2012-01-27, 22:30
Medlem
Jrgens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adversarius
Nu håller du på och generaliserar på ett helt ovidkommande sätt. Det är allmän vetskap att musikstilar, i synnerhet sentida och populära sådana, i väldigt många fall är starkt associerade med kulturella och subkulturella strömningar som sträcker sig över fler plan än det musikaliska. Punken och proggen är nästintill synonyma med vänsterrörelser och arbetarklassrevolt, hiphop hör ihop med det hårda gatuliv fattiga svarta människor utstår, glamrocken associeras med stora hår, party, brudar, knark och mer brudar. Grunge är en bitter revolt mot glamrocken med fokus på vemodighet, missbruk och misär. And on and on it goes, du hajar vad jag menar.

Självklart kan man peka ut ett par särskilda musikaliska drag som ofta förekommer i black metal och sätta det som standarden för genren, jag sitter inte och drar argument om rätt och fel här. Smaken är ju som baken - skitig hos somliga. Jag personligen anser att det går alldeles utmärkt att experimentera och tänja gränserna inom varje musikgenre och utveckla den i nya förgreningar - det är när man helt och hållet förlorar kontakten med sin musikaliska utgångspunkt som det man gör tappar sin essens helt. Jag kan inte definera några specifika karaktärsdrag, vare sig musikaliska eller ideologiska, som måste innehas för att jag ska anse musiken vara "äkta" eller dylikt, jag befattar mig inte med sådana termer. När jag fattar tycke för ett band är det för att musiken förmedlar en speciell känsla som inte kan förklaras i ord och således inte kategoriseras. Det är därför svårt för mig att vara mer specifik än jag var tidigare; jag anser att black metal tematiskt bör behandla de mörka domänerna i universum i någon skepnad, och att den ska framföras med energi och känsla som i sin tur även tar lyssnaren i besittning.
Jag tycker att man måste skilja på musikstilar och associerade subkulturer. Annars handlar det inte om musikstilar längre, utan någonting annat. Visst att många punkband består av vänsteranarkister (utan att egentligen veta vad det är för något), men det betyder ju inte att de många (men färre) punkband som inte är det inte spelar punk. För musiken är ju den samma. Jag tycker någonting går väldigt snätt om man definierar en musikstil utifrån vilka åsikter den som spelar musiken har.

Hur som helst så är inte den diskussionen helt relevant här. Liturgy gör ju just en stor grej av att särskilja deras musik från typisk skandinavisk svartmetall. Så att det inte är traditionell skandinavisk svartmetall som vi har lärt känna den är väl inte särskilt förvånande. De är ju inte ute efter att skapa "vanlig" svartmetall. Så vad är det alla blir så upprörda över, och känner sig tvingade att påpeka hur töntiga de ser ut utan långt hår och smink? Och påpeka att de minsann inte är "riktig" svartmetall. Till och med gå så långt att börja härja om att "förbjuda" musiken. Även om det är skämtsamt menat så känns det inte så annorlunda från alla som får panik och måste uttrycka sitt "hat" mot Justin Bieber i tid och otid. Det är väl bara en tidsfråga innan man ser "43 personer är 12-åriga töntar som gillar på Liturgy" i varenda youtubevideo.
Senast redigerad av Jrgen 2012-01-27 kl. 22:32.
Citera
2012-01-27, 23:39
Medlem
Adversariuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jrgen
Jag tycker att man måste skilja på musikstilar och associerade subkulturer. Annars handlar det inte om musikstilar längre, utan någonting annat. Visst att många punkband består av vänsteranarkister (utan att egentligen veta vad det är för något), men det betyder ju inte att de många (men färre) punkband som inte är det inte spelar punk. För musiken är ju den samma. Jag tycker någonting går väldigt snätt om man definierar en musikstil utifrån vilka åsikter den som spelar musiken har.

Hur som helst så är inte den diskussionen helt relevant här. Liturgy gör ju just en stor grej av att särskilja deras musik från typisk skandinavisk svartmetall. Så att det inte är traditionell skandinavisk svartmetall som vi har lärt känna den är väl inte särskilt förvånande. De är ju inte ute efter att skapa "vanlig" svartmetall. Så vad är det alla blir så upprörda över, och känner sig tvingade att påpeka hur töntiga de ser ut utan långt hår och smink? Och påpeka att de minsann inte är "riktig" svartmetall. Till och med gå så långt att börja härja om att "förbjuda" musiken. Även om det är skämtsamt menat så känns det inte så annorlunda från alla som får panik och måste uttrycka sitt "hat" mot Justin Bieber i tid och otid. Det är väl bara en tidsfråga innan man ser "43 personer är 12-åriga töntar som gillar på Liturgy" i varenda youtubevideo.
Du förstår ju för fan inte vad man säger. För det första, lägg ned det där jävla snacket om smink och hår osv. Det är fullkomligt relevant och något enbart du fört in i diskussionen. Vidare så sa jag uttryckligen att smaken är som baken. Med det menar jag att jag inte har någon auktoritet att bestämma vad som är black metal eller inte. Däremot kan jag ha mina subjektiva åsikter om vad jag anser black metal vara och representera. Black metal är en individualistisk genre så det finns inget behov för kategoriseringar hit och dit.

