2014-05-01, 22:45
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-
Jag ska alltså "bevisa" att universum, vår existens, vår omgivning mm är enastående.

Jag bad dig relatera till ditt postulat om det "mirakulösa". Inte till det "enastående".

Citat:
Du är helt körd i huvudet.

Å andra sidan kan jag läsa och jag försökar inte halvljuga mig ur retoriska dumheter.
Citera
2014-05-01, 22:47
Medlem
Dom som är troende kan ju leva i sina fantasivärldar.. Men vi andra som lever med fötterna på jorden, vill ändå veta hur man kan tro. Men när man frågar någon som tror på gud, så får man alltid de klassiska svaren tillbaka. Det är som att prata med en vägg.
Citera
2014-05-01, 22:49
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pk2
Om man ska lägga upp bevis för att Gud finns, så kan det vara på ett litet oväntat sätt som
"gudarna" uppenbarar sig på. För att bevisa att Gud finns med hjälp av texter som står vid
sidan av vad bibeln säger, så måste man ha pungkulor av stål. Man kan inte hänga ut "gudarna"
till allas åsyn utan att man samtidigt tar en risk. Kanske delvis därför inte någon kommer med
riktiga bevis?

Är det ditt upphittade hänglås som spökar? (För nya läsare är detta ett en sorts bevis pk2 tidigare har kommit med).
Citera
2014-05-01, 22:50
Medlem
-DaRude-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejsfittan
Dom som är troende kan ju leva i sina fantasivärldar.. Men vi andra som lever med fötterna på jorden, vill ändå veta hur man kan tro. Men när man frågar någon som tror på gud, så får man alltid de klassiska svaren tillbaka. Det är som att prata med en vägg.

Jag är mäkta imponerad. Du verkar veta precis hur saker och ting förhåller sig.
Förklara nu. Från början till slut.
Citera
2014-05-01, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Är det ditt upphittade hänglås som spökar? (För nya läsare är detta ett en sorts bevis pk2 tidigare har kommit med).

Det finns esoteriska texter andra än bibeln som bekräftar att "gudarna" är intresserade av oss
människor. Men jag har slutat med navelskåderier och jag måste säga att det vad jag sett och
varit med om räcker som bevis för mig.
Senast redigerad av pk2 2014-05-01 kl. 23:16.
Citera
2014-05-01, 22:54
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pk2
Om man ska lägga upp bevis för att Gud finns, så kan det vara på ett litet oväntat sätt som
"gudarna" uppenbarar sig på. För att bevisa att Gud finns med hjälp av "bevis" som står vid
sidan av vad bibeln säger, så måste man ha pungkulor av stål. Man kan inte hänga ut "gudarna"
till allas åsyn utan att man samtidigt tar en risk. Kanske delvis därför inte någon kommer med
riktiga bevis?

Det är väl inte riktigt texter som krävs för att bevisa något så enastående som det folk kallar gudar, utan något mycket mer påtagligt. Oavsett metallhalten i ens pung.
Citera
2014-05-01, 23:04
Avslutad
Citat:
Jag vill gärna höra vad du tror att du lärt dig.

Vi diskuterar inte mig här. Det är du som kommer med påståenden och jag bemöter dom. Vill du veta mer om hur rumstiden fungerade kring Big bang så är det bättre att du vänder dig direkt till forskare som faktist vet och vad som säger.
Tvivlar dock på att du är tillräcklig ärlig mot dig själv utan att du enbart går på din vad din religiositet har att säga i frågan.
Citera
2014-05-01, 23:22
Medlem
-DaRude-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DingusMcDuck
Det är väl inte riktigt texter som krävs för att bevisa något så enastående som det folk kallar gudar, utan något mycket mer påtagligt. Oavsett metallhalten i ens pung.

Think outside the box dear.

Studera vår värld och hur allt hör samman in till minsta organism. Bevisligen (för en slump kan det omöjligen vara) finns det en baktanke, en plan för hur allt förhåller sig, eftersom allt sammanstrålar på ett eller annat sätt och vår värld helt enkelt är för detaljrik. Från syrekonfigurationen till fotosyntesen, till liv, fortplantning, materia, atmosfären, universum osv.

Det spelar egentligen ingen roll i vilka termer man beskriver detta. Det finns en detaljerad plan för vår existens. Kan du hålla med så här långt?

Sannolikheten för att det bara blev så borde även för en ateist vara rätt så liten. Nästa steg blir då varför det skulle vara osannolikt att en form av intelligent skapare som faktiskt kan bemästra en sådan plan från början till slut, också gett upphov till vår existens.

Och slutligen då varför man inte kan tala om en gud.
Citera
2014-05-01, 23:34
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Think outside the box dear.

Studera vår värld och hur allt hör samman in till minsta organism. Bevisligen (för en slump kan det omöjligen vara) finns det en baktanke, en plan för hur allt förhåller sig, eftersom allt sammanstrålar på ett eller annat sätt och vår värld helt enkelt är för detaljrik. Från syrekonfigurationen till fotosyntesen, till liv, fortplantning, materia, atmosfären, universum osv.

Det spelar egentligen ingen roll i vilka termer man beskriver detta. Det finns en detaljerad plan för vår existens. Kan du hålla med så här långt?

Sannolikheten för att det bara blev så borde även för en ateist vara rätt så liten. Nästa steg blir då varför det skulle vara osannolikt att en form av intelligent skapare som faktiskt kan bemästra en sådan plan från början till slut, också gett upphov till vår existens.

Och slutligen då varför man inte kan tala om en gud.

Fan vad tröttsamt. Argumentum ad ignorantiam all over again.
Citera
2014-05-01, 23:41
Medlem
-DaRude-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DingusMcDuck
Fan vad tröttsamt. Argumentum ad ignorantiam all over again.

Ja nog är det tröttsamt att ni ältar samma paragrafargument när ni vägrar ta annat i beaktande. Det var den där fyrkantigheten vi diskuterade förut.

God natt på dig gumman.
Citera
2014-05-01, 23:48
Medlem
particulum1s avatar
Det är väl att ordet 'Gud' existerar i språket vi kommunicerar med, låt oss säga att ordet inte existerade, finns det då någon Gud? Det enda beviset tycker jag vi har för att Gud "existerar" (räcker inte direkt som ett "bevis" enligt mig) är våra egna manifesterade kollektiva fantasier och relationer till ordet. Tror man på Gud, så anser jag att man tror på sin egen relation till ordets betydelse eller sin egen fantasi till ordet.

Jag "tror" att Gud är ett annat ord för Universum, en metafor, Universum skapade mig. Jag väljer dock att tro och relatera till ordet Universum och inte ordet Gud. Gud för mig betyder ingenting, Universum betyder en jäkla massa saker.

Jag är en man som litar mycket på det jag ser, jag kan se Universum och dess struktur överallt, jag kan inte "se" Gud.
Citera
2014-05-01, 23:56
Medlem
Lothbroks avatar
Citat:
Man har inte bevisat intelligent liv på andra planeter heller men det innebär inte att man förkastar möjligheten. Tvärtom är det ju ganska troligt sett till oändligheten som omger oss. Men du menar kanske att det är motbevisat för att man inte presenterat konkreta bevis.

Fast den här tråden handlar inte om trolighet eller möjligheter, den handlar om bevis, vilket redan är klart sen länge att det inte existerar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in