2015-12-24, 00:47
Medlem
johanjosefssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Post-morteM77777
Läs "fallet Jesus", skriven av Lee Strobel. Bästa boken jag har läst när det kommer till bevisningen som finns om Guds existens. Och framför allt bevisen som finns utanför bibeln att Jesus är Gud och ingenting annat.

Fast det är ju fortfarande inte "bevis", det är fortfarande bara spekulationer, annars hade det aldrig hetat "tro", om vi redan visste. Det heter fortfarande att man TROR på Gud, TROR på Jesus, etc.

Det är sånna här stensäkra uttalanden som gör att många troende inte riktigt går att ta på allvar, det förstör dessutom debatten. Gör inte om era teorier till fakta, för INGEN VET!!!
Citera
2015-12-24, 01:34
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golachab
Gud antar jag som ett synonym med Brahman när du nu citerar mig. Jag håller med dig om färger, ty detta är orsaken till religioner. Skillnaden är att jag inte krampaktigt håller hårt om en sådan samtidigt som jag med den andra handen hugger ned allt motstånd. så som elaka människor gör när de tagit del av abrahimitsk religion. Jag vet inte bäst heller, men kan vi resonera utan att göra varandra ett huvud kortare?

För din andra fråga. Gud bevisar inte sin existens, poängen är att vi har förnekat den.
Nej det gör inte jag heller. Kan inte direkt påstå att jag är religiös.
Jag svarar på trådens fråga. Det står Gud i trådstarten
För mig är Gud ett fenomen mer än en speciell Gud.
Struntar i om Gud kallas Brahama eller Kalle.
Fenomenet tro intresserar mig.
Mitt svar är därför. Gud har själv inte bevisat sin existens då kan inte jag det heller mer än vad som finns nedskrivet och folk hela världen pratar om . Gäller även de som inte tror. De pratar också om Gud/Gudar.
Finns många elaka jävlar ja. Huwa!
Senast redigerad av goran744 2015-12-24 kl. 01:37.
Citera
2015-12-24, 07:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av demotrams
Evighet är inte beroende av tid och rum. Men även utanför tid och rum kan inget skapa sig själv.

Vad ylar du om? Inget även utanför tid och rum kan skapa sig själv.

Vem har människan som skapat evigt 1 skapad av?

Det du hävdar bestämt verkar va nåt som stämmer överallt vetenskapen tittar runt i vår verklighet. Samtidigt e väl de flesta personer som anses lite insatta förespråkare av Big Bang-teorin som i princip föreslår din påstådda omöjlighet, även om man e försiktig att uttrycka det som verkar bottna i nåt oförklarligt. Är inte mitt argument relevant i sammanhanget eller?

Är ingen obotlig troende alls, men påståendet "Inget även utanför tid och rum kan skapa sig själv." låter ju precis som nånting du e övertygad om utan att inse meningen i det, alls.. Why? I'll explain

Man kan börja så enkelt som: Hur kan man veta? Veta vadå? Att inget kan skapa sig själv utanför tid o rum. Okej, vad menas med att skapa sig själv då? Uppstå ur ingenting antar jag du menar..? Utanför tid och rum dessutom.. hur tänker du dig detta, har du varit där och checkat eller? Om inte, vari bottnar SÄKERHETEN i ditt påstående?

Det e ju inte jag som påstår att det är möjligt att skapa sig själv så, däremot är du väldigt säker på motsatsen, så därav frågan. Kanske inte fattat vad du menat riktigt.. du får förtydliga isf. För även att förneka det där e ju en rätt stark utsaga liksom och då e du ju inte direkt mer logisk i ditt tänkande än en som tror blint....
Citera
2015-12-24, 07:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johanjosefsson
Fast det är ju fortfarande inte "bevis", det är fortfarande bara spekulationer, annars hade det aldrig hetat "tro", om vi redan visste. Det heter fortfarande att man TROR på Gud, TROR på Jesus, etc.

Det är sånna här stensäkra uttalanden som gör att många troende inte riktigt går att ta på allvar, det förstör dessutom debatten. Gör inte om era teorier till fakta, för INGEN VET!!!

Håller med där! Nästa nivå är dock att som du veta just detta att ingen vet. Jaså.. hur kan du vara så säker på detta att det låter som du vet det?

