Citat:
Ursprungligen postat av
Skaraborg2
Återigen mycket intressanta uppgifter varav en del av dessa var obekanta för mig.
Även om B.L. befann sig i "gränslandet" var befann sig "Rayen" natten till 1973-05-02?
Ja, det skulle man absolut vilja veta. Tyvärr så är det chockerande hur lite polisen egentligen tittade på denne person. Ett enda förhör genomfördes, och där ställdes inga som helst frågor kring vad han gjorde vid tiden för Sjögrens försvinnande. Vid Adolfssons försvinnade så gjordes överhuvudtaget inga förhör med någon på Gotland, allra minst R.R.
Citat:
Ursprungligen postat av
jenlov
OK, tack för info. Då är det inget man kan säga säkert, det finns inget solkart alibi. Dock tycker jag att kopplingen mellan Björn Adolfsson och både Sjögren och BL är relativt vag. Han kände dem, men knappast väl. Har också svårt att hade något motiv. Det skulle vara att mördaren fruktade att Adolfsson skulle avslöja honom. Men var ju många som misstänkte både "bulvanen" och "direktören", och varför skulle just Adolfsson röjas ur vägen? Ska vara om han inte bara trodde utan verkligen visste något. Men har svårt att se hur han skulle kunna göra det, han var inte på Gotland när Sjögren försvann.
Så är det ju. Mycket hänger på den mystiske brevskrivaren som verkade ha ingående kunskaper trots att ingenting hade skrivits i tidningarna om Björn, och som kopplade ihop dessa två fall. Det har påståtts från flera håll att Björn Adolfsson skulle kunna ha haft någon slags kunskap eller dokument som hade med fastighetsaffären att göra. Det man funderar på är om han kan ha fått reda på något som skulle kunnat hota att ogiltigförklara även det viktigaste markköpet? (Han dömdes endast för att ha förfalskat namnteckningar på två nästan värdelösa markbitar, det stora viktiga markköpet som skulle användas till djurpark gick igenom). Frågan är då bara vad för kunskap, dokument eller liknande detta i så fall skulle röra sig om?
Citat:
Ursprungligen postat av
Skaraborg2
Den 10 mars 2012 publicerades ett intressant, # 136, inlägg:
(FB) Markägaren som försvann: Sven Sjögren, Gotland/Lummelunda, 1972.
Skribenten omnämner namnet
Ramon Silvan (Pippi Långstrump) och någon som kalles för
Rolf. Vad är dessa för personer? Har de något med Sjögrens försvinnande att göra? Detta är det enda inlägget i tråden som omnämner dessa personer.
Är det någon som vet om BL/BW hade några egna barn?
Ja, detta verkar vara en person med en del intressanta uppgifter. Var det denna person som hade skickat ett PM till dig i trådens början som handlade om Björns sista resa till Gotland, Skaraborg2?
Ramon Silvan avser:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Ramon_Sylvan
Denne skådespelare kände B.L. och hyrde sommaren 1972 ett par veckor en stuga på hans tomt i Brissund söder om Lummelunda. Sannolikt kände han B.L. från kroglivet i Stockholm, där Ramon bland anant hade jobbat som dörrvakt. Han brukade tydligen även springa runt i badbyxor och skjuta prick med revolver. Att han skulle varit inblandad i mordet på Sjögren har jag dock svårt att tänka mig. "Rolf" har jag ingen aning om vem det skulle kunna avse?
Mig veterligen så har BL tre barn, men tror inte någon av dessa har haft någon vidare kontakt med honom .