2009-05-27, 22:37
Medlem
moderatswings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Vem tror du designade och konstruerade alla galaxer och himlakroppar?

Vem tror du kodade och programmerade alla superkomplexa genkoder?

Vem tror du satte Solen och planeterna i perfekta banor runt Jorden?

Och så vidare, och så vidare....

Ditt resonemang faller då Solen och planeterna inte kretsar runt Jorden.
Alltså måste Gud ha gjort fel?

Så antingen finns ingen Gud eller så finns det en Gud full av brister.
Citera
2009-05-27, 22:38
Medlem
Nickeps avatar
I fallet att låta agendan (i ditt fall Gud har alltid funnits) alltid leda dig att söka den delen av de filosofiska resonemangen runt teodicéproblemet som styrker din agenda:
Citat:
Ursprungligen postat av SleepaZ
Gör jag fel då menar du?

Ja, eftersom din agenda styr varje steg du tar, vilket medför att du missar andras åsikter som sakligt går i motsatt riktning - ett brott mot de generellt giltiga principerna för en ömsesidigt givande debatt.

Citat:
Fast den icketroende måste ju tänka sig att "Gud finns" för att deras argument skall fungera.
Dvs "Om Gud finns, hur kan det då vara si eller så"
Det den icketroende då missar, det är att ta med helheten i teologin.
Man tänker sig för en stund att Gud finns, men applicerar inte alls helheten kring synd, frälsning osv. Man skapar så att säga sin egen Gudsbild för att argumenten skall hålla.
Det som vi kristna då gör, är att visa er rätt utgångspunkter för teodice (en).

Exempelvis dessa:

Eller så visar det att jag har argument..
Nej ditt sätt att argumentera lider av din agenda som omöjliggör förståelse för andra åsikter än de som utgår från tron. Se gärna texten nedan, så förstår du vad jag menar!
Citera
2009-05-27, 22:40
Medlem
excelsiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moderatswing
Ditt resonemang faller då Solen och planeterna inte kretsar runt Jorden.
Alltså måste Gud ha gjort fel?

Så antingen finns ingen Gud eller så finns det en Gud full av brister.
Geocentristerna är få men vansinnigt underhållande på något sätt. I perfekta banor dessutom..
Citera
2009-05-27, 22:41
Medlem
SleepaZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nickep
I fallet att låta agendan (i ditt fall Gud har alltid funnits) alltid leda dig att söka den delen av de filosofiska resonemangen runt teodicéproblemet som styrker din agenda:
Men jag kan tänka mig att Gud inte finns, då jag 26 av 28 år av mitt liv inte varit troende.
Sen även om jag är troende, så betyder inte detta att jag inte tvivlar på Guds existens ibland.
Senast redigerad av SleepaZ 2009-05-27 kl. 22:47.
Citera
2009-05-27, 22:49
Medlem
Daaaaniels avatar
Det här har ju spårat ut helt ju.
Jag tror iallfall att gud visar sig för alla människor någongång i livet då de är "redo" för det.

Och ni som tror att man bara dör och inget mer / ingen återfödelse händer har en fråga.

Varför skulle man inte kunna återfödas för ? "Man lever bara en gång "
Men jag menar om man dör, då blir det ju som man aldrig levt ju utan du är ju inte du & om man inte har en själ så är det ju bara din döda hjärna som försvinner, så antagligen gud eller återfödelse ;P dock så tror jag inte att hur man lever påverkar isf

ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTVWXYZÅÄÖ 1234567890 TOG BARA 4 SEKUNDER HIHHIHIIHIHIH (JAG ÄR TRÖTT)
Citera
2009-05-27, 23:03
Medlem
Nickeps avatar
Mitt påpekande var att:
Matematik inte rör sig om tro utan om en i högsta grad logisk modell, med vilken fysikens lagar i huvudsak kan uttryckas. Detta leder i sin tur till att matematikens parametrar inte kan jämföras med trons. Trots detta replikerar du:
Citat:
Ursprungligen postat av excelsis
...Nej men då stämmer inte heller din definition av kunskap med vilken du sågade all kunskap som inte baserades i det observerbara som tro.
??? Påståenden som inte baseras på det observerbara eller som inte kan visas på andra konkreta sätt eller sättas i samband genom olika parametrar - bara påstås innefattas i tron, ställer man sig alltid tveksam till.
Citera
2009-05-27, 23:08
Medlem
Nickeps avatar
Citat:
Men jag kan tänka mig att Gud inte finns, då jag 26 av 28 år av mitt liv inte varit troende.
Sen även om jag är troende, så betyder inte detta att jag inte tvivlar på Guds existens ibland.
Min övertygelse om utvecklingen bakom männskan kom under skoltiden och bekräftades under medicinstudierna. Min inställning har därefter hållit några decennier. Ju mer jag hör troende hävda sin uppfattning, desto fastare i min uppfattning blir jag.
Citera
2009-05-27, 23:29
Medlem
MrCheebas avatar
Jag förutsatte mig att läsa igenom hela denna tråd och sedan kasta mig in i debatten men jag kör igång redan här.