Det kan verka löjligt att ifrågasätta så "petnoga" men kanske bedrar vi oss lite där (obs inget jag vet haha). Varför? Jo, till att börja med:

Hur kan vi med sån självklar säkerhet veta att det faktiskt inte finns nån som vet? Säger inte att det gör, bara att det väl inte vore direkt möjligt att veta att det inte gjorde det, eller..?

E mitt argument larvigt bara? Eller väldigt relevant eftersom det uppvisar fullständig konsekvens... Give me your opinions on this!!!
Citera
2015-12-24, 08:39
Medlem
Fenixnewborns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Borderline123
Håller med där! Nästa nivå är dock att som du veta just detta att ingen vet. Jaså.. hur kan du vara så säker på detta att det låter som du vet det?

Det kan verka löjligt att ifrågasätta så "petnoga" men kanske bedrar vi oss lite där (obs inget jag vet haha). Varför? Jo, till att börja med:

Hur kan vi med sån självklar säkerhet veta att det faktiskt inte finns nån som vet? Säger inte att det gör, bara att det väl inte vore direkt möjligt att veta att det inte gjorde det, eller..?

E mitt argument larvigt bara? Eller väldigt relevant eftersom det uppvisar fullständig konsekvens... Give me your opinions on this!!!
Toktanten ska nog söka för såväl borderline som schizofreni samt forumberoende och virus i hjärnbarken
Citera
2015-12-24, 08:42
Medlem
Fenixnewborns avatar
Ångrade mig med tanke på 1.06
Citera
2015-12-24, 12:59
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myein
Modellen bevisas inte utan är en konsekvens av modernismens filosofiska utgångspunkter de flesta blint tar för givna. Bland annat att inget transcenderar verklighetens sinnliga plan. För denne blir tal om Gud, det övernaturliga, andra "världar" per definition något absurt och "extraordinärt" som på förhand förlorat sin giltighet. Det är något som faller utanför vad det "sunda förnuftet" tar för givet.

Ta du upp ditt "väderkvarnskrig" mellan (filosofisk) materialism och absolut idealism med nån som är part i det.
Citera
2015-12-24, 13:01
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Post-morteM77777
Läs "fallet Jesus", skriven av Lee Strobel. Bästa boken jag har läst när det kommer till bevisningen som finns om Guds existens. Och framför allt bevisen som finns utanför bibeln att Jesus är Gud och ingenting annat.

Och dessa "bevis" 'är?
Citera
2015-12-24, 13:04
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Nej det gör inte jag heller. Kan inte direkt påstå att jag är religiös.
Jag svarar på trådens fråga. Det står Gud i trådstarten
För mig är Gud ett fenomen mer än en speciell Gud.
Struntar i om Gud kallas Brahama eller Kalle.
Fenomenet tro intresserar mig.

Men nu efterfrågas det bevis i trådämnet, så manifestationer av tro är av perifär intresse.
Citera
2015-12-24, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fenixnewborn
Toktanten ska nog söka för såväl borderline som schizofreni samt forumberoende och virus i hjärnbarken

Ah möjligen, men om vi bortser från den lilla andelen "störda" då, som precis gav Fenixnewborn nånting lite för konsekvent för att hans hjärna skulle orka Det är uppenbart och skyddsmekanismen har vi bäddat för sista veckan - han behöver inte ens tveka när den argumentation som han inte rår på över huvud taget kan tillskrivas ett "psykfall" och inte bekymra sitt förvirrade surr mellan öronen, vars största bedrift nog ändå får sägas vara förmågan att lura sig själv. För det e ju lite det du gör nu när du hittade utvägen som vilken dumbom som helst eller hur? Men om du enkelt kan köra ett sånt där smart uttalande, så har jag ju lite gjort de allra mest trögtänkta här en tjänst genom att flumma iväg innan! Helt onödigt ju att låta nån fundera där inte det enklaste inses... Det låter förstås konstigt när man beskriver det så men betänk att det dröjer många timmars kontemplation för en sån som du att ens inse detta i sig. Innan dess e allt klart som just bedöms så (dock lite lotteri över detta) och allt knasigt e verkligen helt puckat, utan att man riktigt fattat skillnaden utan mest intalar sig klarhet härvid

