2012-11-05, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SomeNone
Jag har aldrig hävdat att jag kan bevisa att Gud finns. Om jag har haft kontakt med honom, så skulle jag aldrig i sånna fall yppa det här - trodde du verkligen det?

Så vad gör du på den här tråden då, förutom jävlas?
Citera
2012-11-05, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hammaren
Teister fyller, som bäst, tomrummet med ett fluff de kallar gud. Om du, mot förmodan, skulle vara bra på att formellt kullkasta en gällande teori om att det *kan* röra sig om, som du kallar det "blinda krafter", så är det inte giltigt att fylla ut det med en gudom bara för att det finns ett gap i förklaringen. Inte en gud, inte flera, inte en ond, inte en god. Inte en elefantgud, inte en triangel med öga, inte en som ser ut som en homo sapiens hane, inte en blå med åtta armar, inte en brinnande buske. Inte allsmäktig, inte passiv, inte allsmäktig, inte en blind idiot. Allra minst om du har dogmatiska föreställningar som ingångsvärde.

Fram till du har bevis skall du nöja dig med att du inte vet. Annars har du aldrig en bättre förklaring än alla andra obevisbara föreställningar.

Hammaren! Åsikter är som spikar - ju mer du hamrar på andras - desto hårdare sitter dom.
Citera
2012-11-05, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pegasos
Så vad gör du på den här tråden då, förutom jävlas?
Hmm varför tror du att du har tolkningsföreträde om jag jävlas eller ej!? Är du en moderator under vanlig "avatar personlighet" eller?
trodde jag hade samma rätt som dej att vara här. Har du bevis för motsatsen?
Citera
2012-11-05, 15:05
Medlem
bestammer-senares avatar
Citat:
Hammaren! Åsikter är som spikar - ju mer du hamrar på andras - desto hårdare sitter dom.
Det gäller att dra upp spikarna med klon!
Citera
2012-11-05, 15:06
Medlem
Hammarens avatar
Citat:
Inte frågar man sin vän VARFÖR är du kär?

Det gör jag. Av nyfikenhet. Det är dock betydelselös för även om man är kritiskt lagd så innebär inte det att man inte kan njuta av sina belöningssystem.

Jag misstror dock helt okritiska känslosurfare.
Citera
2012-11-05, 15:06
Medlem
Citat:
Hmm varför tror du att du har tolkningsföreträde om jag jävlas eller ej!? Är du en moderator under vanlig "avatar personlighet" eller?
trodde jag hade samma rätt som dej att vara här. Har du bevis för motsatsen?

Saken är klar. Du är här för att jävlas och försöka vara lustig.
Citera
2012-11-05, 15:07
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag har redan svarat din epistemologifråga..

Nix.
Citera
2012-11-05, 15:07
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Sant, dom kan bli väldigt trångsynta och världsfrånvända (neglect)

Men värst hårt sitter dom inte om du inte menar att det är svårt att dra självförhärligande lögner ifrån mytomaner, det är ju rent psykologiskt försvar.
Senast redigerad av BlackJewel 2012-11-05 kl. 15:11.
Citera
2012-11-05, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Nix.
Jopp! jag svarade att jag inte är statisk i epistemologifrågan.
Citera
2012-11-05, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pegasos
Saken är klar. Du är här för att jävlas och försöka vara lustig.

Då så. Pegasos och ni andra!! Skriv ordet Smurf och jag slutar här och nu !
Citera
2012-11-05, 15:18
Medlem
Hammarens avatar
Citat:

Du, som många religiösa, verkar tro att även jag som ateister är ute och missionerar. Det är fel. Jag skiter praktfullt i hur du lever med din personliga övertygelse, den får vara så irrationell som det passar dig. Jag tycker dock inte att den som proselyter skal gå oemotsagda.
Citera
2012-11-05, 15:19
Medlem
LuminorBases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
Du vill inte ha bevis och veta att du har en Gud att underordana dic.

Hur menar du? Jag underordnar mig en miljard saker, tynglagen - varför jag inte går ut från taket i tomma intet. Jag underordnar mig väderleken och anpassar mig helt. Så vad spelar en gudomlighet för roll? I mitt fall underordnar jag mig andliga principer och ingen materiell Gud av det skäl att jag mår bra av det, så bevis är av sekundär betydelse.

Citat:
Ursprungligen postat av Hammaren
Varför en gud inte går att bevisa. Varför det heller inte finns någon anledning att tro på någon gud.

Nej alltså, inte vetenskapligt. Och vetenskapen bevisar som du som jag som studerat på KTH endast vad som sker under ett teoretiskt "fryst" tillfälle. Inte VARFÖR. Alltså kan vetenskapen inte bevisa Gud. Och mitt skäl att underordna mig andliga principer (ingen religion MAO) är att jag mår bra av det. Mitt liv blir okomplicerat och för att det föreslogs för mig när jag mådde dåligt och sen dess mår jag (generellt) bra.

Men har någon försökt definiera ett gudsbegrepp här först? Jag tror inte heller på nån skäggig snubbe på molnen. Det tror jag inte Einstein gjorde heller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in