2020-11-08, 07:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glanton
Lamp of Murmuur från Portland har verkligen hittat en nerv att hamra på. Snygg men ändå ganska rå black som tål flera genomlyssningar.

Amerikansk black metal har fått sig ett uppsving de senaste åren. Ett gäng råa BM-band som t.ex. nämnda LoM, Lampir och Grógaldr har överraskat.

Samtidigt infekteras USA av vänstervriden black metal som får en att vilja kaskadspy. Finns många glasögonprydda skäggveganhipsterbögar med converseskor, stretchjeans och evig dildo i stjärten i Brooklyn som lyssnar på't tyvärr.
Citera
2020-11-08, 11:58
Medlem
Glantons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psoglav
Amerikansk black metal har fått sig ett uppsving de senaste åren. Ett gäng råa BM-band som t.ex. nämnda LoM, Lampir och Grógaldr har överraskat.

Samtidigt infekteras USA av vänstervriden black metal som får en att vilja kaskadspy. Finns många glasögonprydda skäggveganhipsterbögar med converseskor, stretchjeans och evig dildo i stjärten i Brooklyn som lyssnar på't tyvärr.

Lampir och Grógaldr? Ska kolla dessa.

Förstår vad du menar med hipsteridioterna. Jag stör mig dock inte nämnvärt på dessa. För mig har det absolut noll och intet att göra med black metal. Jag ser det snarare som postrock i ett snabbare tempo, typ.
Antar att du menar Deafheaven, Krallice, Liturgy etc.

Jag har lika lite problem med dessa band som jag har med Isis och Cult of luna.
Citera
2020-11-08, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glanton
Lampir och Grógaldr? Ska kolla dessa.

Förstår vad du menar med hipsteridioterna. Jag stör mig dock inte nämnvärt på dessa. För mig har det absolut noll och intet att göra med black metal. Jag ser det snarare som postrock i ett snabbare tempo, typ.
Antar att du menar Deafheaven, Krallice, Liturgy etc.

Jag har lika lite problem med dessa band som jag har med Isis och Cult of luna.

Det är ju just det som är problemet. Det har ingenting att göra med black metal, men det marknadsförs som om så vore fallet och det stör mig som fan.

Isis och Cult of Luna utger sig inte för att vara något annat än vad de är och det är en stor skillnad.
Citera
2020-11-10, 22:35
Medlem
nutkjells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av autarcie
Svenska Pest kanske? https://youtu.be/chZouEIe6No

Finns en hel del bra där...

Tack och sorry för sent svar. Lyssnade igenom The Crowning Horror nu till slut och jag gillar det. Känner att det kanske saknar lite av den där elaka udden jag är ute efter, låter kanske bitvis också lite "tunt" men rock'n'rollen finns ju helt klart där. Ska ta mig en omlyssning med ett glas port. Tror detta kommer växa på mig.

Tack igen!
Citera
2020-11-11, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psoglav
Det är ju just det som är problemet. Det har ingenting att göra med black metal, men det marknadsförs som om så vore fallet och det stör mig som fan.

Isis och Cult of Luna utger sig inte för att vara något annat än vad de är och det är en stor skillnad.

Håller med fullständigt. Krallice och Deafheaven är även bara toppen av ett enormt skitberg och länge har man enkelt kunnat avfärda amerikansk Black Metal bara genom att titta på ursprunget. De vet inte vad black metal är och de har ingenting i sina liv som triggar rätt känslor.

Men lite skoj är det väl om det ploppar upp ett bra band eller två.
Citera
2020-11-11, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Håller med fullständigt. Krallice och Deafheaven är även bara toppen av ett enormt skitberg och länge har man enkelt kunnat avfärda amerikansk Black Metal bara genom att titta på ursprunget. De vet inte vad black metal är och de har ingenting i sina liv som triggar rätt känslor.

Men lite skoj är det väl om det ploppar upp ett bra band eller två.

Jag har under väldigt lång tid varit kategoriskt emot amerikansk BM. Tidigare var det bara Grand Belial's Key, Judas Iscariot och några enstaka andra som gick an, men har på senare år tvingats inse att allt inte är avföring, men man får verkligen anstränga sig ordentligt innan man får träff.
Citera
2020-11-15, 11:50
Medlem
Lastonwes avatar
På tal om amerikansk BM: Ahklys efterlängtade uppföljare går att streama nu på Bandcamp, Youtube etc. The Dreaming I var ju ett mästerverk och nu vill jag inte lyssna sönder albumet innan vinylen kommer, men det låter väldigt bra. Vad tycker ni om Melinoë?

https://youtu.be/t0aAMB26ZKU
Citera
2020-11-15, 19:07
Medlem
JojjeMeduzas avatar
Hittade de här svenska Black Metal bandet Tusenårseken. Här är deras EP Avgrundsjuka.

https://www.youtube.com/watch?v=V3xE0uE1V9g
Citera
2020-11-16, 00:22
Medlem
Lastonwes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JojjeMeduza
Hittade de här svenska Black Metal bandet Tusenårseken. Här är deras EP Avgrundsjuka.

https://www.youtube.com/watch?v=V3xE0uE1V9g

Tyckte detta lät bättre än fullängdaren som också släpptes i år.
Citera
2020-11-16, 22:21
Medlem
gato12s avatar
Inquisition är tillbaka!

Luciferian Rays

Sedvanlig video i naturmiljö...
Citera
2020-11-17, 21:36
Medlem
VelvetThornss avatar
Letar efter plattor/band med samma stuk som Mgla - With Hearts Toward None och Mgla - Excercises in Futility. D.v.s. bra men ändå rå/inte överproducerad produktion, fina melodier utan att det blir smörigt, dynamiskt och gärna esoteriska texter. Uada har jag spanat in litegrann men fick pajas-vibbar av dessa herrar.
Citera
2020-11-18, 17:03
Medlem
Glantons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VelvetThorns
Letar efter plattor/band med samma stuk som Mgla - With Hearts Toward None och Mgla - Excercises in Futility. D.v.s. bra men ändå rå/inte överproducerad produktion, fina melodier utan att det blir smörigt, dynamiskt och gärna esoteriska texter. Uada har jag spanat in litegrann men fick pajas-vibbar av dessa herrar.

Ett tips i så fall är svenska Murg och plattan ”Strävan”. Om herrn inte redan hört. Tre fullängdare har bandet släppt, men Strävan är bäst tycker jag, även fast alla tre är asbra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in