2010-03-04, 18:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TangbuaT
bara för att jag inte förstår behöver jag inte vara dum och ignorant eller hur?
Vet inte riktigt vad du menar men, du har rätt.

Förstår man inte något är inte det ett tecken på att man är dum, men det är inte heller ett tecken på att gud finns.

Vad jag menade tidigare var att bara för att man inte förstår hur något kunde vara oändligt, betyder inte att något inte kan vara oändligt för det.

Likväl, bara för man inte förstår vad som hände innan big bang, betyder inte det att gud finns.

Bara för man inte förstår hur en stor sten kan ligga mitt i, ett annars, platt landskap, betyder inte att en stor jätte lade stenen där.

...osv osv osv...

De flesta som tror på gud och vitskepligheter har inte satt sig in i alternativen ordentligt. Detta styrks av faktumet att 94% av alla vetenskapsmän INTE tror på gud.
Citera
2010-03-04, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sfrge
Jag behover tanka i ca 5 sekunder innan jag inser att det ar vansinne att tro att hela jorden och universum skapats av en slump. Gud har talat till mig och kallat mig. Det racker som bevis for mig. Bara det att Jesus sager att man skall valja den lilla porten....inte den stora som dom flesta manniskor valjer sager en hel del. Dom flesta vagrar tro och valjer darfor den stora porten.
Angaende vad som ar orealistiskt sa kan man ju stalla sig fragan...Vad ar mest orealistiskt...Att t.ex tiden ar evig eller att tiden kommer att ta slut....Tycker att alla kan ta och fundera pa denna fraga en stund. Da inser man att bagge sakerna ar for en manniska lika orimligt.

Verkar ha ett amerikansk tangentbord just nu...darav stavningen....
Om du tittar på världen på en subatomär nivå, dvs där kvantfysikens lagar börjar gälla, så ser du snart att det mesta sker väldigt slumpmässigt och kaotiskt.

Därför är det inte alls orealistiskt, det är snarare så realistiskt det kan bli eftersom det är själva grunden till allting.
Citera
2010-03-04, 20:32
Medlem
det sker bevis VARJE dag. bara det att var varld inte ar intresserade. aftonbladet skriver hellre om att dom hittat ett aliens/fotspar / som efter en vecka visar sig vara fejk an att skriva om nagon som blivit helad.

jag var på ettkristet läger i sommras och det är väldigt vanligt att man föds med kanske en centimeter för kort ben. och en kille där kollade på mina kompisar om dom hade det. och två av dom hade det. en ena killen trodde inte på gud. men gissa att han blev förvånad när det isade i hela benet och när dom mätte sedan så hade benen blivit lika långa.

sedan så bad mina kompisar för enn kille som föddes utan en arm. dom bad i flera timmar och helt plötsligt så växte armen ut under förbönen. det later overkligt men manniskor sag detta. detta hande. pa riktigt.

sedan min kompis pappa råkade i lumpen stå mitt i en stor otänd brasa och då råkade en bensindunk brevid rinna ut och över till nästa brasa och det exploderade och brann och alla hans kompisar trodde att han var totaldöd där inne och letade men såg hnomn inte. sedan märkte dom at han låg ca 10 meter utanför brasan lt plötslig helt oskadad. han luktade inte ens rök! och alla hans kläder var hela. det finns inte en enda chans att han kunde ta sig ut så snabbt oskadd. det var gud. endast gud hjälpte honom. och han förstår inte hur det hände. men det var gud.

min kompis som är 16 år, ramlade och bröt lårbenet och i ambulansen så ba han till gud att det skulle läka snabbt. och läkaren sa att det skulle ta minst 2 månader. och efter 3 veckor så kiunde han gå på benet och läkarna förstod inte hur det kunde gå till.

min mamma har ms. hon har aldrig någonsin haft något problem med det. och det tackar vi gud för.

