2022-10-03, 23:48
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av tlarsson365
Nu kommer min fråga om den förträffliga hunden som var med i dokumentären.
Rätta mig om jag har fel.
Den markerade på 3 ställen och kände skillnad på människa och djur.
Min känsla när dom markerade upp området som skulle grävas ur som relativt stort.
Hunden markerade på 3 ställen men bara ett eventuellt människoben hittades men ben från kor.
Jag har svårt att tro att den lilla benbit som hittades var samma som hunden markerat på 3 olika platser en bit från varandra.
Sen kommer ni säkert att hävda det men jag tror att svaret är som fler än jag misstänkt.
Hunden var inte så bra som man ville göra sken av.
Det kan vara så att hade man grävt där hunden inte markerat hade man kunnat hitta 10 människoben men dock från 1200 talet men ändå.
Mycket är skumt och det ena efter det andra börjar krypa fram. Bit för bit.
Det måste vara jobbigt för alla som hyllar dom.
Ett ben och en benskärva som skulle kunna komma från ett höftben.
Eventuellt småben som sorteringsmaskinen missat.
Var det fel på sniffhundarna i Kim Wall fallet också?

Nu var det en annan hund välmeriterad som skulle söka först. Men Fabel dog.
Ersättaren var noga testad.
Det intressanta är vad de kunde hittat om de haft mer pengar. Men pengarna räckte bara till 3 dagar.
Tänk om Sven ligger nedgrävd i 60-tals lagret på tippen?
Citera
2022-10-03, 23:55
Avstängd
Citat:
Bra. Då tror du något konkret och det får jag respektera.
Sen till en annan fråga då.
När kom Hjördis med denna information.
Var det under tiden man arbetade aktivt i fallet eller kom det 40 år senare.
Nu yrade hon om att han läste dikter och dottern att han sålde hennes möbler och från ingenstans var hon tvungen att säga han inte var hemma den natten.
Var det uppgiften också lämnad 1972 eller 2020.
Kändes som hon fått en tillsägelse att få med informationen för den kom bara helt plötsligt och inte i något sammanhang.
Så länge hon var sambo med Bulvanen var hon lojal mot honom. Både om misshandel och hans förehavande.
Det är inte så lätt att anmäla karln man lever med för tex misshandel. Då åker han i häkte i ett par månader. Det går ut över familjen med inkomstbortfall och ställer till det med arbete och sådant.
Så troligtvis först efter hon lämnat Bulvanen.
Citera
2022-10-04, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon

Det intressanta är vad de kunde hittat om de haft mer pengar. Men pengarna räckte bara till 3 dagar.
Jag pratar om denna hund för det var väl den GG pratade upp och inte Kim Walls likhund.
Magert resultat på 3 markeringar och koben hittades och visades i dokumentären och en markering eller 2 hade kunnat vara på dessa koben.
Man hittade mer koben än människoben om man pratar om volym och vikt.
Det är fakta så det behöver inte diskuteras mer och hunden kan inte prata men deras ägare kan och deras ord litar jag inte på.
Citera
2022-10-04, 00:03
Avstängd
Citat:
Jag pratar om denna hund för det var väl den GG pratade upp och inte Kim Walls likhund.
Magert resultat på 3 markeringar och koben hittades och visades i dokumentären och en markering eller 2 hade kunnat vara på dessa koben.
Man hittade mer koben än människoben om man pratar om volym och vikt.
Det är fakta så det behöver inte diskuteras mer och hunden kan inte prata men deras ägare kan och deras ord litar jag inte på.
Hunden har kanske gjort sitt jobb.
Läser du inte vad jag skriver.
Dess nos reagerar även på små ben.
Citera
2022-10-04, 00:07
Medlem
Citat:
Så länge hon var sambo med Bulvanen var hon lojal mot honom. Både om misshandel och hans förehavande.
Det är inte så lätt att anmäla karln man lever med för tex misshandel. Då åker han i häkte i ett par månader. Det går ut över familjen med inkomstbortfall och ställer till det med arbete och sådant.
Så troligtvis först efter hon lämnat Bulvanen.
Så var det med garanti och det kanske var för hennes skull han begick alla bedrägerier så hon kunde gå på sitt morfin eller andra tabletter.
Man kan alltid komma med förklaringar eller bortförklaringar men det är väldigt många sådana som GG tagit fram.
Någon ljög för att han varit otrogen och många skyller på rädsla och andra tar fel på 7 dagar gällande skottet.
Det börjar bli alldeles för många för att det ska vara en slump.
Citera
2022-10-04, 00:09
Medlem
Citat:
Hunden har kanske gjort sitt jobb.
Läser du inte vad jag skriver.
Dess nos reagerar även på små ben.
Enligt GG , ägaren och dig.
Mer koben än människoben så vi kan inte utesluta han den inte kan känna skillnad.
Citera
2022-10-04, 00:14
Avstängd
Citat:
Så var det med garanti och det kanske var för hennes skull han begick alla bedrägerier så hon kunde gå på sitt morfin eller andra tabletter.
Man kan alltid komma med förklaringar eller bortförklaringar men det är väldigt många sådana som GG tagit fram.
Någon ljög för att han varit otrogen och många skyller på rädsla och andra tar fel på 7 dagar gällande skottet.
Det börjar bli alldeles för många för att det ska vara en slump.
Det var sömntabletter med morfin i som läkare skrivit ut på recept.
Tok, tror du hon var knarkare? Nej hon hade sömnproblem.
Morfin i hostmedicin har du säkert själv sovit gott av.

