2026-09-15, 17:09
Medlem
Nisse Gandhis avatar
Några funderingar om Annies ekonomi.

Tror inte att hon fanns med i någon taxeringskalender,eftersom en privatperson måste ha en fastställd förvärvsinkomst som överstiger en viss lägsta inkomstgräns (beloppsgräns) för att bli omnämnd i taxeringskalendern.

Vid bouppteckningen framgick säkert Annies samtliga tillgångar och skulder på dödsdagen, samt vilka som var dödsbodelägare. Eventuellt testamente skulle också ha funnits med i bouppteckningen.

Kusiner ärver ingenting automatiskt.
Det enda sättet en kusin kan ”ärva” på är om det finns ett testamente.
Om det inte finns några arvingar (barn, föräldrar, syskon eller syskonbarn) och inget testamente finns, går arvet till Allmänna arvsfonden.

Tror inte att pengar var motivet till mordet.
Kan ha handlat om gamla oförrätter.
Juridiskt var det kanske inget mord. Kan ha varit dråp eller vållande till annans död.
Citera
2026-09-15, 18:20
Medlem
Skaraborg2s avatar
Släktingar.

Citat:
Ursprungligen postat av Nisse Gandhi
Några funderingar om Annies ekonomi.

Tror inte att hon fanns med i någon taxeringskalender,eftersom en privatperson måste ha en fastställd förvärvsinkomst som överstiger en viss lägsta inkomstgräns (beloppsgräns) för att bli omnämnd i taxeringskalendern.

Vid bouppteckningen framgick säkert Annies samtliga tillgångar och skulder på dödsdagen, samt vilka som var dödsbodelägare. Eventuellt testamente skulle också ha funnits med i bouppteckningen.

Kusiner ärver ingenting automatiskt.
Det enda sättet en kusin kan ”ärva” på är om det finns ett testamente.
Om det inte finns några arvingar (barn, föräldrar, syskon eller syskonbarn) och inget testamente finns, går arvet till Allmänna arvsfonden.

Tror inte att pengar var motivet till mordet.
Kan ha handlat om gamla oförrätter.
Juridiskt var det kanske inget mord. Kan ha varit dråp eller vållande till annans död.

Vid bouppteckningen efter AL måste hennes tillgångar, skulder samt vilka som var dödsbodelägare ha framkommit. Något testamente tror jag inte förekom. Ett sådant kostar pengar att ordna. Detta förekommer tyvärr inte i den del jag har.

Jag har nu kollat upp i utredningen de två släktingar som AL höll en viss kontakt med. Den ena var en dam vid namn fru B. som bodde i Stockholm. Hon var f. d. småskolelärarinna född 1898. Den här kvinnan var kusin med Annies far. Det sista sammanträffandet som de hade var i Vara 1955. Detta förhör hölls den 1970-03-27. En ännu mera avlägsen släkting var en kvinna som också hette Larsson född 1892 utanför Grästorp. Fröken Larssons far var kusin med Annie Larssons far. Förhöret hölls den 1970-03-30.

BO berättade för sin släkting att hon arbetade åt fru Str*m. Annie fick gå ärenden åt henne men släktingen trodde inte att hon kunde uträtta något egentligt arbete. AL berättade aldrig om sina tillgångar för fröken Larsson förutom att hon sparade pengar. Hon hade heller aldrig hört talats om att AL någonsin skulle ha haft en fästman. AI skrev aldrig brev till henne. Ej heller ringde hon. Detta förklarade med att hon inte kunde sköta en telefon(?). Vidare berättade fröken Larsson att Annies far hade isolerat henne och att hon aldrig fick lära sig något i hemmet.

Juridiskt sett behöver det inte handlat om mord utan i stället handlat om dråp eller vållande till annans död. Fast våldet mot hennes hals var mycket grovt. BO kvävdes till döds genom strypning.
Senast redigerad av Skaraborg2 2026-09-15 kl. 18:23.
Citera
2026-09-17, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
1. Brevledes.
2. Vid brevlådorna längs vägen.

