Citat:
Ursprungligen postat av
baggebo1
Tänka sig, jag håller inte med det minsta. Det du kallar spretigt, är det som höjer albumet. De små detaljerna som tvåtakten efter refrängen i The Night, hur de vrider versriffet halvvägs i Infernal, minisolot innan sista refrängen i Fältherren. Det är sånt som visar att det är mästare som har skrivit albumet. Även variationen mellan låtarna lyfter albumet från mängden. De siktar helt klart mot Storm of the light's bane, snarare än förra årets hetaste "ensam autist i ukrainsk källare"-release. Och de landar fan inte långt ifrån Dissections klassiker. Hinsides Vrede är ett storartat metalalbum, som kommer att få en bred publik när folk väl upptäcker det. Det går över och utanför standard-BM och det är precis därför BM-puritaner inte gillar det men alla vi andra älskar det.
Jag har för övrigt lyssnat på albumet över 25 gånger utan att ens närma mig att tröttna på det. Det blir bara bättre och bättre.
Du har väl antingen kass smak och ingen förmåga att skilja kommersiell dynga från musikalisk kvalité, eller så är du 14-17 år och mer lr mindre nyfödd.
Finns inget som binder ihop ett akustiskt parti med manglet på den här skivan, men okej Fältherren & Black Spirit är halvbra låtar som funkar någorlunda (trots den abrupta övergången från mangel till gitarrplink på den förstnämnda). Finns även ingeting som höjer detta albumet någonstans förutom möjligtvis den tekniska skickligheten hos musikerna och produktionen (för de som vill ha så bra ljudkvalitet som möjligt) som många nog kommer tycka är för mjuk, smörig och clean (för väl- lr överproducerad) för att betrakta som annat än negativ, så ljudbilden kommer nog dela mångas uppfattning om albumet i två läger. Jag t.ex tycker inte att det passar black metal att låta och spela precis som ett power metal band (som Mörk & Grynig faktiskt gör på detta albumet).
Mörk Gryning's releaser (fr.o.m den 3:dje) är lite som de 6 senaste Star Wars filmerna, när det är nytt & hypat ger kritikerna ett högt betyg men 3-10 år senare ger man ett annat betydligt lägre och mer realistiskt betyg och extremt få pallar med att se om filmerna. Det är samma sak med Mörk Gryning's album efter 'Return Fire' skäms man lite över att man fortsatt köpa deras ski.. skivor när de ändå bara samlar damm efter några månader.
Jag är ingen black metal puritan som står ut med lo-fi inspelade album som någon polack, ukrainare lr ryss snickrat ihop med billigaste utrustningen i mammas källare. Har nästan alla Mörk & Grynig's album, men nog ändrat musiksmak såpass mycket att jag numer har väldigt svårt för dem (med undantag för 'Tusen år...').
Det finns andra band och album som Hyperion's 'Seraphical Euphony' som är musikaliskt mycket bättre än Mörk & Grinig's senaste (ja alla) alster, och har bra ljudkvalle samt kan mäta sig med Dissection's SotL'sB
De flesta band som valt att emulera det Dissection gjorde i mitten av 90-talet och har släppt album som kan mäta sig med Dissection's SotL'sB har en snäppet sämre produktion än vad den hade/har. Några som är värda att nämnas tycker jag är Dark Fortress 'Tales From Eternal Dusk' (2001) och Darkenhöld 'A Passage To The Towers' (2011).
Blot's cover av Dissection's låt 'Where Dead Angels Lie' på deras album 'Ilddyrkning' (2015) förtjänar väl att nämnas också då de levererar en snäppet bättre inspelning/produktion och har minst samma tekniska färdigheter.