2012-02-05, 01:33
Medlem
damnLFOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pentagrammaton
Ja, men jag.. först borde jag nämna att jag inte bekänner mig till kaos-gnosticismen trots att jag hämtat mycket inspiration och näring från det. Vissa saker tilltalar mig väldigt mycket medans andra saker inte tilltalar mig alls med deras ideologi.

Jag ser inte poängen med att ödsla så otroligt mycket tid och energi på att psykiskt bryta ner svaga individer tills de tar livet av sig. Det ger ju inte så stor effekt på någonting alls i universum. Då är det väl bättre att bara gå ut på stan med automatkarbin och mata ner ungdomar Breivik style. Tänk så otroligt mycket mer människor som lider av det Breivik gjorde än det hela DSBM scenen sysslar med. Jag tycker att banden istället borde söka att genom musiken skicka ut impulser ämmade att väcka "flamman" till liv i dessa vilsna tonåringar så att de blir krigare i kampen mot universum istället för bortglömd statistik.

Det tex Shining gör ser jag bara ner på med totalt förakt. En trasig och värdelös människa tar ut sina problem på andra lika svaga blandat med sk "attention whoring". Han har predikat om självmord i ca 15 år men vandrar fortfarande omkring på jordens yta. Tycker det bara är pinsamt. Han säger att anledningen är att "någon måste ju stanna och predika". Hans glansdagar är över och han predikar bara samma skit för samma publik. Det är dags att leva som du lär, Nicke. Remember: It's down the road, not across the street

Jag tycker Dissection gjorde det perfekt. De spred sitt sataniska budskap på ett "positivt" sätt vilket verkar ha lett en jävla massa folk att börja studera ockultism och utöva magi. Och därmed "förstört" de utan att manipulera de till självdestruktivitet emot deras vilja (det hör ju Demiurgen till) utan istället gett de nycklar att själva öppna helvetets portar med.

Jag är in åt helvete övertrött och orkar inte ta det vidare nu. Skall bege mig till sängs. Lär nog spinna vidare på detta när jag vaknar.
Förstår precis hur du resonerar där, men jag har en jävligt stor förtjuselse i Shining för tillfället och även om det är som du säger att han går emot sina egna budskap är det fortfarande fantastiskt bra musik! Ja, attention-horse finns det fullt av, oavsett var man vänder sina subgenreögon. Jag brukar själv resonera som så, är det bra musik så är det! Oavsett genre, och någorlunda förbisett om person/personerna bakom är riktiga rövpungar!

Nu rullar Evergrey för min gamla ungdoms skull.. Borde nästan ta lite my dying bride efter :P
Citera
2012-02-05, 02:31
Medlem
Primordial - The Heretic's Age

Bryr mig inte ett dugg vad ni "true" black metal-fans tycker; Primordial är ett av de bästa banden jag någonsin haft turen att stöta på och de är definitivt åtminstone grundade i black metallen även om de blandar in annat med.
Citera
2012-02-05, 04:27
Medlem
damnLFOs avatar
General Surgery - Necrology
Citera
2012-02-05, 11:50
Medlem
Frank Friendlys avatar
Ælskar den hær tråden just nu, seiøsa diskussione om kaos gnosticism blandat med lolband som lamb of god.

før någon timma sedan kom kom sjukhuspræstn och bjød in till søndagsgdstjænst, ligger ett fint kapell på min avdelning. jag brukar gå dit och tjuvspela på orgeln nær det ær tomt.

nu ska jag græva ner mig på youtube.
Citera
2012-02-05, 13:00
Medlem
Pentagrammatons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av damnLFO
Förstår precis hur du resonerar där, men jag har en jävligt stor förtjuselse i Shining för tillfället och även om det är som du säger att han går emot sina egna budskap är det fortfarande fantastiskt bra musik! Ja, attention-horse finns det fullt av, oavsett var man vänder sina subgenreögon. Jag brukar själv resonera som så, är det bra musik så är det! Oavsett genre, och någorlunda förbisett om person/personerna bakom är riktiga rövpungar!

