2015-11-23, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Vad håller du på med, du bad mig själv utgå från att ingenting existerade vilket är lika med 0. Lägg ner.
Jo. Det är du som inte begriper.

Men fatar du inte att den människan du pratar om inte kan vara sin egen orsak.
Citera
2015-11-23, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av demotrams
Men fatar du inte att den människan du pratar om inte kan vara sin egen orsak.
Ungefär som Gud?
Citera
2015-11-23, 01:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Ungefär som Gud?

Gud kan inte heller vara sin egen orsak. Därför måste Gud vara evig. Alltså alltid existerat. Detta har jag sagt hela tiden.
Citera
2015-11-23, 07:32
Medlem
Citat:
Gud kan inte heller vara sin egen orsak. Därför måste Gud vara evig. Alltså alltid existerat. Detta har jag sagt hela tiden.
Ja, du har sagt det. Det ingår i din tro.
Själv tror jag att din Gud är ett mänskligt påhitt. Vi vet att folk genom tiderna trott på tusentals gudar, och det finns inget bevis för en endaste av dom. Så allt pekar på att även din Gud är ett fantasifoster.
Citera
2015-11-23, 08:53
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
VAD är från 1 till 0?

Citat:
Poängen var nu inte att jag skulle bevisa mina argument ända ner till det metafysiskt ofalsifierbara.

OK, om du refererar till såkallat "diskrethet", då hängar jag med.

Citat:
Poängen var att visa att det finns ett annat svar än de alternativ som Demotrams presenterade.

Det är överdrivit generöst att klassificera Tramses anti-logik och semantiska akrobatik som "alternativa svar" i trädämnes-sammanhanget, eftersom hans "beviser" båda logisk och semantisk är nonsens.
Citera
2015-11-23, 08:57
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Då föreslår jag att plattformen är följande:

Man får påstå metafysiska saker som inte kan falsifieras men däremot ska vi då på ett sokratiskt sätt diskutera logiken i det och eventuella inbördes motsättningar eller motsättningar mellan påståendena och vad vi vet om världen; om det finns orimligheter, eller om det finns paradoxer, eller annat som på filosofiskt eller vetenskapligt vis kan falsifieras. Om något slinker igenom kunna vara beredd att erkänna att: ja så skulle det kunna förhålla sig. Även om det är så att man inte tror på det.

Det finns ingen anledning till att krångla till logiken med en inklusion av sokratism, när akademisk logik har sina egna ... tillräckliga ... procedurer.
Citera
2015-11-23, 09:00
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
HAHAH Ärligt talat får du vara mer tydlig med dina teorier. Jag förstår nada av din teori. Gud är inte människa och människan är inte Gud. Gud är evig, ej människan. Gud är skapare och människan skapelse. Människan fanns inte vid en tidpunkt och kom till existens. Fattar du ens själv vad du pratar om? Det är du som har hittat på en egen Gud och du kommer bli ytterst besviken för det.

Ad hoc premissande och cirkelargumentation.
Citera
2015-11-23, 09:05
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Gud är inte bara evig utan allsmäktig också.

Ad hoc premisser.

Citat:
Jag tror på koranen därför att efter att jag har läst den från pärm till pärm har jag inte stött på nåt som strider emot mitt förstånd,

Eftersom ditt "förstånd" byggar resonemanger med anti-logik som verktyg, är det inte så konstigt att du är blind auktoritets-troende.
Citera
2015-11-23, 09:10
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Kan ett sandkorn komma till existens av sig själv? Om inte varför kan Gud det? Om Gud kan komma till existens och vara sin egen orsak, är det då inte möjligt för andra gudar att komma till existens? Är det då inte möjligt för oändligheter med gudar att komma till existens av sig själva?

Japp, enligt detta och enligt dina spekulationer existerar det alltså hypotetisk en rad av 'guder' bortom 'guder'.

Du har bara vald att "stanna" arbiträrt nånstans i detta regressiva argument.
Citera
2015-11-23, 09:13
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Gud kan inte heller vara sin egen orsak.

Citat:
Därför måste Gud vara evig. Alltså alltid existerat. Detta har jag sagt hela tiden.

Det du säger, säger ingenting i trådädämnes-sammanhang, eftersom dina anti-logiska och semantik-akrobatiska spekulationer inte har något med "bevis" att göra.
Citera
2015-11-23, 09:14
Medlem
Citat:
Evighet är inte beroende av tid och rum. Men även utanför tid och rum kan inget skapa sig själv.

Vad ylar du om? Inget även utanför tid och rum kan skapa sig själv.

Vem har människan som skapat evigt 1 skapad av?

Det du sannolikt har svårt att förstå är att något abstrakt kan tillverkas som har som intern egenskap att vara oändlig och vara logiskt 1.

Hur som är det detta som är före allt eftersom det är oändligt/evigt, oavsett att det är en abstrakt konstruktion tillverkat i tiden, av en människa och eftersom det är evigt 1 har det en oerhörd orsakskraft då det enda eviga annars är 0.

Att denna orsakskraft sedan med nödvändighet ger upphov till exakt det rum/tid/evolution/person där det tillverkades är lätt att förstå eftersom det är därifrån det härstammar.
Citera
2015-11-23, 09:16
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Men även utanför tid och rum kan inget skapa sig själv.

Ad hoc premiss. Belägg, tack.

*

Lär dig elementär akademisk logik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in