2026-09-13, 19:37
Medlem
Skaraborg2s avatar
Vilket motiv?

Citat:
Ursprungligen postat av Sixten97
Denna artikel var välskriven och intressant. Hade inte tidigare sett foto på "Lilla börsen."

När jag tänker på Annie så tänker jag varför? får ingen klar motivbild mer än att någon bara ville mörda henne. Pengarna fanns kvar i stugan och det var ju inget sexuellt mord.

Jag tänker att det kan ha vart någon sadist som njöt av strypvåldet.

Pengar fanns kvar i stugan ja men ingen, förutom BO själv, vet hur mycket som fanns undanstoppade där.

Jag tror inte att detta handlade om ett rånmord. Nej här kan det mycket väl ha handlat om ett helt annat motiv som från början låg långt tillbaka i tiden. Jag tror inte heller på en sadist. Frågan är hur någon kunde komma i kontakt med henne? Telefon fanns inte och ett sätt var att skriva brev till henne. Fast det fanns ytterligare sätt. Hon hämtade sin lokala tidning varje dag i sin brevlåda. Förutom söndagar. Någon kan ha väntat in henne där men detta ev. möte måste ha gått snabbt till eftersom brevlådan fanns längs vägen som gick förbi hennes stuga. Dessutom var BO otroligt påpassad av bl. a. grannar och det berättades att t. o. m. kikare skulle ha använts för att kunna ha god koll på henne.
Citera
2026-09-13, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Det få fotot jag har sett media är suddigt och inte bra.

BO var säkert inte en person som gick och fotade sig. Pass och körkort hade hon inte och 1970 kunde man klara sig utan ID-handling. Hon hade ett utseende som gjorde hade du sett henne en gång så kom du aldrig att glömma det. Hon hade bl. a. en mycket säregen gång. Fastän det nu är över 51 år sedan jag såg henne sista gången, så ser jag henne fortfarande mycket klart och tydligt framför mig.
JVarför beskriver du inte hur hon såg ut? Du verkar ha ett klart minne över hennes utseende. Säg en känd person som hon liknande så man får en uppfattning åtminstone. Så jävla ful kan hon väl inte ha varit när hon arbetade som hembiträde och hade flickor som kom och besökte henne?

Semlorna, vetelängden och våfflorna åts inte upp så attacken bör ha skett rätt snart efter att mördaren tagit sig in. I den lilla stugan fanns det annars inte mycket att göra än att sätta igång att fika på direkten. Så uppfattar jag det.
Citera
2026-09-14, 09:06
Medlem
Skaraborg2s avatar
Foton.

Citat:
Kan tänka mig att det inte existerar många foton på Annie.

Fotona i ovanstående artikel ser ut att vara hämtade från förundersökningen. B.la fotot på Lilla Börsen och Annies cykel, m.m.

Minns du det paret i artikeln?

Dessa foton är till stor del hämtade från förundersökningen ja.

Det första fotot i den första artikeln på polismannen som stod på post finns dock inte med. Minns mycket väl fotona på Lilla Börsen och hennes cykel. Denna använde hon alltid när hon skulle in till samhället om hon inte gick.
Citera
2026-09-14, 13:29
Medlem
Sixten97s avatar
Citat:
Dessa foton är till stor del hämtade från förundersökningen ja.

Det första fotot i den första artikeln på polismannen som stod på post finns dock inte med. Minns mycket väl fotona på Lilla Börsen och hennes cykel. Denna använde hon alltid när hon skulle in till samhället om hon inte gick.

Den utredningen verkar välgjord från det jag läst och hört.
Synd de aldrig hann få fast mördaren. Tänker på detta fall ofta när jag själv åker in Vara och besöker Café Nordpolen.
Citera
2026-09-14, 14:25
Medlem
Skaraborg2s avatar
En mycket märklig person.

Citat:
Ursprungligen postat av HORSVERIGE
JVarför beskriver du inte hur hon såg ut? Du verkar ha ett klart minne över hennes utseende. Säg en känd person som hon liknande så man får en uppfattning åtminstone. Så jävla ful kan hon väl inte ha varit när hon arbetade som hembiträde och hade flickor som kom och besökte henne?

Semlorna, vetelängden och våfflorna åts inte upp så attacken bör ha skett rätt snart efter att mördaren tagit sig in. I den lilla stugan fanns det annars inte mycket att göra än att sätta igång att fika på direkten. Så uppfattar jag det.

Det har du rätt i men också mycket svårt även om jag kommer ihåg henne helt perfekt.

Det finns inte mig veterligen någon känd person som ser som hon gjorde. Ja hon arbetade som ett oavlönat hembiträde. Som betalning fick hon ta med sig mat hem och erhöll ibland någon julklapp eller födelsedagspresent. BO skulle aldrig ha kunnat få någon annan anställning någon annanstans. Systrarna C. var vana vid hur hon gick och hur hon klädde sig och för dem det normalt. Hon klädde sig fruktansvärt och såg ut som en fågelskrämma. Alla stirrade på henne. Hade hon klätt sig normalt så hade hon sett ut som många andra kvinnor i hennes ålder. Hennes leende ser jag just nu framför mig. Det var ett leende som hos en person som inte var vid sina sinnens fulla bruk. Hon hade dock en normal begåvning med ett normalt IQ.

Nu över till hennes gång som nog var det allra märkligaste och jag har aldrig någonsin sett en annan person permanent gå på detta sätt. Först lutade hon fram sin överkropp något bredbent. Hon rörde sedan benen liksom ut från kroppens sidor i sidled och lyfte därefter fötterna högt upp i luften och vaggade därefter framåt. Hon gick som hon gick i ett träsk eller kärr. Många visste inte ens vad hon hette. Alla visste däremot vem hon var under öknamnet "Klafsa".

