2012-07-15, 18:39
Avslutad
typ 100 tråden om detta ämne. Samma svar kommer alltid att komma

det går inte bevisa/motbevisa guds existens its a dead end discussion så ge bara upp
Citera
2012-07-15, 18:42
Medlem
Benyameans avatar
Att tro på något är väl att inte veta. Och det är väl detta troende människor sysslar med?
Själv tror jag på en högre makt, mina bevis på att det är så kan aldrig bli dina bevis så diskussion om detta är helt överflödig.
Meningslös tråd...
Citera
2012-07-15, 18:44
Medlem
Anderrss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitezBiH
Ja ni som är religiösa här - först ska vi sätta en universell definition på 'gud'.

Det är en perfekt varelse med perfekta egenskaper samt är oändlig. Det är vad ni påstår. Vi utgår från de här definitionerna av perfekt: http://www.thefreedictionary.com/perfect

Här är alltså den simpla frågan: Hur kan ni tro på en ^sådan gud när han SJÄLVKLART inte är perfekt? Här är några grejer ni kan ha kul att tänka på:

- Guds skapelser är inte perfekta (inklusive människan självklar).

- Gud skapade Satan, hans son. Men till hans förvåning så blev Satan ond. Det här misstaget skulle en perfekt Gud aldrig kunna göra. Han råkade med andra ord skapa 'ondskan'.

- Ingen av de heliga böckerna är 'perfekt' skrivna. Människan skrev böckerna 'åt gud' och enligt hans order. Hade gud velat att vi ska tro på honom och ta honom på allvar så hade HAN själv skrivit böckerna (då hade de varit perfekta också) och genom det bevisa sin existens. Men nu så tas böckerna endast som sagor av de icke-religiösa.

. . . Lägger till fler grejer när jag tänker genom lite till.

OBS att innan ni svarar på någonting alls så är det ett krav att ni använder legitima argument.

Argument så som 'därför att han är gud' och 'för att Bibeln/Koranen säger så' ÄR INGA ARGUMENT. Rationellt och logiskt tänkande är ett krav i den här tråden.

Börja diskussionen.

Hela din utgångspunkt är fel och självfallet blir allt fel efter det när det är så. Du utgår från att eftersom Gud är Perfekt så måste allt Han skapar vara perfekt som Han. Svaret är nej, det finns inget och ingen som är Perfekt utom Gud. Gud är Perfekt, det betyder inte att Han inte och faktiskt har skapat imperfekta varelser. Ingen är Perfekt utom Gud. Allt i denna värld är imperfekt. Du kan dock säga att Gud skapade oss perfekt - i den meningen att resultatet blev exakt i enlighet med Hans vilja, dvs när Gud gör någonting så sker det alltid utan misstag, precis som det från början var menat. Men det är något helt annat än att säga att Gud skapat oss perfekta dvs utan svagheter osv. Gud gjorde inget misstag när Han skapade satan, det var en del av Hans plan från första början.

PS. Jag är inte kristen.
Senast redigerad av Anderrs 2012-07-15 kl. 18:54. Anledning: felstavning
Citera
2012-07-15, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anderrs
Hela din utgångspunkt är fel och självfallet blir allt fel efter det när det är så. Du utgår från att eftersom Gud är Perfekt så måste allt Han skapar vara perfekt som Han. Svaret är nej, det finns inget och ingen som är Perfekt utom Gud. Gud är Perfekt, det betyder inte att Han inte och faktiskt har skapat imperfekta varelser. Ingen är Perfekt utom Gud. Allt i denna värld är imperfekt. Du kan dock säga att Gud skapade oss perfekt - i den meningen att resultatet blev exakt i enlighet med Hans vilja, dvs när Gud gör någonting så sker det alltid utan misstag, precis som det från början var menat. Men det är något helt annat än att säga att Gud skapat oss perfekta dvs utan svagheter osv. Gud gjorde inget misstag när Han skapade satan, det var en del av Hans plan från första början.

PS. Jag är inte kristen.

Det här har du rätt i.

Dock så håller sig argumentet till punkten där jag nämnde dem heliga böckerna. Poängen med dem är ju att bevisa guds existens så att vi faktiskt har något realistiskt att tro på/följa.

Varför skulle han då låta människor skriva de heliga böckerna, när han fullt ut vet att boken kommer vara skriven med så pass många hål och 'fel' - att människor inte kommer kunna ta det på allvar?
Citera
2012-07-15, 22:03
Medlem
Bogomils avatar
Jag läste början av texten, som omhandlar filosofisk positivisms mycket låga verklighets-sannolikhet. Inget revolutionerande med det.

Men ett kanske lite humoristisk aspekt är, att teism oftast är en specifik form av filosofisk positivism, så det är så att säga att såga av den gren man sittar på att ge sig in på den sorts spekulationer som teist.
Citera
2012-07-19, 21:47
Medlem
Gus existerar i människors tro.
Citera
2012-07-19, 22:51
Medlem
MeanMEs avatar
Hittade ingen länkning till denna sida som ger i princip alla argument för en gud.

http://www.godlessgeeks.com/LINKS/GodProof.htm

Tycker 25 passar in väldigt mycket på en viss persons försvar av en helig bok.
Citera
2012-07-19, 22:57
Medlem
MeanMEs avatar
Gillar denna helskarpt.

DORE'S ARGUMENT
(1) I forgot to take my meds.
(2) Therefore, I AM CHRIST!!
(3) Therefore, God exists.
Citera
2012-09-20, 16:43
Medlem
baylifes avatar
Guds ickeexistens

Ett litet tankeexperiment till er religiösa

Definitioner
Gud = en medveten, personlig, allsmäktig, allvetande och absolut god entitet som skapade universum, samt vill att varje själ ska veta sanningen och bli frälsta.

X = nödvändighet för att bli frälst; tro att en Gud existerar. Att tro att en Gud existerar är givetvis inte tillräckligt men är likväl en nödvändighet.

P1) Om Gud existerar så vill han att vi ska veta X.
P2) Om Gud existerar så har han makten för att få oss att veta X.
P3) Om Gud existerar, givet 1 och 2, bör vi veta X.
P4) Vi vet inte X
C1) Givet 3 och 4, så existerar inte Gud.

Fri vilja kan inte appliceras som ett motargument då kunskap om X är oberoende av fri vilja. Tro är baserat på kunskap, inte fri vilja, dvs. att tro respektive inte tro är inte ett aktivt val utan är baserat på ens kunskap.

Ser fram emot era svar.
Senast redigerad av baylife 2012-09-20 kl. 16:51.
Citera
2012-09-20, 16:52
Medlem
Parnborrs avatar
Har du ens läst Kuranan???
Citera
2012-09-20, 16:54
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parnborr
Har du ens läst Kuranan???