Citat:
Ursprungligen postat av baylife
Singulariteten är ett resultat av den allmänna relativitetsteorins extrapolation. Dock försvinner denna om man använder sig av kvantfysik. Universum kan likväl vara oändligt.
Här är vi överens. Men detta 'utanför' är även en del av helheten. Helheten består med stor sannorlikhet av flera nivåer som vi inte kan uppfatta (än). Dvs spektrumet av svängningar är mycket bredare än vi vet. Men alla dessa skikt/membran/nivåer/dimensioner (eller vad man väljer att kalla det) interagerar med varandra. Vore konstigt annars. Spåren de dessa interaktioner lämnar i vår nivå, ter sig konstiga för oss. Vi vet inte vad det är. Det finns dock där och vi försöker bilda en världsbild utefter dem.
En metafor är ju det med äpplet i en tvådimensionell värld. Dvs om man ställde ett äpple på en helt flat värld med bara två dimensioner. Hur skulle äppllet uppfattas av dessa "flatland" invånare?
Citat:
Rummet har utvidgats ja. Vad är fortfarande samma? Ämnen som existerar idag, existerade inte då. Vad gäller formen så är universum platt.
Vad är olika? Om man kokar vatten till ånga. Finns det inte då?
Citat:
Vilket mönster då? Ur mina ögon ter sig den subatomära världen tämligen annorlunda i jämförelse med den newtonska. Du kanske ser något som jag och fysikkåren har missat?
"Fysikkåren" och du är kanske inte helt synkade. Men jag påstår att hela naturen består av mäster. Med mönster menar jag egentligen allt, eftersom allt är mönster. Det är svårt att förneka att likhetena mellan naturen finns. Jag menar att detta är axiomatiskt.
Citat:
Okej? Och detta ska påvisa?
Att hjärnan skapar samma system som naturen. Detta för att naturen är en organism som återskapar sig själv. Det tar sig olika former i olika miljöer och situationer, men det är samma "maskin".
Därför är det inte troligt att hjärnan har något val när det gäller att "leta efter mönster". Den letar inte. Den ÄR mönstret. Däremot när mönstret inte är helt, så fyller hjärnan i med informationen som fattas för att fullborda mönstret. Därav alla visuella illusioner.
Citat:
Matematiken är naturen språk då naturen består av set. Inte svårare än så.
Vad är "set"?