2020-11-30, 16:28
Medlem
JojjeMeduzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lastonwe
Del 2 av Urkults intervju med Möbus är ute nu: https://www.spreaker.com/user/nordiskradio/interview-with-moebus-part-02?autoplay=true

Fint ska ta och lyssna. Har hört förra intervjun med Möbus och lyssnade också på intervjun med Graav. Hoppas att ni får fler artister/band som ni kan göra intervjuer med.
Citera
2020-12-01, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JojjeMeduza
Ondskapt har släppt en ny skiva som heter Grimoire Ordo Devus
https://www.youtube.com/watch?v=9fqr3guX-tg

Ska bli kul att höra även om det inte är samma band riktigt längre. Ondskapt känns lite bortglömda sett till den höga nivå de haft på alla plattor. Kanske för att de inte släppt 700 album som alla andra.
Citera
2020-12-01, 18:34
Medlem
Lastonwes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JojjeMeduza
Fint ska ta och lyssna. Har hört förra intervjun med Möbus och lyssnade också på intervjun med Graav. Hoppas att ni får fler artister/band som ni kan göra intervjuer med.

Kul att höra! Och känner du eller någon annan som läser här musiker som kan tänka sig intervjuas av Urkult, kontakta gärna mig, via PM. Annars finns mina kontaktuppgifter på Nordfront.
Citera
2020-12-05, 08:24
Medlem
Nibiruans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VelvetThorns
Letar efter plattor/band med samma stuk som Mgla - With Hearts Toward None och Mgla - Excercises in Futility. D.v.s. bra men ändå rå/inte överproducerad produktion, fina melodier utan att det blir smörigt, dynamiskt och gärna esoteriska texter. Uada har jag spanat in litegrann men fick pajas-vibbar av dessa herrar.

Om du tycker Uada's 'Cult of a Dying Sun' är för smörig kanske du skulle uppskatta Ulvegr's 1:a och 2:a releaser.
Dessa alster må ha lite tillbakaskalade och minimalistiska melodier i jmf med Mgla's senaste alster och gränsar nog till (rå) atmospheric bm.
Senast redigerad av Nibiruan 2020-12-05 kl. 08:26. Anledning: Felskrivning
Citera
2020-12-05, 08:55
Medlem
Nibiruans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Mörk Grynings senaste skiva är ett totalt mästerverk i genren melodisk black metal. Ett fantastiskt album rakt igenom. Jag insåg direkt att det var något speciellt på gång när jag första gången hörde Fältherren, och körde den på repeat typ 10 gånger direkt. Vilken jävla låt! Fantastiskt snabbt och brutalt blandat med underbara melodier, perfekt produktion, en av de bästa black metal-låtarna jag någonsin hört:

https://www.youtube.com/watch?v=ISetAkQNKo4

Sen hörde jag hela skivan och det är sjukt bra rakt igenom. Varierad. Blandat brutalt med melodiöst, grymma riff, allsångsanthems, gitarrsoundet perfekt - underbara melodier, solon sparsamma men klockrena.

Skivan är ett mästerverk, punkt slut. Kolla in Fältherren, Infernal, The Night, Black Spirit. Eller lyssna på hela rakt igenom:

https://www.youtube.com/watch?v=secNhEUN6Dg

Och sen, omslaget? Jag vet ingenting om Mörk Grynings politik, om de ens har någon, och jag bryr mig egentligen inte om sånt. Men jag kan ju inte låta bli att tänka att det där kan bara inte vara en slump?

Lite väl spretigt va? Inget hänger ihop särskilt bra i en endaste låt. Som någon kritiskt kommenterade på jewtube tycker även jag att det blir lite väl mkt death'n roll och upbeat på sina håll. Häftigt första lyssningen men efter 3-25 lyssningar vill man aldrig höra skiten igen. Black Metal är krig, det här är inte krig dock.
Citera
2020-12-05, 09:37
Medlem
Nibiruans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psoglav
Amerikansk black metal har fått sig ett uppsving de senaste åren. Ett gäng råa BM-band som t.ex. nämnda LoM, Lampir och Grógaldr har överraskat.

Samtidigt infekteras USA av vänstervriden black metal som får en att vilja kaskadspy. Finns många glasögonprydda skäggveganhipsterbögar med converseskor, stretchjeans och evig dildo i stjärten i Brooklyn som lyssnar på't tyvärr.

