2012-10-16, 23:30
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gidalezu
Så det är mer logiskt för dig att man kommer bara stängas av efter döden?
Allt tyder på det.
Citat:
Man är ju ingen robot, man kan inte bara stängas av som en maskin, själen inne i kroppen lever vidare. Innan man föddas hade man inget själ, men nu när man lever har man ett själ, efter döden så lever det vidare. Ni som är atheister brukar nog inte oftast tänka på döden, för ni är säkert osäkra inför det.
Innan du drar slutsatsen att själen lever vidare så måste du först bevisa att en sådan existerar oberoende av kroppen.
Citera
2012-10-16, 23:30
Medlem
Gidalezus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Armaiti
Det är mer logiskt för dig för det är det enda du känner till.

Vilka andra saker finns det att känna till? Att man blir luft som vissa påstår? Vad tror du händer efter döden?

Denna frågan är en av de viktigaste i världen, det är något som alla kommer gå genom. Religionens stora del handlar om att leva i jorden och lämna det.
Citera
2012-10-16, 23:34
Medlem
Gidalezus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baylife
Allt tyder på det.
Innan du drar slutsatsen att själen lever vidare så måste du först bevisa att en sådan existerar oberoende av kroppen.

Att sån existerar i kroppen är helt klart säkert, om människan i framtiden bygger en "robot" som består av kött/blod och skelett, skillnaden kommer vara att vi människor har känslor, vi kan tänka logiskt, vi kan röra på oss utan att det behövs en batteri eller nått liknande.
Om du då påstår att vi inte har ett själ, då kan man lika gärna frysa en människa i flera år, sedan när man smälter människan bör den fungera, eller hur? Men något dör ju i människan, det är inte hjärtat inte hjärnan, det är själen som försvinner.
Citera
2012-10-16, 23:44
Medlem
Du lär nog aldrig hitta svar på dina frågor i någon annan religion förutom islam.

Jo du hörde rätt, jag yttrar ISLAM.

Jag förstår dina tankar och bekymmer, då jag som ateist innan jag konverterade till islam, ville envist ha svar på alla mina frågor.

Vägen dit blev lång, men till sist är det ändå glädjen som räknas.

Koranen, innehåller en otrolig nyttig och lärorik kunskap för den som vågar öppna sitt hjärta. Förutom mängder med vetenskapliga bevis innehåller den en varm kärleksbudskap som kramar alla.

Du kan bara öppna porten med Islam, så öppna ditt hjärta innan det blir försent.

Lycka till.
Citera
2012-10-16, 23:48
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Att sån existerar i kroppen är helt klart säkert, om människan i framtiden bygger en "robot" som består av kött/blod och skelett, skillnaden kommer vara att vi människor har känslor, vi kan tänka logiskt, vi kan röra på oss utan att det behövs en batteri eller nått liknande.
Att vi människor kan tänka logiskt och innehar känslor är snarare ett bevis på ett medvetande, inte dualism.

Citat:
Om du då påstår att vi inte har ett själ, då kan man lika gärna frysa en människa i flera år, sedan när man smälter människan bör den fungera, eller hur? Men något dör ju i människan, det är inte hjärtat inte hjärnan, det är själen som försvinner.
Nu har vi inga fall av kryogenetik där människor faktiskt har överlevt.
Citera
2012-10-17, 00:01
Medlem
526s avatar
Citat:
Allt tyder på det.
Inget tyder på det. Att information skulle försvinna är helt emot naturens regler. Allt annat är ett kretslopp. Varför skulle livet vara ett undantag?
Citera
2012-10-17, 00:04
Medlem
Gidalezus avatar
Citat:
Att vi människor kan tänka logiskt och innehar känslor är snarare ett bevis på ett medvetande, inte dualism.

Nu har vi inga fall av kryogenetik där människor faktiskt har överlevt.

