2021-08-09, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strasser1337
Jag vet att podden har spekulerat i att det skulle ha gjorts med ett bakverk och jag tror att man har pratat om sömntabletter eller morfin. Men jag tar inte gift på det senare..hö hö

Stämmer bra. Anledningen att det spekulerats i bakverk är ju att man de facto undersökte mjölkkannan för gifter utan att hitta några. Men det är ju ren spekulation som utgår ifrån ett förgiftningsscenario.

Sömntabletter och morfin är ju två grejer som är lätta att få tag på och som kan sänka en person rätt lätt. Dessutom så gick BLs sambo ett par år efter försvinnandet ut med uppgiften att hon hade blivit av med en ask sömntabletter, även om hon inte kunde säga exakt när detta skett.

En annan tanke är ju att planen inte behöver ha varit att Sjögren skulle förgiftas i bostaden. Exempelvis kan man tänka sig att att Sjögren fick i sig något innan de ”skulle åka och vända på säckar” men Sjögren börjar må dåligt redan i huset och går och lägger sig, får en plötslig kräk/hostattack och får sedan ”hjälp” att ta sig till bilen flr att ”åka till sjukhuset”. Men nu spekulerat jag helt ohämmat här
Citera
2021-08-09, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
En annan sak är om han hade spis i sitt hus?

Antar att han hade åtminstone en järnspis så han kunde laga mat fast jag tror inte att han gjorde detta speciellt ofta. Har för mig att det hittades en tom kopp som stod på ett bord som SS hade druckit kaffe ur så han måste ha haft någon slags möjlighet att koka vatten. Kanske en eller två elektriska plattor som stod ovanpå en icke fungerande järnspis?

Nej att förvara en stor kagge i ett kylskåp är inte lätt och är förenad med svårigheter. Jag skulle inte kunna få in en sådan kagge i mitt kylskåp utan att plocka bort mycket mat samt att ta bort hyllor. Hade han ett kylskåp så kan detta ha varit ett mindre sådant av modell äldre. Att SS hade en kagge med mjölk stående i rumstemperatur visar på att han inte var så noga. Det var säkert inte första gången som mjölken hade surnat i denna kagge. Drack han sedan sådan här hälsovådlig mjölk?

Han hade både spis och kylskåp men vad jag förstår användes dessa sparsamt. Han åt tydligen väldigt ofta hemma hos sina vänner Majken och Tomas. Vad gäller mjölken så var nog ”rumstemperatur” hemma hos Sjögren något annat än vad vi betraktar som rumstemperatur. Han eldade bara då och då i sina kakelugnar så det var nog svalt där hemma på hösten. Sen drack han ju ofta flera liter mjölk per dag (!) och han fick den ju direkt från producent, så oftast hann den nog aldrig bli särskilt dålig.
Citera
2021-08-09, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WisbyPils
Okej, då är det kanske inte jag som förstått vad du menar. Du skrev i alla fall:

Det tolkade jag som att du menade att BL slagit ihjäl Sven mer eller mindre av misstag på fyllan. Men du menar snarare att det kan ha varit ett planerat dåd som utfördes under inflytande av alkohol? Ja, kanske! Men varför? BL var ju omvittnat ”orädd” och behövde nog inte alkohol för att klara ”nerverna”.

Men jag reagerat också lite på det där med ”kriminellt geni”. Jag tycker inte att man behöver gå så långt bara för att man säger att det var förberett/planerat.

Även om han var impulsiv och hamnade i klistret ofta så var han ju ändå kapabel på många sätt. Han lyckades ju bli både sergeant och fallskärmsjägare, brandman, drev ett vårdboende under många år (visserligen utan att betala skatt ) så han var ju absolut ingen som helt saknade förmågan att planera och som agerade på ren impuls.

Jag kanske skall förtydliga: Med ”omfattande planering” menar jag att man innan brottet tänkt ut en plan hur man skall gå tillväga, vad man skall göra av kroppen och vad man skall säga efteråt för att inte åka fast.

Kommer att tänka på fallet med ”uppsalakidnappningen”. Där har vi en person med en personlighet som jag kan tänka mig till stora delar påminner om BLs. Han iscensatte ju en väldigt avancerad plan (som bland annat innehöll just komponenten ett förgiftat bakverk). Sen var ju planen full av hål på många andra sätt och polisen fick till slut fast honom.

Och jag tror absolut inte heller att Sjögrens försvinnande var ”det perfekta brottet” även om det kanske kan låta så. Många fel gjordes helt säkert och brottet hade sannolikt varit möjligt att lösa redan då, men en orutinerad poliskår, tur hos gm, mm gjorde att det inte blev löst.

Du kan i så fall inte ha läst mina inlägg speciellt noggrant för jag har bl.a. redogjort i detalj för tlarsson365 varför jag menar att hans farbror hade ett starkt motiv att ombesörja försvinnandet och måste vara huvudmisstänkt. Vi är alls icke oense om den biten.

