Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2005-07-19, 13:08
  #1
Medlem
Bill Burroughs klagar ju som bekant på Sveriges dysterhet (Malmös i synnerhet) redan i Naked Lunch, vilket gör mig intresserad av hans besök i Sverige. Förmodligen hade han själv inte varit här då han skrev boken, utan fick förmodligen uppslaget från poeten Gregory Corso som gjorde en misslyckad vansinnesresa upp genom vårt land i jakt efter midnattsolen, nån gång i slutet på femtiotalet.
Däremot vet jag med säkerhet att Burroughs varit i Sverige på senare år, bland annat i Göteborg i mitten på 80-talet då han läste på svartklubben Hagabadet med Freddie Wadling som förband. (En vän till mig har reklampostern hemma).
Tänkte höra om någon här på Flashback varit där och lyssnat på honom och i så fall; hur det var, vad han läste osv. Kanske känner någon till andra besök i Sverige?
Citera
2005-07-26, 10:20
  #2
Medlem
jels avatar
Jodå

Jag har för mig att Kerouac berättar om en episod när han och Burroughs besöker Malmö under 50-talet. De kommer till kyrkogården mitt i stan och konstaterar att alla svenska städer är uppbyggda kring kyrkogårdar sen vänder de tillbaka till Köpenhamn. Köpenhamn är ju för övrigt en stad där Burroughs till och med bodde några år under 60-talet tror jag.

Tyvärr har jag inga källor på detta och är inte 100% säker men jag har för mig det var så här.
Citera
2005-07-26, 10:56
  #3
Medlem
Camberwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jel
Jag har för mig att Kerouac berättar om en episod när han och Burroughs besöker Malmö under 50-talet. De kommer till kyrkogården mitt i stan och konstaterar att alla svenska städer är uppbyggda kring kyrkogårdar sen vänder de tillbaka till Köpenhamn. Köpenhamn är ju för övrigt en stad där Burroughs till och med bodde några år under 60-talet tror jag.

Tyvärr har jag inga källor på detta och är inte 100% säker men jag har för mig det var så här.

Du referar till Naked Lunch, och det gäller Malmö specifikt, inte svenska städer i allmänhet.

Citat:
The Old Cemetery (Gamla Kyrkogården), established in 1819 and today right in the city center, appalled William S. Burroughs when he visited Malmö briefly in the 1950s. In The Naked Lunch he notes that the city was dreadful since he could not find any open bar or cinema; thus there was nothing to do except staying in the hotel room, waiting for the ferry back to Copenhagen
http://en.wikipedia.org/wiki/Malmoe

Jag delar f.ö. helt Burroughs uppfattning.
Citera
2005-07-27, 01:36
  #4
Medlem
Bill Burroughs?
William Seward trodde jag att det var.
Citera
2005-08-19, 22:19
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Friggin
Bill Burroughs?
William Seward trodde jag att det var.

Det var väl ändå i princip ingen som kallade honom William Seward, nästan alla brev Burroughs skrev signerade han ju "Bill" eller i sällsynta fall "Billy", så ursäkta därmed min oakademiska hållning i och med att jag skrev "Bill".
I vilket fall som helst har jag för mig att Burroughs bestämt har hittat på den där sverigehistorien eller, som jag tidigare skrev, fått uppslaget från Corso. Är dessutom helt säker på att Burroughs aldrig bott nån längre tid i Köpenhamn.
Citera
2005-08-19, 22:22
  #6
Avstängd
{I}{K}{E}s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Camberwell
Du referar till Naked Lunch, och det gäller Malmö specifikt, inte svenska städer i allmänhet.
Kul information, Malmö -Interzone
Citera
2005-08-20, 01:17
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mersault
Det var väl ändå i princip ingen som kallade honom William Seward, nästan alla brev Burroughs skrev signerade han ju "Bill" eller i sällsynta fall "Billy", så ursäkta därmed min oakademiska hållning i och med att jag skrev "Bill".
I vilket fall som helst har jag för mig att Burroughs bestämt har hittat på den där sverigehistorien eller, som jag tidigare skrev, fått uppslaget från Corso. Är dessutom helt säker på att Burroughs aldrig bott nån längre tid i Köpenhamn.

Ah, din oakademiska hålling är förlåten, jag kände inte till att han kallade sig för Bill (är inget större fan).
Citera
2009-04-01, 00:55
  #8
Medlem
hanswolfs avatar
William Burroughs - bör han läsas?

Har hört att hans böcker skall vara bra och att jag missat något som ej läst han? stämmer detta?
Citera
2009-04-01, 01:08
  #9
Medlem
Naked Lunch hör till en av mina absoluta favoriter genom tiderna, och jag tycker verkligen att du skall ge den en chans. I synnerhet om du liksom jag älskar att kastas in i fantastiskt surrealistiska händelser och bara åka med utan protester.
Citera
2009-04-01, 01:09
  #10
Medlem
hanswolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av graw_chan
Naked Lunch hör till en av mina absoluta favoriter genom tiderna, och jag tycker verkligen att du skall ge den en chans. I synnerhet om du liksom jag älskar att kastas in i fantastiskt surrealistiska händelser och bara åka med utan protester.


Det gör jag definitivt, får slå till på ett ex. Jag antar att det är antikvariatet jag får vända mig till?
Citera
2009-04-01, 01:22
  #11
Medlem
hanswolfs avatar
Den nakna lunchen kostade 450 - 600 kr på svenska, men det kanske är värt det
Citera
2009-04-01, 01:50
  #12
Medlem
Jag tycker förstås att du skall läsa den på engelska, och då finns den billigt på t ex Adlibris.
600 kronor är ju väldigt mycket för en översatt bok, oavsett bindning och utgåva. Kolla först och främst på bibliotek vettja!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback