Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
Du vill inte ha bevis och veta att du har en Gud att underordana dic.
Hur menar du? Jag underordnar mig en miljard saker, tynglagen - varför jag inte går ut från taket i tomma intet. Jag underordnar mig väderleken och anpassar mig helt. Så vad spelar en gudomlighet för roll? I mitt fall underordnar jag mig andliga principer och ingen materiell Gud av det skäl att jag mår bra av det, så bevis är av sekundär betydelse.
Citat:
Ursprungligen postat av Hammaren
Varför en gud inte går att bevisa. Varför det heller inte finns någon anledning att tro på någon gud.
Nej alltså, inte vetenskapligt. Och vetenskapen bevisar som du som jag som studerat på KTH endast vad som sker under ett teoretiskt "fryst" tillfälle. Inte VARFÖR. Alltså kan vetenskapen inte bevisa Gud. Och mitt skäl att underordna mig andliga principer (ingen religion MAO) är att jag mår bra av det. Mitt liv blir okomplicerat och för att det föreslogs för mig när jag mådde dåligt och sen dess mår jag (generellt) bra.
Men har någon försökt definiera ett gudsbegrepp här först? Jag tror inte heller på nån skäggig snubbe på molnen. Det tror jag inte Einstein gjorde heller.