2022-12-10, 11:55
Medlem
Det finns flera olika tänkbara förklaringar om vi förutsätter att homosexualitet åtminstone i någon mån kan förklaras med genetik.

En av förklaringarna är att generna som kodar för homosexualitet är olika hos män och kvinnor. Det innebär förenklat att vissa kvinnor bär på gener som får dem att älska kuk och därmed skaffa många barn. Hennes kukälskargener förs därmed vidare till både hennes söner och döttrar. Sönerna blir homosexuella medan samma kukälskargener gör flickorna till hetero.
Senast redigerad av Fraktkostnad 2022-12-10 kl. 11:59.
Citera
2022-12-10, 12:10
Medlem
6stringlevins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Ja den där gränslöst ohämmade sexualiteten och utlevnaden har jag hört talas om, Freddie Mercury var väl ett talande exempel, det gick ju sisådär.
Min kompis som är gay är en av de intelligentaste människor jag vet oavsett vad vi diskuterar.

Han har varit ute i Stockholms och Göteborgs gayvärld i många år. Hur många social och sexuella kontakter han haft kan inte du och jag ens uppfatta.

Nu till min poäng. Min vän säger det själv. Han har aldrig träffat någon homosexuell människa som bara är homosexuell. Det finns alltid ytterligare problematik av varierande slag enligt honom. Så när min vän säger att det ligger en hund begraven här någonstans så litar jag på honom till 100%.
Detta var även vad psykiatrin svarade i remissinstansen hurvida "homosexualitet" skulle friskförklaras (aven psykologer tyckte att det var en dålig ide). Det handlar inte om vem man tycker om vilket godhetsapostlar verkar tro.

Det är intressant varför vissa blir gay. Att ställa frågor innebär inte att man är dödsnazist. Ts verkar ifrågasätta deras existens men det är det nog få som gör.
Citera
2022-12-10, 12:17
Medlem
6stringlevins avatar
Man vet varför idrottande kvinnor i så hög grad är homosexuella.

Man vet att de utsatts för höga halter av testosteron i livmodern och därmed utvecklat manliga egenskaper både fysiskt och psykiskt så "normala" kvinnor kan helt enkelt inte bli lika bra.

När jag skrivit detta som jag vet om idrottande kvinnor har andra skrivit det gäller även homosexuella män som då skulle utsatts för höga halter av österogen. Det låter sannolikt men jag har inte själv sett eller läst något om detta hos män. Det med kvinnor stötte jag på i idrottsvärlden.
Citera
2022-12-10, 12:46
Medlem
htdgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deddd
Rent evolutionärt?

Att bisexualitet förstår jag, inget som hindrar fortsatt evolution bara för att någon gillar att doppa i bägge grytor.
Men homosexualitet borde ju vara utrotat.

Att socialt stigma och sociala värderingar skulle vara så likt genom tider och platser att homosexuella alltid tvingat sig att gömma det och leva i ett heterosexuellt förhållande och således skaffat avkomma känns orimligt. Samt de gånger samhällen öppnat sig för homosexualitet och accepterat det (som ju till och med finns dokumenterat i vissa historiska samhällen eller i alla fall delar av samhällen) så skulle homosexualiteten självdö, eftersom de då skulle sluta skaffa barn när de slipper leva i heterolögnen.

Får mig att undra om det verkligen finns homosexuella människor (bortsett från några extrema fåtal då)? Att alla som säger sig vara homosexuella egentligen är bisexuella.

Om ovan inte stämmer, hur kan draget "ovilja att reproducera sig" (ha sex med någon av motsatt kön) överleva evolutionen som nästan endast behåller drag från just reproduceringen?

Homosexualitet är inte genetiskt utan kulturellt betingat. Det är ett socialt beteende. Hade det funnits en bög-gen hade den så klart utrotats eftersom dessa inte för sina gener vidare.
Citera
2022-12-10, 12:47
Medlem
Gener kan ha olika uttryck beroende på kön, en gen som orsakar homosexualitet hos män skulle kunna ha en mer positiv evolutionär effekt hos kvinnor, t.ex. ökad fertilitet.

https://www.nature.com/articles/nrg1510
https://www.nature.com/articles/d41586-021-02312-0
Senast redigerad av Zamenis 2022-12-10 kl. 12:51.
Citera
2022-12-10, 12:49
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av htdg
Homosexualitet är inte genetiskt utan kulturellt betingat. Det är ett socialt beteende. Hade det funnits en bög-gen hade den så klart utrotats eftersom dessa inte för sina gener vidare.
Fast det är ju först nyligen som bögar kan vara öppna nog att inte behöva fakea heterosexualitet och skaffa fru och barn ändå. Det kommer ju att ta lång tid för dessa gener att komma ur cirkulation, och det är fullt med länder ute i världen där fakeheteros fortsätter skaffa barn av princip varpå generna fortsätter att spridas.
Citera
2022-12-10, 12:51
Medlem
htdgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Fast det är ju först nyligen som bögar kan vara öppna nog att inte behöva fakea heterosexualitet och skaffa fru och barn ändå. Det kommer ju att ta lång tid för dessa gener att komma ur cirkulation, och det är fullt med länder ute i världen där fakeheteros fortsätter skaffa barn av princip varpå generna fortsätter att spridas.