Jag får nog inte riktigt ihop er gärningsbeskrivning med att du nu medger att BL var så orädd? Tidigare har argumentationen varit att Sven Sjögren var legendariskt stark och att BL därför har valt att droga/förgifta honom istället för att angripa honom fysiskt direkt. Om han nu både är fysiskt orädd, impulsiv och dricker en hel del talar väl snarare precis allt för att han skulle ha styrkt sig med ett par järn och sedan löst problemet med ett direkt angrepp?
Citera
2021-08-09, 17:58
Medlem
Skaraborg2s avatar
Källare och/eller jordkällare?

Citat:
Han hade både spis och kylskåp men vad jag förstår användes dessa sparsamt. Han åt tydligen väldigt ofta hemma hos sina vänner Majken och Tomas. Vad gäller mjölken så var nog ”rumstemperatur” hemma hos Sjögren något annat än vad vi betraktar som rumstemperatur. Han eldade bara då och då i sina kakelugnar så det var nog svalt där hemma på hösten. Sen drack han ju ofta flera liter mjölk per dag (!) och han fick den ju direkt från producent, så oftast hann den nog aldrig bli särskilt dålig.

Tack för den uppgiften så nu vet vi detta.

Precis som jag misstänkte användes dessa sparsamt. Intressant detta med "rumstemperaturen" hemma hos Sjögren. Så det var kakelugnar som gällde för hans del. Har också förstått att han var storkonsument av mjölk. Hade SS källare och/eller jordkällare på sin tomt?

Det måste ha varit mycket kallt under vintern i hans mögliga hus.
Citera
2021-08-09, 18:07
Medlem
Citat:

Men jag reagerat också lite på det där med ”kriminellt geni”. Jag tycker inte att man behöver gå så långt bara för att man säger att det var förberett/planerat.

Även om han var impulsiv och hamnade i klistret ofta så var han ju ändå kapabel på många sätt. Han lyckades ju bli både sergeant och fallskärmsjägare, brandman, drev ett vårdboende under många år (visserligen utan att betala skatt ) så han var ju absolut ingen som helt saknade förmågan att planera och som agerade på ren impuls.

Jag kanske skall förtydliga: Med ”omfattande planering” menar jag att man innan brottet tänkt ut en plan hur man skall gå tillväga, vad man skall göra av kroppen och vad man skall säga efteråt för att inte åka fast.

Kommer att tänka på fallet med ”uppsalakidnappningen”. Där har vi en person med en personlighet som jag kan tänka mig till stora delar påminner om BLs. Han iscensatte ju en väldigt avancerad plan (som bland annat innehöll just komponenten ett förgiftat bakverk). Sen var ju planen full av hål på många andra sätt och polisen fick till slut fast honom.

Och jag tror absolut inte heller att Sjögrens försvinnande var ”det perfekta brottet” även om det kanske kan låta så. Många fel gjordes helt säkert och brottet hade sannolikt varit möjligt att lösa redan då, men en orutinerad poliskår, tur hos gm, mm gjorde att det inte blev löst.

Jag fnissade ärligt talat lite när du nämnde vårdboendet som ett exempel på att han var organiserad och planerande, men du bjöd ju på den så jag får buga och bocka.

Men jag har alltså ingen avvikande mening i så måtto att jag tror det här var något som skedde i stundens ingivelse. Jag tror absolut att det fanns uppsåt och en smula planering. Jag har däremot inte sett något som får mig att tro att BL skulle välja en mer komplicerad väg än absolut nödvändigt.
Citera
2021-08-09, 18:13
Medlem
Citat:
Du kan i så fall inte ha läst mina inlägg speciellt noggrant för jag har bl.a. redogjort i detalj för tlarsson365 varför jag menar att hans farbror hade ett starkt motiv att ombesörja försvinnandet och måste vara huvudmisstänkt. Vi är alls icke oense om den biten.

Jag får nog inte riktigt ihop er gärningsbeskrivning med att du nu medger att BL var så orädd? Tidigare har argumentationen varit att Sven Sjögren var legendariskt stark och att BL därför har valt att droga/förgifta honom istället för att angripa honom fysiskt direkt. Om han nu både är fysiskt orädd, impulsiv och dricker en hel del talar väl snarare precis allt för att han skulle ha styrkt sig med ett par järn och sedan löst problemet med ett direkt angrepp?

Absolut, blev därför lite förvånad när jag fick uppfattningen att du plötsligt bytt spår helt. Men nu är jag med på hur du menar 👍🏼

Jag är med på ditt resonemang, men när det gäller det här med förgiftning kontra direkt angrepp så är det ytterligare en aspekt som behöver tas upp, nämligen att BL hade ett antal brutna revben vid tiden för försvinnandet. Det skulle ju kunnat få honom att välja en annan metod än den som annars hade varit mest ”naturlig” för honom.

