... en chans i morgon i den trettiofyraminusgradiga Norrlandsskogen
Citera
2012-02-04, 19:10
Medlem
Pentagrammatons avatar
Fan vad kul att se att så många andra i den här tråden gillar Requiem. Trodde länge jag var den enda i hela världen som gillade det albumet

Har nyss vandrat flertalet kilometer av oklar anledning i minus 38-gradig kyla och blåst tills håret mitt blev gråfrostigt och nu när känseln börjar komma tillbaka i fingrar och tår myser jag med Heresi - Psalm I. Jävla fint band det. Hörde att han skall komma med nytt snart. Någon som har mer info om det?
Citera
2012-02-04, 19:22
Medlem
Pescis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pentagrammaton
Fan vad kul att se att så många andra i den här tråden gillar Requiem. Trodde länge jag var den enda i hela världen som gillade det albumet

Har nyss vandrat flertalet kilometer av oklar anledning i minus 38-gradig kyla och blåst tills håret mitt blev gråfrostigt och nu när känseln börjar komma tillbaka i fingrar och tår myser jag med Heresi - Psalm I. Jävla fint band det. Hörde att han skall komma med nytt snart. Någon som har mer info om det?
Jag gillar Pax Vobiscum och dess rakt-på-sak, no-bullshit text!

NP: Ondskapt - Lord of All Unclean Spirits
Citera
2012-02-04, 20:16
Medlem
snillet_1s avatar
Jag måste vara en av få black metal-fantaster som inte känner för Bathory. Visst finns det ett par bra låtar här och där, men jag klarar inte av att lyssna på en hel skiva med Quorthon. Kanske Blood Fire Death och Nordland II men annars... Njae.

Wolves in the throne room - Thuja magus imperium

Sjukt bra låt!
Citera
2012-02-04, 20:19
Medlem
Adversariuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pesci
Även mig har alkoholen skonat från verkligheten för en sekund, och just nu lyssnar jag på Ipeyt - Particular Hatred, vilken är den bästa ep:n någonsin.

Annars har jag mest lyssnat på Trist på sistone. Nån som vet om karln har nått nytt på G?

Också vill jag tacka Adversarius, som tipsade om både Incarnator och Blood Spill!

2012 har ju bjudit på en hel del bra redan, bland annat Azaghal, Dodecahedron och Nekromantheon.

Ska nog ge Licht Erlischt... en chans i morgon i den trettiofyraminusgradiga Norrlandsskogen
Sitter med iPhone så jag orkar inte citera stycke för stycke. Appy polly loggies.

Iperyt är fläskiga som fan, lyssnade mycket på Totalitarian Love Pulse förr om åren. Få som kan göra ett bra jobb när det gäller black metal blandad med techno, men de polska skinnskallarna träffar mitt i prick. Den där EP:n minns jag inte om jag hört, har för mig att det nyare materialet är rätt kasst.

Vad gäller lille Janne Trist så säger han hela tiden att saker är på g, skickar demospår och artwork och dylikt men något helt släpp har jag fan inte fått höra på sistone. Hade ju massa demos på min gamla dator(R.I.P.) men jag tror det var spår som senare släpptes som demos. "Nostalgie III" hette en fantastik låt, fan vet var det blev av den... Skulle hamna på någon split tror jag han sa. Han har på sistone haft massa saker igång kring splitsläpp med allsköns olika band, vet fasen inte vilka eller vad som blivit av det. Äh vad fan, när han tar en paus i allt pillertrillande och 80-talspop och går in på Facebook så kan jag haffa honom där och fråga ut honom. Kanske klämma ur honom ett demospår genom att säga att 10,000 svenskar sitter och trånar efter mer Trist. Brukar funka.

Schysst att du gillade Blood Spill och Incarnator, gammalt godis ruttnar aldrig. Bara Necrovore som saknas i bilden då men de antar jag att du känner till.

