2015-11-26, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Bara för att man utesluter ett alternativ bevisar det inte ett annat. Du måste även ha positiv bevisning för det alternativet du förespråkar. Så igen, du har fel.

Falsk dikotomi.

Enligt dina egna premisser vill jag att du kan bevisa att den kvinnan som du levt med hela livet är din biologiska mor, eller att din egen existens är på riktigt? Lägg fram bevis.
Citera
2015-11-26, 21:28
Medlem
Citat:
skrumpelnubb|55527762]Inte som du definierar en evig Gud, din eviga Gud har inte ens förmågan att orsaka sin egen existens.

Hur många gudar finns det? Det kan bara finnas en evig allsmäktig Gud. Ingenting kan orsaka sin egen existens. Varken din påhittade gud, Thor, eller den gyllene kalven eller den enda allsmäktiga Guden för den delen. Ingenting kan skapa sig själv. Detta är matematiskt, filosofiskt, vetenskapligt helt omöjligt. Ingenting kommer till av tomma intet. Just därför en evig Gud eller ett evigt universum.

Citat:
Vad du missar är att just detta universum med dess initialvillkor och evolution har blivit till enbart för att det i just detta universum utvecklats en människa som har tillverkat det transcenderande tidlösa med orsakskraft. Det är alltså en människa som blir evig Gud när han uppfyllt villkoren för alltings existens och tillverkat det eviga. Du säger att det är omöjligt men samtidigt är det du som hävdar det omöjliga; att Gud inte har börjat existera men ändå existerar.

Vad du verkar missa är att din teori är förvirringen själv. Ingenting kan bli till av sig själv. Du måste förstå detta för att fortsätta diskussionen. Jag hävdar inte det omöjliga. Det måste vara så som jag säger. Gud kan inte börja existera helt plötsligt ur tomma intet. Gud måste alltid finnas. Det är inte omöjligt. Evighet skapas inte. evighet existerar bara och är aldrig ur existens. Det säger sig själv, allt som har en början kan inte vara evig. Den människan du pratar om kan inte skapa sig själv, lika lite som den kan skapa en evighet. Hoppas du skojar bara annars är det verkligen synd om dig.

Citat:
Du menar att inget kan komma ur inget men ändå finns din gud där utan förklaring. Jag har en förklaring på allt till skillnad mot dig.

Jag har förklarat att han är evig. Alltid existerande. Gud kan inte ha kommit till existens ur tomma intet. ingenting kan det. Inte ens en atom kan det, inte ens rummet kan det eller tiden, ingenting kan det. Gud har alltid existerat.

Trots att din påhittade gud inte börjat existera på annat sätt än i fantasin försöker du också använda hans påstådda vilja mot människor som har inneboende värdighet och är födda av naturen precis som Gud/människan är. I Guds frånvaro försöker alltså sådana som du magiskt mena sig veta vem Gud är och utövar kontroll över andra i hans namn. Gör du så mot en kung är det ett allvarligt majestätsbrott och du skulle få ett hårt straff. Men detta är inte bara en kung, det är universums skapare, evighetens konung du förbryter dig mot. Tro inte att du kommer slippa undan genom att säga "det stod så i koranen/bibeln".

Vi får se vem som slipper undan och vem som blir ytterst besviken. Det du förespråkar är satans viskningar i ditt öra. En allsmäktig Gud kan aldrig börja existera ur tomma intet. Döden har aldrig haft makt över honom aldrig kommer att ha makt över honom. Enligt dig var Gud död vid et tillfälle men kom till av sig själv. Det du gör är syndens yttersta gräns och förlåtelse för din del är helt uteslutet. Det u gör går emot förståndet, logiken, matematiken, filosofin, vetenskapen, tanken.

Så ett evigt universum eller en evig Gud. Vi kommer inte ifrån det. Ingenting kan komma till av sig själv. Minst av allt en allsmäktig Gud som ska ha kommit till as sig själv i detta universum för att sen kunna övervinna tid och rum haha . Enligt dig fanns universum innan människan skapade sig själv och blev Gud. Var kom universum ifrån? Hoppet för dig är borta.
Citera
2015-11-26, 21:49
Medlem
Citat:
Sepiritz|55527933]Nej, som jag påtalat flera gånger åt dig så har jag bara skrivit att vi aldrig observerat ett sådant tillstånd. Det är stor skillnad och kan du nu sitta still i tio sekunder och fundera över över dina konstanta och fullständiga misrepresenteringar av andras argument och hur dåligt du förstår vad vi skriver, då du igen bevisat att du inte förstått vad jag skrev i och med att du skrev detta. Så, börja, tio sekunder från och med nu. Det fallet är det ju ett abstrakt "ingenting" och inte ett fysiskt ditto. Förstår du inte skillnaden mellan dem? Igen, abstrakt. 1. Det är du som pratat om kosmisk evolution som om det är en sak. 2. Jag har aldrig sagt att vi inte vet något. 3. Jag har aldrig uttalat mig absolut eller sagt att jag besitter en absolut sanning. Där har du, igen, misrepresenterat mina argument. Jag har alltid hävdat att det är "den mest troliga förklaringen" ordagrant. Falsk dikotomi. Jag ställer inte upp på att argumentera efter dina logikfel. Och när har detta funnits? Och hur vet du ATT det funnits eller kan finnas?

