2012-11-20, 17:04
Medlem
awestbys avatar
Finns det Svenskar som faktiskt förnekar evolutionen? och tror på ID?

Jag skulle väldigt gärna vilja debattera en sådan person. För att kolla hur djupa mina kunskaper inom Biologi,bio kemi,evolutionslära sträcker sig.
Citera
2012-11-20, 17:08
Medlem
Tvivlar på att du kan mäta det på det sättet.
Citera
2012-11-20, 17:10
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av awestby

Jag skulle väldigt gärna vilja debattera en sådan person. För att kolla hur djupa mina kunskaper inom Biologi,bio kemi,evolutionslära sträcker sig.

Jisses, ja, det finns mängder. Börja här: https://www.flashback.org/t1088622

Men det verkar som om de flesta trådar om guds existens eller en religions validitet någon gång halkar in på kreationism.
Citera
2012-11-20, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av awestby

Det finns till och med svenska lärare som är skapelsetroende, kolla in den här bloggen så får du ta del av en skrämmande mängd idioti i kvadrat http://newtonbloggen.wordpress.com/
Citera
2012-11-20, 17:27
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Jag tycker det blir ganska svårt att bevisa om ni tror att ett system som kräver kanske 20 delar, kan skapas genom evolution.. När det är helt uppenbart att det inte kan utvecklas efter nånting när 2-19 delar sitter rätt.

Det är därför det är inteligenta designer. Eftersom det är för avancerat för att hända genom slump på den nivån och med så många små delar..

Visst Darwin hade inte mikroskop.. Han kunde inte vetat hur komplext allt var och hur inteligent designat han skulle uppfatta allt om han hade mikroskop.

Men ni har mikroskop och har ni problem med att erkänna att det finns fruktansvärt inteligenta deisnger i liv, då tycker jag man faktist är en andra-klassens forskare eller ens talare..
För man har inte sett hela bilden , tagit ett steg tillbaka , och sen sagt sin åsikt..

Som jag skrev förut att varför skulle alla djur inte ha information om sin omgivning och föda lagrat i DNAt eller i sinnet , för att när en evolutionsvåg kommer så kodas DNAt om med den informationen som lagrats i DNAt eller i sinnet..

Detta skulle betyda att ni kodas med den tron att allt liv är en stor slump, hela universum också..
Och då skulle det inte alls vara omöjligt om ni blir ett djur som inte kan ifrågasätta om allt liv och universum var designat av nån eller nånting..

Det är minst sagt en förmåga att kunna undra på saker som dessa och jag kan inte se nån annan förklaring än att vi ska tänka så mycket som möjligt..

MVH

Ögat är ett bra exempel har utveckats, är det tre ggr nu efter att alla högre organismer i princip raderas ut.

Och brist på kunskap innebär inte krav på designer.
Dock kräver hävdad design krav på bevis av en designer sådan saknas.

Sedan har slump inget med evolution att göra.
Lär dig de mest basala grundpelarna i en åsikt du argumenterar imot.
Evolutionens drivkraft är naturligt urval inte slump.

Då design kräver en designer som inte finns så låter en bildad person bli att dra sådana dumheter.

Evolutionsvåg... det sker en kontinuerlig evolution hela tiden.

Och åter igen, slump saknar relevans.

Och slutligen det är möjligt du inte klarar av att lära dig saker utan är helt styrd av ditt DNA.
Din oförmåga att ta till dig de mest basala kunskaperna om evolution visar på att så kan vara fallet. Men modern vetenskap fungerar inte så. Ett krav på den är just att alla dess delar skall vara falsiferbara, dvs kunna ifrågasättas. Oerhört mycket forskning bedrivs med just detta som mål. Att bevisa att det som idag anses som rätt är fel.
Senast redigerad av MeanME 2012-11-20 kl. 17:30. Anledning: Stavfel och styckejustering
Citera
2012-11-20, 18:10
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArneIII
I denna artikel på s.16 http://www4.lu.se/images/lum/lum7.2012/LUM7.2012.pdf bevisas det klart och tydligt att Gud finns. Tankeöverföring sker med hjälp av Gud.