Du kanske må tycka att det Liturgy gör är black metal och då får du väl fortsätta tycka det, men jag delar inte den åsikten. Nej, jag anser inte att de förtjänar att kallas ett black metal-band trots att de försöker framhäva sig själva på det sättet. Musik kan såklart placeras i ett visst genremässigt fack även om den på det ideologiska planet rört sig långt ifrån sagda genres fundament, men inom varje sådan subkultur eller dylikt finns det människor med stark hängivelse vars personliga åsikt är att vissa av de strömningar som uppstår är förkastliga och inte har något med genren att göra.
Citera
2012-01-28, 04:15
Medlem
IshethZenunims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adversarius
Du förstår ju för fan inte vad man säger. För det första, lägg ned det där jävla snacket om smink och hår osv. Det är fullkomligt relevant och något enbart du fört in i diskussionen. Vidare så sa jag uttryckligen att smaken är som baken. Med det menar jag att jag inte har någon auktoritet att bestämma vad som är black metal eller inte. Däremot kan jag ha mina subjektiva åsikter om vad jag anser black metal vara och representera. Black metal är en individualistisk genre så det finns inget behov för kategoriseringar hit och dit.

Du kanske må tycka att det Liturgy gör är black metal och då får du väl fortsätta tycka det, men jag delar inte den åsikten. Nej, jag anser inte att de förtjänar att kallas ett black metal-band trots att de försöker framhäva sig själva på det sättet. Musik kan såklart placeras i ett visst genremässigt fack även om den på det ideologiska planet rört sig långt ifrån sagda genres fundament, men inom varje sådan subkultur eller dylikt finns det människor med stark hängivelse vars personliga åsikt är att vissa av de strömningar som uppstår är förkastliga och inte har något med genren att göra.
Jag förstår inte varför folk blir så upprörda över just Liturgy, samtidigt som Alcest (och andra liknande popband), vartenda litet DSBM-band som gråter som små emoflickor om hur jobbigt livet är samtidigt som de skär sig i armarna, och Wolves in the Throne Room hyllas i inlägg efter inlägg. Alcest är ju ungefär lika mycket black metal som Horde.

Hur som helst. Här är det gammal old schoolmangel som följer mig genom natten:

NP: Order From Chaos - Blood and Thunder

http://www.youtube.com/watch?v=3IEnYYLVdOc
Citera
2012-01-28, 04:53
Medlem
EilertPilarms avatar
Hans siste vinter - Dark Throne , http://www.youtube.com/watch?v=iUmnjV8sw_U&feature=related

Ulver - Bergtatt - Ind i Fjeldkamrene , http://www.youtube.com/watch?v=v2Qrz1dH6jc

Ulver - Høyfjeldsbilde , http://www.youtube.com/watch?v=Ss9Hcw4zFfM
Senast redigerad av EilertPilarm 2012-01-28 kl. 05:07.
Citera
2012-01-28, 09:46
Medlem
Frank Friendlys avatar
ska inte blanda mig i det hær men, varkeen alcest eller wolves har skrivit några manifeest och hævdat att dom revvolutionerar bm, hunter hendrix har hållt black metal symposium i new york, dær han førklarar va "ækta" bm ær.

han ær en pajas och jag ær tæmligen sæker på att han "trollar"

førvisso skulle jagaldrig kalla wolves eller anal natrakk fr bm heller. jag tar mig rætten att bestæmma sjælv.

wolves har 2 jævligt bra skivordock.

sorry før dålig skrift.virtuelt tastatur

np ulver ntens mardigral
Citera
2012-01-28, 10:28
Medlem
snillet_1s avatar
Exakt vad är inte black metal med Wittr? Jag kan förstå om man ser Alcest som något annat, men Wittr?
Citera
2012-01-28, 10:36
Medlem
Frank Friendlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Exakt vad är inte black metal med Wittr? Jag kan förstå om man ser Alcest som något annat, men Wittr?