Du ljuger så jävla hårt. Du har sagt att det existerar alla möjliga bevis för evolution. Du har skickat väggar med texter och artiklar från wikipedia osv om hur sant evolution är, nu säger du att du aldrig har uttalat dig så utan bara sagt att det är den mest troliga förklaringen. Om det existerar bevis som du har hävdat för evolution, så måste evolution vara sant och inte den mest troliga förklaringen. Det är du som behöver 30 sekunders betänketid innan du skriver saker och ting.

Citat:
Vi kommer inte ifrån det.. För att du säger att vi inte gör det?
Och varför skulle vi förstå evighet bättre än oändlighet menar du?

Det handlar inte om att vi ska förstå evigheten, utan det handlar om att antingen Gud eller universum måste vara evigt och jag har förklarat varför. Om Gud inte är evig så måste Gud ha en början , har Gud en början så måste Gud ha en skapare, men även denna skapare måste ha en skapare om den inte är evig och så kan vi gå tillbaka i alla oändlighet men det är omöjligt eftersom vi inte kan ha en oändligt antal händelser. Så Skaparen till alltet måste vara evig och också allsmäktig eftersom skaparen är orsaken till allt annat och måste å ha makt över allt annat. Ge mig ett enda alternativ till detta om du har några.

Citat:
Nu börjar du med dina falska dikotomier igen. Är Gud ickeexisterande eller påhittad? Det finns inget annat. Känns det som ett bra argument?

Jag har förklarat för dig varför det är så. Se ovan.

Citat:
Inte nödvändigtvis, men det du är ute efter är cirkelargumentation. Rannsaka dig själv. Varför måste partikeln vara under hans bestämmande? Du hittar ju bara på saker. Det är inte logik. Dina ad-hoc gör inte din falska dikotomi korrekt. Tyvärr.
Om partikeln inte är under hans bestämmande så är han inte allsmäktig och det innebär att det är denna partikel som tar allsmäktigheten från honom. Han kan ha makt över allt annat i universum men det räcker med att en enda partikel i universum är utanför hans makt för att göra honom till icke allsmäktig men då uppstår frågan. Var kom partikeln ifrån? Vi är på ruta 1 igen. Antingen en evig och allsmäktig Gud eller ett evigt universum.

Citat:
Inte en skapare. En ursprunglig orsak, i så fall. Men igen sysslar du med falska dikotomier.
Varför det? Jodå.

Du skulle kunna godta vilka definitioner som helst bara du slapp erkänna skaparen. Detta är satans viskningar i dina öron. Du vill till varje pris förneka honom. Vi kan kalla honom för orsaken för all del. Inget fel i det. Men orsaken måste vara evig, allsmäktig och kunna vilja. Har man vilja så kan man också välja, Kan man välja så kan man också välja mellan vara och icke vara. Och Gud sade VAR DET LJUS! Han valde vara istället för icke vara.

Citat:
Allt jag ser är bortförklaringar från din sida så du slipper visa att du inte förstår eller hänger med. Tror du att du är den enda som presenterar prime mover argument? Knappast. Det är inte svårt att förstå.

På vilket sätt är detta ett argument?

Citat:
Nej, ingen självmotsägelse där. Bara du som inte förstår. Igen.
Om Gud är den som fällde den första Dominobrickan, vad är det som säger att han visste någonting om den andra brickan? Eller den miljonte brickan? Eller mönstret? Du vet inte. Du bara säger att han gör det.