Citat:
Det är inte pga en vetenskaplig övertygelse som jag tror på Gud.
Däremot så anser jag att det finns en rad indicier som pekar mot en skapare.
Den tyska filosofen Wilhelm Leibniz sade "Varför finns det någonting snarare än ingenting?".
Människans intellekt en i raden av indicium för en skapare, vi kan ställa frågan som Leibniz säger, det kräver ett svar värt att fundera över.

Människans intellekt är ingalunda ett "indicium" för en "skapare". Det bara är där, och sedan är det bra med den saken. Att du för in en skapare som en tänkbar orsak till att denna komplexitet existerar har endast med detta ditt intellekts processer att göra. Det finns inte det minsta uns som kan anses tyda på att intellektet är relaterat till en skapare. Antagandet är helt och hållet taget ur tomma intet.

Citat:
Vi människor söker en absolut sanning, en orsak och verkan i skapelsen. En sanning som har sin grund i något bortom vår förmåga. Det vi finner med vetenskapen ter sig inte ologiskt.
Vi har kommit på metoder som verkar vara i symbios med universums lagar.
Vetenskap är samlad kunskap kring saker som upprepar sig i naturen/universum och därför uppvisar en lagbundenhet. Och vi finner detta logiskt
Att vi överhuvudtaget kan använda oss av vetenskapen och finna en logik, är ett starkt indicium på teism anser jag. Inte det vi finner "med" vetenskapen, utan "att" vi kan finna saker med vetenskapen.
Det finns ingen anledning att saker och ting skall te sig logiska med en ateistisk naturalistisk åskådning..
Enligt mig är vetenskapens fungerande metoder i sig själv en fråga. Tex varför fungerar vetenskapen i en helt materialistisk värld?

Det finns ingenting i detta resonemang som styrker föreställningen om att det skulle finnas en skapare. Du framhåller åter igen din upplevelse av livets komplexitet som anledning till att det måste ligga en skapare och dennes intelligenta design bakom det hela. Slutsatsen är oärlig, konstruerad och har ingenting med verkligheten att göra. Så vitt vi vet så kan en yttersta orsak vilken omsluter hela livsmysteriet vara totalt bortom alla våra begrepp med dess uppdelningar i före, efter, yttre, inre och alla andra segmenteringar av det vi tycker oss erfara, så som tex att ett fungerande komplicerat sammanhang måste vara "framtänkt" av ett jäääääättestort människolikt ego.

Citat:
Det som ligger till grund för min tro är ett inre helande och en påtaglig Gudsnärvaro. Mitt liv har blivit förändrat av denna upplevelse. För mig är Jesus Kristus en verklig sak i mitt liv.
Som jag givetvis inte kan bevisa.

Jag betvivlar inte att du har erfarit diverse omvälvande upplevelser av vad vi i vardagligt tal kallar andlig karaktär, men det finns åter igen ingenting i detta som styrker att det skulle finnas en skapare som absolut upphov till alltet. Jag har själv erfarit både det ena och det andra under meditation, och jag skulle inte kalla mig "materialist", men jag har kommit till slutsatsen att den enda ärliga hållningen till livet är att klart och tydligt förkunna att man ingenting vet. De som säger sig veta äro legio på denna planet, men 99% av dem ljuger. Inte medvetet, eftersom de är övertygade av sina upplevelser och genast kläder dessa formlösa erfarenheter i diverse begrepp som färdats med vår art genom historien, men rent objektivt så rör det sig om fria fantasier.

Den återstående procenten lämnar jag öppen åt diverse "andliga mästare" som kan tänkas ha nått en medvetandegrad vilken ger en slags transendental, alltomfattande förståelse för vilka de är och vad syftet med existensen är. Jag är inte en "materialist" som nöjer mig med teorier om ett universa uppståndet ur en singularitet och låter det bero med det. Min tanke svindlar.
Men jag irriteras något väldeliga av de som bygger substanslösa luftslott på fundament av subjektiva upplevelser, hörsägen och fria fantasier.

Det finns till exempel inte en kristen person på denna planet som kan hävda att hennes religion är den sanna och därför ställd i motsatsförhållande till andra traditioner. Hennes andliga upplevelser, sprugna ur den inre världen, är helt och hållet formlösa. Inte ens en guddom indikerar de. Bara en känsla.

