2012-11-19, 16:43
Medlem
awestbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hammaren
Filosofisk?!
Ja, jag menar att Kristendomen var människans första ärliga/riktiga försök på filosofi.
Citera
2012-11-19, 16:43
Medlem
koffskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hammaren
Filosofisk?!
Dogmatisk borde det väl vara?
Citera
2012-11-19, 16:45
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArneIII
Nej, du har enligt mig fel.

Jo men det beror på att du är dåligt bildad.
Hade du vetat bättre hade du inte sagt något så urbota dumt.
Citera
2012-11-19, 16:45
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag anser ju personligen att etik och moral inte hör hemma i ett ateistiskt samhälle, men det är en annan diskussion. Något lärde du dig av din barnatro ändå.

Det är INTE det som står i din missionärs-manual. Det står: "Ateister kan inte skapa etik/moral, det kan endast 'gud' ".

Du kan åtminstone återge klyschorna korrekt, vi andra har ju vänjd oss vid dom i missionär-manualens original-version.
Citera
2012-11-19, 16:46
Medlem
ArneIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Jo men det beror på att du är dåligt bildad.
Hade du vetat bättre hade du inte sagt något så urbota dumt.
Enligt dig ja. Men inte enligt mig.
Citera
2012-11-19, 16:47
Medlem
ArneIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Det är INTE det som står i din missionärs-manual. Det står: "Ateister kan inte skapa etik/moral, det kan endast 'gud' ".

Du kan åtminstone återge klyschorna korrekt, vi andra har ju vänjd oss vid dom i missionär-manualens original-version.
Som sagt, annan diskussion.
Citera
2012-11-19, 16:47
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
Jag anser ju personligen att etik och moral inte hör hemma i ett ateistiskt samhälle, men det är en annan diskussion. Något lärde du dig av din barnatro ändå.

Det här är intressant.

USA är ett av västvärldens mest religiösa (kristna) land. I detta land har diskussionerna gått varma om huruvida en allmän sjukvårdsförsäkring ska införas.
De som är mest emot det och säger det skulle kosta för mycket pengar är republikanerna, alltså de konservativa kristna. Fattiga får alltså fortfarande låta bli att gå till läkaren, människor som blivit av med flera fingrar får prioritera vilken de vill ha fastsydd igen om de inte har råd med hundratusentals kronor i sjukhuskostnader, osv.

I supersekulära Sverige kan vem som helst gå till läkaren för en spottstyver, för att vi anser det är det enda moraliska att göra. Ingen ska behöva gå sjuk för att de inte har råd.

Var är etiken och moralen?
Citera
2012-11-19, 16:48
Medlem
awestbys avatar
Citat:
är du en moderat kristen, sekulär i dina åsikter, fundamentalistisk, tror att bibeln är guds ord och helt sann?
Citera
2012-11-19, 16:50
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Nej, enligt objektiva kriterier. Men missionärs-manualen lärde dig som punkt étt att förkasta objektivitet, så du .... när dina argument tar slut ..... alltid kan åberopa dig extrem-relativism och bli en del av det store apologetiker-broderskapet "Slutstation solipsism".
Citera
2012-11-19, 16:50
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:

Nej vet man inget finns det ingen oppositionellt att relatera till.
Inget nytt där att se teologer att blunda, stoppa fingrarna i öronen och ropa högt.
Då slipper ni lära er något och kan stolta gå omkring och hävda att ni aldrig blivit överbevisade.

Ge då bevis på det du hävdar eller tig.
Citera
2012-11-19, 16:51
Medlem
Norrin.Radds avatar
Citat:
Per din egen def att ju fler man är desto mer rätt har man så ligger du dåligt till!
Vi är ca 7-8 st här som anser att du har fel!!??
Du är ensam om din åsikt i detta fallet!
Citera
2012-11-19, 16:52
Medlem
awestbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snorlyktan
Det här är intressant.

USA är ett av västvärldens mest religiösa (kristna) land. I detta land har diskussionerna gått varma om huruvida en allmän sjukvårdsförsäkring ska införas.
De som är mest emot det och säger det skulle kosta för mycket pengar är republikanerna, alltså de konservativa kristna. Fattiga får alltså fortfarande låta bli att gå till läkaren, människor som blivit av med flera fingrar får prioritera vilken de vill ha fastsydd igen om de inte har råd med hundratusentals kronor i sjukhuskostnader, osv.

I supersekulära Sverige kan vem som helst gå till läkaren för en spottstyver, för att vi anser det är det enda moraliska att göra. Ingen ska behöva gå sjuk för att de inte har råd.

Var är etiken och moralen?
Ja alltså den som tror att Bibeln är rätt verktyg att hämta sin moral ifrån är en farlig och helt galen person i mina ögon. Bibeln är ju ond på det sättet.

Läste idag att Uganda skall ge en julklapp till sitt folk, livstids fängelse eller döstraff för alla som är homosexuella eller som man tror är homosexuell. Där har vi kristen moral!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in