2013-07-20, 20:22
Medlem
BlackJewels avatar
Skuld-straff som är den problematik som är gudsbegreppets hela innanmäte har ingenting med kausalitet eller logik att göra utan är direkt irrationellt.

Ändå vill skrumpelnubb bortse detta, dvs vad gudstro handlar om och som han vill se som ekvivalent med kliniskt abstrakt matematik, och också teoretisk matte, direkt likställa det som likvärdiga slags element : det är är som jag ser det ett kritiskt misstag. Sådant misstag kallas bland människor för oförmåga till insikt, ovilja, och framförallt partiell negligering, som inte är enbart okunska men ovilja - bottnar i önsketänkande, många troende är omedvetna om att de t.ex är diskriminerande.. de tror gud skapat relationerna så och att det är fixt, vad gäller anspråk på sann konklusion, så ser jag inte något direkt samband till att hänvisa till mer än tro om att man tror rätt.. och tro kan inte vara rätt, matematik däremot visar direkt när ngt är fel.. det kan inte ens appliceras när det är galet, inte utan katastrofal konsekvens.

För männisor däremot, fortsätter ännu diskriminerande levnadssätt och frodar sig insiktslöst och de flesta underkastar sig men många uppror och konflikter förstås, överallt på jorden.

Så hans underlag är allt utom kliniskt - bibeln är fiction (kanske försök att beskriva autentiska skeenden? hm.. mirakulösa hallucinationer, som sanningar?) om svunnen tid, matematik är inte alls så. Håller man sådan matte mot det det är ämnat att jobba mot, dvs materia och mänskligt biologiskt "material" (köttet), så är det friden.. men säga att gud finns utifrån ett valfritt tecken, det gjorde ju de gamla grekerna och sumererna också, de hade väl en sol på den tiden också som satte skuggor i omlopp att övermanna dem och förresten så en brinnande buske kan ha självantänts med hjälp av solen utan att mänsklig hand vidrört elden, då kan man ju säga att människan som var immateriellt involverad i självantändelsen, isf är gud. Och människor är allt utom gudar, men om gud symboliserar allt så ska man kanske respektera alla?

Vilket scenario.. vettvillingar skulle alltså ses som gudar..

Vulkaner med magma har också spytt ut hetta som antänt allt möjligt och fått folk i anfäktelse.
Senast redigerad av BlackJewel 2013-07-20 kl. 20:26.
Citera
2013-07-20, 20:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BlackJewel
Menar du att matematik har ett egenvärde? Om du har det, isf hur ?
Hur menar du? Undrar du om jag tror att matematik är oanvändbar i den fysiska verkligheten?
Citera
2013-07-20, 20:47
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckahuve
Hur menar du? Undrar du om jag tror att matematik är oanvändbar i den fysiska verkligheten?
Ja ungefär.. eller egentligen : egenvärde

Tänk på egenvärdet en människa har gentemot bibelmoralism, det har människan eftersom hon är värderad ur sitt humanvärde, så jag frågar igen efter att ha behövt använda en hel massa ord : har matematik ett egenvärde tror du?

Eller : vem definierar, människan def. matematiken eller är det matematiken som def. människan?
Citera
2013-07-20, 20:53
Bannlyst
Citat:

Tänk på egenvärdet en människa har gentemot bibelmoralism, det har människan eftersom hon är värderad ur sitt humanvärde, så jag frågar igen efter att ha behövt använda en hel massa ord : har matematik ett egenvärde tror du?

Eller : vem definierar, människan def. matematiken eller är det matematiken som def. människan?
Enligt mig är matematik något som människan definierar, jag är formalist när det gäller matematik. Det här med egenvärde förstår jag inte riktigt hur du menar, finns det något som inte har ett egenvärde?
Citera
2013-07-20, 21:12
Medlem
koffskis avatar
Citat:

Någon som utbildas i matematik får en bättre förmåga att se samband mellan saker. Däremot utvecklar inte bibelmoralism någon egentligen. Den säger bara "Så här är det"
Citera
2013-07-20, 21:15
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quoman
Men bara en källa, Muhammed. Skillnaden här är väl att Bibeln har många olika författare.

Men han observerades av massvis av andra. Det sägs att han klyvde månen itu bl.a. Tycks mig som om han är på jesus-nivå...