När det gäller skottet så kan båda ha fel. Det är ju ingenting som går att kolla upp.
Men två vittnen har hört ett skott i natten. Runt midnatt i båda fallen (?)
Är det någon som antecknat?
Senast redigerad av ottoplommon 2022-10-04 kl. 00:19.
Citera
2022-10-04, 00:17
Avstängd
Citat:
Enligt GG , ägaren och dig.
Mer koben än människoben så vi kan inte utesluta han den inte kan känna skillnad.
Isåfall hade den markerat över hela tippen. Slaktavfall dumpades på tippar regelbundet.
Ko, gris mest men säkert även lamm och häst.
Citera
2022-10-04, 00:42
Medlem
Citat:
Isåfall hade den markerat över hela tippen. Slaktavfall dumpades på tippar regelbundet.
Ko, gris mest men säkert även lamm och häst.
Men i ditt resonemang så säger ägaren att hunden är hur bra som helst till GG, dom säger det till dig via media och du säger det till mig.
Om nu ägarna har en egen agenda och vill sälja in sin hund för dyra pengar men har fel då har GG det också och i slutändan du och jag.
Det ända vi har att mäta är det ägaren har sagt själva via resultatet på tippen.
Kritiskt tänkande .
För att fler säger att den är bra betyder det inte att den nödvändigtvis behöver vara det om den inte visar resultat.
När det dessutom är så att man hittar mer koben än människoben kan man undra och eftersom hunden inte kan prata har vi ingen aning vad den markerade på.
Kanske var det en blomma eller urin från ett rådjur eller vad som helst och så hittar man väldigt lite människoben och mer koben.
Hur kan du vara så säker på ägarna har sagt stämmer.
Hade man testat den på fler ställen på tippen hade vi kunnat få mer data att arbeta med men just denna säger ingenting om hundens skicklighet.
Det är resultatet som räknas som i idrott. Man kan inte säga att man är bra innan en match börjar för att sen förlora med 8-0.
Jag tror säkert att det ligger massa slaktavfall men också mer människoben från 1200 talet som hunden har missat.
Vet någon vad totalkostnaden blev för hunden och hur många timmar effektiv tid den arbetande.
Citera
2022-10-04, 00:52
Avstängd
Citat:
Men i ditt resonemang så säger ägaren att hunden är hur bra som helst till GG, dom säger det till dig via media och du säger det till mig.
Om nu ägarna har en egen agenda och vill sälja in sin hund för dyra pengar men har fel då har GG det också och i slutändan du och jag.
Det ända vi har att mäta är det ägaren har sagt själva via resultatet på tippen.
Kritiskt tänkande .
För att fler säger att den är bra betyder det inte att den nödvändigtvis behöver vara det om den inte visar resultat.
När det dessutom är så att man hittar mer koben än människoben kan man undra och eftersom hunden inte kan prata har vi ingen aning vad den markerade på.
Kanske var det en blomma eller urin från ett rådjur eller vad som helst och så hittar man väldigt lite människoben och mer koben.
Hur kan du vara så säker på ägarna har sagt stämmer.
Hade man testat den på fler ställen på tippen hade vi kunnat få mer data att arbeta med men just denna säger ingenting om hundens skicklighet.
Det är resultatet som räknas som i idrott. Man kan inte säga att man är bra innan en match börjar för att sen förlora med 8-0.
Jag tror säkert att det ligger massa slaktavfall men också mer människoben från 1200 talet som hunden har missat.
Vet någon vad totalkostnaden blev för hunden och hur många timmar effektiv tid den arbetande.
Hunden före, Fabel, var duktig. Denna hunden har blivit tränad på samma sätt.
Och den hittade ett mänskligt ben säkert, ett vänster underarmsben från människa.
Samt en benskärva som skulle kunna vara från en människas höftben.
Där vovven markerat.
Småben kan ha kommit upp också men för små för sorteringsmaskinen.

