2012-11-11, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luffarlasse
Döööh... om alla Amerikaner härstammar från Européer, varför finns det européer kvar? Låter resonemanget bekant? Eller kan det vara så att människor och moderna apor har en gemensam stamfader, som idag faktiskt inte finns kvar? Också, btw, människor är också klassade som apor, vi tillhör ap-släktet...

Det var det dummaste jag hört. Jämför du en art med en nationell tillhörighet ?
Citera
2012-11-11, 11:58
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
En galax då? ser ni ingen inteligens i att långa armliknande gator av stjärnor leder ut från mitten.. Är inte det en inteligent design precis som vattenkristaller?

ID i vattenkristaller? Menar du att gud sitter och designar varje snöflinga? Du är lustig du...

Intelligens i galaxerna? Det kallas rotation och gravitation. Är det en intelligens som skapar vattenvirveln när vatten åker ner i ett hål?
Citera
2012-11-11, 12:03
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
wow vad jag än skriver så är det strawman som jag fortfarande inte vet vad det är och massa andra komplicerade ord ..

Jag menar, att på sidan 398 av denna tråd borde vi ha kommet förbi dom enklare, simplistiska klyschor och kommet fram till en fördjupning av ämnet. Om du inte hängar med i en fördjupat terminologi är det beklagligt, men det är upp till dig att förkovra dig. Vi kan inte behandla avanserat teologi, vetenskap och filosofi med ett lekskola-språk.

Citat:
Och den enda slutsatsen jag kan dra är att människor som är dominanta i vänster delen av hjärnan samlas här för att försöka tysta ner den högra delen av hjärnan lite till innan vi ska genomgå evolutionen..

Du verkar inte heller veta mycket om hjärnhemisfär-synkronisering, men hävar ur dig new-age flum om det.

Citat:
Nej just det evolution sker ju över miljontals år så det finns ingenting att vea om evolution, precis som att det finns ingenting att veta om universum eller liv heller, finns inga hemligeheter för allt är en slump.

Är det din åsikt, att ALLT är en slump? Eller .... surpriiiiiise .... är det en strawman?

Citat:
Det är dock både sanning och vetenskapligt att säga att den enda källan för texter, designer och ritningar, är inteligens.. Det finns ingen annan källa som vi människor vet om. förutom slump då för allt blir så mycket enklare då om allt bara var en slump..

En falsk dikotomi + strawman. I en ram som inte klargör om vi exklusivt relaterar till kosmos eller också inkluderar metafysik.

Citat:
En galax då? ser ni ingen inteligens i att långa armliknande gator av stjärnor leder ut från mitten..

Inte nödvändigvis.

Citat:
Är inte det en inteligent design precis som vattenkristaller?

Falsk dikotomi.
Citera
2012-11-11, 12:05
Medlem
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
ID i vattenkristaller? Menar du att gud sitter och designar varje snöflinga? Du är lustig du...

Intelligens i galaxerna? Det kallas rotation och gravitation. Är det en intelligens som skapar vattenvirveln när vatten åker ner i ett hål?

Om du såg en stor sten i skogen som hade samma form som en vattenkristall eller iskristall kanske är bättre ord.. Den skulle ha raka väggar, perfekta mått överallt helt perfekt i designen.. Du skulle inte tro att den var skapad av en slump du skulle såklart förstå direkt att nån måste designa den för att det ska vara perfekt designad..

Är inte du lite mer lustig när du i princip antar att bara för att det skulle vara jobigt för dig att designa levande saker och perfekta designer, så därför skulle det vara jobbigt och svårt att tillverka ett helt ekosystem och designa en vattenkristall för gud.. är inte det lite väl att ta i med tanke på variationen på djur och liv som existerar i naturen..

Kolla på den här slumpen och notera gärna bollen som åker in och ut ur existens ovanför hjärtat eller motorn eller vad det är.. http://www.youtube.com/watch?v=a4aZE5FQ284&feature=related
Senast redigerad av KungPungPat 2012-11-11 kl. 12:12.
Citera
2012-11-11, 12:16
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Att tro att slump kan skapa inteligens, är precis som att tro att en bok skrivits av sig själv och ett dataspel kodat sig själv..
Varför det? För att du säger det? Dessutom är slump en ruggig förenkling. Jag tror inte på slumpen, bara på oförståelse för naturliga processer.