Nu rullar Evergrey för min gamla ungdoms skull.. Borde nästan ta lite my dying bride efter :P

Jajjamensan, Shining har en del riktigt fin musik. Det har jag inte något ont att säga om. Men för mig dras musiken ned iom att Niklas är en så jävla pinsam och tragikomisk varelse som han nu är. Men jag lyssnar på en massa band vars medlemmar jag inte tycker om alls. Metallica är ju ett bra exempel på att man kan göra bra musik trots att man lider av cerebral pares. Eller nja... kunde iaf.

Jag gillar faktiskt en del My Dying Bride av någon anledning. The Lies I Sire gick ganska varmt där ett tag i mina högtalare. Nog för att det inte är döds/black någonstans men fuck it. Mörkt och ondskefullt är det då.

NP: My Dying Bride - Bring Me Victory

Citat:
Ursprungligen postat av Frank Friendly
Ælskar den hær tråden just nu, seiøsa diskussione om kaos gnosticism blandat med lolband som lamb of god.

før någon timma sedan kom kom sjukhuspræstn och bjød in till søndagsgdstjænst, ligger ett fint kapell på min avdelning. jag brukar gå dit och tjuvspela på orgeln nær det ær tomt.

nu ska jag græva ner mig på youtube.

När jag låg inlagd någon månad för något år sedan brukade jag roa mig genom att åka omkring i rullstol genom hela sjukhuset och sno alla böcker, tidningar och godis jag kunde hitta. Du borde testa, timmarna bara flyger iväg.
Senast redigerad av Pentagrammaton 2012-02-05 kl. 13:08.
Citera
2012-02-05, 13:30
Medlem
Adversariuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pentagrammaton
Ja, men jag.. först borde jag nämna att jag inte bekänner mig till kaos-gnosticismen trots att jag hämtat mycket inspiration och näring från det. Vissa saker tilltalar mig väldigt mycket medans andra saker inte tilltalar mig alls med deras ideologi.

Jag ser inte poängen med att ödsla så otroligt mycket tid och energi på att psykiskt bryta ner svaga individer tills de tar livet av sig. Det ger ju inte så stor effekt på någonting alls i universum. Då är det väl bättre att bara gå ut på stan med automatkarbin och mata ner ungdomar Breivik style. Tänk så otroligt mycket mer människor som lider av det Breivik gjorde än det hela DSBM scenen sysslar med. Jag tycker att banden istället borde söka att genom musiken skicka ut impulser ämmade att väcka "flamman" till liv i dessa vilsna tonåringar så att de blir krigare i kampen mot universum istället för bortglömd statistik.

Det tex Shining gör ser jag bara ner på med totalt förakt. En trasig och värdelös människa tar ut sina problem på andra lika svaga blandat med sk "attention whoring". Han har predikat om självmord i ca 15 år men vandrar fortfarande omkring på jordens yta. Tycker det bara är pinsamt. Han säger att anledningen är att "någon måste ju stanna och predika". Hans glansdagar är över och han predikar bara samma skit för samma publik. Det är dags att leva som du lär, Nicke. Remember: It's down the road, not across the street

Jag tycker Dissection gjorde det perfekt. De spred sitt sataniska budskap på ett "positivt" sätt vilket verkar ha lett en jävla massa folk att börja studera ockultism och utöva magi. Och därmed "förstört" de utan att manipulera de till självdestruktivitet emot deras vilja (det hör ju Demiurgen till) utan istället gett de nycklar att själva öppna helvetets portar med.

Jag är in åt helvete övertrött och orkar inte ta det vidare nu. Skall bege mig till sängs. Lär nog spinna vidare på detta när jag vaknar.
Alltså, nu säger jag inte direkt att jag kompromisslöst förespråkar detta och praktiserar/uppmanar till praktiserande av det. Det var inte så mycket en hyllning till praxisen i sig som ett exempel på vad man kan åstadkomma genom djävulen. Självklart tar folk livet av sig hit och dit i olika gudars namn dagligen och har gjort i alla år, men jag anser att denna företeelse är speciell i sin renodlade destruktivitet. Annars handlar det oftast om att uppnå ett speciellt mål, ett efterliv eller dylikt; bara genom Satan kan man suga livskraften ur människor på det sättet. Vad jag anser om det beror helt på sammanhang.

