2012-05-16, 23:42
Medlem
Anonymvillvaradets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kundalini
Hur menar du att en deterministisk och statisk människosyn kommit in i denna diskussion? Jag undrar alltså ärligt.

Nja, inte i denna. Snarare blev jag aktiv i denna tråd när ett riksmongo citerade mig här. Vanligtvis så utgår många ifrån att beteenden och val beror på genetik och biologi och att detta är oföränderligt. Att det är individens gener eller kropp som det är fel på. Det är alltså sådana resonemang som jag är trött på, vi är dock överens såvitt jag kan se.
Citera
2012-05-16, 23:43
Medlem
Kundalinis avatar
Nu finns det ju inte speciellt många studier som visar detta. Men visst, det kom ju den där studien från holland där man lyckades påvisa epigenetiska förändringar hos barn som genomlevt perioder av svält under 2a VK...Visst är hjärnan oerhört plastisk.

Så idén är att homosexualitet och epigenetik..?
Citera
2012-05-16, 23:44
Medlem
ArneIIIs avatar
Homosexualitet existerar väl för att vi män ska kunna ha skönt med varandra. Sedan har vi kvinnorna till enbart befruktning.
Citera
2012-05-16, 23:47
Medlem
Kundalinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArneIII
Homosexualitet existerar väl för att vi män ska kunna ha skönt med varandra. Sedan har vi kvinnorna till enbart befruktning.

den praktiskt orienterade förklaringen...
Citera
2012-05-16, 23:51
Medlem
Anonymvillvaradets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kundalini
Nu finns det ju inte speciellt många studier som visar detta. Men visst, det kom ju den där studien från holland där man lyckades påvisa epigenetiska förändringar hos barn som genomlevt perioder av svält under 2a VK...Visst är hjärnan oerhört plastisk.

Så idén är att homosexualitet och epigenetik..?

Att man inte bör ta för givet att det är något heriditärt eller genetiskt som poppar upp med jämna mellanrum hur som helst i släktleden. Ganska fascinerande tanke att människan är så pass påverkbar och att inte ens anlagen vi lämnar efter oss är determinerande från innan vi föddes.

Sedan vore det intressant om man forskade på människors livsstil och om deras barn blir just homosexuella, visar det sig då att be i kyrkan varje söndag gör att man gillar att ta den i tvåan eller ge korgossen så är det ju naturligtvis ett sjukt beteende som måste förhindras Skämt åsido, förstår du varför jag tog upp det?

Det finns fler studier om epigenetik, jag ska leta igenom och läsa igenom en uppsättning någon dag. Sjukt spännande och intressant ämne, jag har bara inte tid att sätta mig in i det.
Citera
2012-06-10, 15:55
Medlem
Adeliepingvinerna bedriver nekrofili, sexuellt tvång och homsexualitet:

http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/pingvinsex-chockade-forskare
Citera
2012-06-10, 16:21
Medlem
Mankas avatar
Jag har två katter ur samma kulle båda av han-kön. När de blev könsmogna försökte de knulla! Dock ser väl katter i sin brunstighet ingen skillnad på hona eller hane. Så om pitten inte "går in" så är det en hane, men inte bryr de sig om det. På fyllan brukar en kompis bli bögaktig, men i nyktert tillstånd verkligt hetero. Märkligt fenomen hur vissa kan dras till samma kön, och medvetet.
Citera
2012-09-09, 11:43
Medlem
hfyhs avatar
Avvikande sexuella beteenden som homosexualitet anses bero på arv och miljö och inte kunna förändras.
Miljön kan förstås förändras, men inte arvet. Betyder rimligen att man vid en noggrann undersökning bör kunna hitta en biologisk förklaring hos personen i fråga.
Kan det vara så att homosexuella män har mindre testosteron, eller någon annan biologisk omständighet gemensam?

När man väl hittat den biologiska förklaringen kan man tänka sig att läkarvetenskapen i nästa steg skulle kunna korrigera det. Hos personen själv, eller för hans avkomma.

Eller så kan man avbryta all forskning på området då den är initierad på värdemässiga grunder.
Citera
2012-09-09, 16:02
Medlem
Kommendantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hfyh
Avvikande sexuella beteenden som homosexualitet anses bero på arv och miljö och inte kunna förändras.
Miljön kan förstås förändras, men inte arvet. Betyder rimligen att man vid en noggrann undersökning bör kunna hitta en biologisk förklaring hos personen i fråga.
Kan det vara så att homosexuella män har mindre testosteron, eller någon annan biologisk omständighet gemensam?

När man väl hittat den biologiska förklaringen kan man tänka sig att läkarvetenskapen i nästa steg skulle kunna korrigera det. Hos personen själv, eller för hans avkomma.

Eller så kan man avbryta all forskning på området då den är initierad på värdemässiga grunder.
Varför?
Citera
2012-09-10, 08:46
Medlem
hfyhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kommendanten
Varför?
Kanske finns det de som är obekväma med sin homosexualitet liksom det finns de som är obekväma med sitt kön?
Det vet jag personligen inte.

Men som jag också skrev, så kan man gå i rakt motsatt riktning och avbryta all forskning på området.
Citera
2012-09-10, 21:41
Medlem
stebe2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArneIII

De gamla grekerna och den romerska societeten var av samma åsikt.

stebe2
Senast redigerad av stebe2 2012-09-10 kl. 21:42. Anledning: Stavning
Citera
2012-09-24, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av indulge
Läste i senaste(?) illvet om homosexuella djur. Om djur nu är homosexuella så lär det väll inte vara naturens sätt att förhindra överbefolkning. I tidningen står det att dem hittat 1500 olika arter där homosexualiteten är förekommande. Om det berodde på överbefolkning skulle väll varannan människa vara bög idag.

varannan människa är ju typ bög idag...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in