Vid det andra alternativet så fanns också alltid risken för att någon skulle kunna se dem. AL var ordentligt påpassad. Det troligaste är ett, eller flera, brev. Vad som i a f har framkommit i den del jag har påträffades inga sådana brev. Om AL erhöll brev innan besöket kan hon mycket väl ha eldat upp det/dessa.
Om det var via brev så bör det ha varit en person som bodde en bra bit bort. Vågade man sig in i ett okänt område och mörda på det sättet på den tiden? Känns mer som att det handlade om en figur som kände till hennes levnadsvillkor. Vad kan hatet ha grundat sig på att personen tog sig till Annie och mördade henne?

En sak till. Om det var en kvinna som var besökare skulle väl Annie knappast satt upp en rullgardin? Detta får mig att tro att det handlar om en man. Varför skulle hon bry sig om att folk såg att hon hade besök av en kvinna? Möjligen om hon var homosexuell och hon trodde att det skulle bli ett romantiskt möte men det har jag svårt att tro.

Nåt jag tycker är otroligt märkligt är att folk (antar att det främst handlar om män) stannade vid hennes hus och pissade.
Citera
2026-09-17, 19:10
Medlem
Skaraborg2s avatar
Gamla oförrätter?

Citat:
Ursprungligen postat av HORSVERIGE
Om det var via brev så bör det ha varit en person som bodde en bra bit bort. Vågade man sig in i ett okänt område och mörda på det sättet på den tiden? Känns mer som att det handlade om en figur som kände till hennes levnadsvillkor. Vad kan hatet ha grundat sig på att personen tog sig till Annie och mördade henne?

En sak till. Om det var en kvinna som var besökare skulle väl Annie knappast satt upp en rullgardin? Detta får mig att tro att det handlar om en man. Varför skulle hon bry sig om att folk såg att hon hade besök av en kvinna? Möjligen om hon var homosexuell och hon trodde att det skulle bli ett romantiskt möte men det har jag svårt att tro.

Nåt jag tycker är otroligt märkligt är att folk (antar att det främst handlar om män) stannade vid hennes hus och pissade.

Var det på det här sättet så tror jag att personen ifråga bodde en bra bit bort från där BO bodde.

Även om grannar höll "koll" på henne och har för mig att den närmaste grannen bodde ca 100 meter från hennes bostad så fanns det förstås en viss risk. Dessutom låg stugan alldeles invid vägen där en del trafik passerade. Det mest farliga var nog om någon såg en bil parkerad i närheten längs vägen med en annan länsbokstav än bokstaven R. Fast dessa risker var den här personen tvungen att ta. Anledningen att h*n begav sig hem till AL kan berott på vad som ev. skulle kunna ha skett under 1930-talet? Gamla oförrätter?

Om det var en kvinna som var "gästen" så kan AL ändå mycket väl ändå ha satt upp en rullgardin. Detta för att ev. slippa nyfikna manliga fönstertittare. AL hade inga nära väninnor och ville troligtvis då inte att någon skulle se dem tillsammans. Var detta en okänd person så hade nog många rykten kommit i omlopp. Vem var h*n? Vad gjorde h*n där? Hon ville i s f inte utsätta sig för den risken. Det skulle förbli ett hemligt möte mellan dem utan "åskådare". Jag tror att BO var asexuell.

Detta var inget ovanligt att män stannade och kissade i närheten av hennes bostad. Inte bara män utan också killar i min dåvarande egen ålder som jag var skolkamrat med. Hörde detta själv vid ett flertal tillfällen att "nu har jag varit och slagit en drill igår kväll utanför hennes bostad". Detta gjordes inte p. g. a. sexuellt intresse utan mera för att ha koll på vilka som ev. besökte henne.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in