2015-01-02, 23:06
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iSlash
Ah, då kan jag hjälpa dig för det finns en gemensam nämnare för samtliga religioner: ingen av dem har en enda gnutta bevis för sina påståenden att komma med. Så antingen gömmer sig guden väldigt bra eller så finns han inte. För mig är såklart valet enkelt.

Belägg på det!
Citera
2015-01-02, 23:10
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Belägg på det!

Vilket?
Citera
2015-01-02, 23:14
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ah, då kan jag hjälpa dig för det finns en gemensam nämnare för samtliga religioner: ingen av dem har en enda gnutta bevis för sina påståenden att komma med. Så antingen gömmer sig guden väldigt bra eller så finns han inte. För mig är såklart valet enkelt.
Har du använt dig av vetenskaplig metod? Kritisk granskning av allt inhämtat material? Morfologisk analys? Använt dig av allt material du kan? Pratat med oberoende som granskat ditt material med mera?
Eller tror du bara att det är så för att......ingen har fångat GUD och vägt honom, mätt och satt in i en matematisk formel.
Har du alltså lyckats med det?
Citera
2015-01-02, 23:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Så en intressant relegion/tro har större chans att vara sann?
nej men att sysselsätta sig med sånt som man inte är intresserad av, tyder på att något är vääldigt fel.
Citera
2015-01-02, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppalagom
nej men att sysselsätta sig med sånt som man inte är intresserad av, tyder på att något är vääldigt fel.
Håller med.
Citera
2015-01-02, 23:29
Medlem
Hulls avatar
Den ofrivillige isbadarpatienten...

Föreställ Er en stor sjö. Det är så kallt att vattenytan är en flera meter tjock spegelblank isskorpa.
Vi säger att Gud är vatten.

Teisten och hans familj påstår att en sjö går att bada i. De har läst i en bok att det är så och tror benhårt på detta. Det är ju jätteskönt att veta att vattnet i sjön egentligen är flytande, behagligt och inte farligt. När vi dör tror de att det blir varmt och skönt och att de får simma för evigt i detta vatten. Barnen leker på isen och låtsas att det är flytande vatten.

Ateisten säger att det går aldrig att bada i sjön för den är stenhård och iskall, det är fakta och logik och är fundamentalt orubbligt logiskt. Vattnet har aldrig visat sig vara flytande och därför är det inte så. Denne är lite deprimerad över att aldrig kunna bada men det är ju så livet är.

Agnostikern säger att vi inte kan veta om det går att bada i sjön för ingen har någonsin sett flytande vatten i den, bara stenhård kall is. Men rent hypotetiskt borde det gå att bada i vatten som sjön består av, dock omöjligt att bevisa.

Vem har mest rätt här egentligen? Spelar det någon roll vem som har rätt?

Låt säga att Teistens barn hoppar från hopptornet för att de är övertygade om att det går att dyka i sjön. Ateisten skriker åt dem att inte hoppa för isen är stenhård. De skriker tillbaka att de litar på vad deras Fader har läst i boken och hoppar.

Låt säga att Ateisten bygger sitt hus mitt på sjön eftersom ytan är så jämn, hård och fin och det är så roligt att motbevisa Teisten sin tro. Det har ju aldrig hänt något med isen så den lär inte bli flytande helt plötsligt sådär. Det är dessutom Ateistens enda nöje där på den hårda kalla isen.

Isen kommer alltid ligga kvar på sjön och hjärnkapaciteten för teknologin att värma isen till flytande vatten finns inte och kommer inte finnas inom deras livstid.

Vem av dem kommer att lida mest av detta?
Citera
2015-01-02, 23:33
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Har du använt dig av vetenskaplig metod? Kritisk granskning av allt inhämtat material? Morfologisk analys? Använt dig av allt material du kan? Pratat med oberoende som granskat ditt material med mera?
Eller tror du bara att det är så för att......ingen har fångat GUD och vägt honom, mätt och satt in i en matematisk formel.
Har du alltså lyckats med det?

Nä. Fast jag har googlat efter bevis för gudens (kvittar vilken) existens och det verkar inte finnas en enda vetenskaplig avhandling som talar för testen. Däremot finns det en del, inte bara rationella resonemang, som tyder på motsatsen. Därav finns det inget som helst skäl för mig att tro på någon gud, eller hur?
Citera
2015-01-02, 23:37
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Nä. Fast jag har googlat efter bevis för gudens (kvittar vilken) existens och det verkar inte finnas en enda vetenskaplig avhandling som talar för testen. Däremot finns det en del, inte bara rationella resonemang, som tyder på motsatsen. Därav finns det inget som helst skäl för mig att tro på någon gud, eller hur?
Nej! Du får tro på vad du vill eller inte vill. Huvudsaken du mår bra och gör allt för att din omgivning skall må bra som du vill också, må bra.
Citera
2015-01-02, 23:41
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Nej! Du får tro på vad du vill eller inte vill. Huvudsaken du mår bra och gör allt för att din omgivning skall må bra som du vill också, må bra.

Klart jag gör. Fast varför låter inte guden mig tro om jag verkligen vill? Varför gör han såhär mot mig? Vad har jag gjort för ont eftersom jag tydligen inte förtjänar att tro på honom?
Citera
2015-01-02, 23:49
Medlem
Citat:
Klart jag gör. Fast varför låter inte guden mig tro om jag verkligen vill? Varför gör han såhär mot mig? Vad har jag gjort för ont eftersom jag tydligen inte förtjänar att tro på honom?

För att du inte behöver tro. Bara bedragare som har vinning av att utöva kontroll över dig skulle avkräva nåt sånt av dig.
Citera
2015-01-02, 23:49
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Han tror på dig! Viktigast av allt...
Jag tror på mina barn och överger dem aldrig och jag vet att de kommer tillbaka till mig en dag, de behöver inte tro mig eller på det jag säger.
Sluta att tvinga dig att tro, slappna av och var en människa. Tron finns där utan att du behöver jaga den.

Jag litar på att GUD tror på mig. Gud tvingar inte dig att tro och har gett dig den fria viljan, annars skulle tron vara i ditt huvud från första början.

Så tänker jag.
Citera
2015-01-02, 23:53
Bannlyst
Citat:
Fast varför låter inte guden mig tro om jag verkligen vill?
Kan vara för att han har förstockat ditt hjärta. Det är faktiskt något han lovat ska hända människorna i framtiden. Står i bibeln.

Har du testat be en bön, i Jesu namn. Om att han ska hjälpa dig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in