F.ö. färdigställde vi idag en ny låt med Monstraat. En kort, kompromisslös och våldsam kaoshyllning med lite Venom och Discharge-vibbar här och där. När den dyker upp, vad den heter, var man kan lyssna och om man får lyssna tar vi ställning tid i ett senare skede.

Ursäkta om mitt inlägg blivit skumt eller osammanhängande, opåverkad är man förstås givetvis imte.
Citera
2012-02-04, 21:42
Medlem
damnLFOs avatar
lyssnar just nu på lite spansk utlrabrvtal goregrind
http://open.spotify.com/album/0RVF2zZMfMcsvTRlcYITua

Annars har jag fått tips av en polare om ett nytt projekt som går under namnet Foetial. De spelade nyligen in en trespårsdemo och arbetar på nytt material för en uppföljare..
finns att lyssna på soundcloud.com/dronelogist

demon är som sagt 3 spår och går under namnet "the fiendish plot of mr Mutilation". Som den filmnörd jag är tycker jag det är skitkul referens på skivnamnet

Annars rullar Stabwounds fullängdare Human boundaries varmt nu. Och även Hemdale´s Rad jackson! Mycket mangel och annat rens

Kul att den här tråden dök upp när jag lyssnar som mest på döds och grind
Citera
2012-02-04, 22:02
Medlem
u-99s avatar
Lyrinx - Tides of selfedestruction
Citera
2012-02-04, 23:06
Medlem
Adversariuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pentagrammaton
Okej, om kosmos är ett begränsande fängelse bundet av lagar du hatar så torde ju det mest logiska tillvägagångssättet att arbeta mot skapelsen med hjälp av skapelsen (vilket kaos-gnosticismen ämmar att göra) och på så sätt påskynda undergången/ragnarök/eschaton. Och okej ang musikgrejen, men då är det ju ändå per definition magi du sysslar med eftersom det är en medveten "onaturlig" handling du gör för att komma i kontakt med omänskliga krafter. Och om det finns andra sätt att komma i starkare kontakt med satan så är det väl vettigast att använda sig av dessa metoder också utöver musiken?

Men ja, det är ju högst individuellt och svårt att diskutera om det här eftersom vi ser på det på helt olika sätt. Jag tolkade det endast ur ett kaos-gnostiskt perspektiv då du nämnde att du känner dig mest hemma där.
Nu är jag verkligen mmmmonstruöst väck i pallet för stunden men jag försöker ändå.

Det du beskriver är ju exakt så jag också resonerar. Jag dyrkar intigheten och använder mig av skapelsen för att förstöra skapelsen. Således använder jag mig av musiken som en antikosmisk kraft för att depravera, fördärva och förstöra så mycket som möjligt i största möjliga utsträckning. Där inträder en annan illusion; att djävulens fotarbete går ut på att slå ned posörer, bränna kyrkor, ha sönder ting i allmänhet osv. Jag har aldrig varit i slagsmål, fysiskt är jag en ren vekling, men det finns mycket mer effektiva vapen mot människor. Behärskar man ord och konst på rätt sätt och kan kanalisera sin egen hängivenhet och illvilja på ett rått och slagkraftigt sätt så kan detta påverka andra människor i hög grad. Gillar de det så är det ett steg närmare Honom, föraktar eller hatar de det så är det djävulen som bor i deras hat och fruktan.

