2018-08-06, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Inte på allt som står i den, den gamla skapelseberättelsen och mycket annat i GT tror jag inte på. Men jag tror på kärnan i den. Att Jesus Kristus är kommen som människa, att han bar Guds jordiska gestalt, att världen är skapad genom honom, att han har fått lida för världens synder och att man kan få syndernas förlåtelse och evigt liv genom tro på honom.
Varför tror du på Jesus, men inte syndafallet?
Jesus offer blir väl meningslöst om du inte tror på historien om Adam och Eva ?
Citera
2018-08-06, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Varför tror du på Jesus, men inte syndafallet?
Jesus offer blir väl meningslöst om du inte tror på historien om Adam och Eva ?
Jag tror på att det finns en originalsynd som uppstått hos människan, men jag tror inte på att Gud designat människan.
Citera
2018-08-06, 12:07
Medlem
Citat:
Jag tror på att det finns en originalsynd som uppstått hos människan, men jag tror inte på att Gud designat människan.
Ok.

Det är ju ganska vanligt att bibeltroende inte tror på allt i bibeln. Men de flesta brukar försöka dölja det genom ”detta gäller inte längre” eller ”det ska inte tas bokstavligt” och andra liknande förklaringar.
Men du säger rakt ut att du tror Gud har fel när han påstår att han skapat människan. Vilket jag tycker är bra, men lite konstigt.
Senast redigerad av kiss74 2018-08-06 kl. 12:30.
Citera
2018-08-06, 12:53
Medlem
Citat:
Ok.

Det är ju ganska vanligt att bibeltroende inte tror på allt i bibeln. Men de flesta brukar försöka dölja det genom ”detta gäller inte längre” eller ”det ska inte tas bokstavligt” och andra liknande förklaringar.
Men du säger rakt ut att du tror Gud har fel när han påstår att han skapat människan. Vilket jag tycker är bra, men lite konstigt.
Jag tror att han har skapat människan och allting annat genom att han har lagt universums tidlösa grund och orsakat allt som existerar. Men han har inte designat något annat än själva grunden.
Senast redigerad av skrumpelnubb 2018-08-06 kl. 13:33. Anledning: Omformulering
Citera
2018-08-06, 13:38
Medlem
Citat:
Jag tror att han har skapat människan och allting annat genom att han har lagt universums tidlösa grund och orsakat allt som existerar. Men han har inte designat något annat än själva grunden.
Vilket betyder att bibelns Gud hade fel om hur människan kom till. Och universum.
Alternativt har författarna ljugit om Gud.
Citera
2018-08-06, 14:23
Medlem
Citat:
Vilket betyder att bibelns Gud hade fel om hur människan kom till. Och universum.
Författarna beror det såklart på, de hade sin tids förståelse av många ting. Nya testamentet är mer inspirerat av Gud och det är därifrån som evangeliet kommer. Det är tron på Jesus som är det viktiga. Vad du tror om skapelseberättelsen, Adam och Eva, Noas ark, o.s.v. har ingen betydelse för din frälsning. Däremot kan dessa berättelser kanske ha värden i form av metaforer, liknelser eller sensmoraler e.t.c. Jesus refererade ibland till somligt gammalt när han ville likna det vid något annat.
Senast redigerad av skrumpelnubb 2018-08-06 kl. 14:26.
Citera
2018-08-06, 14:32
Medlem
Citat:
Författarna beror det såklart på, de hade sin tids förståelse av många ting. Nya testamentet är mer inspirerat av Gud och det är därifrån som evangeliet kommer. Det är tron på Jesus som är det viktiga. Vad du tror om skapelseberättelsen, Adam och Eva, Noas ark, o.s.v. har ingen betydelse för din frälsning. Däremot kan dessa berättelser kanske ha värden i form av metaforer, liknelser eller sensmoraler e.t.c. Jesus refererade ibland till somligt gammalt när han ville likna det vid något annat.
Ändå konstigt att Gud misslyckades med att få detta rätt i sin bok.
Jag antar att du gör ett undantag för budorden? De flesta brukar det ....
Citera
2018-08-06, 14:37
Medlem
Citat:

Ljugit låter så otrevligt.

Jag sitter och säger "ja" trettio gånger till frugan medan vi åker till IKEA och hon pratar på, jag skrattar åt allt pizzabagaren säger för att han tycker om den illusionen, jag låter farsan vinna i tennis om det känns som att han behöver det, och jag låter morsan tro på de delar av bibeln hon är bekväm med.

Det är ansträngningen som räknas.
Citera
2018-08-06, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarIngaKompisar
Ljugit låter så otrevligt.

Jag sitter och säger "ja" trettio gånger till frugan medan vi åker till IKEA och hon pratar på, jag skrattar åt allt pizzabagaren säger för att han tycker om den illusionen, jag låter farsan vinna i tennis om det känns som att han behöver det, och jag låter morsan tro på de delar av bibeln hon är bekväm med.

Det är ansträngningen som räknas.
Ja, de kan ju helt enkelt haft fel. Men det får i så fall Gud ta på sig, som sägs ha ”inspirerat” folk till dessa texter.
Citera
2018-08-06, 14:48
Medlem
Citat:
Ändå konstigt att Gud misslyckades med att få detta rätt i sin bok.
Jag antar att du gör ett undantag för budorden? De flesta brukar det ....
Konstigt? Utgår man från min gudsbild så är det ett mirakel att ordet om Gud gått ut flera tusen år innan Gud själv har kommit till Jorden oavsett att det inte var fullkomligt. Den fullkomliga kunskapen kommer först när det fullkomliga kommer, det står också i bibeln. "Vi förstår bara till en del och profeterar till en del, men när det fullkomliga kommer ska det som är till en del försvinna." 1 Kor. Kap 13. Och Ja, budorden gäller.
Citera
2018-08-06, 14:56
Medlem
Citat:
Ja, de kan ju helt enkelt haft fel. Men det får i så fall Gud ta på sig, som sägs ha ”inspirerat” folk till dessa texter.

Fast poängen var att det spelar ingen roll om det är fel eller rätt så länge människor mår bra av det. Om någon har farit illa av skapelseberättelsen, mer än de har haft roligt att debattera den, är det olyckligt.

Men sanning är inte lika med kärlek. Människan har fått gåvan att ha roligt medan vi närmar oss Gud.
Citera
2018-08-06, 15:08
Medlem
Citat:
Konstigt? Utgår man från min gudsbild så är det ett mirakel att ordet om Gud gått ut flera tusen år innan Gud själv har kommit till Jorden oavsett att det inte var fullkomligt. Den fullkomliga kunskapen kommer först när det fullkomliga kommer, det står också i bibeln. "Vi förstår bara till en del och profeterar till en del, men när det fullkomliga kommer ska det som är till en del försvinna." 1 Kor. Kap 13. Och Ja, budorden gäller.
Vad bibeln säger är ju inte så viktigt i detta fall, då sin gudsbild avviker ganska mycket från bibeln.
Att ordet Gud nått ut är inte så konstigt, då många samhällen genom tiderna trott på gudar.
Eftersom de kan vara ett svar på alla frågor så har folk lätt för att tro på gudar. Vi människor har svårt för att inte veta svaret, så då hittar vi på svar istället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in