Jag tycker också Shining är kassa men jag kommer alltid att hysa en djup förundran för det Kvarforth har åstadkommit. Bara genom att göra musik har han drivit otaliga människor ned i bottenlösa avgrunder. Jag gillar inte att dumma ned saker i stil med "ta livet av dig då om det nu då suger så mycket" utan försöker analysera det hela mer djupgående. Och jag anser att det skäl han anger för att leva kvar är fullt legitimt.

Jag håller absolut inte med om att det skulle vara en demiurgens företeelse att driva folk till självdestruktivitet. Jag håller helt med om att det Dissection gjorde var ytterst beundransvärt och helt i linje med Lucifers kall. Däremot har jag svårt att förstå folk som enbart ser djävulen som en källa till ett rikt, starkt, självständigt och lyckligt liv. Visst anser jag hans väg vara den till äkta lycka, insikt, själslig styrka och dylikt men det kommer ju med ett pris. Depression, svaghet, misär, droger, död, ångest - alla dessa anser jag i allra högsta grad vara sataniska företeelser. Alla dessa mörka och negativa sidor hör för mig ihop med förbjuden kunskap, insikt och antikosmisk styrka; de är två sidor av samma mynt. Ger man sig som enkel människa in i dessa ändlösa mörka domäner får man givetvis förvänta sig att det stundtals kommer bringa sådan vånda att man bara vill dö. Vi pratar trots allt om en allsmäktig destruktiv kraft som söker konsumera. Men väljer man att hänge sitt liv åt ormen så får man betala det priset för sanningen. Demiurgens väg är ett regelstyrt och statiskt liv i hjärndöd, dumlycklig, tanklös och ignorant lydnad; djävulens väg är en av mörker, sanning, eld, blod, smärta, extas, misär, insikt, ångest och styrka. Alla de extrema, intensiva och äkta sidorna av vår existens.
Citera
2012-02-05, 14:32
Medlem
Pentagrammatons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adversarius
Alltså, nu säger jag inte direkt att jag kompromisslöst förespråkar detta och praktiserar/uppmanar till praktiserande av det. Det var inte så mycket en hyllning till praxisen i sig som ett exempel på vad man kan åstadkomma genom djävulen. Självklart tar folk livet av sig hit och dit i olika gudars namn dagligen och har gjort i alla år, men jag anser att denna företeelse är speciell i sin renodlade destruktivitet. Annars handlar det oftast om att uppnå ett speciellt mål, ett efterliv eller dylikt; bara genom Satan kan man suga livskraften ur människor på det sättet. Vad jag anser om det beror helt på sammanhang.

Ur ett kaos-gnostiskt perspektiv åstadkommer det ju ingenting alls om jag inte fått det helt om bakfoten. Att få någon ledsen, avskärmad ungdom att i hemmets lugna vrå dansa från en snara sprider inte så mycket kaos alls. Och ur deras perspektiv kommer självmördaren inte ett enda steg närmare satan eftersom den inte kan undfly Archonerna och bara återföds som lerstöpt bajs. Det är bara onödigt och arrogant.

Citat:
Jag tycker också Shining är kassa men jag kommer alltid att hysa en djup förundran för det Kvarforth har åstadkommit. Bara genom att göra musik har han drivit otaliga människor ned i bottenlösa avgrunder. Jag gillar inte att dumma ned saker i stil med "ta livet av dig då om det nu då suger så mycket" utan försöker analysera det hela mer djupgående. Och jag anser att det skäl han anger för att leva kvar är fullt legitimt.

Efter att ha läst otaliga intervjuer och hört och sett han göra och säga den ena idiotin efter den andra kan jag bara inte respektera han på något plan. Han ter sig för mig bara vara en psykiskt trasig människa som likt en 5-åring vill ta ut sina problem på andra. Sen hans mediakåthet, mytomani och horeri gör det ju inte mycket bättre. Och han har ju hela tiden snackat om att han inte vill leva. Och då är det ju just så enkelt att vill man inte göra något så gör man det inte. Hans anledningar till att han lever idag ter sig bara förvirrade och motsägelsefulla i mina ögon. Jag vill ju inte vara den som ger IshetZenunim i denna tråd någon som helst kredd eftersom jag inte gillar eller respekterar han alls men det ligger något i det han sa om Niklas när han gav sig på mig.