Citat:
Så ni menar att designen i naturen och på våra egna kroppar som enligt mig är ett tydligt bevis för en högre inteligens än oss själva med tanke på att VI ALDRIG DESIGNAT NÅNTING LEVANDE.
Det har vi visst. Var finns designen i naturliga saker menar du?

Citat:
Ni får fråga er själva varför ni själva tycker det känns viktigt att ignorera inteligensen som existerar i oss och i naturen.. i DNAt..
Jag ignorerar ingenting, jag ser bara ingen intelligens bakom det. ID är en undanflykt från att behöva försöka förstå hur saker fungerar. Det är ingen intelligens i DNA, det är bara något du fått för dig.

Citat:
Vi människor har en inteligens som gör att vi ska kunna se om nånting är skapat av en inteligens..
Säger vem?

Citat:
Vi ser skillnad på en sten i skogen och gatusten och vi vet direkt at gatustenen måste ha varit designad av nån intligent eftersom naturliga processer som vind vatten och tid kan aldrig nånsin skapa en perfekt fyrkantig gatusten..
Nej, naturen har en tendens att skapa sfärer istället, åtminstone från ett större perspektiv.

Citat:
Att motorerna i alla levande celler på planeten inte skulle fungera om det bara fanns 2 delar i motorn som behöver 3 delar för att fungera.. Hur menar ni att det skulle få dit den tredje delen i en motor när livet började här på jorden?
Irreducerbar komplexitet är nonsen. Vill du ha bevis för det? Om du läst långt nog för att komma hit så förtjänar du ett svar, annars inte.

Citat:
Hur ska nånting kunna utvecklas när det inte finns nånting för evolutionen att börja utveckla på tex inteligent designade ben. Hur skapades dom inteligent designade benen när fisken av en slump utvecklade ben och gick upp på land?
Benen hade inte fungerat om dom inte var inteligent designade från början..
Varför har valar små förtvinade ben inuti kroppen? Är det intelligent designade ben?

Citat:
Jag skrattar nått så fruktansvärt när jag såg ett program på tv där kanalen försökte förklara att dom hittat nånting som troligen är beviset för evolutionteori. Jo det var ett öga som inte var helt utvecklat enkligt dom och ett tydligt bevis på att ögon inte var helt perfekt och inteligent designade från början. Ännu en gång vill man gärna ignorera inteligensen och jag undrar bara varför?
Jag skulle tolka det som en missbildning om ett öga inte utvecklats på ett djur som jag hittar miljotals år efteråt.. Jag skulle dock inte kunnna tolka det som att evolutionteorin är 100% sann helt plötligt och en förklaring på allt inklusive dom inteligenta designerna..
Igen, irreducerbar komplexitet finns inte. Det är en bekväm lögn från kreationister som helt enkelt inte förstår sig på evolutionen. Om du vill kan jag redovisa hur ett öga kan utvecklas från en cell till det vi har idag.

Citat:
Menar ni att designen på era kroppar är designade av en slump?
inte intelligens?
Nej, men evolution och naturligt urval. Det är ingen slump där.

Citat:
För enligt mig så är det fruktansvärt inteligent design på våra kroppar med tanke på att dom ska reparera skador, slåss mot bakterier och infektion.. Fortplanta sig, blir större eller mindre.. osv..
Våra kroppar är makalösa, men det är inget bevis i sig.

Citat:
Hur många miljarder år skulle det ta för oss människor innan vi skulle kunna sätta oss vid en dator och skapa ett liv uteefter våran egen design och få djuret att komma ut 100% perfekt designat?
Bra fråga, då liv inte skapas som om en trollkarl viftar med sitt trollspö utan utvecklas över lång tid. Efterfrågar du abrakadabra av de som förespråkar att inget sådant finns?

Citat:
Jag tycker bara det är en bra mätsticka på vad våran inteligens är jämfört med den inteligensen som skapat designen på det mesta liv som existerar på planeten..
Värst vad du hittat på.

Citat:
Ni kategoriseerar människor i den här tråden direkt nån skriver så har ni minst 3 olika saker att skriva att dom är, 3 olika folkgrupper som ni kan stoppa folk i när dom skriver om gud..
Kategorisering är vad den mänskliga intelligensen sysslar med, ska du börja fördöma den nu?

Citat:
Jag skriver om inteligensen istället med trots det så tycker ni att jag kan stoppas i ett fack tillsamans med en annan folkgrupp.
Du använder alla argumenten den vanliga teistiska kreationisten använder. Är det konstigt att du blir kategoriserad som en då?