Citat:
Däremot finns det flera källor i Bibeln och många texter av profeter som också "snackat" med Gud som pekar åt samma håll.

Du menar att profeterna i GT ger samma budskap som jesus???

Citat:
Jag skulle vilja säga tvärtom. Det är extremt sannolikt att det fanns ögonvittnen i livet, åtminstone när Matteus, Markus och Lukas författades. När Markusevangeliet färdigställdes på 60-talet ca 30 år efter korsfästelsen är det som att jämföra med att idag skriva om något som hände i mitten av 80-talet. Känner du någon som levde då?

Du får tänka på att folk levde ganska korta liv på den tiden. (Dessutom har du själv påstått att de dog martyrdöder...). För övrigt köper jag inte att markus författades innan Jerusalems förstörelse (13:30-13.31). Jag känner i allmänhet att författningsdatumen har tryckts obefogat långt bak i tiden, vilket kan ha att göra med att den stora majoriteten bibelforskarna är troende.

Citat:
Dock så tog ju många av dessa tillbaka sina vittnesmål senare.

Nej, de blev exkommunicerade efter en schism, men ingen erkände att plåtarna var en bluff.

Citat:
Det låter på dig som varje decennium då skulle motsvara en generation idag. Om det fanns ögonvittnen i livet vilket jag påstår är väldigt troligt så behöver sanningen inte ligga långt ifrån. Om du ska skriva en bok om mordet på Olof Palme så skulle du, om du tar uppgiften seriöst, inte strunta i att intervjua Lisbeth till exempel. En sådan stor och omskakande händelse som Jesu död och uppståndelse skulle inte vara svår att minnas om man var ett ögonvittne.

Intressant att du nämner Palme eftersom det är ett typexempel på hur otillförlitliga ögonvittnen är.

Citat:
Man kan självklart fråga sig om exempelvis Matteus som var tullindrivare kunde författa sitt evangelium på Grekiska, men enligt vissa teorier finns en arameisk förlaga. Forskare menar också att författarens skriftspråk och betraktelsesätt motsvarar en man av judiskt blod.

Att "matteus" är skriven på grekiska är det ingen som helst tvekan kring.

Citat:
Hur skulle du föredra att han bevisar det? Luk 11:29-30

Oj. Jag har många förslag. Samtliga bättre än "inspirerande av 2000 år gammal skrift".

Citat:
Om han är den han säger att han är så är han den han säger att han är. Det var vad jag påstod från början. Kan du hålla med om det?

Nej. Bara om är den han påstår att han är. Ser du skillnaden?

Och vad är det som säger att han är det???

Citat:
Jag påstår inte att vittnena kan hjälpa dig att tro eller automatiskt gör texten sann men de styrker textens validitet.

Och sai babas vittnen?

Din ovilja att svara på frågorna noteras.
Citera
2013-07-20, 21:15
Medlem
Citat:
Skuld-straff som är den problematik som är gudsbegreppets hela innanmäte har ingenting med kausalitet eller logik att göra utan är direkt irrationellt.

Ändå vill skrumpelnubb bortse detta, dvs vad gudstro handlar om och som han vill se som ekvivalent med kliniskt abstrakt matematik, och också teoretisk matte, direkt likställa det som likvärdiga slags element : det är är som jag ser det ett kritiskt misstag. Sådant misstag kallas bland människor för oförmåga till insikt, ovilja, och framförallt partiell negligering, som inte är enbart okunska men ovilja - bottnar i önsketänkande, många troende är omedvetna om att de t.ex är diskriminerande.....

Gör jag? Jag tycker du just nu trivialiserar och hittar på absurda åsikter som jag inte har för att sedan attackera dessa med negativa omdömen. Det är ett argumentationsfel som kallas "halmdocka". Du övergår också då och då från att tala om mig till att tala om dåliga saker som görs i religionens namn eller av andra troende, som om det kan appliceras på mig. (Guilt by association) Det är också ett argumentationsfel som förflyttar fokus från sak till person i syfte att svartmåla och få den andre i underläge och tvinga denne till att försvara sig istället för att hålla sig till saken.

Jag har noterat att du gjort så här tidigare också. Jag tänker inte ta strid för minsta övertramp, ingen är fullkomlig, inte jag heller. Men jag kommer inte låta argumentationsfel passera gång på gång. Jag säger ifrån när jag tycker det räcker. Men jag kommer inte upprepa mig. Jag slutar bemöta den som inte stilar sig.

