Citat:
Ursprungligen postat av Jrgen
Så det viktigaste är att ett band har rätt frisyr, rätt corpsepaintmönster och trendiga kläder?
Nu har jag bara hört några ett par enskilda låtar och bläddrade nyss lite kort i "manifestet", men vad är det folk reagerar så kraftigt emot? Jag kan inte riktigt förstå det.
Stön, samma trötta jävla argument som idisslas om och om och om igen på internethelvetet. Nej, det handlar inte om deras jävla kläder utan deras musik, deras inställning till den och hur de uttrycker sig. Den där snubben är så ofantligt, tarmspräckande skitnödig att han sitter och darrar två centimeter ovanför stolen. Han kan bara inte vänta med att häva ur sig alla häftiga ord han plockat upp ur filosofiböcker och från internethemsidor. Hela manifestet är en kaskad av innehållslösa floskler.
Och för helvete, "burst beats"? "Hyperborean/transcendental black metal"? Säg mig i stället vad detta band har med black metal att göra utöver att de använder tremologitarrer, snabba trummor och vrål. Nej, black metal har inte och har aldrig enbart handlat om det musikaliska; det ideologiska planet spelar i allra högsta grad in också. Om ett band använder sig av sagda musikaliska tekniker men hyllar Jesus och Guds skapelse skulle inte många kalla det black metal. Jag må vara old school-fanatiker men jag kan njuta minst lika mycket av noise/industrial-black som The Axis of Perdition eller Spektr, melankolisk black metal-rock som Amesoeurs eller ColdWorld och massa annat då det inte står och faller med det musikaliska för mig.
Black metal måste ändå i viss mån förmedla ett budskap färgat av mörker, fara, död, våld och de skuggbelagda sidorna av vår existens; och framför allt annat måste den framföras med rå, okonstlad, fysisk energi och känsla. Dessa grabbars enda mål är att skita ur sig så många avancerade, esoteriska, kvasiintellektuella filosofitermer som möjligt och därför borde de inte ens hålla på med musik. Det finns inte ett skit bakom det.