min kusin föddes med någon konstig sjukdom och läkarna sa att det inte fanns en enda chans att hon kunde bli helt frisk. utan att hon nog skulle bi lätt handikappad. men min mamma och pappa bad mycket och nu är hon fullt frisk och mår jättera. läkarna kan inte förklaraågonting. det var ett under. gud.

min familjs vän som är ca 30 år fick en allvarlig mördarbakterie i ett öppet sår. och låg inne på sjukhus och var tillochmed död i en sekund. han såg sig då ovanifrån ligga i sjuksängen död. men dom fick igång hnom igen och hans sår läkte ovanligt snbt och hn tackar gud för de.

men nu orkar jag inte skriva mer. gud finns.

albert einstein sa en gång en VÄLDIGT smart sak.
han sa att den som ser universum och alla dess samband och funktioner och förnekaatt det finns en gud är en dåre. och så är det.

det KAN inte vara ett amantrffande att världen fungerar så ba. att vi kan leva att allting hänger ihop i minsta detalj så genialiskt.

for bara nagra dagar sedan var en tjej fran min stad pa ett kristet mote. hon fick forbon och hon bad for sitt dova ora och sin skadade rygg. efter bonen kunde hon hora igen. hon hade vart dov sedan hon foddes. hur forklarar ni detta. det rakade inte ske. gud ar verksam ann idag. for er som tror att det bara hande saker i biblen sa tror ni fel. gud ar mer aktiv ann nagonsin och han alskar dig.

kom pa nu att min kompis blev av med sin mjolk allergi genom bonen och att en annan blev fri sin pollen. om ni vill veta mer s[ rekommenderar jag er att ringa en prast. det kan lata konstigt och het CP. men ingen skulle bli mer glad over att fa forklara sin tro for er mer ann nagon som vet sa mycket om Gud.

det finns sa mycket fordommar om Gud har pa FB. Gud ar storre ann sa. Han ar allsmaktig herre. det ar bara ni sjalva som forlorar pa att inte tro pa Gud och att inte tro pa Jesus. ni kanske inte kanner att ni forlorar nagot pa det nu. men senare i livet. nagongang sa kommer ni inse det fantastiska. jag ar overtygad om att han existerar. universum ar for bra uttankt for att han inte skulle finnas.

ta kontakt med en prast och fraga precis vad ni vill.

Guds valsignelse over er alla.
Citera
2010-03-04, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sector9
ta kontakt med en prast och fraga precis vad ni vill.

Guds valsignelse over er alla.
Vi var på studiebesök i kyrkan för ett tag sen. Prästen blev rent ut sagt förbannad på mig när jag ifrågasatte motsägelser i Bibeln. Jag kommer aldrig mer ta kontakt med en präst.
Citera
2010-03-04, 20:44
Medlem
SubPrimes avatar
Citat:

Om du nu är troende borde du läsa Ordspråksboken 12:22 och begrunda vad det kan tänkas betyda.
Citera
2010-03-04, 20:54
Medlem
Citat:
albert einstein sa en gång en VÄLDIGT smart sak.
han sa att den som ser universum och alla dess samband och funktioner och förnekaatt det finns en gud är en dåre. och så är det.
Einstein var för övrigt agnostiker.
Citat:
Ursprungligen postat av Albert Einstein
... The word God is for me nothing more than the expression and product of human weaknesses, the Bible a collection of honourable, but still primitive legends which are nevertheless pretty childish. No interpretation no matter how subtle can (for me) change this. These ... interpretations are highly manifold according to their nature and have almost nothing to do with the original text. For me the Jewish religion like all other religions is an incarnation of the most childish superstitions. And the Jewish people to whom I gladly belong and with whose mentality I have a deep affinity have no different quality for me than all other people. As far as my experience goes, they are also no better than other human groups, although they are protected from the worst cancers by a lack of power. Otherwise I cannot see anything 'chosen' about them.
Och eftersom du kommer klaga om källor: http://www.guardian.co.uk/science/2008/may/12/peopleinscience.religion
Citera
2010-03-04, 20:58
Medlem
Människans har sitt ursprung av en kosmisk händelse som är så fantastisk att man får svårt att välja rätt ord. Gudomlighet eller inte, så är Livet alldeles underbart vackert och en fantastisk gåva att få.
Citera
2010-03-04, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SubPrime
Om du nu är troende borde du läsa Ordspråksboken 12:22 och begrunda vad det kan tänkas betyda.