Fel analogi. Dominobrickan kan inte jämföras på detta sätt. Gud fäller inte bara första brickan utan har skapat alla andra brickor och ställt de så att när den första faller så fälls de en efter en i tur och ordning. Fast liknelsen är inte helt riktigt. Men ändå även om vi tar din liknelse måste Gud ha skapat andra dominobrickorna och ställt de i rad. De kan inte skapa sig själva och ställa sig i rad och vänta på att en kraft sig knuffa den första. Gud skapade universum och kan ha gått till på vilket sätt som helst. Teoretiskt är det enkelt. Allt handlar om information. Gud kan ha skapat detta universum av en enda partikel. All info om grundämnen, eld, atomer, matematik, syre, liv, planeter, galaxer osv all info om dessa saker la Gud i denna enda partikeln och gav den ordern att sätta planet i verket var på expanderingen skedde och allt skapades enligt informationen som fanns i partikeln. Precis som händer, ögon, näsa mun, tänder är information som finns i celler och DNA och blir till enligt de infron som finns i cellerna i sperman och ägget. Allting handlar om information.
Citera
2015-11-26, 21:51
Medlem
Citat:
Haha, absolut inte. Du vet uppenbarligen inte vad "bevisat" är. Inte någon nyhet, men det behöver påtalas.
En ursprunglig orsak, på sin höjd. Det du däremot inte verkar förstå är att förhållandena i början av universum är så annorlunda att kausalitet som vi känner till den förmodligen inte ens är relevant.

Falskt. De mest väsentliga och relevanta skapades i samma ögonblick som universum skapades. Tid, rum, grundämnen, atomer. Byggstenarna till alltet skapades i samma ögonblick. Så nej universums förhållande var inte annorlunda så som du påstår.

Men om du vet vad bevis är. Kan du bevisa att den kvinnan du levat med är din biologiska mor? Kan du bevisa att du existerar?
Citera
2015-11-26, 21:57
Medlem
Citat:
Du har fått det hela bakofram. Människan skapade Gud eftersom man behövde något sätt att genom primitiv vidskepelse förklara var allting kom ifrån då man inte förstod, för människan föredrar att tro på en banal lögn snarare än att känna sig ovetande. Man behövde även tro på en rättvisa bortom döden då världen är en stundtals orättvis plats, och man behövde tro på belöning eller straff efter döden för att motivera vissa avfällingar till att uppföra sig väl. Det handlar bara om mänskliga behov och du kan inte bevisa att det förhåller sig på ett annat vis. Varsågod. Logik enligt din egen måttstock.

Enligt vem skapade människan Gud? Enligt dig? Enligt Sam? enligt Dawkins? Jag ställer samma frågor som dessa ''primitiva'' människor ställde. Var kommer universum ifrån? Var kommer livet ifrån? vem skapade människan med alla hennes organ som fyller så vackra och viktiga funktioner. Vem skapade vattenmassorna? Vem skapade arterna? Vem skapade frukterna, grönsakerna? Har du svar på dessa som inte är primitiv? haha Säg för Guds skull inte att icke vetande, icke tänkande processer ligger bakom alltet för då smäller jag av skratt så svett och spott kommer att spruta.

Och vem är du att hävda att dåtidens människor var primitiva. Den världen du lever i la de grunden till idiot. Var det primitiva människor som byggde pyramiderna? kinamuren? Var aztekerna primitiva som byggde så avancerade samhällen? Enligt vilket mått var de primitiva? Filosofiska, vetenskapliga frågor som du felaktigt idag tolkar ställdes av dessa så kallade primitiva människorna. Vem är du att avgöra att dåtidens människor var primitiva när allt pekar på motsatsen,
Citera
2015-11-26, 22:16
Medlem
Citat:
Sepiritz|55528100]Jag kan inte välja att tro. Helt ärligt. Jag kan inte tro på någonting jag inte har något belägg för. Tyvärr. Kan du välja att plötsligt anse att guden Tor är den som orsakar åskan? Att det är en solgud som drar solen i en vagn över himlen? Nej, du vill förmodligen ha belägg för att tro det, precis som jag vill ha för Jahwe eller Abrahams Gud.
Det finns inga som helst statistiska belägg för att religiösa människor lyckas bättre eller har det bättre i livet än icketroende människor. Hur kommer det sig? Borde det inte finnas en markant skillnad?

