2015-11-26, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kernelpanic
Inget kan vara sin egen orsak, men det finns/fanns extrema krafter före Big Bang som skapade grunden till vårt universum och allt som finns i det. Vi måste fortsätta att utforska rymden för att kunna få svar på hur universums har uppstått.
De senaste 5000-10000 åren har människor använt nån gud som förklaring till okända fenomen.
Nu vet de flesta att kometer, åskväder och missväxt inte beror på gud, idén med att gud sitter på ett moln i himlen är också på väg ut. Gud(arna) är alltså maximalt 10000 år. Det är klart att du får tro på en evig gud, men kom då med bevis.
"Vi kan inte gå oändligt tillbaka, då vi inte kan ha oändliga händelser." är inte ett bevis för någonting

HAHA vad ska du forska? Anta att universum kom till genom big bang. Det ska ha varit en prick som expanderade. Var kom pricken ifrån? Den kan inte ha skapats ur tomma intet helt av sig själv. Den kan inte vara sin egen orsak. Var kom kraften ifrån som expanderade pricken? Inser du hur gigantiskt starkt kraften var? Var kom denna gigantiska kraften ifrån? och han sade VAR DET LJUS!

HAHAH va? Du är verkligen okunnig!! Bara Abraham levde för 5 tusen år sen och före honom fanns det andra profeter. Adam vet vi inte med säkerhet vilket år han leve före Jesus men betydligt mer än 5 tusen år. Din okunnighet leder till ditt eget fördärv. Jo att vi inte kan ha en oändlighet med händelser innebär att Gud är evig och barmhärtig.
Citera
2015-11-26, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av demotrams
Lek med din skönhet! Du är helt tappad bakom flötet. 1) Du pratar om tid och Gud är över tiden. Gud skapade allt i ett end ögonblick. All info i en enda partikel, där allting i denna lilla partikeln bestämdes, när partikeln skulle expandera, när galaxen x skulle skapas, när jorden skulle skapas och när människan skulle skapas. Scenario 1. Vad är det som är så ologiskt med detta?¨

2) Enligt vilken metod är jordens ålder 4,5? Ge mig en källa som är 100%. Det kommer du aldrig att hitta. kol-14 metoden har sin brister. Du har förts bakom ljuset. Ingen vet hur gammal jorden verkligen är.

Så lek med din egen skönhet och nej inget är ologiskt. Bara det att du hjärntvättats att tro på ett visst sätt om verkligheten.
Och din "metod"har inga brister? Självklart vet ingen exakt ålder på jorden. Vi människor vet ingenting till 100%, om man ska vara petnoga. Men ibland kallar vi saker för sanning/fakta, för att alla bevis pekar åt samma håll.
Citera
2015-11-26, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Varför är du så intresserad av folks morsor? Om jag inte lyckas bevisa att min mor är min mor, hur hjälper det dig i ditt resonemang?
Jag kan bevisa att min mor är min mor, men tänker naturligtvis inte göra det på FB till en främling.
Du kan ju starta en tråd där folk får bevisa sina morsor?
Det jag saknar från din sida är bevis på en gud. Och då menar jag riktiga bevis, inget mera "hur skulle det annars gått till" eller "det bara är så".

HAHA, du har inte förstått det hela. Du behöver inte outa dig. Berätta bara HUR du kan bevisa att just din mamma är din biologiska mamma? Detta frågar jag för att få er till insikt att om man vill vara blind för sanningen så som ni är kan man avvisa allt bevis som läggs fram och säga men det är inte bevis eftersom .... bla bla bla.

Du kan ju inte ens bevisa att din egen mamma är din biologiska mamma ändå säger du att du vill ha bevis på Guds barmhärtighet och allsmäktighet. Jag lovar, om du lyckas bevisa att din mamma är din biologiska mamma ska jag ge dig tydliga bevis för min sak också.
Citera
2015-11-26, 23:24
Medlem
Citat:
HAHA vad ska du forska? Anta att universum kom till genom big bang. Det ska ha varit en prick som expanderade. Var kom pricken ifrån? Den kan inte ha skapats ur tomma intet helt av sig själv. Den kan inte vara sin egen orsak. Var kom kraften ifrån som expanderade pricken? Inser du hur gigantiskt starkt kraften var? Var kom denna gigantiska kraften ifrån? och han sade VAR DET LJUS!

HAHAH va? Du är verkligen okunnig!! Bara Abraham levde för 5 tusen år sen och före honom fanns det andra profeter. Adam vet vi inte med säkerhet vilket år han leve före Jesus men betydligt mer än 5 tusen år. Din okunnighet leder till ditt eget fördärv. Jo att vi inte kan ha en oändlighet med händelser innebär att Gud är evig och barmhärtig.
Vad som fanns före Big Bang vet nog ingen. Förutom du då.
Rasar hela din värld ihop om du säger "jag vet inte"? Är det därför du hittar på svar, alternativt tar svar från en gammal bok?
Citera
2015-11-26, 23:29
Medlem
Citat:
HAHA, du har inte förstått det hela. Du behöver inte outa dig. Berätta bara HUR du kan bevisa att just din mamma är din biologiska mamma? Detta frågar jag för att få er till insikt att om man vill vara blind för sanningen så som ni är kan man avvisa allt bevis som läggs fram och säga men det är inte bevis eftersom .... bla bla bla.