Men de förvirrade ateisterna på flashback tror säkert att de vet bättre än en PROFESSOR! Så blinda är ni i er fundamentalism.

Just det ni läste rätt, PROFESSOR!

Mot fundamentalism ateism!

Och ?
Man lyckades få neutrinos att gå snabbare än ljusets hastighet med, men skillnaden var att man då bad om hjälp med att förklara resultatet, den ödmjukheten finner man inte hos parapsykologer och teister. För dem är allt oförklarigt bevis på gud.

Låt du ett par tre forskargrupper till testa detta innan du ens reflekterar över ifall det ens kan vara sant. Både CIA och KGB höll på med detta i 20-30 år innan de slutade pga att bevis på att det skulle funka saknades helt.

Sedan att en groda kan låta som en tågvissla betyder inte att gud finns.
Äver om stinsen är religiös.

Och vad har det för betydelse att han är professor ?!?
Snälla du, det finns massor av stollar som doktorerat och är välutbildade.
Inte för att han nu skulle vara en stolle.

Jag har läst ett antal år på högskolan vad är det för märkvärdigt med det ?
Och att man hänger på FB är nog bara att man gillar att diskutera olika ämnen och vill dela med sig av den kunskap man evt har. Finns enormt begåvade människor i dessa forum, gå in i Fysik och matteforat där har du garanterat folk som doktorerat, i medicinforat finns läkare och sjuksköterskor ibland om man kan dra den slutsatsen av hur insatta de är i vissa frågor osv.
Senast redigerad av MeanME 2012-11-20 kl. 18:12.
Citera
2012-11-20, 19:33
Medlem
Luffarlasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArneIII
I denna artikel på s.16 http://www4.lu.se/images/lum/lum7.2012/LUM7.2012.pdf bevisas det klart och tydligt att Gud finns. Tankeöverföring sker med hjälp av Gud.

Men de förvirrade ateisterna på flashback tror säkert att de vet bättre än en PROFESSOR! Så blinda är ni i er fundamentalism.

Just det ni läste rätt, PROFESSOR!

Mot fundamentalism ateism!

HAHAHA! Du är så jäkla pantad just nu att det fan är ofattbart! I framtiden när du söker det där högklassiga truckjobbet du alltid dröm om, och arbetsgivaren frågar om du har några handikapp, då bör du svara med att du äger en grovt nedsatt mental förmåga att resonera!

(1) Först det första så är det inte en studie du länkar till, utan det är Lunds Magasin. En tidning, och en tidning bevisar absolut ingenting! (2) För det andra så står det att studierna pågående, du kanske skall vänta med att skriva telepati är möjligt efter studieresultaten är inne? (3) För det tredje, så säger professorn själv följande:
Citat:
Jag tror tvärtom att det är helt naturliga
fenomen, bara det att vi inte lyckats förklara
exakt hur det funkar. Men det finns faktiskt
fysiker som säger att detta inte strider mot
några fysiska lagar.
Ingen referens till gud, utan det är ju något DU placerar där eftersom det är tydligen det enda sättet som DU kan se telepati hända.

Vet du hur du låter just nu? För tusen år sedan trodde man sjukdomar var bevis på demoner, därför ingen kunde förstå eller föreställa att sjukdomar faktiskt hade en naturlig förklaring. Ditt nästan identiska resonemang är att telepati bevisar gud därför du kan inte föreställa dig en annan eller naturlig mekanik som gör detta möjligt. Men liksom förespråkarna utav demoner fick äta upp sina ord, så slår jag vad om att du kommer få äta upp dina. Ta din medeltids-mentalitet och gå hem!
Senast redigerad av Luffarlasse 2012-11-20 kl. 19:38.
Citera
2012-11-21, 02:01
Medlem
KungPungPats avatar
hahaha helt sjukt ju..