Men lilla du! Jag förstår att du inte kan välja tro och det är inte det jag vill diskutera med dig om. Men du tror inte på grund av fel orsaker. Evolution och vi vet inte är inte de riktiga orsakerna till att du inte tror. Jag har inte emot att du förnekar honom. Men det är irriterande när ni kommer och säger att icke vetande icke tänkande processer ligger bakom alltet. Grundämnen ka inte skapas stegvis. Vi har redan pratat om varför ögonen, könsorgan hjärtat, lungor osv inte kan skapas stegvis. Ni går så långt och påstår att av ingenting att nånting skapas helt spontant. Lawrence som ska vara en högaktad professor paradoxalt nog, och som tur är av bara ateisterna menade på att saker och ting ploppar upp till existens helt av sig själv ur ingenting och försvinner lika snabbt. Det han glömde var att hans ingenting inte omfattade rummet. Om du från början hade sagt att du inte vill tro på grund av din fria vilja hade diskussionen varit på n helt annan nivå och jag hade förstått till punkt och pricka. Men icke vetande icke tänkande processer är inte orsaken. det fanns människor som avvisade tron och förnekade Gud mitt framför Moses som delade vatten och åstadkom andra mirakel. Det fanns de som ville förgöra Jesus trots alla levande bevis han visade de mitt framför ögonen på folken. Det fanns människor på Muhammeds tid som ville förgöra honom trots att de såg och förstod hans oskyldighet och sanning i det han kom med. Abrahams far ville bränna honom på bål för att han trodde på den allsmäktige. Ateister har funnits i alla tider och till och med bland profeterna som visade klara och tydliga bevis på sin myndighet. De avvisade av fri vilja. Det gör du och alla andra som förnekar också skillnaden är att ni ljuger om att ni har bevis på att ovetande processer ligger bakom det hela.

Det finns mycket som tyder på att de som har tron i hjärtat lever längre, mår bättre, är lyckligare. Men misstaget många gör är att de tror att tron på Gud ska omedelbart leda till materiella vinster. man ska vinna på lotto, man ska få ett bra arbete, man ska tjäna bra med pengar, man ska slippa bli sjuk, man ska skaffa sig för många vänner osv. Det är ett stort misstag. Tron på Gud är precis tvärtemot allt det där ovan. Det är inte synd i sig i ha en snabb bil, ha ett stort hus, ha snygga kläder och vara materialistisk men när människor vill uppnå dessa saker genom tro på Gud begår hon ett väldigt stort misstag. Tron på Gud handlar om själen. Faktum är att många människor med andra religioner mer än judendomen, kristendomen och Islam, också förstått detta. De avsäger sig alla materiella ting med vett och vilja, tar på sig enkla kläder och ägnar sig åt meditation större delen av sina liv, på platser som nästan är oåtkomliga, platser där man inte störs av maskiner bilar osv. När man verkligen hittat tron och har den i hjärtat är det som att suga på en karamell hela tiden.

Citat:
Jag tror du gjort en falsk korrelation, ja. Det är ju kul att det gått bra för dig, missförstå mig inte, men jag tror du tillskriver det till det övernaturliga utan anledning.

Det finns all anledning. Vi människor består inte bara av kött utan även av en andlighet. Du förstår. 1800 talet har fascinerat mig på många sätt och jag har verkligen fördjupat mig i detta århundrade. Mycket skedde då. Människor på 1800 talets början höll kristendomen varmare om hjärtat i Sverige än vad människorna håller koranen om hjärtat i dag. Sen skedde nåt, industrialiseringen kom igång och man kämpade emot religion på alla håll och fronter, självklart de som hade inflytande. Man bytte bort andlighet mot psykologi. Man degraderade människans värde, hon skulle finnas till produceras, alltså förökas för att kunna producera för att kunna göra de rika rikare. Detta finns fortfarande kvar än idag. Det tar mycket tid för mig och förklara detaljerat vad som hände när man bytte ordet andlighet mot psykologi och vad konsekvenserna blev av detta. Anledning finns men det finns en kraft i världen som vill motarbeta Gud och religion precis som det finns en kraft i världen som vill sprida Guds ord och religion.

Citat:
Anekdoter utgör inte en godtagbar bevisform. Visst finns det oändligt många fler alternativ, som är betydligt troligare, än att Gud fixade din motorcykel? Du bevisar ju ingenting, du presenterar ju bara ett möjligt alternativ som dock är långt mycket mer otroligt än andra alternativ.

Berätta gärna för mig vilka fler alternativ finns det mer än :

en evig Gud eller ett evigt universum.
Citera
2015-11-26, 22:20
Medlem
Citat:
Sepiritz|55528129]Ironiskt att du, kreationisten, anklagar någon för att misslyckas med att förklara hur men tror på vidskepligheter själv. Det hade varit lustigt om du inte var så sorglig och patetisk.

Kan du bevisa att den kvinnan du vuxit upp med sen barnsben är din biologiska mamma?

Citat:
För det första, bara för att du lägger fram några saker som påverkar evolutionens riktning så innebär det inte att du uteslutit andra. Så om du ska säga att det "inte finns rum" för det, så måste du bevisa att det INTE kan resultera i det. Det har du inte gjort.