Du kan ju inte ens bevisa att din egen mamma är din biologiska mamma ändå säger du att du vill ha bevis på Guds barmhärtighet och allsmäktighet. Jag lovar, om du lyckas bevisa att din mamma är din biologiska mamma ska jag ge dig tydliga bevis för min sak också.
Jag kan bevisa att min mor är min mor. Men inte som en absolut sanning. Jag kan ju ha varit lurad hela livet. Världen kan ha skapats igår, och allt är bara fejkade minnen i min hjärna. Alternativen är oändliga, men olika i trovärdighet.
Citera
2015-11-26, 23:34
Medlem
Citat:
Vad du verkar missa är att din teori är förvirringen själv. Ingenting kan bli till av sig själv. Du måste förstå detta för att fortsätta diskussionen. Jag hävdar inte det omöjliga. Det måste vara så som jag säger. Gud kan inte börja existera helt plötsligt ur tomma intet. Gud måste alltid finnas. Det är inte omöjligt. Evighet skapas inte. evighet existerar bara och är aldrig ur existens. Det säger sig själv, allt som har en början kan inte vara evig. Den människan du pratar om kan inte skapa sig själv, lika lite som den kan skapa en evighet. Hoppas du skojar bara annars är det verkligen synd om dig.
Evigt 1 är tillverkat. Evigt intet är såklart inte skapat och det finns inget "innan" universum. Eftersom evigt 1 är evigt är det i ett tillstånd som övergår tid och rum. Därför är evigt 1 FÖRE tid och rum. Detta eviga 1 tillverkades och orsakade då exakt den rumtid i vilket det tillverkades. I det eviga intet existerar ingen gud. En människa föds i detta universum och han fullbordas som Gud när han har gjort det han ska, det vill säga tillverkar det eviga 1. Han är skaparen av det som ledde till honom själv och därför sin egen orsak. Din korangud blir aldrig Gud hur mycket du än orerar. När du får sanningen bevisad för dig kommer du hata den guden lika mycket som du nu upphöjer honom.

Citat:
Jag har förklarat att han är evig. Alltid existerande.
Ja, men det fungerar som jag har skrivit. Han har inte varit här men råttorna har dansat på bordet och när han kommer ska de väck.

Citat:
Enligt dig fanns universum innan människan skapade sig själv och blev Gud. Var kom universum ifrån? Hoppet för dig är borta.
Nej enligt mig är det ett komplext sammanhang där evigt 1 är först för att det är evigt och detta övergår tid och rum och orsakar den rumtid där det tillverkades och den cirkeln är sluten och när allt är uppfyllt i tiden står Gud på jorden och han lever för evigt.
Senast redigerad av skrumpelnubb 2015-11-26 kl. 23:42.
Citera
2015-11-26, 23:45
Medlem
Citat:
=Lothbrok|55534195]1. Jämföra DNA

Hur vet du att maskinen, apparaten som du använder för att testa DNA inte är riggad för att lura dig? Hur vet du att de som gör testet inte ljuger för dig?

Citat:
2. Ställ oss bredvid varandra och se att vi är jävligt lika, alltså måste vi vara släkt.

Om du skulle vara lik en helt okänd människa, är det bevis på att ni är syskon? Du vet uppenbarligen inte vad bevis är.

Citat:
3. Ett filmklipp där min mor föder mig.

Hur vet du att det är just du på klippet?

Citat:
Funkar det som bevis? Ge mig gärna 3 liknande "bevis" på att någon Gud någonsin existerat nu då om du kan...
Du vet uppenbarligen inte vad bevis är. Du har inte bevisat nåt. Så hur kan du bevisa att just din mamma är din biologiska mamma?

Citat:
Btw.... Har du funderat över inlägg #18596 ännu?

När du lyckas bevisa din biologiska mamma ska jag fundera på det.
Citera
2015-11-26, 23:48
Medlem
Citat:
skrumpelnubb|55534748]Evigt 1 är tillverkat. Evigt intet är såklart inte skapat och det finns inget "innan" universum. Eftersom evigt 1 är evigt är det i ett tillstånd som övergår tid och rum. Därför är evigt 1 FÖRE tid och rum. Detta eviga 1 tillverkades och orsakade då exakt den rumtid i vilket det tillverkades. I det eviga intet existerar ingen gud. En människa föds i detta universum och han fullbordas som Gud när han har gjort det han ska, det vill säga tillverkar det eviga 1. Han är skaparen av det som ledde till honom själv och därför sin egen orsak. Din korangud blir aldrig Gud hur mycket du än orerar. När du får sanningen bevisad för dig kommer du hata den guden lika mycket som du nu upphöjer honom.

