2012-11-11, 10:25
Bannlyst
Jag hoppas att alla som läser den här tråden följer det vi diskuterar just nu, bogomil och jag, för detta är väldigt intressant.
Citera
2012-11-11, 10:32
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckahuve
Du menar att det inte finns något problem med den kosmologiska konstanten inom fysiken?

Goddag ... yxskaft. Sen relaterar jag inte vidare till denna lösrivna dumfråga.
Citera
2012-11-11, 10:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Goddag ... yxskaft. Sen relaterar jag inte vidare till denna lösrivna dumfråga.
Hoppas verkligen att alla läser detta och ställer sig själva frågan: är den kosmologiska konstanten ett problem för fysikerna?
Om någon sedan kan visa på att det inte är något problem så har vi faktiskt kommit någonstans i debatten!
Bogomil avslöjar sig själv hela tiden, han och jag vet det, så han kommer nog inte skriva mer i denna tråd.
Men jag hoppas att andra tar upp pinnen och sätter sig in i problematiken med just den kosmologiska konstanten.
Citera
2012-11-11, 11:19
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Hoppas verkligen att alla läser detta och ställer sig själva frågan: är den kosmologiska konstanten ett problem för fysikerna?
Om någon sedan kan visa på att det inte är något problem så har vi faktiskt kommit någonstans i debatten!
Bogomil avslöjar sig själv hela tiden, han och jag vet det, så han kommer nog inte skriva mer i denna tråd.
Men jag hoppas att andra tar upp pinnen och sätter sig in i problematiken med just den kosmologiska konstanten.

Oj! Åtta rader långt inlägg! Rekord från mästaren av korta dumfrågor och löjliga one-liners....

OM det är så att du inte får svar så finns det en bra anledning....jag personligen har t ex sedan länge insett att du är ett lost cause och inte värd någon längre tid...
Citera
2012-11-11, 11:20
Bannlyst
Citat:
Jag slänger in lite sannolikhet bara för att det är kul:
Om jag ser en gul smurf simma runt i sjön här hemma, ökar då sannolikheten att alla zebror är svartvita?
För att inte tråden ska sjunka som en sten så citerar jag min fråga, den kan kanske väcka lite debatt så småningom?
Citera
2012-11-11, 11:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Oj! Åtta rader långt inlägg! Rekord från mästaren av korta dumfrågor och löjliga one-liners....

OM det är så att du inte får svar så finns det en bra anledning....jag personligen har t ex sedan länge insett att du är ett lost cause och inte värd någon längre tid...
Tack tack
Citera
2012-11-11, 11:25
Bannlyst
Citat:

Jag räknade väl inte med att få svar, om nån mot förmodan nappar på att försöka visa att den kosmologiska konstanten inte är något problem, så måste personen sätta sig in i oöverskådligt mycket matematik, och det tror jag inte någon här vill.
Citera
2012-11-11, 11:31
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Jag räknade väl inte med att få svar, om nån mot förmodan nappar på att försöka visa att den kosmologiska konstanten inte är något problem, så måste personen sätta sig in i oöverskådligt mycket matematik, och det tror jag inte någon här vill.

Vad sägs om att DU berättar vilka problem som DU ser med det hela, så tar vi det därifrån?
Citera
2012-11-11, 11:45
Bannlyst
Citat:
Vad sägs om att DU berättar vilka problem som DU ser med det hela, så tar vi det därifrån?
Problemet är att det inte finns någon teori som kan användas för att få fram värdet, det är så sanslöst exakt att den fysik man har använt har gett värden som är obegripligt mycket större än vad som krävs för att universum ska vara platt. ETT försök att lösa problemet är multiversumteorin, det finns andra. Men hur ska man kunna testa multiversumteorin empiriskt? Man är tillbaka på noll, och på 30 år har man inte gjort några framsteg inom detta, kvantgravitation och strängteori verkar vara återvändgränder. Så vad ska man göra? Ska vi acceptera att vi inte kommer längre inom den teoretiska fysiken?
Citera
2012-11-11, 11:49
Bannlyst
Citat:
Problemet är att det inte finns någon teori som kan användas för att få fram värdet, det är så sanslöst exakt att den fysik man har använt har gett värden som är obegripligt mycket större än vad som krävs för att universum ska vara platt. ETT försök att lösa problemet är multiversumteorin, det finns andra. Men hur ska man kunna testa multiversumteorin empiriskt? Man är tillbaka på noll, och på 30 år har man inte gjort några framsteg inom detta, kvantgravitation och strängteori verkar vara återvändgränder. Så vad ska man göra? Ska vi acceptera att vi inte kommer längre inom den teoretiska fysiken?
OBS: Detta är MIN tolkning, därför vill jag höra andras!
Citera
2012-11-11, 11:49
Medlem
KungPungPats avatar
wow vad jag än skriver så är det strawman som jag fortfarande inte vet vad det är och massa andra komplicerade ord ..

Och den enda slutsatsen jag kan dra är att människor som är dominanta i vänster delen av hjärnan samlas här för att försöka tysta ner den högra delen av hjärnan lite till innan vi ska genomgå evolutionen.. Nej just det evolution sker ju över miljontals år så det finns ingenting att veta om evolution, precis som att det finns ingenting att veta om universum eller liv heller, finns inga hemligeheter för allt är en slump.

Det är dock både sanning och vetenskapligt att säga att den enda källan för texter, designer och ritningar, är inteligens.. Det finns ingen annan källa som vi människor vet om. förutom slump då för allt blir så mycket enklare då om allt bara var en slump..

En galax då? ser ni ingen inteligens i att långa armliknande gator av stjärnor leder ut från mitten.. Är inte det en inteligent design precis som vattenkristaller?
Citera
2012-11-11, 11:57
Medlem
KungPungPats avatar
Bill Hicks Talking About God http://www.youtube.com/watch?v=-tcZoXw3b1E
Låt mig berätta att han pratar om när han tog psykadeliska svampar innan klippet börjar..

Den var värd en replay för Bill hicks är min präst och jag lyssnar på han ibland..
KRam
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in