Va? jag har sagt att en icke vetande icke tänkande process inte kan skapa olika arter eller universum.

Citat:
För det andra, vi är sociala djur som länge påverkats av en selektion för sociala egenskaper som just det du talar om. Evolutionsteorin kan absolut redogöra för den sortens egenskaper.
Fel. Vi är människor med ett förstånd som slår alla andra arters. Vi har skapats med informationen att kunna ha ett så avancerat förstånd.

Citat:
För det tredje, dina obevisade postulat KAN emotsägas med bara "nej" som argument då du inte påtalat någonting med bevisvärde och ett enkelt "nej" innehåller lika mycket.

Bara om du bevisar för mig att den kvinnan du vuxit upp med är din biologiska mamma?
Citera
2015-11-26, 22:44
Medlem
Lothbroks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av demotrams

Bara om du bevisar för mig att den kvinnan du vuxit upp med är din biologiska mamma?

1. Jämföra DNA
2. Ställ oss bredvid varandra och se att vi är jävligt lika, alltså måste vi vara släkt.
3. Ett filmklipp där min mor föder mig.

Funkar det som bevis? Ge mig gärna 3 liknande "bevis" på att någon Gud någonsin existerat nu då om du kan...

Btw.... Har du funderat över inlägg #18596 ännu?
Citera
2015-11-26, 22:55
Medlem
Citat:
Sepiritz|55529192]Jag har redan bemött dina tomma påståenden och ogrundade postulat. Det är inga problem. Problemet är att du inte förstår det och varför det du skriver är fel. Som jag påtalade.
Gravitation är en ovetande process som åstadkommer förändring hela tiden. Alla naturlagar är det, problemet är att du tror att so fort någonting händer är det ett ökenspöke som står och drar i trådarna, för du förstår inte hur det annars ska ske. Det är problemet med din sorts indoktrination. Du förstår helt enkelt inte bättre.

Nej gravitation är inte en process. Det är en lag eller om du vill ett fenomen. En process är en kedjereaktion där a leder till b och b leder till c och c leder till d. Vad gravitation beträffar existerar den och skapats av den vise endast för att hålla kroppar i universum och på joden på plats, eller dra kroppar mot varandra. Det är med andra ord ingen process. Bra försök men du hade fel precis som vanligt.

Citat:
Här är ytterligare ett exempel på hur ologisk du är. Om jag säger att ondska är subjektiv, så säger du att man uppfattar mord på oskyldiga osm något gott. När har jag sagt det? Igen misrepresenterar du alla motargument på ett oärligt sätt och ljuger för att vinna. Det är lustigt. Oavsett, ondska är subjektivt och du har inga belägg för motsatsen. Du kan bara tycka. Vilket är subjektivt.

Att nåt är objektivt innebär att man ser på fenomenet, händelsen på ett sakligt sätt, att man inte tar part och inte låter känslorna bestämma när man fattar ett objektivt beslut. Jag har förklarat för dig att objektiv ondska existerar. Alltså är det ingen som tycker att det är gott att mörda ett barn även om man har sina motiv, tycker man inte att man gör nåt gott. Om vi tar förintelsen som exempel. Det som hände i Tyskland var ondska. Alla människor håller med om det, till och med nazisterna själva. Det säger sig självt. Nazisterna valde ut grupper som de tyckte var onda, skyldiga och kriminella. Nazisterna förstod att det de gjorde var inget gott, utan att det var ondska men motivet var att de mördade onda människor med onda handlingar. Alltså förstod till och med nazisterna att handlingarna de gjorde var ondska men motivet de hade var subjektivt. Nazisterna sade själva många gånger att de ville mörda vissa grupper på det GRYMMASTE SÄTTET. Alltså ondaste sättet. Jag har svårt för att tro att du fattar men jag gör ett försök. Objektiv ondska, sanning, moral existerar.

Citat:
Nej, jag väljer att hålla mig till en viss del som jag tycker är intressant.

Frågan är obesvarad i alla fall. Synd att du misslyckas med att besvara min enkla fråga.

Citat:
Vad jag skrev, om du minns, var att antingen vill inte Gud ha en relation med oss eller så är han inte allsmäktig. Så du menar att han inte vill ha det? Då är det ju avklarat. Jag vet inte vad du tjafsar om.
Han som talar om intellektuella nivåer.. Om det är vad du måste intala dig själv för att må bra, så gör det. Det rör mig inte i ryggen. Dina komplex är dina egna.