Vad jag menar är att om man sjunger Satans psalmer med all hängivenhet och dyrkan man kan uppbåda får musiken flera nya dimensioner och djup. Folk fascineras av det mörka och förbjudna och söker sig till det, och de hinner knappt blinka innan det blivit en del av dem, som sakta äter upp dem inifrån. Unga och svagsinta personer höjer musikerna och deras budskap som någon slags gudar, de tror sig ha hittat en identitet. Då börjar de också anpassa sina liv efter det. Att få folk att ta sitt liv bara genom att be dem göra det är ju ett klockrent exempel på den kraft man får genom Djävulen och genom att musikaliskt propagera för hans framfart, och det har ju som bekant många band lyckats göra. Egentligen är det mord - en artist gör stark och inflytelserik musik om livets meningslöshet, förvirrade ungdomar känner igen sig i det och börjar anamma det som musiken förmedlar, och så fortsätter artisten att via Satan göra musik som som inger visioner i dessa svagsinta unga människor, visioner mer brutala, kvävande, hopplösa, fruktansvärda och becksvarta än deras hjärnor någonsin kan hantera. Då krävs det bara någon liten metaforisk hint från artistens sida så tar de upp rakbladet och går loss på varje ven och artär de hittar.

De tror ju sig hela tiden känna en stark personlig koppling till artisten då han förmedlar det helvete de själva går igenom. Om artisten då spär på de destruktiva och negativa elementen i sin musik tolkar de det som att hans livsvilja sjunker än mer, vilket då också deras gör. De kommer undermedvetet känna att deras liv har en koppling till artistens, och om artisten så uttryckligen uppmanar dem att ta livet av sig så tror de att allt hopp är ute, att botten är nådd och att det inte finns något kvar i livet. De får ju aldrig en relation till artisten som människa utan bara som artist, varpå bara artisten blir en slags spegel för dem i vilken de skådar sig själv, och vid det laget har artisten enorm makt över dessa medvetanden. Utan att ens ha träffat en människa kan han i stort sett styra om de ska leva eller dö. De står nu så nära artisterna och ser så mycket av sig själva i dem att artistens röst blir som en guds röst.

Det hela är egentligen renodlad psykologisk manipulation. I förlängningen skördar man liv i Satans namn. Så därför kan givetvis musik vara så mycket mer än bara konstärligt uttryck; det kan vara en magisk, antikosmkisk kraft stark nog att konsumera människors själar. Bara man använder den rätt.
Citera
2012-02-04, 23:56
Medlem
Cradleoffilths avatar
Lamb of God är ju en gammal favorit, trodde inte de kunde matcha gamla monsterlåtar som 11th hour men blev riktigt nöjd när jag lyssnade på detta: http://www.youtube.com/watch?v=Nx9gDUGX5b0&feature=related
Ingen dansbandsvarning där inte!
Citera
2012-02-05, 00:05
Medlem
Pentagrammatons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adversarius
Nu är jag verkligen mmmmonstruöst väck i pallet för stunden men jag försöker ändå.

Det du beskriver är ju exakt så jag också resonerar. Jag dyrkar intigheten och använder mig av skapelsen för att förstöra skapelsen. Således använder jag mig av musiken som en antikosmisk kraft för att depravera, fördärva och förstöra så mycket som möjligt i största möjliga utsträckning. Där inträder en annan illusion; att djävulens fotarbete går ut på att slå ned posörer, bränna kyrkor, ha sönder ting i allmänhet osv. Jag har aldrig varit i slagsmål, fysiskt är jag en ren vekling, men det finns mycket mer effektiva vapen mot människor. Behärskar man ord och konst på rätt sätt och kan kanalisera sin egen hängivenhet och illvilja på ett rått och slagkraftigt sätt så kan detta påverka andra människor i hög grad. Gillar de det så är det ett steg närmare Honom, föraktar eller hatar de det så är det djävulen som bor i deras hat och fruktan.