om man enbart ser till det musikaliska och nøjer sig med det så visst då ær do bm.

men jag tycker ju personligen att man minst ska vara berred på att knivmørda en bøg før att kunna kalla sig bm, inte ha ett jordbrukskollektiv och sjunga jordens lov
Citera
2012-01-28, 15:04
Medlem
Jrgens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frank Friendly
ska inte blanda mig i det hær men, varkeen alcest eller wolves har skrivit några manifeest och hævdat att dom revvolutionerar bm, hunter hendrix har hållt black metal symposium i new york, dær han førklarar va "ækta" bm ær.
Om problemet är att de tar sig själva på för stort allvar och överdriver sin roll inom svartmetallens utveckling så kan jag förstå att folk stör sig på dem. Men det verkar ju bottna i mer än så.
Citera
2012-01-28, 15:48
Medlem
von_Ss avatar
Efter att ha hört lite Liturgy på Youtube så tycker jag det låter ganska dåligt men det är väl knappast ett band som bör avhandlas här. Tycker mer det påminner om Flogging Molly.

NP: Väcker gamla minnen med den musik jag lyssnade på i början av min bm-karriär. Mycket skit har vi där, bland annat: Angra Mainyu - Der Erste Herbst Danach

http://www.youtube.com/watch?v=zOg8dTgNjYg&feature=related
Citera
2012-01-28, 17:00
Medlem
Adversariuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Musikaliskt är det väl black metal även om durackorden och änglasången kan få lite väl mycket utrymme ibland. Tycker du att det är black metal så är det det för dig, helt enkelt. Däremot vill jag personligen sålla mig till Franks led och hävda att kollektivboende, odlande av egen mat och trädkramande ligger jävligt, jävligt långt bort från det black metal alltid har representerat. Jag ser ingen anledning varför man ska knivmörda en bög så tillvida inte denne bög gjort något som förtjänar en sådan reprimand men däremot är det helt jävla snedvridet med black metal som glorifierar jorden och dess skapelser. För mig handlar det inte bara om att ställa sig emot samhällelig status quo utan att ha ett genuint intresse för de mörka, depraverade, sjuka och motbjudande sidorna av vår existens starkt nog att medvetet utsätta sig för smärta, fruktan, psykisk ohälsa pch dylikt för att uppnå mer kunskap om det. Naturdyrkan kan absolut höra hemma inom black metal men då som en kanalisering av dessa tankemönster; i slutändan bör det ändå finnas en, för att citera, "anti-human, anti-life"-attityd i grunden. Men det är min åsikt.

Black metal ska inte överintellektualiseras eller blandas ihop med politik, då går det åt helvete. Det handlar i slutändan om blod, eld, död och känsla ända in i benmärgen. Detta har hela USA pga kulturella skillnader helt och hållet missförstått utan tror istället att det handlar om att droppa så många Nietzsche-referenser och vinna så många internetdebatter som möjligt. Detta för att personer och band i kontakt med den genuina, satanistiska, fientliga kärnan hos black metal helt blir utstängda ur samhället om de agerar ut sin tro i den utsträckning vi gör här, då det kristna fästet är elvafaldigt mycket starkare än här. Tänk er själva hur situationen sett ut för black metal här i Skandinavien om det hade varit en skrattretande tanke med en statsminister som är uttalad ateist och folk sprängde abortkliniker och förbjöd homoäktenskap hit och dit.
Citera
2012-01-28, 17:23
Medlem
Frank Friendlys avatar
bøgarna ska ju sjælvklart mørdas før att på så sætt skicka mer førdømda sjælar till the dude och på så sætt stærka sin egen position i dødens rike

Citera
2012-01-28, 17:53
Medlem
Adversariuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frank Friendly
bøgarna ska ju sjælvklart mørdas før att på så sætt skicka mer førdømda sjælar till the dude och på så sætt stærka sin egen position i dødens rike

Äh, det finns folk som står före stjärtgossarna i kön till obligatorisk undergång. Hipsters, reklamare, muslimer, batikhäxor, esteter, vattenkammade småföretagare med hybris, ansvariga för landets kollektivtrafik, trubadurer, välgörenhetsarbetare osv. You get the picture.

Tack för tipset om Antediluvian förresten. Through The Cervix har gått varm de senaste dagarna och likaså Primeval Cyclical Catastrophism-demon - helvete vilket trumljud i sistnämnda, vilken skitig och slagkraftig produktion. Vet inte vilken jag föredrar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in