Citat:
Ursprungligen postat av
quoman
Men bara en källa, Muhammed. Skillnaden här är väl att Bibeln har många olika författare.
Men han observerades av massvis av andra. Det sägs att han klyvde månen itu bl.a. Tycks mig som om han är på jesus-nivå...
Citat:
Däremot finns det flera källor i Bibeln och många texter av profeter som också "snackat" med Gud som pekar åt samma håll.
Du menar att profeterna i GT ger samma budskap som jesus???
Citat:
Jag skulle vilja säga tvärtom. Det är extremt sannolikt att det fanns ögonvittnen i livet, åtminstone när Matteus, Markus och Lukas författades. När Markusevangeliet färdigställdes på 60-talet ca 30 år efter korsfästelsen är det som att jämföra med att idag skriva om något som hände i mitten av 80-talet. Känner du någon som levde då?
Du får tänka på att folk levde ganska korta liv på den tiden. (Dessutom har du själv påstått att de dog martyrdöder...). För övrigt köper jag inte att markus författades innan Jerusalems förstörelse (13:30-13.31). Jag känner i allmänhet att författningsdatumen har tryckts obefogat långt bak i tiden, vilket kan ha att göra med att den stora majoriteten bibelforskarna är troende.
Citat:
Dock så tog ju många av dessa tillbaka sina vittnesmål senare.
Nej, de blev exkommunicerade efter en schism, men ingen erkände att plåtarna var en bluff.
Citat:
Det låter på dig som varje decennium då skulle motsvara en generation idag. Om det fanns ögonvittnen i livet vilket jag påstår är väldigt troligt så behöver sanningen inte ligga långt ifrån. Om du ska skriva en bok om mordet på Olof Palme så skulle du, om du tar uppgiften seriöst, inte strunta i att intervjua Lisbeth till exempel. En sådan stor och omskakande händelse som Jesu död och uppståndelse skulle inte vara svår att minnas om man var ett ögonvittne.
Intressant att du nämner Palme eftersom det är ett typexempel på hur otillförlitliga ögonvittnen är.
Citat:
Man kan självklart fråga sig om exempelvis Matteus som var tullindrivare kunde författa sitt evangelium på Grekiska, men enligt vissa teorier finns en arameisk förlaga. Forskare menar också att författarens skriftspråk och betraktelsesätt motsvarar en man av judiskt blod.
Att "matteus" är skriven på grekiska är det ingen som helst tvekan kring.
Citat:
Hur skulle du föredra att han bevisar det? Luk 11:29-30
Oj. Jag har många förslag. Samtliga bättre än "inspirerande av 2000 år gammal skrift".
Citat:
Om han är den han säger att han är så är han den han säger att han är. Det var vad jag påstod från början. Kan du hålla med om det?
Nej. Bara om är den han påstår att han är. Ser du skillnaden?
Och vad är det som säger att han är det???
Citat:
Jag påstår inte att vittnena kan hjälpa dig att tro eller automatiskt gör texten sann men de styrker textens validitet.
Och sai babas vittnen?