Jag skrev att DU måste ta första steget. Hela din existens går ut på det. du skapades just för att känna honom och dyrka honom och erkänna honom. Inte att han skulle känna dig, dyrka dig och erkänna dig. Fattar du? Du måste ta första steget. Sluta lägga ansvaret på andra. Du som människa har ett andligt ansvar, ta vara på det.

Citat:
Din dumhetspredikan står för sig själv. Där finns ingenting jag behöver bemöta.

Är det här ett argument?

Citat:
Nej, du ska lära dig skillnaden mellan två koncept. Det är vad du ska göra.

Vilka?

Citat:
Låt säga att vi inte vet var dessa saker kommer ifrån. Inte en enda. Är det bevis för Gud? Varför vill du inte svara på det? Är det för att du förstår själv att det inte utgår bevis för någonting?

Självklart är det bevis för en skapare som vi kallar Gud. Saker ploppar inte upp ur intet. Dessa saker kräver att nån skapar de, kontrollerar de, vidmakthåller de.

Citat:
Igen vägrar du bemöta argumentet. Trist.
Jag skrev inte homosexualitet. Jag skrev bögsex. Vilket är handlandet. Igen bevisar du din fullständiga brist på textförståelse.

Kallar du det för ett argument?

Citat:
Igen, du förstår inte vad du läser. Jag skrev de tyngre elementen. Eller hur? Så hur spelar det in på vad jag skrev? Läs igen och se om du förstår den här gången.
Jodå. Jodå. Det flygande spaghettimonstret är inte skapad. Han är evigare än din Gud.

Uppenbarligen är det du som inte kan läsa och förstå mina texter. Jag skrev från första början att grundämnen ka inte skapas stegvis. silver, guld, metall, helium osv skapades i samma ögonblick som universum skapades. Varpå du svarar att tyngre ämnen skapas i stjärnorna. Vi kan inte observera att de gör det. Det är endast när en stjärna exploderar som vi kan observera det. Vi kan inte heller se att tyngre ämnen skapas i stjärnorna medan de är vid liv.

Citat:
Det är för att du gör ett grundläggande argumentationsfel som gör all efterföljande argumentation onödig. Rätta ditt fel så slutar folk påpeka det. Du tror att det är att bevisa något att din okunskap om sakers tillstånd gör det giltigt att postulera en magisk lösning typ en gud. Det är det inte, det är bara en bortförklaring.

Jag har bevisat gång på gång. Ni är oförmögna att se det bara.

Citat:
Nej, det krävs inte vilja. Alla sorters krafter som utövar effekt på saker handlar om energi. Godhet är subjektivt likväl som ondska. Exempel? Solen som tillför energi till växter. Gravitation som skapar planeter och håller fast saker på dess yta. Det skulle vi kunna anse vara goda saker och komplexitetsökande.

Är du säker på att det är gravitation som skapar planeter? Har detta observerats en enda gång? Solen är inte en process, och inte heller gravitation. Det existerar objektiv sanning, ondska, godhet, moral.

Citat:
Inte direkt, nej. Men det är inget fel i det dem säger då man faktiskt bemöter korkad kreationistpropaganda. Jag vet exakt vad jag pratar om då irreducerbar komplexitet är ett vanligt ID-argument och det har aldrig hållt för kritiskt bemötande. Det finns ingen del i ögat som inte kan förklaras från en evolutionär synvinkel. Nämn en sak som inte kunnat uppstå naturligt. Till och med encelliga varelser kan ha ögon. Det du sysslar med är bara att upprepa argument du hört ska vara bra.

