2012-11-22, 16:01
Medlem
Kroesmanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elsydeon
ALLA vet att Gud finns, det är bara att vissa vill inte acceptera Gud, för att de vill inte lämna sitt syndiga liv, och de vill inte att någon har kontroll över våra liv.

Det står i Bibeln att alla vet att Gud finns: "For since the creation of the world God’s invisible qualities—his eternal power and divine nature—have been clearly seen, being understood from what has been made, so that people are without excuse."

Hur vet du ens att jag påstår saker? Du kan inte lita på att dina sinnen fungerar korrekt.

Gud har avslöjat sanningen för oss på ett gudomligt sätt, så att vi kan veta vissa saker helt säkert. Gud har även avslöjat sanningen för ateister, men de vill inte acceptera den på grund av att de älskar sina synder, därför leder ateism till solipsism och nihilism när man går i botten med det, och ateister kan inte veta något.

Trams, trams och trams. Verkligheten är vad den är oavsett vad man tror.
Citera
2012-11-22, 16:03
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckahuve
Kul att den tråden kom upp! När jag skrev att 0.999...=1 på IRC för 15 år sedan så blev jag fullkomligt idiotförklarad av alla "mattekunniga" där!!! Det gick så långt att nån idiot till besserwisser som hette micke bannade mig från hela IRC.

Troligtvis för att du hade fel. 0.999 osv kan aldrig, aldrig bli 1. Det kan närma sig 1 oändligt, men aldrig vara ett.

För gemene man, absolut. 0.99999 är nära nog 1 för att det inte ska göra någon skillnad, men matematiskt sett är 0.9999=1 lika fel som att 1+1=5.

Stod du på dig kan jag förstå varför du blev idiotförklarad, ärligt talat.
Citera
2012-11-22, 16:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Snorlyktan
Troligtvis för att du hade fel. 0.999 osv kan aldrig, aldrig bli 1. Det kan närma sig 1 oändligt, men aldrig vara ett.

För gemene man, absolut. 0.99999 är nära nog 1 för att det inte ska göra någon skillnad, men matematiskt sett är 0.9999=1 lika fel som att 1+1=5.

Stod du på dig kan jag förstå varför du blev idiotförklarad, ärligt talat.
Underbart
Citera
2012-11-22, 16:06
Medlem
sannkunskaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jazzmange
Jag vet att man inte inte kan veta något om den teistiska Guden existerar eller ej. Däremot kan Gud existera som idé.

Men det går att veta att man är fullständigt omhändertagen och älskad.
Citera
2012-11-22, 16:06
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckahuve
Underbart

Tycker jag med. Det är underbart att se att vissa kan skratta åt sin dumhet. Uppenbarligen går den ju inte att göra något åt, så varför låta den dämpa ditt humör?
Citera
2012-11-22, 16:08
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jo, jag bevisade det här: http://www.proofthatgodexists.org/

Beviset för Gud är att utan Gud kan man inte bevisa något.

Det är lika mycket ett cirkel-argument nu, som det var när du sist la fram det.

Citat:
Hur vet du det? Du kan inte veta om den är verklig om du inte vet om dina sinnen fungerar korrekt, så att de visar verkligheten.

och ditt alternativ är:

Citat:
Gudomlig uppenbarelse.

Hur fungerar det i praxis?
Citera
2012-11-22, 16:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Snorlyktan
Tycker jag med. Det är underbart att se att vissa kan skratta åt sin dumhet. Uppenbarligen går den ju inte att göra något åt, så varför låta den dämpa ditt humör?
Så härligt med folk som dig, som inte har en aning om när dom gör bort sig
Citera
Medlem
Citat:
Gud har avslöjat sanningen för oss alla, så på det sättet vet vi alla att Gud finns, och vi känner till hans eviga och absoluta lagar, som matematiken och logiken exempelvis. Ateister förnekar sanningen, de påstår att de inte kan vara 100% säkra på något, men ändå använder de matematik och logik varje dag, så ateister vet egentligen att Gud finns också, men de vill inte acceptera det, för att de älskar deras synder mer än sanningen.

Bevisa.

Citat:
Om du accepterar att 2+2=4, så tror du på Gud, för att du tror på eviga, immateriella, absoluta lagar, som bara Gud kan skapa. En materiell värld kan inte skapa immateriella och absoluta lagar.

A priori.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Det är lika mycket ett cirkel-argument nu, som det var när du sist la fram det.
Alla har ett cirkelargument eftersom du använder logik för att komma fram till att din logik och tänkande är korrekt, vilket är ett cirkelresonemang. Skillnaden med kristna är att vi kan komma ut från cirkeln eftersom Gud har avslöjat oss saker så att vi kan vara säkra på vissa saker, men ateister kan inte vara 100% säkra på något, om de inte accepterar sanningen som har avslöjats för oss alla.
Citera
2012-11-22, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pegasos
Bevisa.
http://www.proofthatgodexists.org/
Citera
2012-11-22, 16:13
Medlem
sannkunskaps avatar
Som Einstein sa "Du kan inte lösa ett problem på samma medvetandenivå som skapade problemet".
Citera
2012-11-22, 16:13
Medlem
Citat:
Alla har ett cirkelargument eftersom du använder logik för att komma fram till att din logik och tänkande är korrekt, vilket är ett cirkelresonemang. Skillnaden med kristna är att vi kan komma ut från cirkeln eftersom Gud har avslöjat oss saker så att vi kan vara säkra på vissa saker, men ateister kan inte vara 100% säkra på något, om de inte accepterar sanningen som har avslöjats för oss alla.

Fel. Vad man anser sej vara inverkar inte på sanningen i den minsta grad.

Dessutom bör du först bevisa att gud existerar, sen att han avslöjat något för dej.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in