Lite ambitiöst svarat kanske, forumberoende ibland. Sen e det väl skitsamma var man lägger tiden eg då det kan va lika intressant att studera det primitiva som det intelligenta. Alltid kul att se om svaret fortsätter visa nivån innan eller testar nåt nytt!
Citera
2015-12-24, 17:58
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Borderline123
Ah möjligen, men om vi bortser från den lilla andelen "störda" då, som precis gav Fenixnewborn nånting lite för konsekvent för att hans hjärna skulle orka Det är uppenbart och skyddsmekanismen har vi bäddat för sista veckan - han behöver inte ens tveka när den argumentation som han inte rår på över huvud taget kan tillskrivas ett "psykfall" och inte bekymra sitt förvirrade surr mellan öronen, vars största bedrift nog ändå får sägas vara förmågan att lura sig själv. För det e ju lite det du gör nu när du hittade utvägen som vilken dumbom som helst eller hur? Men om du enkelt kan köra ett sånt där smart uttalande, så har jag ju lite gjort de allra mest trögtänkta här en tjänst genom att flumma iväg innan! Helt onödigt ju att låta nån fundera där inte det enklaste inses... Det låter förstås konstigt när man beskriver det så men betänk att det dröjer många timmars kontemplation för en sån som du att ens inse detta i sig. Innan dess e allt klart som just bedöms så (dock lite lotteri över detta) och allt knasigt e verkligen helt puckat, utan att man riktigt fattat skillnaden utan mest intalar sig klarhet härvid

Lite ambitiöst svarat kanske, forumberoende ibland. Sen e det väl skitsamma var man lägger tiden eg då det kan va lika intressant att studera det primitiva som det intelligenta. Alltid kul att se om svaret fortsätter visa nivån innan eller testar nåt nytt!

Japp; men kom til saken ... som är "bevis".
Citera
2015-12-24, 19:05
Medlem
Att Gud håller sig i skymundan är en självklarhet för mig i dagens läge. Gud håller sig undan för får skull. För det är detta som är kärlek, att kunna välja själv. Gud gav oss den fria viljan så att kärlek skulle kunna uppstå. Annars kunde Gud ha skapat 50 miljoner kaffeautomater som gör exakt som man vill. Men någon kärlek kan inte uppstå från dessa, och Gud visade genom sin Son att Han vill ha kärlek av oss och ingenting annat. Man kan ju tycka att Gud tog en ofantlig risk med detta då en ren fri vilja även kan leda till att de skapade vänder sig bort ifrån Skaparen. Men tydligen så tycker Gud att det var värt risken. Hade Gud ”tvingat” oss så skulle det vara tvång som inte har något med kärlek att göra. Gud håller sig tillräckligt nära för dem som söker Honom med ett rent hjärta att finna honom men Han håller sig även tillräckligt långt borta för de som inte vill ha något med Gud att göra. Ateister förväntar sig inget från Gud, därför får de inget heller. Allt detta gör Han för vår skull. I kärlekens namn.

Men vi kan även se på gamla testamentets tid så var Gud betydligt mer närvarande och synlig än vad han är idag. Då var det bara att ta en sväng förbi berget moria så såg du Gud i ett stort molm. Där även profeter som Moses hade en direkt kontakt med Gud. Men hjälpte detta människors tro? Svaret är glasklart nej. Det blev snarare värre där människorna gjorde uppror mot Gud och vände sig bort från Gud och även gjorde egna ”gudar” av guld istället. Att Gud var närvarande hjäpte inte människors tro, det blev snarare tvärtom. Återigen så håller sig Gud sig lite i skymundan idag för vår skull, för trons skull! Idag vänder sig folk till Gud för att de älskar honom och ingenting annat av ren fri vilja.

Men även om vi skulle samla alla världens ateister på ett och samma ställe, och så skulle den allsmäktige Guden visa sig för dessa, så kan jag lova dig att de flesta fortfarande inte skulle tro. De flesta skulle komma med undanflykter som ” jag måste ha sett fel”, ” jag har sovit dåligt” etc, etc. Och även om några skulle börja tro på Gud så skulle detta nog endast leda till uppror mot Gud och inte kärlek. Och detta vill inte Gud ha av oss. Idag omvandlar Gud oss inifrån och gör om en helt inifrån i kärlekens och fridens namn. Men detta är frivilligt, du själv måste vilja finna Gud.

5 bevis enligt mig för den kristne Gudens favör.