Ett annat amerikanskt band som jag tycker släppt en intressant debut är bandet Stormruler. Deras debutalbum 'Under the Burning Eclipse' är ett koncept-album baserat på lore från Dark Souls/Bloodborne spelen. När jag lyssnar igenom albumet hör jag låtar som påminner om Marduk (Those of the Unlight & Opus Nocturne), Dissection (Storm of the Light's Bane) och Absu (The Sun of Tiphareth).

https://youtu.be/g7TVrZqRilg

Låtar att testa är:
02. Reign of the Winged Duke
04. Age of Steel & Blood
06. Blood of the Old Wolf (lite Bathory mot slutet?)
10. Of Hollowed Souls & Distant Flames (lite Dissection?)
12. At the Cliffs of Azure City (Marduk?)
14. Dawn of the Eternal Fire (Absu?)
16. Mark of the Valkyrie (Dissection?)

Varannan låt är en ca 1 min interlude som för det mesta flyter in väl med de riktiga låtarna.
Senast redigerad av Nibiruan 2020-12-05 kl. 10:06. Anledning: Tillägg
Citera
2020-12-05, 13:14
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiruan
Lite väl spretigt va? Inget hänger ihop särskilt bra i en endaste låt. Som någon kritiskt kommenterade på jewtube tycker även jag att det blir lite väl mkt death'n roll och upbeat på sina håll. Häftigt första lyssningen men efter 3-25 lyssningar vill man aldrig höra skiten igen. Black Metal är krig, det här är inte krig dock.
Tänka sig, jag håller inte med det minsta. Det du kallar spretigt, är det som höjer albumet. De små detaljerna som tvåtakten efter refrängen i The Night, hur de vrider versriffet halvvägs i Infernal, minisolot innan sista refrängen i Fältherren. Det är sånt som visar att det är mästare som har skrivit albumet. Även variationen mellan låtarna lyfter albumet från mängden. De siktar helt klart mot Storm of the light's bane, snarare än förra årets hetaste "ensam autist i ukrainsk källare"-release. Och de landar fan inte långt ifrån Dissections klassiker. Hinsides Vrede är ett storartat metalalbum, som kommer att få en bred publik när folk väl upptäcker det. Det går över och utanför standard-BM och det är precis därför BM-puritaner inte gillar det men alla vi andra älskar det.

Jag har för övrigt lyssnat på albumet över 25 gånger utan att ens närma mig att tröttna på det. Det blir bara bättre och bättre.
Citera
2020-12-07, 14:32
Medlem
Nibiruans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Tänka sig, jag håller inte med det minsta. Det du kallar spretigt, är det som höjer albumet. De små detaljerna som tvåtakten efter refrängen i The Night, hur de vrider versriffet halvvägs i Infernal, minisolot innan sista refrängen i Fältherren. Det är sånt som visar att det är mästare som har skrivit albumet. Även variationen mellan låtarna lyfter albumet från mängden. De siktar helt klart mot Storm of the light's bane, snarare än förra årets hetaste "ensam autist i ukrainsk källare"-release. Och de landar fan inte långt ifrån Dissections klassiker. Hinsides Vrede är ett storartat metalalbum, som kommer att få en bred publik när folk väl upptäcker det. Det går över och utanför standard-BM och det är precis därför BM-puritaner inte gillar det men alla vi andra älskar det.

Jag har för övrigt lyssnat på albumet över 25 gånger utan att ens närma mig att tröttna på det. Det blir bara bättre och bättre.

Du har väl antingen kass smak och ingen förmåga att skilja kommersiell dynga från musikalisk kvalité, eller så är du 14-17 år och mer lr mindre nyfödd.

Finns inget som binder ihop ett akustiskt parti med manglet på den här skivan, men okej Fältherren & Black Spirit är halvbra låtar som funkar någorlunda (trots den abrupta övergången från mangel till gitarrplink på den förstnämnda). Finns även ingeting som höjer detta albumet någonstans förutom möjligtvis den tekniska skickligheten hos musikerna och produktionen (för de som vill ha så bra ljudkvalitet som möjligt) som många nog kommer tycka är för mjuk, smörig och clean (för väl- lr överproducerad) för att betrakta som annat än negativ, så ljudbilden kommer nog dela mångas uppfattning om albumet i två läger. Jag t.ex tycker inte att det passar black metal att låta och spela precis som ett power metal band (som Mörk & Grynig faktiskt gör på detta albumet).