Jag har ju förklarat tidigare att vart ni än zoomar in så kommer ni till energi när ni zoomat tillräckligt långt..

Allt är energi precis som Einstein sa med sin kända formulering E=mc2..

mc2 är allt materiellt = energi , för det är exakt vad allt är..

Dom pratar om vibrationer och att vårat solsystem hettas upp nu för det kommer en evolutionsvåg som programerar om vårat DNA på nått inteligent sätt, och samtidigt hettqar upp alla planeter i solsystemet..

Klart man kan lyssna på alla och sen avgöra vad som är mest troligt när mer sanningar dyker upp..

Men har inte Einstein bevisat gud i sin formel egentligen?
För den menar att all materia i universum sitter ihop med samma energi, inklusive dig och mig..

Kanske ett antal olika nät /fält av energi ligger över hela universum..

Vad tror ni då?
Citera
2012-11-21, 02:15
Medlem
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Ögat är ett bra exempel har utveckats, är det tre ggr nu efter att alla högre organismer i princip raderas ut.

Och brist på kunskap innebär inte krav på designer.
Dock kräver hävdad design krav på bevis av en designer sådan saknas.

Sedan har slump inget med evolution att göra.
Lär dig de mest basala grundpelarna i en åsikt du argumenterar imot.
Evolutionens drivkraft är naturligt urval inte slump.

Då design kräver en designer som inte finns så låter en bildad person bli att dra sådana dumheter.

Evolutionsvåg... det sker en kontinuerlig evolution hela tiden.

Och åter igen, slump saknar relevans.

Och slutligen det är möjligt du inte klarar av att lära dig saker utan är helt styrd av ditt DNA.
Din oförmåga att ta till dig de mest basala kunskaperna om evolution visar på att så kan vara fallet. Men modern vetenskap fungerar inte så. Ett krav på den är just att alla dess delar skall vara falsiferbara, dvs kunna ifrågasättas. Oerhört mycket forskning bedrivs med just detta som mål. Att bevisa att det som idag anses som rätt är fel.

Klart ögon utvecklats men du har dock aldrig sett dåligt designade ögon.. Som skulle vara bevisat för ointeligens i design.. Men skulle det vara ointeligens i design så skulle det inte vara mycket till harmoni i naturen utan mer som ett missbildnings-party i skogen..

hahah jo tyvär det saknas bevis för en inteligent designer och det är exakt vad ni förväntar er, en inteligent gubbe, för inteligens kan ju inte existera i en annan form än människor, absolut inte energi som inte går att se mer än på designen på aarterna som är beviset vi har att utgå ifrån..

Så du tycker det låter logisk att naturligt urval har fått kameljonten att kunna shifta färg?
Klart du måste anstränga dig för att inte se naturen som en inteligens som är fruktansvärt inteligent på att designa arter genom evolution..

Naturligt urval känns lite som att spotta på evolution och hela skapelsen haha för det finns så mycket som går emot naturligt urval..

oOooja jaa du är så bildad jaa.. Och lite nedlåtande kommentarer, precis som bildade människor skriver mot oliktänkande.. Det är ju så man blir bildad nämligen, man sitter och skriker hur duktig man är när nån med ett annat perspektiv yyttrar sig hahah..

Ohhoh bla bla bla vetenskapen idag har folk som arbetar för folket och dom har gjort så du vet alllting nu och bla bla.. zzzzzzz
Citera
2012-11-21, 02:33
Medlem
Citat:
Klart ögon utvecklats men du har dock aldrig sett dåligt designade ögon.. Som skulle vara bevisat för ointeligens i design.. Men skulle det vara ointeligens i design så skulle det inte vara mycket till harmoni i naturen utan mer som ett missbildnings-party i skogen..

hahah jo tyvär det saknas bevis för en inteligent designer och det är exakt vad ni förväntar er, en inteligent gubbe, för inteligens kan ju inte existera i en annan form än människor, absolut inte energi som inte går att se mer än på designen på aarterna som är beviset vi har att utgå ifrån..

