2014-05-01, 22:20
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-
Vad har vi då observerat egentligen för att kunna förkasta något som en gud av något slag. Nada.

Det behövs tydligen en hel del upprepninger av detta:

Du opererar med strawmen, förstår inte bevisbörda-konceptet och att du inte är motbevisat ger ingen större sannolikhet för din 'gud'.
Citera
2014-05-01, 22:22
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
En existens leder till en annan.
Vad som fanns före Big Bang, vad som omgavs inom periferin eller i andra världar, och före föregående, kan man omöjligen veta. (nej, det vet man faktiskt inte, inte ens Stephen Hawking )

Vad har vi då observerat egentligen för att kunna förkasta något som en gud av något slag. Nada.

Du får lägga fram lite belägg för att "en existens leder till en annan". Och nej, vi vet inte vad som fanns "före" big bang, vi vet inte ens om det fanns något som kan kallas före big bang. Såvitt vi vet kan tiden ha börjat vid singulariteten.
Citera
2014-05-01, 22:26
Medlem
-DaRude-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Kan du inte ens läsa? Jag bad om belägg för "det mirakulösa"; så avstå om möjligt från ditt retoriska slingrande.

Sluta läsa högt från din missionsmanual, om du inte förstår bemötandet av klyschorna i den.

Vadå belägg för det mirakulösa? Ska jag bevisa att något är mirakulöst?
Ja, jag tycker då att vår existens i största allmänhet är rätt så mirakulös.

Förstår du själv vad du skriver eller skiter du bara från munnen?
Citera
2014-05-01, 22:26
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DingusMcDuck
Du får lägga fram lite belägg för att "en existens leder till en annan". Och nej, vi vet inte vad som fanns "före" big bang, vi vet inte ens om det fanns något som kan kallas före big bang. Såvitt vi vet kan tiden ha börjat vid singulariteten.

120 sidor av denna tråd .... och det finns fortfarande dom som börjar från ruta étt om "Intelligent Design" IGEN.

Jag får säga att jag beundrar ditt pedagogiska tålamod.
Citera
2014-05-01, 22:31
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Vadå belägg för det mirakulösa? Ska jag bevisa att något är mirakulöst?

Ja tack. Det är ju du som kallar det så.

Citat:
Ja, jag tycker då att vår existens i största allmänhet är rätt så mirakulös.

Nu rör tråden sig inte om vad du "tycker", men vad du kan bevisa.

Citat:
Förstår du själv vad du skriver

Ja, jag tillhör inte något muslimsk propaganda-gäng som tror att bara man "hojtar" flosklar då är 'gud' marknadsförd. Så jag har skaffat mig riktig kunskap istället.
Citera
2014-05-01, 22:38
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
120 sidor av denna tråd .... och det finns fortfarande dom som börjar från ruta étt om "Intelligent Design" IGEN.

Jag får säga att jag beundrar ditt pedagogiska tålamod.

Tack! Alltid kul med uppskattning. Det verkar nästan som om ingen har något bevis för någon gud. Hmm... Vad skulle det kunna bero på?
Citera
2014-05-01, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kanelochsocker
Om bevis fanns så är ju tron onödig.
Men folk tror på gud av en anledning? som till exempel att vara rädd för döden.
Citera
2014-05-01, 22:40
Medlem
-DaRude-s avatar
Citat:

Nu rör tråden sig inte om vad du "tycker", men vad du kan bevisa.

Jag ska alltså "bevisa" att universum, vår existens, vår omgivning mm är enastående.

Du är helt körd i huvudet.
Citera
2014-05-01, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utlandssvensk
Tror du att det bara finns rättsliga bevis? Ett bevis är ett skäl för att tro på något. Det behöver inte vara särskilt starka skäl. Beviset behöver inte vara helt säkert. Bara i matematiken finns helt säkra bevis.
I det här fallet ville jag ha ett bevis på guds existens. Och då kan du inte säga som du gör. Jag vill ju att du visar för mig att han finns.
Citera
2014-05-01, 22:42
Avslutad
Citat:
En existens leder till en annan.
Vad som fanns före Big Bang, vad som omgavs inom periferin eller i andra världar, och före föregående, kan man omöjligen veta. (nej, det vet man faktiskt inte, inte ens Stephen Hawking )

Tiden bryter ihop när vi närmar oss big bang. Kan vara bra att ta reda på sådana fundamentala saker innan man ger sig in i ämnet med starka åsikter om vad som är sant och inte...
Senast redigerad av se_där... 2014-05-01 kl. 22:45.
Citera
2014-05-01, 22:44
Medlem
-DaRude-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Tiden bryter ihop när vi närmar oss big bang. Kan vara bra att ta reda på sådana fundamentala saker innan man ger sig in i ämnet med starka åsikter om vad som är sant och inte...

Jag vill gärna höra vad du tror att du lärt dig.
Citera
2014-05-01, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DingusMcDuck
Tack! Alltid kul med uppskattning. Det verkar nästan som om ingen har något bevis för någon gud. Hmm... Vad skulle det kunna bero på?

Om man ska lägga upp bevis för att Gud finns, så kan det vara på ett litet oväntat sätt som
"gudarna" uppenbarar sig på. För att bevisa att Gud finns med hjälp av "bevis" som står vid
sidan av vad bibeln säger, så måste man ha pungkulor av stål. Man kan inte hänga ut "gudarna"
till allas åsyn utan att man samtidigt tar en risk. Kanske delvis därför inte någon kommer med
riktiga bevis?
Senast redigerad av pk2 2014-05-01 kl. 22:49.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in