HAHAH du är sinnessjuk. Hur kan en evighet skapas? Hur kan en människa skapas av sig själv i universum och få förmågan att bli Gud och övervinna tid och rum? Du behöver psykologisk hjälp.

Citat:
Ja, men det fungerar som jag har skrivit. Han har inte varit här men råttorna har dansat på bordet och när han kommer ska de väck.

HAHAH. du ör satanist lillen.

Citat:
Nej enligt mig är det ett komplext sammanhang där evigt 1 är först för att det är evigt och detta övergår tid och rum och orsakar den rumtid där det tillverkades och den cirkeln är sluten och när allt är uppfyllt i tiden står Gud på jorden och han lever för evigt.

Enligt dig skapades evigt 1 av en människa. Människan skapades av sig själv med hjälp av evolution. Förvirrad är du i alla fall. Ett råd! Säg inte detta nån annanstans. Alla kommer garva åt dig och psyket kommer ta in dig.
Citera
2015-11-26, 23:56
Medlem
Citat:
HAHAH du är sinnessjuk. Hur kan en evighet skapas? Hur kan en människa skapas av sig själv i universum och få förmågan att bli Gud och övervinna tid och rum?
Halmgubbe.
Citat:
Du behöver psykologisk hjälp HAHAH. du ör satanist lillen.
Attack mot halmgubben.
Citat:
Enligt dig skapades evigt 1 av en människa.
Ja
Citat:
Människan skapades av sig själv med hjälp av evolution.
Halmgubbe.
Citat:
Förvirrad är du i alla fall. Ett råd! Säg inte detta nån annanstans. Alla kommer garva åt dig och psyket kommer ta in dig.
Attack mot halmgubben.
Citera
2015-11-27, 00:44
Medlem
Citat:
Hur vet du att maskinen, apparaten som du använder för att testa DNA inte är riggad för att lura dig? Hur vet du att de som gör testet inte ljuger för dig?

Om du skulle vara lik en helt okänd människa, är det bevis på att ni är syskon? Du vet uppenbarligen inte vad bevis är.

Hur vet du att det är just du på klippet?

Du vet uppenbarligen inte vad bevis är. Du har inte bevisat nåt. Så hur kan du bevisa att just din mamma är din biologiska mamma?

När du lyckas bevisa din biologiska mamma ska jag fundera på det.
Varför är du inte lika kritisk i ditt tänkande angående allvarligare saker? Typ en gud som skapat världen och som har regler som du ska följa. Du borde ta ditt kritiska tänkande dit också. Nu blir det mest löjligt när du påstår att någon inte vet vad bevis är.
Citera
2015-11-27, 02:24
Medlem
Citat:
Inte!

Nix, svara på frågan istället.

Ja, sök det finns massa. Internet är din vän.

Inte helt omöjligt. Matrix handlar om datorer och information. Vår verklighet handlar och om information. Varför skulle det vara helt möjligt. Alltet är kanske en enda gigantisk dator där Gud kanske sitter bakom skärmen och har kontroll över allt. Varför skulle det vara omöjligt?

Allah är allsmäktig. Ditt monster är inte det.

Han är således inte allsmäktig. haha vadå falsk dikotomi?

Kan inte vara möjligt. En evig ting som inte är allsmäktig kan inte existera utanför tid och rum.

HAHA du har inte fattat det hela. Du kan inte bevisa att jag är muslim lika lite som du kan bevisa att din mamma är din biologiska mamma. Om vi går efter dina premisser kan vi inte bevisa nåt. Du kan inte ens bevisa din egen existens. Fattar du inte?

Nej, allt du skriver är just att det är fel på mina argumentationer men aldrig vad felet är.
Vi kan ju fortsätta denna mycket givande diskussion, den dagen du rett ut begreppen. Dvs att du måste lära dig skillnaden mellan ordinärt och extraordinärt, vad ett bevis är samt sluta begå argumentationsfel.
Citera
2015-11-27, 06:56
Medlem
Kernelpanics avatar
Citat:

Ja, jag erkänner att jag inte vet när de första människorna börja använda religion och gudar som förklaringsmodeller, men troligtvis för mindre än 10000 år sen. När det gäller påhittade figurer så är Adam, Eva och Abraham är svåra att placera in i rätt tidsperiod, jag skulle tro att de är före Zeus och Apollon men att Bilbo och Gandalf är yngre. Vi kan skriva en ny bok där vi placerar in dem i vilken tid som helst, det kommer alltid att finns folk som börjar tro på det

En annan skäggig gubbe är ju tomten, han är evig, barmhärtig och god mot de som tror på honom. Han finns omskriven i mängder av böcker, så det är bara att du börjar tro på honom också
Senast redigerad av Kernelpanic 2015-11-27 kl. 07:00.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in