Så du tycker det låter logisk att naturligt urval har fått kameljonten att kunna shifta färg?
Klart du måste anstränga dig för att inte se naturen som en inteligens som är fruktansvärt inteligent på att designa arter genom evolution..

Naturligt urval känns lite som att spotta på evolution och hela skapelsen haha för det finns så mycket som går emot naturligt urval..

oOooja jaa du är så bildad jaa.. Och lite nedlåtande kommentarer, precis som bildade människor skriver mot oliktänkande.. Det är ju så man blir bildad nämligen, man sitter och skriker hur duktig man är när nån med ett annat perspektiv yyttrar sig hahah..

Ohhoh bla bla bla vetenskapen idag har folk som arbetar för folket och dom har gjort så du vet alllting nu och bla bla.. zzzzzzz

Dåligt designade ögon? Menar du ögon som fungerar så illa så att de enbart kan skilja på ljust och mörkt? Sådana finns det gott om.

Du har på tok för höga tankar om ditt eget intellekt, du är inte så smart som rösterna i ditt huvud vill göra gällande.
Citera
2012-11-21, 02:46
Medlem
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handfast
Dåligt designade ögon? Menar du ögon som fungerar så illa så att de enbart kan skilja på ljust och mörkt? Sådana finns det gott om.

Du har på tok för höga tankar om ditt eget intellekt, du är inte så smart som rösterna i ditt huvud vill göra gällande.

Jag säger inte att jag är smart, det är bara ointeligenta människor som går runt och tror att dom vet allt..

Jag lever efter Gandhis ord -lev som om du kan dö imorgon , lär som att du ska leva för alltid..

Alla ögon har varit perfekta för det djuret i den miljön och i det sol-ljuset..

Naturen är som en inteligens som känner sig fram .. Kanske genom att lagrad information om omvärlden existerar i artens DNA som sen kodas när evolution sker för att på ett inteligent sätt organisera DNAt så det passar miljön och omvärlden perfekt..

Tycker det låter mer logiskt än survival of the fittest..

Skulle det som jag beskrev nu vara sannt skulle vi inte hitta några dåligt designade djur tex.. Och det gör vi inte heller.. Dom har pefekta designer som gör sig mer och mer inteligenta över tiden.. Efter att mer infom om omvärlden lagras i DNAt.. kanske..
Senast redigerad av KungPungPat 2012-11-21 kl. 03:00.
Citera
2012-11-21, 03:22
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:

Jo det finns "dåligt" designade ögon på tex musslor, klarar av att se mörkt och ljust.
Inte ens det vet du...

Nje du har rätt det finns inget som visar att intelligens kommer ur väggutaget.
Men din teori låter superduper, har du kommit på den alldeles själv ?
Vid vilken spänning och frekvens kommer då denna påstådda intelligens vid sin rätt ?
Är den sinusformad ellet sågtandsformad eller rent av en fyrkantsvåg ?
Det är en fyrkantsvåg va ? Jag visste det !
Ohh vad spännande.
Berätta gärna mer !

Jag behöver inte anstränga mig alls läser bara en avhandling som förklarar likheterna mellan våra färgpigment och de som kamelionten utvecklat.

Joo dina argument mot naturligt urval känns ju tunga mot evolutionen, riktigt tunga...
Lär säkert vara en och annan biolog och evolutionsbiolog som får sig en tankeställare.
Böcker kommer att skrivas om ämnet...
En ny vetenskap uppkallad efter dig KungPungPatologi kommer att instiftas.

Den enda som brölar här verkar vara du, men fortsätt gärna det är... milt underhållande.
Lite som bondkomikerna Stefan och Krister.
När de har en riktigt dålig dag...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in