Mörk Gryning's releaser (fr.o.m den 3:dje) är lite som de 6 senaste Star Wars filmerna, när det är nytt & hypat ger kritikerna ett högt betyg men 3-10 år senare ger man ett annat betydligt lägre och mer realistiskt betyg och extremt få pallar med att se om filmerna. Det är samma sak med Mörk Gryning's album efter 'Return Fire' skäms man lite över att man fortsatt köpa deras ski.. skivor när de ändå bara samlar damm efter några månader.

Jag är ingen black metal puritan som står ut med lo-fi inspelade album som någon polack, ukrainare lr ryss snickrat ihop med billigaste utrustningen i mammas källare. Har nästan alla Mörk & Grynig's album, men nog ändrat musiksmak såpass mycket att jag numer har väldigt svårt för dem (med undantag för 'Tusen år...').

Det finns andra band och album som Hyperion's 'Seraphical Euphony' som är musikaliskt mycket bättre än Mörk & Grinig's senaste (ja alla) alster, och har bra ljudkvalle samt kan mäta sig med Dissection's SotL'sB

De flesta band som valt att emulera det Dissection gjorde i mitten av 90-talet och har släppt album som kan mäta sig med Dissection's SotL'sB har en snäppet sämre produktion än vad den hade/har. Några som är värda att nämnas tycker jag är Dark Fortress 'Tales From Eternal Dusk' (2001) och Darkenhöld 'A Passage To The Towers' (2011).

Blot's cover av Dissection's låt 'Where Dead Angels Lie' på deras album 'Ilddyrkning' (2015) förtjänar väl att nämnas också då de levererar en snäppet bättre inspelning/produktion och har minst samma tekniska färdigheter.
Citera
2020-12-08, 07:34
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiruan
Du har väl antingen kass smak och ingen förmåga att skilja kommersiell dynga från musikalisk kvalité, eller så är du 14-17 år och mer lr mindre nyfödd.

Finns inget som binder ihop ett akustiskt parti med manglet på den här skivan, men okej Fältherren & Black Spirit är halvbra låtar som funkar någorlunda (trots den abrupta övergången från mangel till gitarrplink på den förstnämnda). Finns även ingeting som höjer detta albumet någonstans förutom möjligtvis den tekniska skickligheten hos musikerna och produktionen (för de som vill ha så bra ljudkvalitet som möjligt) som många nog kommer tycka är för mjuk, smörig och clean (för väl- lr överproducerad) för att betrakta som annat än negativ, så ljudbilden kommer nog dela mångas uppfattning om albumet i två läger. Jag t.ex tycker inte att det passar black metal att låta och spela precis som ett power metal band (som Mörk & Grynig faktiskt gör på detta albumet).

Mörk Gryning's releaser (fr.o.m den 3:dje) är lite som de 6 senaste Star Wars filmerna, när det är nytt & hypat ger kritikerna ett högt betyg men 3-10 år senare ger man ett annat betydligt lägre och mer realistiskt betyg och extremt få pallar med att se om filmerna. Det är samma sak med Mörk Gryning's album efter 'Return Fire' skäms man lite över att man fortsatt köpa deras ski.. skivor när de ändå bara samlar damm efter några månader.

Jag är ingen black metal puritan som står ut med lo-fi inspelade album som någon polack, ukrainare lr ryss snickrat ihop med billigaste utrustningen i mammas källare. Har nästan alla Mörk & Grynig's album, men nog ändrat musiksmak såpass mycket att jag numer har väldigt svårt för dem (med undantag för 'Tusen år...').

Det finns andra band och album som Hyperion's 'Seraphical Euphony' som är musikaliskt mycket bättre än Mörk & Grinig's senaste (ja alla) alster, och har bra ljudkvalle samt kan mäta sig med Dissection's SotL'sB

De flesta band som valt att emulera det Dissection gjorde i mitten av 90-talet och har släppt album som kan mäta sig med Dissection's SotL'sB har en snäppet sämre produktion än vad den hade/har. Några som är värda att nämnas tycker jag är Dark Fortress 'Tales From Eternal Dusk' (2001) och Darkenhöld 'A Passage To The Towers' (2011).