Revbensbrotten hade han fått efter att han hade råkat i bråk med sin bekant vaktmästaren undertiden som de höll på och styckade en gris (fråga mig inte hur eller varför, jag har ärligt talat ingen aning)
Citera
2021-08-09, 18:18
Medlem
Citat:
Jag fnissade ärligt talat lite när du nämnde vårdboendet som ett exempel på att han var organiserad och planerande, men du bjöd ju på den så jag får buga och bocka.

Men jag har alltså ingen avvikande mening i så måtto att jag tror det här var något som skedde i stundens ingivelse. Jag tror absolut att det fanns uppsåt och en smula planering. Jag har däremot inte sett något som får mig att tro att BL skulle välja en mer komplicerad väg än absolut nödvändigt.

Haha! Så sant, den bjuder jag på

Men absolut, på den här punkten är vi helt överens.
Citera
2021-08-09, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Tack för den uppgiften så nu vet vi detta.

Precis som jag misstänkte användes dessa sparsamt. Intressant detta med "rumstemperaturen" hemma hos Sjögren. Så det var kakelugnar som gällde för hans del. Har också förstått att han var storkonsument av mjölk. Hade SS källare och/eller jordkällare på sin tomt?

Det måste ha varit mycket kallt under vintern i hans mögliga hus.

Man kan minst sagt säga att han levde ”spartanskt”.

Ja han hade en källare som var fylld med bråte, bland annat stora damejanner med vin som traktens ungdomar senare drack upp.
Citera
2021-08-09, 18:38
Medlem
Citat:
Kommer att tänka på fallet med ”uppsalakidnappningen”. Där har vi en person med en personlighet som jag kan tänka mig till stora delar påminner om BLs. Han iscensatte ju en väldigt avancerad plan (som bland annat innehöll just komponenten ett förgiftat bakverk. Sen var ju planen full av hål på många andra sätt och polisen fick till slut fast honom.

Jag påstår att det finns ett orsakssamband mellan faktorerna jag har fetat. Jag påstår också att förgiftade bakverk korrelerar med att åka fast och att allt som innefattar bakverksförgiftning definitionsmässigt utgör en "plan med hål". Jag konstaterar också att personen som ombesörjde Svens försvinnande däremot inte åkte fast och lutar därför åt att den personen valde en mindre invecklad, mer failsafe metod än den vid uppsalakidnappningen. Ledsen om jag är tråkig och konventionell.
Citera
2021-08-09, 19:19
Medlem
Skaraborg2s avatar
Vin i stora damejanner.

Citat:
Man kan minst sagt säga att han levde ”spartanskt”.

Ja han hade en källare som var fylld med bråte, bland annat stora damejanner med vin som traktens ungdomar senare drack upp.

Ja verkligen men SS trivdes säkert.

Så traktens ungdomar drack upp hans vin som fanns i hans källare efter att han hade försvunnit. Hoppas att vinet smakade bra. SS själv hade inte längre någon användning av sitt vin.

Vad hände med Sjögrens möbler? Kom släktingar att ärva dessa? Tycker mig se på fotona, bl. a. från vardagsrummet, att han hade en del fina möbler även om han också hade mycket som fick slängas.
Senast redigerad av Skaraborg2 2021-08-09 kl. 19:26.
Citera
2021-08-09, 20:18
Medlem
Citat:
Absolut, blev därför lite förvånad när jag fick uppfattningen att du plötsligt bytt spår helt. Men nu är jag med på hur du menar 👍🏼

Jag är med på ditt resonemang, men när det gäller det här med förgiftning kontra direkt angrepp så är det ytterligare en aspekt som behöver tas upp, nämligen att BL hade ett antal brutna revben vid tiden för försvinnandet. Det skulle ju kunnat få honom att välja en annan metod än den som annars hade varit mest ”naturlig” för honom.

Revbensbrotten hade han fått efter att han hade råkat i bråk med sin bekant vaktmästaren undertiden som de höll på och styckade en gris (fråga mig inte hur eller varför, jag har ärligt talat ingen aning)
Hur flyttar man ett lik på 100 kg som död är helt ledlös med flera brutna revben.
Om det är BL som utfört ev mord ensam kan han inte behövt flytta kroppen.
Vem tror ni hjälpt honom om man varit tvungen att transportera kroppen.
Om det var så att BL hade flera brutna revben ändrar det er syn på vad ni tror hänt.
Senast redigerad av tlarsson365 2021-08-09 kl. 20:50.
Citera
2021-08-09, 20:21
Medlem
Citat:

Hur flyttar man ett lik på 100 kg som är död och helt ledlös med flera brutna revben.
Om det är BL som utfört ev mord ensam kan han inte behövt flytta kroppen.
Vem tror ni hjälpt honom om man varit tvungen att transportera kroppen.
Om det var så att BL hade flera brutna revben ändrar det er syn på vad ni tror hänt.
Tror ni fortfarande att han grävde en grav ensam med spade.
Ska vi passa på att stänga den teorin också.
Vi börjar med uteslutningsmetoden så behöver det inte stöpas och blötas fler gånger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in