Citat:
Jag håller absolut inte med om att det skulle vara en demiurgens företeelse att driva folk till självdestruktivitet. Jag håller helt med om att det Dissection gjorde var ytterst beundransvärt och helt i linje med Lucifers kall. Däremot har jag svårt att förstå folk som enbart ser djävulen som en källa till ett rikt, starkt, självständigt och lyckligt liv. Visst anser jag hans väg vara den till äkta lycka, insikt, själslig styrka och dylikt men det kommer ju med ett pris. Depression, svaghet, misär, droger, död, ångest - alla dessa anser jag i allra högsta grad vara sataniska företeelser. Alla dessa mörka och negativa sidor hör för mig ihop med förbjuden kunskap, insikt och antikosmisk styrka; de är två sidor av samma mynt. Ger man sig som enkel människa in i dessa ändlösa mörka domäner får man givetvis förvänta sig att det stundtals kommer bringa sådan vånda att man bara vill dö. Vi pratar trots allt om en allsmäktig destruktiv kraft som söker konsumera. Men väljer man att hänge sitt liv åt ormen så får man betala det priset för sanningen. Demiurgens väg är ett regelstyrt och statiskt liv i hjärndöd, dumlycklig, tanklös och ignorant lydnad; djävulens väg är en av mörker, sanning, eld, blod, smärta, extas, misär, insikt, ångest och styrka. Alla de extrema, intensiva och äkta sidorna av vår existens.

Vi menade nog olika saker med ordet "självdestruktiv". Om man läser bibeln, vem är det som går omkring och brutalt och skoningslöst mördar människor och vem är det som skänker människorna vishet, styrka och mod att trotsa skapelsen och uppnå frihet? Alla har rätt att äta av kunskapens frukt och gå emot skapelsen. De som vägrar och väljer att stanna i stagnation och ignorant "lycka" skall utrotas eftersom de är en del av problemet. Man kan välja att antingen hålla i svärdet eller bli dödad av det. Inget annat.

Jag ser Satan som den som befriar en från sådana saker som ångest, depression, misär, droger etc. Tolka mig inte fel nu, som satanist kommer självförakt och depression alltid vara närvarande hur mycket man än spirituellt utvecklas. Det hör liksom till saken att inte trivas. Men genom sin styrka så använder man dessa saker till sin fördel istället för att lägga sig i fosterställning och böla och skjuta heroin för att orka med. Droger ser jag absolut inte som att det hör satan till. Det är för de svaga slavarna och inte de antikosmiska dödskrigarna. Droger lämpar sig bara till rituellt arbete och inget annat. Att på regelbunden basis bruka droger är bara destruktivt (på ett dåligt sätt) och är bara att spela i demiurgens händer. Och ja, det är ju ena riktiga jävla pris man får betala när man är på den här banan. Värdslig lycka och tillfredställelse kommer aldrig nås eftersom man insett att dessa saker inte existerar annat än som kosmiska illusioner skapade för att binda anden till det ruttnande köttet.
Citera
2012-02-05, 15:28
Medlem
Adversariuss avatar
Jag orkar inte med något längre svar men eftersom du envisas med att hela tiden tolka mina svar ur kaosgnostiska vinklar måste jag återigen påminna om att jag aldrig sagt att jag följer den kaosgnostiska läran. Det enda jag sade var att jag känner igen mig i en stor del av deras ideologi. Mitt trosystem är helt personligt och individuellt och kan och ska inte kategoriseras under någon titel. I övrigt står jag fast vid allt jag sagt.
Citera
2012-02-05, 15:38
Medlem
Pentagrammatons avatar
Citat:
Jag orkar inte med något längre svar men eftersom du envisas med att hela tiden tolka mina svar ur kaosgnostiska vinklar måste jag återigen påminna om att jag aldrig sagt att jag följer den kaosgnostiska läran. Det enda jag sade var att jag känner igen mig i en stor del av deras ideologi. Mitt trosystem är helt personligt och individuellt och kan och ska inte kategoriseras under någon titel. I övrigt står jag fast vid allt jag sagt.

