Citat:
Ursprungligen postat av Insignificunt
Jag håller det som extremt orimligt att homosexualitet är någonting som man blir och inte någonting som man är. Tidigare i tråden nämns även orsaker till varför den homosexuella genen, om den nu existerar, utan problem kunnat föras vidare från generation till generation.
Jag måste fråga, så jag inte missförstår dig.
Du tror att homosexualitet är genetiskt betingat till den grad att ett befruktat ägg har en förutbestämd sexualitet? Och detta i sin tur uppenbarligen då ärftligt?
Tror du att samtliga egenskaper hos en person är genetiskt betingade på detta sätt? Om inte, vad skiljer sexuell preferens från andra egenskaper och personlighetsdrag?
Jag tycker dessutom du har ett underligt sätt att skilja på att vara och att bli. Det man är, är man bara just nu, i denna sekund. Om en timme är jag givetvis inte samma person som jag var tidigare, varken molekylärt eller personlighetsmässigt. Detta varje eftarenhet jag får, och varje tanke jag yttrar förändrar mig som person.
Personlighetförändring tenderar oftare ske snabbt i yngre åldrar och oftare långsamt hos äldre personer, troligtvis då man under levda år skapat sig en personlighet och åsikter som man förhoppningsvis trivs med och inte allt för enkelt radikalt förändrar.
Vad jag har förstått det så är det vida känt att miljö spelar en väldigt stor roll i avseende formandet av personliga egenskaper enligt ovan resonemang, samtidigt som det uppenbarligen finns vissa genetiska förutsättningar som höjer eller sänker sannorlikheten för en viss egenskap utvecklas.
Hur menar du här att sexuell preferens ska skilja sig från samtliga andra mänskliga egenskaper?
Och varför skulle inte händelser och upplevelser i tidig ålder kunna forma ens sexuella attraktion på samma sätt som alla andra egenskaper formas under uppväxten (med viss genetisk förutsättning)?
Mvh H.