Okej smartis, du tror att du har svar till allting. Du har inte heller några bevis på vad som händer efter döden, jag har inte heller sådana bevis som du är ute efter. Men att människan har en själ är hur logiskt som helst, att människan inte bara stängs av efter döden, är också logiskt. Det måste inte finnas bevis, man kan tro på det ändå. Koranen är mitt bevis, men då undrar du om det finns några bevis på att koranen är guds ord. Ni som tror på vetenskapen är alltid ute efter bevis, har du ens några bevis själv att det du tror på stämmer?
Citera
2012-10-17, 00:06
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Inget tyder på det. Att information skulle försvinna är helt emot naturens regler. Allt annat är ett kretslopp. Varför skulle livet vara ett undantag?
Informationen förvinner inte alls. Utan omvandlas. När har jag påstått något annat?
Citera
2012-10-17, 00:11
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Okej smartis, du tror att du har svar till allting. Du har inte heller några bevis på vad som händer efter döden, jag har inte heller sådana bevis som du är ute efter.
Men fortfarande säger du dig sitta på en absolut sanning? Själv är jag agnostisk vad gäller dualism, dock finner jag det inte speciellt troligt.

Citat:
Men att människan har en själ är hur logiskt som helst, att människan inte bara stängs av efter döden, är också logiskt.
Logiskt enligt dina termer.

Citat:
Det måste inte finnas bevis, man kan tro på det ändå.
Givetvis. Jag hindrar inte någon från att tro.

Citat:
Koranen är mitt bevis, men då undrar du om det finns några bevis på att koranen är guds ord. Ni som tror på vetenskapen är alltid ute efter bevis, har du ens några bevis själv att det du tror på stämmer?
Att hela ens beteende och fysiologiska funktion skadas om man förstör delar av hjärnan; kan tyckas som ganska starka bevis.
Senast redigerad av baylife 2012-10-17 kl. 00:28.
Citera
2012-10-17, 01:20
Medlem
526s avatar
Citat:
Informationen förvinner inte alls. Utan omvandlas. När har jag påstått något annat?
Ja allt finns kvar.
Som någon sa tidigare. OM kroppen vore en maskin utan liv, så är det logiskt att den dör när maskinen upphör att fungera. Men eftersom liv inte kan reduceras till (biologisk)mekanik, så finns det ingen anledning att anta att även själva livet skulle försvinna eller upphöra.
Detta gäller även om det omvandlas så att entropin ökar och "själen" upphör. Varför skulle naturen trixa så. Att skapa/bilda liv för att sedan avsluta det?

Det logiska vore att livet är en "frekvens" som kroppen "når upp till" och därmed "kopplas in i" När kroppen inte längre fungerar, kan den inte hålla signalen uppe. Som en radio utan batterier eller slitna komponenter. Radion är död, men musiken finns överallt i luften som radiovågor.

Liv/medvetande är något som har en ytterligare komponent/frekvens som vi inte känner till. Det är en entitet som spänner över ett större område som vi inte kan uppfatta.
Senast redigerad av 526 2012-10-17 kl. 01:42.
Citera
2012-10-17, 04:05
Medlem
Kommendantens avatar
Citat:
Ja allt finns kvar.
Som någon sa tidigare. OM kroppen vore en maskin utan liv, så är det logiskt att den dör när maskinen upphör att fungera. Men eftersom liv inte kan reduceras till (biologisk)mekanik, så finns det ingen anledning att anta att även själva livet skulle försvinna eller upphöra.
Detta gäller även om det omvandlas så att entropin ökar och "själen" upphör. Varför skulle naturen trixa så. Att skapa/bilda liv för att sedan avsluta det?

Det logiska vore att livet är en "frekvens" som kroppen "når upp till" och därmed "kopplas in i" När kroppen inte längre fungerar, kan den inte hålla signalen uppe. Som en radio utan batterier eller slitna komponenter. Radion är död, men musiken finns överallt i luften som radiovågor.

Liv/medvetande är något som har en ytterligare komponent/frekvens som vi inte känner till. Det är en entitet som spänner över ett större område som vi inte kan uppfatta.
Menar du att husdjur också har själar då? Vet inte hur logiskt dom tänker men dom har definitivt "personlighet".

Jag ser inget logiskt med ditt prat om frekvenser här eller matriser i andra trådar. Du behöver förklara bättre hur du menar än att komma med liknelser enbart.
Citera
2012-10-17, 08:45
Medlem
Citat:
Ja allt finns kvar.

Varför kan liv inte reduceras till mekanik?

Citat:

Det finns ingen logik överhuvudtaget i dina påståenden, sluta kalla dem logiska utan minsta underlag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in