Det är inte genetiskt betingat.
Citera
2022-12-10, 12:55
Medlem
VackraYazmines avatar
Rent evolutionärt är homosexualitet bra. Vi är överbefolkade och naturen hanterar det genom att göra vissa homosexuella.
Citera
2022-12-10, 12:55
Medlem
happilappis avatar
Att varelser föds defekta eller sub-optimala för artens överlevnad är en del av det naturliga.
Citera
2022-12-10, 12:56
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av htdg
Det är inte genetiskt betingat.
Fast det tror ju jag att det är. Hade det varit kulturellt betingat så hade ju länder som kriminaliserat homosexualitet inte haft någon.
och i Ryssland för all del, där homosexualitet är i princip förbjudet, råder ju värsta bögepidemin just nu. How come?
Citera
2022-12-10, 13:31
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deddd
Rent evolutionärt?
Det räcker inte att kolla på vad ett eventuellt övertag med ”homosexualitetsgener” skulle vara för de som blir homosexuella, utan vi måste även kolla på fördelen med sådana gener för en population som inkluderar såväl homosexuella som heterosexuella. En relativt färsk studie gjorde just det:

Zietsch, B.P., Sidari, M.J., Abdellaoui, A. et al. Genomic evidence consistent with antagonistic pleiotropy may help explain the evolutionary maintenance of same-sex sexual behaviour in humans.
Nat Hum Behav 5, 1251–1258 (2021). doi: 10.1038/s41562-021-01168-8.

(sammanfattning för lekmän: Why has same-sex sexual behaviour persisted during evolution?)

Enligt den så finns det en parningsfördel för heterosexuella individer som bär på gener som är associerade med homosexualitet, jämfört med heterosexuella individer som inte bär på de anlagen.

Alternativt kan du tänka på en person som är väldigt inåtvänd, och som gillar att snöa in sig på saker snarare än att leta upp någon att para sig med. En klassisk ”nördig forskare”. En sådan människa kan förstås vara väldigt användbar för den personens ”stam”, även om inåtvändheten inte ger någon parningsfördel för individen som sådan (snarare tvärtom). Populationen som grupp gynnas av att genen är i omlopp, så att säga.
Citera
2022-12-10, 13:33
Medlem
deddds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AverageRetarded
Du måste ställa dig frågan hur homosexuella reproducerar sig för att kunna svara på din frågeställning.

Låt mig ge dig några ledtrådar.

Hur många procent av dom homosexuella blev sexuellt utnyttjade (våldtagna) som barn?
Hur många procent av dom homosexuella sexuellt utnyttjar barn när dom blir vuxna?
Hur många barn utnyttjar en homosexuell vuxen sexuellt i snitt?
Homosexuellt samlag leder inte till reproducering oavsett om det sker mellan två vuxna eller mellan en vuxen och ett barn...

Citat:
Ursprungligen postat av 6stringlevin
Det är intressant varför vissa blir gay. Att ställa frågor innebär inte att man är dödsnazist. Ts verkar ifrågasätta deras existens men det är det nog få som gör.
Preliminärt samma fråga som första, är min slutledning som gissar att de inte finns.

Som det nog är få som gör säger du, men så har du några meningar tidigare bekräftat att du upplevt samma sak:
Citat:
Ursprungligen postat av 6stringlevin
Han har aldrig träffat någon homosexuell människa som bara är homosexuell.
Alltså att homosexuella inte finns, de är egentligen bi.

Kanske beror på vad man drar gränsen för homosexuell. En man som knulla 50% kvinnor 50% män är bi, en man som knullar 49% kvinnor och 51% män är homosexuell enligt vissa (dig?). Enligt mig är en man som knullar 99% män men en kvinna då och då bisexuell, inte homosexuell.

Citat:
Ursprungligen postat av jultomtenbrannupp
Oavsett vad anledningen är så kan vi väl alla va överens om att det inte gör nåt att homosexuella finns?

"Men det är ju så äckligt!!" Okej men låt bli att kolla på bögporr då ditt jävla spån. Problem solved
Då jag medvetet valde det lite starkare ordet "utrota" i ämnesraden istället för mildare alternativ för generera intresse att klicka på tråden så kan jag kanske nämna att homosexuella gärna får stryka runt i samhället för min del.
Fjollighet och gayspeak däremot, det får gärna utrotas. Oavsett sexualitet, nästan mer triggande när det är hetero som fjollar, gått så långt att jag tycker det är vidrigt även när tjejer snackar gayspeak (som vuxit sig så stort att det numera är en kalifornisk dialekt).
Hade jag varit bög, och rört mig i bögkretsar (för att knulla), fan vad hat jag hade gått runt med när min omgivning snackat och betett sig så hela tiden.

Citat:
Ursprungligen postat av happilappi
Att varelser föds defekta eller sub-optimala för artens överlevnad är en del av det naturliga.
Bra poäng. Downisar och en del annat fortlever, trots att downisar inte fortplantar sig.
Kanske generna inte är hos den homosexuella, utan hos föräldern. En gen som är latent hos föräldern, men ökar "risken" för homosexuella barn. Den homosexuella ungen för inte genen vidare, men alle hens syskon för den vidare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in