Vad jag menar är att om man sjunger Satans psalmer med all hängivenhet och dyrkan man kan uppbåda får musiken flera nya dimensioner och djup. Folk fascineras av det mörka och förbjudna och söker sig till det, och de hinner knappt blinka innan det blivit en del av dem, som sakta äter upp dem inifrån. Unga och svagsinta personer höjer musikerna och deras budskap som någon slags gudar, de tror sig ha hittat en identitet. Då börjar de också anpassa sina liv efter det. Att få folk att ta sitt liv bara genom att be dem göra det är ju ett klockrent exempel på den kraft man får genom Djävulen och genom att musikaliskt propagera för hans framfart, och det har ju som bekant många band lyckats göra. Egentligen är det mord - en artist gör stark och inflytelserik musik om livets meningslöshet, förvirrade ungdomar känner igen sig i det och börjar anamma det som musiken förmedlar, och så fortsätter artisten att via Satan göra musik som som inger visioner i dessa svagsinta unga människor, visioner mer brutala, kvävande, hopplösa, fruktansvärda och becksvarta än deras hjärnor någonsin kan hantera. Då krävs det bara någon liten metaforisk hint från artistens sida så tar de upp rakbladet och går loss på varje ven och artär de hittar.

De tror ju sig hela tiden känna en stark personlig koppling till artisten då han förmedlar det helvete de själva går igenom. Om artisten då spär på de destruktiva och negativa elementen i sin musik tolkar de det som att hans livsvilja sjunker än mer, vilket då också deras gör. De kommer undermedvetet känna att deras liv har en koppling till artistens, och om artisten så uttryckligen uppmanar dem att ta livet av sig så tror de att allt hopp är ute, att botten är nådd och att det inte finns något kvar i livet. De får ju aldrig en relation till artisten som människa utan bara som artist, varpå bara artisten blir en slags spegel för dem i vilken de skådar sig själv, och vid det laget har artisten enorm makt över dessa medvetanden. Utan att ens ha träffat en människa kan han i stort sett styra om de ska leva eller dö. De står nu så nära artisterna och ser så mycket av sig själva i dem att artistens röst blir som en guds röst.

Det hela är egentligen renodlad psykologisk manipulation. I förlängningen skördar man liv i Satans namn. Så därför kan givetvis musik vara så mycket mer än bara konstärligt uttryck; det kan vara en magisk, antikosmkisk kraft stark nog att konsumera människors själar. Bara man använder den rätt.

Ja, men jag.. först borde jag nämna att jag inte bekänner mig till kaos-gnosticismen trots att jag hämtat mycket inspiration och näring från det. Vissa saker tilltalar mig väldigt mycket medans andra saker inte tilltalar mig alls med deras ideologi.

Jag ser inte poängen med att ödsla så otroligt mycket tid och energi på att psykiskt bryta ner svaga individer tills de tar livet av sig. Det ger ju inte så stor effekt på någonting alls i universum. Då är det väl bättre att bara gå ut på stan med automatkarbin och mata ner ungdomar Breivik style. Tänk så otroligt mycket mer människor som lider av det Breivik gjorde än det hela DSBM scenen sysslar med. Jag tycker att banden istället borde söka att genom musiken skicka ut impulser ämmade att väcka "flamman" till liv i dessa vilsna tonåringar så att de blir krigare i kampen mot universum istället för bortglömd statistik.

Det tex Shining gör ser jag bara ner på med totalt förakt. En trasig och värdelös människa tar ut sina problem på andra lika svaga blandat med sk "attention whoring". Han har predikat om självmord i ca 15 år men vandrar fortfarande omkring på jordens yta. Tycker det bara är pinsamt. Han säger att anledningen är att "någon måste ju stanna och predika". Hans glansdagar är över och han predikar bara samma skit för samma publik. Det är dags att leva som du lär, Nicke. Remember: It's down the road, not across the street

Jag tycker Dissection gjorde det perfekt. De spred sitt sataniska budskap på ett "positivt" sätt vilket verkar ha lett en jävla massa folk att börja studera ockultism och utöva magi. Och därmed "förstört" de utan att manipulera de till självdestruktivitet emot deras vilja (det hör ju Demiurgen till) utan istället gett de nycklar att själva öppna helvetets portar med.

Jag är in åt helvete övertrött och orkar inte ta det vidare nu. Skall bege mig till sängs. Lär nog spinna vidare på detta när jag vaknar.
Senast redigerad av Pentagrammaton 2012-02-05 kl. 00:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in