För övrigt anser jag att det Jesus en gång kan tänkas ha predikat är grovt misstolkat, i den form det bevarade materialet har idag. Men det kan vi diskutera vid ett annat tillfälle.
Senast redigerad av MrCheeba 2009-05-27 kl. 23:32.
Citera
2009-05-27, 23:49
Medlem
proconsuls avatar
Citat:

Ang. första budet och omöjligheten av att flera religioner skulle vara rätt kan jag kommentera att man inom traditionalismen eller perennialismen hävdar att de stora likheterna inom alla stora världsreligioner skulle peka på att det är en om samma Gud bakom dem alla. När judarna får budet att inte ha några andra gudar än honom, ges det inte samtidigt ett id-kort med vilket de alltid kan identifiera honom. Om nu indianerna i sin esoteriska lära (inte särskilt insatt men har fått det berättat för mig) har något högre det vänder sig till, vad är det som säger att det inte är Gud. Om islams sufier i sina böner möter en utgivande kärlek vad är det som säger att det inte är samma Gud som Abraham Isak och Jakob mötte.

Det verkar ju lite onödigt av gud att förbjuda andra gudar om det nu bara finns en gud. Jag tycker mer det låter som politik. Alla böcker om gud är politik.
Den utgivande kärlek som du nämner har inget namn, den vill inget, den har inga regler eller preferenser. Jag håller med om att alla människor, religioner, sekter, ritualer, försöker konceptualisera samma sak, i grunden, men det blir bara så fånigt när man vänder sej till böcker för att ha nåt att hålla i. Speciellt när böckerna också innehåller de mest horribla idiotier man kan tänka sej.
Varför tro på en gud som kanske eller kanske inte finns? Du vet ju inte egentligen. En tro är mer som en förhoppning eller hur. Varför inte undersöka det du vet finns, dej själv? En sak vet du utan tvivel, du existerar. Vem/vad är det som upplever? Den direkta påtagligheten i existensen undanröjer paneldebatten i huvudet om guds vara eller inte vara.
Gud är ett koncept.
Du är verklig.
Citera
2009-05-28, 00:16
Medlem
MrCheebas avatar
Citat:
Ang. första budet och omöjligheten av att flera religioner skulle vara rätt kan jag kommentera att man inom traditionalismen eller perennialismen hävdar att de stora likheterna inom alla stora världsreligioner skulle peka på att det är en om samma Gud bakom dem alla. När judarna får budet att inte ha några andra gudar än honom, ges det inte samtidigt ett id-kort med vilket de alltid kan identifiera honom. Om nu indianerna i sin esoteriska lära (inte särskilt insatt men har fått det berättat för mig) har något högre det vänder sig till, vad är det som säger att det inte är Gud. Om islams sufier i sina böner möter en utgivande kärlek vad är det som säger att det inte är samma Gud som Abraham Isak och Jakob mötte.

Alla andliga upplevelser som inte är kopplade till en kristen kontext är helt enkelt demoniska inflytanden vilkas syfte är att sprida irrläror för att distansiera människan ifrån God and sonny Jesus.
Citera
2009-05-28, 02:38
Medlem
moderatswings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrCheeba
Alla andliga upplevelser som inte är kopplade till en kristen kontext är helt enkelt demoniska inflytanden vilkas syfte är att sprida irrläror för att distansiera människan ifrån God and sonny Jesus.

Det är väl ändå en fråga kring hur man tolkar de andra religionerna?
Du syftar nog på hur Kyrkan genom historien betraktat andra religioner vilket inte är samma sak som hur kristna idag nödvändigtvis måste se på saken.

Exempelvis brukar judarna, muslimerna och kristna vara eniga om att de tillber samma Gud även om enigheten många gånger slutar just där.

Dock är väl intoleransen gentemot andra religioner ett religiöst problem snarare än just ett kristet? Islam har ju exempelvis också haft sitt sätt att handskas med så kallade falska profeter. Hela kristendomen bygger på hur judendomen valde att hantera en viss falsk profet.

Men visst, möjligheterna att tolka sin religion som tolerant gentemot andra religioner ökar nog om ens egen religion inte är monoteistisk. I det avseendet kanske kristendom, islam och judendom faktiskt "förlorar".
Citera
2009-05-28, 03:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrCheeba
Som kristen kan man uppleva Gud lika mycket i en kristen kyrka som i en voodooceremoni, eller till och med i ett sandkorn.

Även om Gud existerar för att folk tror på Honom, så tror jag inte Han bryr sig speciellt mycket om kyrkors auktoritet och maktposition. Jesus kastade ju ut månglarna ur templet, och ställde sig således rakt emot den rådande maktstrukturen som kyrkan hade byggt upp. Följer man således Jesus exempel så verkar det inte som att det är fel att säga något om kontexten kring andliga upplevelser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in