Citat:
Blir ni rädda om jag säger att DNA är gud?
Min flaska blåbärssaft är gud. Blir du rädd nu?

Citat:
För det betyder att gud är en del av oss och naturen och därför skulle det kanske inte vara så smart att förbanna gud för diverse fel du själv skapar tex. Är ni rädda för att han hör vad ni säger och tänker?
Inte ett dugg. Jag tror inte någon av oss förbannar gud för något. Vi bryr oss helt enkelt inte. Vad vi gör, är statuerar exempel för en diskussion för att visa bristerna i din argumentation, men uppenbarligen missade du det.

Citat:
ahaha jag skojjar bara ahahaha ni får ursäkta med det där är ett roligt skämt ni kan inte förneka att visa människor skulle bli väldigt rädd av att vara en del av gud, att en en del av högre inteligens i designen i sin egen kropp..
Jösses.
Citera
2012-11-11, 12:26
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
wow vad jag än skriver så är det strawman som jag fortfarande inte vet vad det är och massa andra komplicerade ord ..

Vet du vad Google är?

Citat:
Och den enda slutsatsen jag kan dra är att människor som är dominanta i vänster delen av hjärnan samlas här för att försöka tysta ner den högra delen av hjärnan lite till innan vi ska genomgå evolutionen.. Nej just det evolution sker ju över miljontals år så det finns ingenting att veta om evolution, precis som att det finns ingenting att veta om universum eller liv heller, finns inga hemligeheter för allt är en slump.

Och vad har din oförmåga att förstå med någonting att göra?

Citat:
Det är dock både sanning och vetenskapligt att säga att den enda källan för texter, designer och ritningar, är inteligens.. Det finns ingen annan källa som vi människor vet om. förutom slump då för allt blir så mycket enklare då om allt bara var en slump..

Vad sägs om att du visar att naturliga saker och ting FAKTISKT ÄR designade? Och gärna utan ett argument from ignorance....

Citat:
En galax då? ser ni ingen inteligens i att långa armliknande gator av stjärnor leder ut från mitten.. Är inte det en inteligent design precis som vattenkristaller?

Galaxernas utseende har visats vara de mest effektiva via datamodeller.
Citera
2012-11-11, 12:29
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Om du såg en stor sten i skogen som hade samma form som en vattenkristall eller iskristall kanske är bättre ord.. Den skulle ha raka väggar, perfekta mått överallt helt perfekt i designen.. Du skulle inte tro att den var skapad av en slump du skulle såklart förstå direkt att nån måste designa den för att det ska vara perfekt designad..
Stenar växer inte fram genom kristallisering, så det skulle inte hända i naturen. Varför måste du fantisera för att göra exempel på hur dina argument skulle fungera? Ringer det inte någon liten klocka någonstans när du gör så?

Citat:
Är inte du lite mer lustig när du i princip antar att bara för att det skulle vara jobigt för dig att designa levande saker och perfekta designer, så därför skulle det vara jobbigt och svårt att tillverka ett helt ekosystem och designa en vattenkristall för gud.. är inte det lite väl att ta i med tanke på variationen på djur och liv som existerar i naturen..
Jag kritisierar inte för att det skulle vara jobbigt, utan för att det skulle vara befängt. Löjligt till och med, att tro att en gud sitter och designar varje snöflinga. Varför är du så pigg att hoppa till slutsatsen att det är en gud som gör allt när det finns naturalistiska förklaringar på sådana saker? Bekvämhet?
Variationen på djur och liv i naturen redovisar evolutionsteorin för. Kanske du borde fundera på att lära dig vad den egentligen säger, snarare än det du hittat på att den säger?

Citat:
Kolla på den här slumpen och notera gärna bollen som åker in och ut ur existens ovanför hjärtat eller motorn eller vad det är.. http://www.youtube.com/watch?v=a4aZE5FQ284&feature=related
Vad är din poäng? Det finns häftiga pyttevarelser. Så vad?
Citera
2012-11-11, 12:32
Medlem
Luffarlasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kamora
Det var det dummaste jag hört. Jämför du en art med en nationell tillhörighet ?
Ta ditt förnuft till fånga innan det är för sent nu... eller så det kanske det. Det är faktiskt inte jag som gör detta, utan jag återger principen som personen jag citerar använder. Det kallas en liknelse eller metafor. Men om du faktisk kunde något om evolution så hade du förstått hur korkat det KungPungPat säger faktiskt är och hur absolut träffande min liknelse är.
Citera
2012-11-11, 12:55
Medlem
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Vad sägs om att du visar att naturliga saker och ting FAKTISKT ÄR designade? Och gärna utan ett argument from ignorance....