Blot's cover av Dissection's låt 'Where Dead Angels Lie' på deras album 'Ilddyrkning' (2015) förtjänar väl att nämnas också då de levererar en snäppet bättre inspelning/produktion och har minst samma tekniska färdigheter.
Mörk Grynings nya är "kommersiell dynga"! Och det kommer från personen som kallar MIG "14-17 år".

Du: När du växer ur ditt subkulturella grindvaktande av "äkta black metal" så kommer du också att kunna uppskatta saker som går utanför de konventionella genre-reglerna. Då kommer du att uppskatta de snygga power metal-refrängerna istället för att gnälla på att de "inte passar".

För övrigt verkar du ha något emot Mörk Gryning som band rent allmänt. Personligen har bandet aldrig varit ett favoritband förrän den här senaste skivan. Jag har Tusen år har gått på cd och har lyssnat på den en del, men det var aldrig ett mästerverk på samma sätt. Den var lite för vekt producerad, lite för enahanda och lite för "ihopklippt". Resten har jag bara lyssnat på nu i efterhand. Return Fire verkar vara lite råare, och den kommer jag nog ge mer tid, men första intrycket där är också att det är lite för enkelriktat. På Maelström Chaos verkar de ha blandat in lite Emperor-orkestrar, och det tycker jag inte alls om. De två sista är en helt annan genre. Maskinellt på nåt sätt. Pieces har jag för mig var jävligt tung och lät bra i produktionen, får lyssna mer, men industriinfluerade grejer har jag väldigt svårt för.

Grejen är att du alltså inte alls måste vara ett gammalt fan för att tycka om den här senaste skivan. De har flyttat upp flera divisioner. Recensenterna som gav deras gamla skivor högsta betyg var lika fel ute som de som INTE ger den nya det. De har ingen smak eller känsla för verklig kvalitet.

Tack för tipsen på skivor som influerats av Dissection. Dark Fortress låter helt ok. Ett band som tar Dissection-dyrkandet till en helt bisarr nivå är för övrigt Thulcandra:

https://www.youtube.com/watch?v=Qm5pRkmsybw

Kom ihåg att det bara är den sista låten som är en Dissection-cover. De andra låtarna är "egenskrivet material".
Citera
2020-12-08, 22:01
Medlem
felstavadds avatar
Ta detta inlägg mest som kuriosa:
Rotting Christ har släppt en singel som heter ”Naturdemonernas lockrop”, trodde först att spotify blandat ihop låtar och band men så var det inte.

Slutet av låten går:
"Med denna runkäpp slår jag på vattnet tre torsdagsaftnar i troll tusen djävlars namn. Jag manar dig Havsfru och Sjörå, att du kommer till mig i troll tusen djävlars namn. tag du det jag dig giver och giv mig det jag dig beder och hjälpe mig få veta det jag begärer. Jag vill tjäna dig, Havsfru och Sjörå, i troll tusen djävlars namn!"

Hela låttexten:
https://www.flashlyrics.com/lyrics/rotting-christ/naturdemonernas-lockrop-i-1000-djavlars-namn-60

För er som vill läsa mer om texten: https://journals.lub.lu.se/rig/article/download/15088/13653/
Tror det är Lunds universitet som den ligger på om ni är oroliga för okända länkar.

Lät skitskumt att höra det i en låt av ett band från Grekland.

Np: lite nostalgisk framåt kvällen- Kreator ”Terrible Certainty”
Citera
2020-12-11, 20:12
Medlem
Glantons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Av ett sammanträffande ser jag nu att RoB faktiskt släpper ett helt album I februari. Grymt kul!

Det är fan ta mig lysande nyheter! 🍻

Dessutom så har Abigor en ny platta ute vid namn Totschläger som ska dissikeras grundligt. Original-trion med Peter Kubik, Tannenberger och Silenius hänger i fortfarande! Tyckte förra plattan var sådär, men än har jag inte gett upp om österrikarna.
Citera
2020-12-13, 10:18
Medlem
Lugalzagesis avatar
Jag såg att det skrivits i tråden tidigare om detta i och för sig, men Naturkraft av Horn är bland det bästa jag har hört på länge.

https://www.youtube.com/watch?v=z-tAo9rpZ14
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in