Idiot! Jag har förklarat för dig förut varför ögonen omöjligen kan gradvis utvecklats. Vid en give tidpunkt saknades förbindelserna mellan ögonens svarta prickar och de nervtrådar som skickar ljuset till hjärnan. Det området som tolkar ljuset i hjärnan fanns inte där vid en given tidpunkt. det innebär att dessa trådar och förbindelser har skapats stegvis och detta är helt omöjligt. Det innebär en gigantisk förändring för individen eller arten och individen skulle falla på fläcken om nåt sånt hände. Se på denna bild och fundera om en icke vetande icke tänkande process kan skapa dessa trådar och binda samman det med hjärnan. https://www.google.se/search?q=%C3%B6gonen&biw=1366&bih=651&source=lnms& tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjMy9qzh6_JAhVBEHIKHdfFDYs Q_AUIBigB#tbm=isch&q=the+ye+brain&imgrc=mXT5ku8uCF OGmM%3A Om du inte ser ingenjörens arbete bakom detta måste jag tyvärr dumförklara dig. och lär dig. Jag vet inte hur mycket du kan om människokroppen men lär dig en sak och det är att mista förädlingen i en organism förändrar hela organismen till det sämre och slutligen med döden. Alla delar i kroppen samarbetar med varandra och information skickas fram och tillbaka ständigt. Om nånting tillkommer i kroppen reagerar hela kroppen med det. En sten som stegvis utvecklas i njurar eller gallan påverkar hela kroppen succesivt till det sämre. Bakterier eller virus som invaderar kroppen påverka kroppen till det sämre. Om en människa får en annan människas hjärta, njure, lunga försöker kroppen stöta dessa delar bort eftersom informationen säger att det är främmande delar i kroppen. Allting i kroppen måste finnas där från första början. Könsorganen är ett annat exempel. Se på hur kvinnas äggstockar är formade, hur livmodern är formade, slidan osv. Om en del av det hela inte är 100% funktionell kan kvinnan inte bli med barn. Fråga vilken läkare du vill. Enligt dig så utvecklades dessa delar stegvis, alltså en gång i tiden var de inte 100% funktionella. Hjärtat och klaffarna som stängs och öppnas vid varje hjärtslag så att blodet rinner åt rätt håll och inte rinner tillbaka i hjärtkammaren. Hanne och hona för att förökning ska vara möjlig. Bevisen har du överallt. Men människan kropp är ett gott bevis i sig. Sluta lyssna på Sam och Dawkins. Börja med att betrakta människans innersta med videoklipp på Youtube och bilder på nätet. Se och varsebli och den allsmäktiga ingenjören som är den bästa domaren. https://www.google.se/search?q=%C3%B6gonen&biw=1366&bih=651&source=lnms& tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjMy9qzh6_JAhVBEHIKHdfFDYs Q_AUIBigB#tbm=isch&q=m%C3%A4nniskokroppen&imgrc=UN dI-il3aqha8M%3A Se ingenjören. Varje del vittnar om hans allsmäktighet.

Citat:
Men min fria vilja gör ju honom impotent. Då är han inte allsmäktig.

Just för att han är allsmäktig kan du ha en fri vilja. Ett gott exempel. Du sitter bakom din dator låter datorn välja ett visst bestämt nummer. Nu har makt att påverka den men gör inte det. Du kan också välja att välja ett specifikt nummer själv. Detta har ja redan förklarat för dig. Du har en fri vilja. Gud har makt att påverka dig och Gud har makt att låta dig välja eftersom han har makt över allt. Han är allsmäktig.

Citat:
Usch vad mycket sagor och fantasier. Fast det är klart, livet är kanske mer spännande om man tror på Tomten också.
Svaret på frågan är att jag tycker det är intressant.

Hur kan nåt som du inte tror på vara intressant? Hur stort är intresset? Att endast diskutera det?
Citera
2015-11-26, 23:11
Medlem
Citat:
=Sepiritz|55529351]Jodå. Det gör det. Det låga trycket ändrar kokpunkten så den sammanfaller med fryspunkten. Hajjar du?Så vatten är vatten var vatten än är? Otroliga uppenbarelser du tillför oss. Mäktiga mirakel, åh, jag skådar Gud. Eller nej, vänta..

Va? Ta din medicin skynda. HAHA. Vatten fryser vid samma punkt överallt i kosmos. Detta har jag sagt.

Citat:
Jag har citerat min text exakt som den är skriven i inläggen. Sök själv om du inte tror mig.
Det är det låga trycker som gör att vattnet skulle förångas.
Fast det var inte mitt argument. För all del. Det du pratar om är endast vid polarna och inte överallt på mars.

Citat:
Fantiserar är ett bättre ord än utvecklar..

Vad hindrar dig från att inte delta? Nåt driver dig till det och det är ondska.

Citat:
Så du förstår inte skillnaden mellan att ge en källhänvisning och att klippa och klistra andras argument? Sorgligt..

Du har gett mig wikipedia sidor och sagt varsågod läs. Det är inte källa. Det är att kopiera och klistra.

Citat:
Grejen är att lejon och tigrar också kan para sig med varandra. De är tillräckligt nära besläktade och delar nog mycket genetiskt material för att göra det. Precis som vargar och hundar. Vad innebär det att de är nära nog besläktade? Att de har en gemensam genetisk anfader. Det innebär.. Tadaaa.. Evolution.