Galaxernas utseende har visats vara de mest effektiva via datamodeller.

Du blir själv fascinerad av att se djur, eller iaf så blev du det innan du lärde dig evolutionteorin. Och det är själva designerna i djuren som vi bli fascinerade av. vapnen och försvaren djuren har osv. Men sen är det väl upp till dig att själv inse att det är den inteligenta desingen du varit fascinerad av i allt liv och att du också har den inteligensen i designen på din kropp. Det finns absolut ingen av oss som skulle kunna se inteligent energi om det existerar nått sånnt men det skulle förklara ganska mycket.

Jag lär mig inte nånting utan bevis och med sånnt här så finns bara livet och universum som bevis och evolutionteorin är ingn bra förklaring på varför tillåmed vattenkristaller har perfekt designade stjärnformer som verkar vara unika för varje vattenkristall man ser..

Och ni istället vet redan sanningen för ni har läst i skolan och det är egentligen viktigare nu att påpeka för alla att ni gått i skolan än att tex. erkänna att det ligger inteligens bakom designen på din egen kropp tex. Ganska bra första steg..

Ni behöver inte se på galaxer som nått otroligt inteligent designat, istället ser ni det som en perfekt skapelse som uppstått genom slump hhahaha

Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Stenar växer inte fram genom kristallisering, så det skulle inte hända i naturen. Varför måste du fantisera för att göra exempel på hur dina argument skulle fungera? Ringer det inte någon liten klocka någonstans när du gör så?

Jag kritisierar inte för att det skulle vara jobbigt, utan för att det skulle vara befängt. Löjligt till och med, att tro att en gud sitter och designar varje snöflinga. Varför är du så pigg att hoppa till slutsatsen att det är en gud som gör allt när det finns naturalistiska förklaringar på sådana saker? Bekvämhet?
Variationen på djur och liv i naturen redovisar evolutionsteorin för. Kanske du borde fundera på att lära dig vad den egentligen säger, snarare än det du hittat på att den säger?

Vad är din poäng? Det finns häftiga pyttevarelser. Så vad?

men livet är som sagt halva delen av pusslet gud och universum och vad som existerar i atomerna eller molekylerna är andra delen för det är nån form av energi som håller upp hela universum och många skulle kalla det inteligent energi ..

Hur kan ni förklara att 99,9% av en atom är tomrum som antaligen är energi som vi ser som tomrum?

Det spelar ingn roll vilket ämne du kollar på så är det små laddnigar överallt.. Vilket betyder att all materia i universum består av små laddningar vilket ämne det än är, zoomar du in kommer du se ladndingar.. Vart skulle den energin komma från menar ni?

Den energi som håller upp all materia i universum alla atomer och tillåmed galaxer..
Citera
2012-11-11, 13:00
Medlem
KungPungPats avatar
Bill Hicks Agent Of Evolution http://www.youtube.com/watch?v=_HIXQd4AYLU
Citera
2012-11-11, 13:09
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
men livet är som sagt halva delen av pusslet gud och universum och vad som existerar i atomerna eller molekylerna är andra delen för det är nån form av energi som håller upp hela universum och många skulle kalla det inteligent energi ..

Hur kan ni förklara att 99,9% av en atom är tomrum som antaligen är energi som vi ser som tomrum?

Det spelar ingn roll vilket ämne du kollar på så är det små laddnigar överallt.. Vilket betyder att all materia i universum består av små laddningar vilket ämne det än är, zoomar du in kommer du se ladndingar.. Vart skulle den energin komma från menar ni?

Den energi som håller upp all materia i universum alla atomer och tillåmed galaxer..

Det finns energi = det måste finnas en gud? Skulle det vara ett argument?
Citera
2012-11-11, 13:13
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Och ni istället vet redan sanningen för ni har läst i skolan och det är egentligen viktigare nu att påpeka för alla att ni gått i skolan än att tex. erkänna att det ligger inteligens bakom designen på din egen kropp tex. Ganska bra första steg..

Varför skulle någon "erkänna" någon av teismens alla fantasier .... utan tilstymmelse till bevis?

Citat:

Från znooglifiering av ambroyade. För inte kommer den från en god-of-gaps väl?
Senast redigerad av Bogomil 2012-11-11 kl. 13:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in