2012-10-19, 13:34
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gautthiod
3. Själva poängen är ju att man inte skall resonera sig fram till Gud. Det är ingen intellektuell övning utan något man praktiserar med hela sitt väsen. En Gud som var greppbar enbart på det intellektuella planet skulle leda till en mekanisk världsuppfattning och antropologi (det är bara att titta på vilka filosofiska/moraliska system som uppstått efter kristendomen). Som sagt; fri vilja är ett teologiskt begrepp.

Och när kommer valideringen av detta postulat du i dom SENASTE inläggen (~efter rationalitets-kollapsen) har serverat i olika semantiska paketeringer?
Citera
2012-10-19, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peckahuve
Gödels sats går utanför motsägelsefria system, annars hade den inte varit så episk.

Jaha? Det trodde jag inte, men den punkten var inte väsentlig för min argumentation, så okej.
Citera
2012-10-19, 13:48
Medlem
Hammarens avatar
Citat:
Det här illustrerar problematiken med alltför hypotetiskt ställda scenarion.

Det finns en moral given åt människorna för människorna. Självklart finns det regler och moraliska ideal att leva efter. För mig motsvarar dessa ganska väl jordelivets prövningar. Kärlek och medlidande för att tackla död och bortgång. Hopp och tro för att tackla kriser och katastrofer. Måttfullhet och omtanke för att tackla svagheter hos andra och en själv. Etc.

Så om Gud har låtit skördar torka, är det min plikt som troende att hjälpa de drabbade. Eller ta Norrin.Radd till läkaren...

Dock lever vi, som bekant olika liv, och varje människa utsätts för specifika prövningar. Vilket varje enskild människa kan uppleva orättvist ("jag vill ha andra prövningar som jag lättare klarar av"). Att utifrån den egna partikulariteten bedöma Gud är att ställa sig över honom. Det får som konsekvens att man antingen väljer bort Gud och flackar själv, eller att man väljer en Gud enligt egna förväntningar. I båda fallen blir konsekvensen att man tillber sig själv och sin egen moraluppfattning (eller brist därpå). Man måste alltså acceptera att bortom den givna moralen finns en Gud större än mänskliga definitioner (och där ingår "god" och "ond").

Tron i sig är en prövning, om man är allvarlig i den. Theosis är en svår väg och ett hårt moraliskt arbete, men det är när man älskar det hårda arbetet som man närmar sig Gud ödmjukt.

Du menar alltså att man inte kan ha några förväntningar på moral ifrån gud utifrån vare sig sin egen eller andras situation? Och en sådan gud närmar du dig ödmjukt och inte i krypande skräck?
Citera
2012-10-19, 13:54
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Konkretisera gärna, så skall jag hjälpa dig bena ut begreppen bäst jag kan.

Ni ateister är ju knappast överens om vad ni accepterar som bevisföring; när man väl kommer med bevis så ändras definitionerna. Bekvämt som sagt.
Har ännu inte sett ett enda bevis kommande från din sida. Det enda jag sett prov på är "godofthegaps" samt när man sätter upp argument emot dig så åberopar du "godismysterious". Bekvämt som sagt.

Citat:
Således:

"I begynnelsen var Logos, och Logos var hos GUD, och Logos var GUD" (Johannes 1:1)

1. Logos betyder Ord, Princip, Ordning, Information, Logik.

1a. Universum var och är ordnat (från plancktid och framåt). Det gäller samma fysiska premisser och lagar nu som i begynnelsen, här och överallt vi känner till.
Big-Bangs entropi och dess nuvarande entropi och uniformitet har jag redan bemött.

Citat:
1b. Livets uppkomst är en process av informationsförmedling och -utveckling (nervsystemet är ett högutvecklat informationsinstrument). Vår DNA-kod är ingenting annat än information om hur celler byggs upp och förökar sig (kopieras; avbildas). (Genesis 1:27)(jfr. Hubert Yockey).
Angående livets uppkomst så svarade jag på det ett par sidor bak.

Citat:
Vidare vet man att både materian och energin är konstanter i universum, det är bara formerna som ändras efter givna principer. Dock talar rörelsen över tid och rum om att universum är ändligt (en början och ett slut).
Vi vet inte huruvida universum är ändligt eller oändligt. Samt vet vi inte heller huruvida Big-Bang singulariteten var "början" (Under "B-theory of time" finns ingen "början" och "slut"). Det enda Big-Bang singulariteten påvisar är en punkt där den generella relativitetsteorins matematik slutar fungera. För att ta sig förbi singulariteten krävs en teori om kvantgravitation; t.ex. sträng-teorin.