1. Korsfästelsens betydelse: Korset idag ser folk mest som en kristen symbol utan att lägga någon djupare tanke på vad det handlar om. Korset var en avrättningsmetod som romarna använde mot de absolut värsta mördarna, förrädarna och kriminella. Det var ett sätt att visa sin makt, där de inte endast avrättade dig utan där du även fick dö i din ensamhet naken och sargad. Detta var så hemskt att den romerska staten inte ens avrättade sina egna rövare på detta sätt utan endast slavfolken, mestadels judar, även vissa tesxter talar även för att vissa babylonier blev avrättade på detta sadistiska sätt. Om korset fanns idag så skulle endast de absolut värsta få korset. Den skulle vara likkställt med elektriska stolen eller hängning. Några kandidater idag är : Anders Breivik, Anders Eklund etc. Och här kommer min fråga: Hur kan en man som blev avrättad på de hemskaste sätt som endast de absolut värsta rövarna och förrädarna blev avrättade på ha världens största religion efter sig? För mig har kristendomen den enda rimliga förklaringen.

2. Lärjungarnas martyrdöd: Flera texter utanför bibeln skriver om lärjungarnas martyrdöd, där de hellre dog än avsa sig sin tro på Jesus som Gud. Om lärjungarna innerst inne visste om att Jesus aldrig uppstod ifrån de döda, så hade de aldrig dött för honom då lögnare gör oftast väldigt dåliga martyrer. De hade även absolut ingenting att vinna och allt och förlora genom att följa och tro på Jesus, men ändå tog samtliga martyrdöden för Jesus.

3. Paulus konvertering och martyrdöd. Paulus var från börjar Saul från tarsos. Han var en våldsman och farisè. Fariseerna var den strängaste och mest hårdförda orden inom judendomen. För dessa som följde Gud bokstavligen så var Jesus en ren hädelse de han påstod om sig själv. Paulus blev så känd om sitt hat mot jesus att han blev anställd av översteprästerna via rom att jaga och fängsla dessa nya hädiska kristna som trodde på Jesus. Paulus hatade Jesus med hela sitt hjärta. Han mördade även stefanus, en man som trodde på Jesus. Paulus var även en anständig jude och romersk medborgare vilket var väldigt ovanligt. Ändå är halva nya testamentet skriven av Paulus. Paulus hade absolut ingenting att vinna och allt att förlora genom att följa Jesus. Han förlorade allt, hans familj och bröder ville döda honom. Han var tvungen att fly för sitt liv. Han blev även fängslad, torterad och även mördad för Jesu namns skull. Ändå var det något som gjorde att han inte brydde sig. Paulus ofattbara konvertering och martyrdöd med tanke på hans bakgrund är för mig ett klart bevis på Jesu uppståndelse och att Jesus var den Han påstod sig vara. Alla andra försök till förklaringar håller inte.

4. Judarnas konvertering: Först måste jag klargöra en sak. Idag så konverterar folk till höger och vänster. Ena dagen så är man kristen, imorgon ateist och sedan så gör man en resa till Thailand och kommer hem som buddist. Men för en jude på jesu tid för 2000 år sedan så var konvertering inte ett alternativ. Det var värre än döden. Du blev helt utesluten från din familj och du förlorade hela ditt liv. Judarna dog hellre än att avsäga sig sin tro och detta gällde i alla omständigheter. På mindre än 5 veckor efter jesu död så hade 10 000 judar lämnat judendomen för tron på denne man som dog på ett sätt endast förrädare och mördare blev avrättade på. Återigen så är det endast kristendomen som ger den rimligaste förklaringen för detta.

5. Ordningen i universum: Det finns en ordning i universum som är helt ofattbar. Där till och med de främsta forskarna drar sig i håret. Om du drar ner allt i ett matematik tal. Allt ifrån de vi människor är gjord av till den minsta kvark, till all materia i universum, så får du ett sånt ofantligt tal som saknar motstycke. Sudda ut en enda siffra från detta tal. Från dig, eller någon materia i universum så kollapsar hela universum. Och denna ordning har funnits sen begynnelsen av universum, till och med redan första dagen. Om du bygger ett hus och ställer en bomb under den och låter den explodera blir resultatet 100 gånger av 100 total kaos. Hur kan världens största explosion som big bang va för cirka 13,8 miljarder år sedan, bli i perfekt ordning på 3 minuter? Universums komplexitet och perfektion förbryllar alla forskare inom fysik idag. Bing bang och vetenskapen och speciellt denna ordning som råder är för mig ytterligare bevis för att någon låg bakom skapelsen av tid och rum. Och mycket tyder på att det är den kristne Guden som är den sanne med tanke på all bevisning som finns runt Jesu uppståndelse.
Senast redigerad av Post-morteM77777 2015-12-24 kl. 19:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in