ärligt, så förstår jag inte vad som var konstigt med denna vers.. vad menar du?

En styggelse för HERREN äro lögnaktiga låppar, = en "plåga" för herren är
lögnaktiga låppar (dumma personer)
men de som handla redligt behaga honom väl. = men den som handla redligt (behandla honom bra) behaga honom väl (behandlar han-Gud väl)

det är vad som menas. sen är det en mycket gammal tolkning och du borde läsa ur en nutida bibel så du fattar. det är svårt att tyda gammal svenska.

i min bibel står det: herren avskyr lögnare, de sannfärdiga behagar honom. alltså, Gud avskyr lögnare de som talar sanning behagar honom (de som talar sanning gillar han)

. mycket i bibeln kan tolkas konstigt. speciellt om man bara drar ut något litet. i ett ställe i bibeln står det: då sa moses, ställ dig upp och grip den i stjärten. i ett ställe som jag läste nyss så stod det om en kille som berättade att det enda i hans liv var kvinnor kvinnor kvinnor. att han älskade med sina slavinnor och att det föddes fler och fler slavar i hans hus. vr ganska kul skrivet. tyvärr mins jag inte exakt hur det stod.
Citera
2010-03-04, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Netzach
Vi var på studiebesök i kyrkan för ett tag sen. Prästen blev rent ut sagt förbannad på mig när jag ifrågasatte motsägelser i Bibeln. Jag kommer aldrig mer ta kontakt med en präst.

jo visst du har ju helt rätt. det finns riktigt vidriga och tjuriga präster också. fel av mig. präster syndar oxå
Citera
2010-03-04, 21:40
Medlem
Citat:
jo visst du har ju helt rätt. det finns riktigt vidriga och tjuriga präster också. fel av mig. präster syndar oxå

0522 - 254 83 Göran heter han. präster i övrigt tycker jag är ganska tråkiga. här är en präst som är riktigt härlig, gó och glad.
Citera
2010-03-04, 22:12
Medlem
SubPrimes avatar
Citat:
ärligt, så förstår jag inte vad som var konstigt med denna vers.. vad menar du?

En styggelse för HERREN äro lögnaktiga låppar, = en "plåga" för herren är
lögnaktiga låppar (dumma personer)
men de som handla redligt behaga honom väl. = men den som handla redligt (behandla honom bra) behaga honom väl (behandlar han-Gud väl)

det är vad som menas. sen är det en mycket gammal tolkning och du borde läsa ur en nutida bibel så du fattar. det är svårt att tyda gammal svenska.

i min bibel står det: herren avskyr lögnare, de sannfärdiga behagar honom. alltså, Gud avskyr lögnare de som talar sanning behagar honom (de som talar sanning gillar han)

. mycket i bibeln kan tolkas konstigt. speciellt om man bara drar ut något litet. i ett ställe i bibeln står det: då sa moses, ställ dig upp och grip den i stjärten. i ett ställe som jag läste nyss så stod det om en kille som berättade att det enda i hans liv var kvinnor kvinnor kvinnor. att han älskade med sina slavinnor och att det föddes fler och fler slavar i hans hus. vr ganska kul skrivet. tyvärr mins jag inte exakt hur det stod.
Jag undviker Bibeln om jag kan. Jag föredrar att tänka självständigt och behöver absolut inte en gammal sagobok för att leva mitt liv.
Citera
2010-03-05, 01:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SubPrime
Jag undviker Bibeln om jag kan. Jag föredrar att tänka självständigt och behöver absolut inte en gammal sagobok för att leva mitt liv.

grundaren till denna forum undrade om gud existerar,o jag svarar kolla på den underbara naturen,kan den ha uppfunnits sig själv
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in