Citat:
Vetenskapen (den världsliga vetenskapen) är det mänskliga klargörandet av principen för sig själv. Vetenskapen kan enbart klargöra hur allting är ordnat, inte varför.
Förutsatt att frågan i sig har någon mening.
Senast redigerad av baylife 2012-10-19 kl. 14:00.
Citera
2012-10-19, 13:57
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hammaren
Du menar alltså att man inte kan ha några förväntningar på moral ifrån gud utifrån vare sig sin egen eller andras situation? Och en sådan gud närmar du dig ödmjukt och inte i krypande skräck?

Självklart inte. Ett system baserat på a priori-antagande och cirkel-argumentation, självrättfärdiggör ALLTID detta system.

Det är det 'Mister G' försökar att slingra sig ut av. Om han nu öht har tänkt sig att föra en dialog, är det endast en fråga om kort tid, före vi är på solipsism-nivån: "Hur kan vi vara helt 'säkra' på något alls?"
Citera
2012-10-19, 14:13
Medlem
Gautthiods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hammaren

Läs om.
Citera
2012-10-19, 14:21
Medlem
Gautthiods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Självklart inte. Ett system baserat på a priori-antagande och cirkel-argumentation, självrättfärdiggör ALLTID detta system.

Det är det 'Mister G' försökar att slingra sig ut av. Om han nu öht har tänkt sig att föra en dialog, är det endast en fråga om kort tid, före vi är på solipsism-nivån: "Hur kan vi vara helt 'säkra' på något alls?"

Så herrarnas envetna skepticism är inte en uppvisning i solipsism?
Citera
2012-10-19, 14:26
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Läs om.

Vad finns det som behövar "läsas om"? Att du 'vittnar' för en subjektiv verklighet med hjälp av a priori-argument och cirkel-argumentation; men dock inte mera subjektivt än att det trots allt är en sorts 'sanning' ändå.

Vi har 3-5 versioner av sånt i veckan, och dom kör på räls allaihop, så du har inte kommit med något som är värd att 'läsa om'. Det är bara från the-bag-of-tricks én gång till.
Citera
2012-10-19, 14:26
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Så herrarnas envetna skepticism är inte en uppvisning i solipsism?

Kan du komme till saken utan semantiska finter?
Citera
2012-10-19, 17:09
Medlem
526s avatar
Citat:
Like lite som du förstår dom för tillfället möjliga konsekvenser av double-slit experimentet
Eftersom andra faktorer inte påverkar utfallet så ligger det nära tillhands att utgå från att medvetande påverkar. Varför är det så svårt att acceptera.
Dvs andra fysiska faktorer påverkar inte när de inte "observerar". Tex ett magnetfält eller annat från mätutrustningen. Dvs samma krafter gör ingen skillnad även i större doser än själva mätningen. Det enda som skiljer är när det mäts.

Och vad gäller förståelse för bevisbörda så var det ju jag som frågade efter bevis för påståendet att om att det går att reducera livet till bio-mekanik.
Senast redigerad av 526 2012-10-19 kl. 17:12.
Citera
2012-10-19, 17:15
Medlem
526s avatar
Citat:
Kan du komme till saken utan semantiska finter?
Men du har ju inte sagt någonting som inte annat än just semantik. Eller snarare lingvistik.
Citera
2012-10-19, 17:49
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Eftersom andra faktorer inte påverkar utfallet så ligger det nära tillhands att utgå från att medvetande påverkar. Varför är det så svårt att acceptera.

Du har redan fått inlägg från flera olika personer som bestridar detta; plus att det inte är vetenskapens tolkning, men new-age flum; plus att det stod i ditt eget käll-material.

Citat:
Dvs andra fysiska faktorer påverkar inte när de inte "observerar".

Är det en ny hitta-på tes, eller en ny paketering av en gammal. Det är svårt att se iblant, eftersom du är så diffus i ditt språk.

Citat:
Tex ett magnetfält eller annat från mätutrustningen. Dvs samma krafter gör ingen skillnad även i större doser än själva mätningen. Det enda som skiljer är när det mäts.

Det är makrokosmisk. Double-slit experimentet är om mikrokosmos.

Citat:
Och vad gäller förståelse för bevisbörda så var det ju jag som frågade efter bevis för påståendet att om att det går att reducera livet till bio-mekanik.

Aaaah, dom onda materialisterna ännu engång; varför frågar du inte dom istället för mig? (Jaja, jag vet, jag år en ond 'skåps'-materialist).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in