Citat:
Ursprungligen postat av Deliberately
Beläggen är ju att homosexualitet existerar och då borde det finnas någonting gynnande med den egenskapen. ''Förmågan'' att utveckla cancer är någonting en art som överlevt hittills besatt kan vi iallafall konstatera, varför kan man diskutera...arter som inte haft ''förmågan'' att utveckla cancer har på något sätt inte överlevt iaf(vet inte hur många arter du syftar på). Visst kan homosexualitet vara en randomgrej som bara inte varit ofördelaktigt nog för överlevnaden och på så vis existerat vidare utan att vara gynnande för arten...
Jag menar bara att tex Down's syndrom förekommer hos oss, inte eftersom det är gynnande, utan för att meiosen kan leda till fel. Det är ju helt enkelt så att ju komplexare saker blir, desto lättare blir det ett misstag någonstans. Vilket ju i sin tur innebär att förekomsten av vissa företeelser inte prompt behöver betyda att de är nyttiga, och att man därför kanske ska akta sig för att postulera att så är fallet på de premisserna allena. Lite mer djuplodande analyser av företeelsen ifråga skadar inte, innan man kommer så långt.
Citat:
Ursprungligen postat av Deliberately
PS det är rätt så vedertaget med homosexualitet bland djur som jag fattat det, du kan ju börja här:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Homosexualitet_hos_djur
Många verkar hata wikipedia för att ''vem som helst kan skriva'' men i denna artiken har nästan varje mening forskarartiklar som referenser.
Ja det där känner jag väl till, och förekomsten av homosexuella företeelser hos djur ifrågasätter jag alls icke. Det jag undrar om är ifall det bevisligen är så att dessa djur tenderar vara enbart intresserade av det egna könet eller om de attraheras även av sitt eget.
Som du säkert förstår är det en väldigt stor skillnad däremellan, och jag litar definitivt inte på att de som skriver wiki förstår skillnaden och inte helt sonika antar att två hanar som bildar bo per definition är homosexuella. Visserligen kvittar det i ett antal djur som väljer en enda partner, men du förstår min poäng skulle jag tro.
Att tex två manliga chimpanser i flock har sex innebär inte att det prompt måste påverka deras reproduktion för den sakens skull. Precis som hur de gamla grekerna tenderade att dels vara gifta med en fru, och få barn, och dels ha ett förhållande med en ung pojke vid sidan om under premissen att "kvinnor är inte avancerade nog för att förstå sig på kärlek".
Därför undrade jag om det finns en artikel som förtydligar att det faktiskt handlar om ren homosexualitet i allmänhet när vi talar diverse djurarter, och inte bara bisexualitet. Jag bryr mig inte på något annat plan än att jag är nyfiken, men det räcker ju en bit det med.