Så hunden har gjort sitt jobb.
Den är bara tränad att ge utslag på mänskliga ben och ej djurben.
Tror du inte att det testat det massor med gånger? Nergrävda djurben och mänskliga ben.
Och hunden ger bara utslag på mänskliga ben. Den markerar aldrig på djurben.
Jag förstår inte vad du inte fattar?
Senast redigerad av ottoplommon 2022-10-04 kl. 00:56.
Citera
2022-10-04, 01:05
Avstängd
Citat:

Vad menar du med välmeriterad hund? Vilka faktiska meriter hade Fabel? Och hur menar du att ersättningshunden - som var ett år gammal när den fick ersätta döda Fabel på insamlingskvällen i november förra året - var noga testad?

De tre hundarna i Kim Wall-fallet gjorde ett fantastiskt jobb. Och de var alla erfarna sökhundar med erfarna förare. Som inte begärde att få åka ut ensamma med sina hundar.

Och det är faktiskt en av de konstigaste sakerna i dokumentär del 2 - att den helt oprövade unghunden har med sig två förare och att ingen annan fick följa med. För att det skulle störa hunden. Hur då? Skulle någon annan levande person lukta gammalt skelett? Är ju bara för ett tredje vittne att hålla sig bakom och mot vindriktningen.

Det kommer nog att bli så att benet visar sig vara en mänsklig fornskelettbit och alla kommer att jubla över hundens och tränarnas kompetens. Så får hunden (inte själva hunden då) chans till nya lukrativa uppdrag.

Och hunden markerade ju även nära SS hus - varför grävs det inte där?
Citera
2022-10-04, 01:20
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av KallaKarar
Vad menar du med välmeriterad hund? Vilka faktiska meriter hade Fabel? Och hur menar du att ersättningshunden - som var ett år gammal när den fick ersätta döda Fabel på insamlingskvällen i november förra året - var noga testad?

De tre hundarna i Kim Wall-fallet gjorde ett fantastiskt jobb. Och de var alla erfarna sökhundar med erfarna förare. Som inte begärde att få åka ut ensamma med sina hundar.

Och det är faktiskt en av de konstigaste sakerna i dokumentär del 2 - att den helt oprövade unghunden har med sig två förare och att ingen annan fick följa med. För att det skulle störa hunden. Hur då? Skulle någon annan levande person lukta gammalt skelett? Är ju bara för ett tredje vittne att hålla sig bakom och mot vindriktningen.

Det kommer nog att bli så att benet visar sig vara en mänsklig fornskelettbit och alla kommer att jubla över hundens och tränarnas kompetens. Så får hunden (inte själva hunden då) chans till nya lukrativa uppdrag.

Och hunden markerade ju även nära SS hus - varför grävs det inte där?
Fetade1/ Kanske för att hunden var ung och bara van vid sina 2 förare. Hade andra varit med hade det kanske stört hundens fokus.
Misstänker du att de snabbt grävde ned ett mänskligt fornben? Som de hade gömt i rockärmen?
Du såg väl hur marken såg ut. Tät beväxt med höga grästorvor. Försök att gräv själv i segt torrt gräs utan en stor korphacka och grävspade och så att det ej syns några spår när de markerar platsen sedan. Först måste man slå gräset sedan hacka och sedan gräva. Slitigt o hårt arbete.
Du är nog lagd åt det paranoida hållet tror jag.

2/ Hunden kommer nog att få fler uppdrag. Men bara om den levererar.
Senast redigerad av ottoplommon 2022-10-04 kl. 01:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in