Jag tolkade det du sa ur ett kaos-gnostiskt perspektiv för att du sa att du kände igen dig i stor del av deras ideologi och för att det underlättar diskussionen något enormt. Annars blir det extremt luddigt och kan tolkas på en miljon olika sätt. Och mycket av det jag sa var ju endast baserat på min egna tro och inte ur ett kaos-gnostiskt perspektiv.
Citera
2012-02-05, 16:29
Medlem
IshethZenunims avatar
Intressanta diskussioner det blev i tråden, men kanske borde de hållas i Ockultism-forumet istället? Det vore ju kul om det kunde användas till annat än trolltrådar och "jag såg något konstigt i skogen"-trådar.

NP: Dissection - Dark Mother Divine
Citera
2012-02-05, 18:06
Medlem
alprazolam_s avatar
Citat:
Jag håller med. Jag känner en hel del Satanister, men inte många har samma tro eller ideologi; utan det är alltid individuellt. Vissa tror på en personifierad Satan och andra ser Satan som en sorts negativ kraft som finns runt om oss och i vissa människor, etc

Angående det här med DSBM och Kvarforth så måste jag ändå inflika att någonstans så måste man ju anses som "äkta" om man ska kunna manipulera folk till att följa en. Nu vill jag inte uttala mig om just Niklas är äkta på något sätt eller ej, men uppenbarligen så finns det folk som tycker det, efter som Shining har ganska många följare. Jag tror inte det hade lyckats om han inte betett sig på det sätt som han gjort.

Necrovore - 1987 - Divus De Mortuus (Demo)
Senast redigerad av alprazolam_ 2012-02-05 kl. 18:55.
Citera
2012-02-05, 19:12
Medlem
Pentagrammatons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alprazolam_
Jag håller med. Jag känner en hel del Satanister, men inte många har samma tro eller ideologi; utan det är alltid individuellt. Vissa tror på en personifierad Satan och andra ser Satan som en sorts negativ kraft som finns runt om oss och i vissa människor, etc

Angående det här med DSBM och Kvarforth så måste jag ändå inflika att någonstans så måste man ju anses som "äkta" om man ska kunna manipulera folk till att följa en. Nu vill jag inte uttala mig om just Niklas är äkta på något sätt eller ej, men uppenbarligen så finns det folk som tycker det, efter som Shining har ganska många följare. Jag tror inte det hade lyckats om han inte betett sig på det sätt som han gjort.

Åtminstone 90% av alla satanister jag någonsin kommit i kontakt med är antingen Laveyanhängare eller "black metal satanister" som inte fattar någonting egentligen. "Äkta" satanister är ytterst sällsynt i min erfarenhet. Jag undvek väldigt länge att kalla mig själv satanism just på grund av att termen är så extremt skändad och våldtagen av profithungriga grisar som Lavey och media.

Jag orkar inte prata för mycket om Shining. Jag blir för upprörd. Ur min synvinkel är han så långt ifrån "äkta" man bara kan komma. Hela hans karriär har han bara varit ute efter att provocera och synas så mycket som möjligt som den billiga hora han är. Att han har någon som helst kredd i BM cirklar är för mig obegripligt. Visst att majoriteten av folk som lyssnar på BM är svaga och kuklösa får utan egen vilja men att det var så här illa trodde jag inte. Att Shining blivit så stort som de tyvärr blivit tror jag beror på att de fyllde ett tomrum som tilltalar deppiga tonåringar. Sen har han ju gjort en hög ok musik. Men Niklas som person och det han "står för" ser jag bara föraktfullt ner på. Den dagen den dryga fittan blir jordalagd på riktigt är en lyckans dag för mig.

NP: Shining - Through Corridors Of Oppression
Senast redigerad av Pentagrammaton 2012-02-05 kl. 19:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in