Citat:
Jag tycker att man måste skilja på musikstilar och associerade subkulturer. Annars handlar det inte om musikstilar längre, utan någonting annat. Visst att många punkband består av vänsteranarkister (utan att egentligen veta vad det är för något), men det betyder ju inte att de många (men färre) punkband som inte är det inte spelar punk. För musiken är ju den samma. Jag tycker någonting går väldigt snätt om man definierar en musikstil utifrån vilka åsikter den som spelar musiken har.
Ursprungligen postat av Adversarius
Nu håller du på och generaliserar på ett helt ovidkommande sätt. Det är allmän vetskap att musikstilar, i synnerhet sentida och populära sådana, i väldigt många fall är starkt associerade med kulturella och subkulturella strömningar som sträcker sig över fler plan än det musikaliska. Punken och proggen är nästintill synonyma med vänsterrörelser och arbetarklassrevolt, hiphop hör ihop med det hårda gatuliv fattiga svarta människor utstår, glamrocken associeras med stora hår, party, brudar, knark och mer brudar. Grunge är en bitter revolt mot glamrocken med fokus på vemodighet, missbruk och misär. And on and on it goes, du hajar vad jag menar.
Självklart kan man peka ut ett par särskilda musikaliska drag som ofta förekommer i black metal och sätta det som standarden för genren, jag sitter inte och drar argument om rätt och fel här. Smaken är ju som baken - skitig hos somliga. Jag personligen anser att det går alldeles utmärkt att experimentera och tänja gränserna inom varje musikgenre och utveckla den i nya förgreningar - det är när man helt och hållet förlorar kontakten med sin musikaliska utgångspunkt som det man gör tappar sin essens helt. Jag kan inte definera några specifika karaktärsdrag, vare sig musikaliska eller ideologiska, som måste innehas för att jag ska anse musiken vara "äkta" eller dylikt, jag befattar mig inte med sådana termer. När jag fattar tycke för ett band är det för att musiken förmedlar en speciell känsla som inte kan förklaras i ord och således inte kategoriseras. Det är därför svårt för mig att vara mer specifik än jag var tidigare; jag anser att black metal tematiskt bör behandla de mörka domänerna i universum i någon skepnad, och att den ska framföras med energi och känsla som i sin tur även tar lyssnaren i besittning.
Självklart kan man peka ut ett par särskilda musikaliska drag som ofta förekommer i black metal och sätta det som standarden för genren, jag sitter inte och drar argument om rätt och fel här. Smaken är ju som baken - skitig hos somliga. Jag personligen anser att det går alldeles utmärkt att experimentera och tänja gränserna inom varje musikgenre och utveckla den i nya förgreningar - det är när man helt och hållet förlorar kontakten med sin musikaliska utgångspunkt som det man gör tappar sin essens helt. Jag kan inte definera några specifika karaktärsdrag, vare sig musikaliska eller ideologiska, som måste innehas för att jag ska anse musiken vara "äkta" eller dylikt, jag befattar mig inte med sådana termer. När jag fattar tycke för ett band är det för att musiken förmedlar en speciell känsla som inte kan förklaras i ord och således inte kategoriseras. Det är därför svårt för mig att vara mer specifik än jag var tidigare; jag anser att black metal tematiskt bör behandla de mörka domänerna i universum i någon skepnad, och att den ska framföras med energi och känsla som i sin tur även tar lyssnaren i besittning.
Hur som helst så är inte den diskussionen helt relevant här. Liturgy gör ju just en stor grej av att särskilja deras musik från typisk skandinavisk svartmetall. Så att det inte är traditionell skandinavisk svartmetall som vi har lärt känna den är väl inte särskilt förvånande. De är ju inte ute efter att skapa "vanlig" svartmetall. Så vad är det alla blir så upprörda över, och känner sig tvingade att påpeka hur töntiga de ser ut utan långt hår och smink? Och påpeka att de minsann inte är "riktig" svartmetall. Till och med gå så långt att börja härja om att "förbjuda" musiken. Även om det är skämtsamt menat så känns det inte så annorlunda från alla som får panik och måste uttrycka sitt "hat" mot Justin Bieber i tid och otid. Det är väl bara en tidsfråga innan man ser "43 personer är 12-åriga töntar som gillar på Liturgy" i varenda youtubevideo.
Senast redigerad av Jrgen 2012-01-27 kl. 22:32.
Senast redigerad av Jrgen 2012-01-27 kl. 22:32.