Tänk på hur du argumenterar. Tack

Jag tycker om dig ändå och är glad för ditt intresse och alla dina engagerade svar. Ni andra också, jag uppskattar att vara på detta forum.
Senast redigerad av skrumpelnubb 2013-07-20 kl. 21:43.
Citera
2013-07-20, 21:16
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckahuve
Enligt mig är matematik något som människan definierar, jag är formalist när det gäller matematik. Det här med egenvärde förstår jag inte riktigt hur du menar, finns det något som inte har ett egenvärde?
Jätttefint, då förstår jag att det finns iaf en gemensam nämnare i din värderings-formalism, att vi tänker samma där : människan definierar matematiken, jag tycker det är rätt bra att ha visa saker liksom klockrena.

Vet inte om jag själv vet vad jag menade men ur skrumpelnubbs förklaring tyckte jag mig utläsa en uppfattning om att matematiken definierar också människa, detta då han drar slutsatser ur bl.a bibeln, det är ur bibel all gudsformalia nämligen härrör, ja kabbala förstås och annat lustigkurr som folk har för sig.

Han kanske ä astrologiskt lagd... astrologi är inte riktigt placerad som innehavare av bevisföring även om de ibland medverkar, ja den lilla andel som är seriös vill säga. Och det är få det!

Spåkärringar och min gud -vet allt-snacket kan man vara utan. Det är rent ytskimmer och dravel som man skott sig på och som dels underhållt fördomar dels blockerat kunskap vetenskap, tycker jag. Men jag kan vara fördomsfull om den saken.
Senast redigerad av BlackJewel 2013-07-20 kl. 21:23.
Citera
2013-07-20, 22:06
Medlem
526s avatar
Citat:
Ja det hänger jag med i. Jag vill också vända på det, människan beskriver matematiken, kom ihåg det också, det är en symbios. Ingen materia, ingen teori.
Något annat vet du inte. du är människa, mig veterligen.

Citat:
Denna del är också något jag kan ta till mig.

Citat:
Här kommer punkten/avsnittet som gör att du behöver redovisa för mig : alltså.. du säger : "matematik är abstrakt/har inget med sinnesintryck att göra, något jag klassar som grundfel, feltänk och som är ytterst vag länk.. så vag och svag, att det brister.. redovisar du inte vidare så jag iaf kan få kvitto på att du vet vad du talar om här, så blir det förkastligt med vidare utveckling, att du redan är övertygad är inte kvittens på vare sig logik eller sanning,
http://sv.wikipedia.org/wiki/Matematik

Citat: "...Abstrakt för att den frigjort sig från problemens konkreta ursprung. . . . "

Det är rätt som du säger att matematiken som språk är en länk. Men det är något som den beskriver som inte är uppenbart direkt. Den beskriver relationer. Koden bakom allt och inuti allt.

Citat:
Det här är nämligen inte renodlad matte, det är naturkunskap vi eg. snackar om. ska gud bevisas, ska det göras naturvetenskapligt korrekt, inte matematiskt isolerat, för isf pratar vi inte längre om vare sig jorden vi bor på, rymden eller kosmos och gud är inte längre saken : då är du inne på kosmologi i ett rymdskepp och kan skicka mig vilken ekvation som helst för att kasta omkull allt - jag gissar att austronauter trotsar och forcerar en hel del matematiska lagar som jag är styrd av och att det är "hieroglyfer" "kinesiska" .... är du austronaut?
Ja, det är detta som är den eviga trätefrågan mellan människan. Empiri eller sinne. Tanken eller kroppen.
Eftersom tanken kan ta oss längre än sinnet så håller jag på det. Ingen konst och ingen logik utan den rena tanken.

Citat:
Menar du att vi egentligen kan upprätta kolonier på olika planeter, det är enbart våra sinnen som hindrar oss.. och att vi eg. inte ska vara så blint stirrande på det biologiska och helst inte ens dia våra barn för att förstå vad som menas?
Jag tror att liv är något som finns överallt. Det manifesteras genom fysiken. I vårt fall som här på jorden i inkapslade celler. I andra fall som energi på andra frekvenser. Det är inte hokuspokus utan helt logiskt och naturligt. Det finns olika frekvensnivåer. Det finns liv. Varför skulle livet vara en lokal avvikande företeelse just här?