Jag tror jag smällar av. Är det bevis för evolution? Den frågan har du inte gjort klar för mig hittills. Du måste först och främst säga var du står. Är evolution fakta, sanning eller är den det mest troliga förklaringen? Du ger dubbla budskap även här. Berätta en gång för alla var du står i frågan. Du är så falsk. Nej evolution är inte fakta och evolution har aldrig existerat. Även en kalkon kan lägga sig på en kycklings ägg och ut kommer ut en fågel. Det är inte evolution. Det innebär helt enkelt att det finns arter som kan korsa gränsen och para sig med varandra och arter som inte kan det. Allt i enlighets med Guds information inlagd i alla arternas DNA och RNA. Berätta vad detta säger om min ursprungliga fråga som löd: Varför är det endast människor som har ett avancerat förstånd? och råder över alla andra arter.

Citat:
Hmm, nej, Dawkins framträdande roll i debatter har kommit efter att jag lärt mig om evolution så dina antaganden är igen falska. Din förståelse för hur evolution fungerar är också gravt bristfällig. Om du observerar fossilregistret och inte "tror" på evolution så måste du förklara hur arter uppstår, dör ut och lämnar fossiler, hur och det plötsligt direkt efteråt uppstår en annan art som ser nästan likadan ut fast med lite annorlunda morfologi som i sin tur, dör ut, lämnar fossiler, och så vidare.. Är det Gud som skapar och dödar, skapar och dödar, skapar och dödar och lämnar fossiler åt oss så vi ska bli förvirrade och tro att dessa utvecklingssteg är del i en naturlig utveckling? Vad lurig han är! Dessutom finns det ett dussin olika forskningsfält som indikerar evolution, inklusive genetik, som jag påvisat åt dig tidigare, men jag tror helt enkelt du inte förstår.
Så du väljer att fortsätta ljuga. Ditt val antar jag.

HAHAHAH Fossiler är inte fakta på evolution. Men anser du att evolution är fakta, sanning? Jag måste få svar på frågan innan jag slår hål på hela din förklaring. Ena gången säger du att evolution är fakta och sant och ger fossiler och parning mellan olika arter som bevis, andra gånger säger du att evolution är den mest troliga förklaringen. Det är skillnad mellan dessa två påståenden. Vilket stämmer?

Citat:
Varför fortsätter du göra falska analogier då? Är du bara dum eller är du oärlig? Det finns bara två val. Du måste välja en.

Du är fri att komma med flera alternativ om du har. Idiot.

Citat:
Mitt alias har ingen innebörd. Inga motsägelser. Du förstår bara inte bättre. Trist för dig.

HAHA, Slå upp ordet vad Sepiritz betyder din idiot. Vet du inte ens ditt eget nicknamn.
Citera
2015-11-26, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lothbrok
Jag kan leka med dig och komma in i leken. Om vi låtsas att nu Gud är evig och har alltid funnits. Tycker inte du själv att det är ganska konstigt och ologiskt att Gud skapade jorden för 4,5 miljarder år sedan och väntade sedan ytterligare över 4 miljarder år på att skapa människan!? Vad skulle syftet kunna vara med det? Förstår du inte hur hela Gudsbegreppet är helt ologiskt?

Lek med din skönhet! Du är helt tappad bakom flötet. 1) Du pratar om tid och Gud är över tiden. Gud skapade allt i ett end ögonblick. All info i en enda partikel, där allting i denna lilla partikeln bestämdes, när partikeln skulle expandera, när galaxen x skulle skapas, när jorden skulle skapas och när människan skulle skapas. Scenario 1. Vad är det som är så ologiskt med detta?¨

2) Enligt vilken metod är jordens ålder 4,5? Ge mig en källa som är 100%. Det kommer du aldrig att hitta. kol-14 metoden har sin brister. Du har förts bakom ljuset. Ingen vet hur gammal jorden verkligen är.

Så lek med din egen skönhet och nej inget är ologiskt. Bara det att du hjärntvättats att tro på ett visst sätt om verkligheten.
Citera
2015-11-26, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av demotrams
Enligt dina egna premisser vill jag att du kan bevisa att den kvinnan som du levt med hela livet är din biologiska mor, eller att din egen existens är på riktigt? Lägg fram bevis.
Varför är du så intresserad av folks morsor? Om jag inte lyckas bevisa att min mor är min mor, hur hjälper det dig i ditt resonemang?
Jag kan bevisa att min mor är min mor, men tänker naturligtvis inte göra det på FB till en främling.
Du kan ju starta en tråd där folk får bevisa sina morsor?
Det jag saknar från din sida är bevis på en gud. Och då menar jag riktiga bevis, inget mera "hur skulle det annars gått till" eller "det bara är så".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in