Citat:
Ja, jag menar bl.a attityder och medvetandetillstånd, och inte vad som orsakats av fysiska skador eller nötningar i form av ex.vis krig som ju försätter och kastar människa bak... utan om att grund-logiska statusen i människan, om vi ponerar allihopa som ett folk.. är en bra bit under genomsnittlig logisk-teoretisk förmåga, ofta rejält under. Det märker man på inte olika tycken och smak, jag tänker inte enbart på hur människan ärar eller ritualiserar föreställningar, utan hur de konceptualiserar allt ifrån teckenspråk till att självmant förstå utifrån vad sinnena borde kunna synka ihop, men det låter sig inte ske.
Måste säga att jag är imponerad över din förmåga att uttrycka dig. Du gör det mycket.
Citera
2013-07-20, 22:47
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
]

Citat: "...Abstrakt för att den frigjort sig från problemens konkreta ursprung. . . . "

Det är rätt som du säger att matematiken som språk är en länk. Men det är något som den beskriver som inte är uppenbart direkt. Den beskriver relationer. Koden bakom allt och inuti allt.

Får kolla länkens förklaring, det är ett maffigt område matematik. Därför så bra att man ger barnen kritor och pennor , inte enbart datorer, vilket är på gott och också ont. Om man diskriminerar människans egna utforskningsbehov om hur symbolik börjar för de små. Ger man dem en kraftig dator i de små händerna, kan mkt spolieras och gå alldeles för fort, vad jag märkt men det finns mkt att orda om det. (eller gaffla om)

Citat:
Ja, det är detta som är den eviga trätefrågan mellan människan. Empiri eller sinne. Tanken eller kroppen.
Eftersom tanken kan ta oss längre än sinnet så håller jag på det. Ingen konst och ingen logik utan den rena tanken.
Det förstår jag, hade jag varit tillräckligt skarp så hade jag aldrig släppt matten, inte för att jag är mer än väldigt medelbegåvad men jag hade utnyttjat t.ex appliceringspotensen, men hde ändå inte förstått den nivå man jobbar på vad gäller världar vi inte har tillgång till s.a.s - kan bli inte bara nördigt utan också vända till dumhet, som är motsatsen till intelligens.

Har funits många (och finns) projekt som mänskligheten aldrig borde ha behövt möta P.G.A hard science-freaks, dvs beundrade figurer vilka givits fria händer att leka med matematiken där folk står som får och gäpnar och begapar, sedan poff!

Så det finns ett antal facit som gör att matematik inte behöver beundras hur hårt som helst - vi har förresten varit igenom en tchno-era som idag benämns som en av de grymmaste... det vet ju alla.

Citat:
Jag tror att liv är något som finns överallt. Det manifesteras genom fysiken. I vårt fall som här på jorden i inkapslade celler. I andra fall som energi på andra frekvenser. Det är inte hokuspokus utan helt logiskt och naturligt. Det finns olika frekvensnivåer. Det finns liv. Varför skulle livet vara en lokal avvikande företeelse just här?
Japp, det tror jag också.. frekvensnivåer är häftigt, man vet att det är så och att det inte är omöjligt att det ändå oförhappandes kan dyka ner någon ur annan frekvens, eller några.. men jag tror inte det är generellt så.

Men det kan, nog.

Citat:
Måste säga att jag är imponerad över din förmåga att uttrycka dig. Du gör det mycket.
Jaså? Tack.. jag är ju en kverulant - men språk är överföring och jag menar att vi ju lever i en väldigt språkberoende tid, vetenskapens utveckling har försatt oss i ett tvångsläge där vi är så gott som beronde av att delge och ta emot information, däremot är vi inte lika bra på att tillämpa den mer naturliga samtalsformen längre och det har gått fort.
Citera
2013-07-20, 23:01
Medlem
koffskis avatar
Citat:

Vad för någots frekvenser?
Citera
2013-07-20, 23:59
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Nu är jag inte riktigt med. Kan du förklara varför en oändlig decimalutveckling inte är oändlig?
Dvs att en oändlig decimalutveckling inte är en faktisk oändlighet?

0.999... = 0.999... = 1

0.999... =/= oändligheten

1 = ändligt värde

Oändligheten = oändligheten

Vad är problemet?

OnT: TS, du har upptäckt gränsvärden. Grattis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in