Att hon köpte två semlor säger allt och att hon väntade besök av någon.
Senast redigerad av Skaraborg2 2026-09-14 kl. 14:30.
Citera
2026-09-14, 15:44
Medlem
Nisse Gandhis avatar
Citat:
Ja hon arbetade som ett oavlönat hembiträde. Som betalning fick hon ta med sig mat hem och erhöll ibland någon julklapp eller födelsedagspresent. BO skulle aldrig ha kunnat få någon annan anställning någon annanstans.

Nog måste samhället,på något sätt,ha garanterat hennes försörjning. T.ex. någon form av pension eller bidrag.

Hon kunde ju knappast ha klarat sig på endast skänkt mat och några enstaka presenter.
Citera
2026-09-14, 16:28
Medlem
Skaraborg2s avatar
En mycket noggrann och välgjord utredning.

Citat:
Den utredningen verkar välgjord från det jag läst och hört.
Synd de aldrig hann få fast mördaren. Tänker på detta fall ofta när jag själv åker in Vara och besöker Café Nordpolen.

Absolut.

Troligtvis den mest noggranna och välgjorda utredning jag har tagit del av. Här har verkligen polisen inte legat på latsidan. Man kan säga att polisen "gav järnet". Detta gäller den del jag har men troligtvis är det samma sak med de andra delarna.
Citera
2026-09-14, 20:15
Medlem
Skaraborg2s avatar
Levde MYCKET sparsamt.

Citat:
Ursprungligen postat av Nisse Gandhi
Nog måste samhället,på något sätt,ha garanterat hennes försörjning. T.ex. någon form av pension eller bidrag.

Hon kunde ju knappast ha klarat sig på endast skänkt mat och några enstaka presenter.

Nej det kunde hon förstås inte fast hon levde mycket sparsamt (läs snålt).

Hon bodde hyresfritt, ingen bil, ingen moped, ingen telefon, ingen TV (förrän strax innan hon blev mördad), inga kostnader för vatten (hade brunn) och reste aldrig någonstans. När hon besökte sin kusin i Särestad utanför Grästorp tog hon cykeln in till stationen i Vara. Där tog hon tåget. Väl i Grästorp så gick hon till kusinen ute i Särestad. Hon ville spara så mycket som möjligt till Allmänna arvsfonden.

Utgifter: Någon gång gick hon och permanentade sig, prenumererade på lokaltidningen och inköp av livsmedel. Elen lär hon ha fått betala för men hon använde denna säkert så sparsamt som det bara gick.

Hon hade förtidspension eller bidrag av något slag. Detta hade hon haft länge men minns inte hur länge. Står i polisutredningen. Har för mig att det också finns omnämnt i tråden.
Senast redigerad av Skaraborg2 2026-09-14 kl. 20:18.
Citera
2026-09-14, 21:39
Medlem
Citat:
Ju mera jag tänker på GM så undrar jag om inte denne var en kvinna.
Skulle en kvinna klara av, rent fysiskt, att strypa Annie?

Otäckt det där med spår kring hennes hem framför alla fönster. Den där berlocken som hittades... kan det ha varit Annies?

Citat:
När hon besökte sin kusin i Särestad utanför Grästorp tog hon cykeln in till stationen i Vara. Där tog hon tåget. Väl i Grästorp så gick hon till kusinen ute i Särestad. Hon ville spara så mycket som möjligt till Allmänna arvsfonden.
Kanske blev det bråk om arvet? Kusinen ville ha hennes pengar men Annie ville att det skulle till Allmänna arvsfonden?
Senast redigerad av HORSVERIGE 2026-09-14 kl. 21:49.
Citera
2026-09-15, 11:38
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ett ruggigt mord.

Citat:
Skulle en kvinna klara av, rent fysiskt, att strypa Annie?

Otäckt det där med spår kring hennes hem framför alla fönster. Den där berlocken som hittades... kan det ha varit Annies?

Kanske blev det bråk om arvet? Kusinen ville ha hennes pengar men Annie ville att det skulle till Allmänna arvsfonden?

Det tror skulle ha varit fullt möjligt.

BO var "tunn", inte muskulös med en normal längd för en kvinna. Hon hittades i en utdragssoffa i köket med uppfällt lock liggande på sin högra sida mot ytterväggen. Vid hennes fotända låg en kjol som skulle kunna tyda på GM bytte hennes kläder efter mordet.

Nej det kan jag inte tänka mig. Det här idrottsmärket, berlocken, hittades ca 2 meter från entrédörren. Märket låg nersjunket i grusgången och det hade inte tappats nyligen.

1970-04-03 hölls ett förhör med provinsialläkare Hultèn. Ca 1950 så hade han blivit kontaktad av fattigvården i Önums kommun gällande far och dotter Larsson med att söka pension för dem. Fadern blev förbannad och vägrade acceptera detta. Som det verkar fick han lämna parets bostad med oförrättat ärende.

1962-01-02 utfärdade Hultén ett pensionsbetyg för Annie Larsson. Hon fick då genomgå en intelligenstest. Hon skulle då ha haft en intelligensålder på 9-10 år. Detta märktes emellertid aldrig under de år hon bodde ensam i sin stuga. AL ansågs som normal men mycket udda och knepig.

Det tror jag inte. Kusinen var själv en äldre kvinna och de verkar ha haft ett bra umgänge det lilla de nu hade.

Ett mycket ruggigt mord.
Citera
2026-09-15, 13:46
Medlem
Citat:
Ett mycket ruggigt mord.
Har tänkt en del på detta fall senaste dagarna. Stackars kvinna som var så skrämd över att bli mördad och så blev hon det.

Kan det tänkas vara en person som störde sig på henne eller en som bara kände för att mörda? Måste det ha varit rånmord eller sexmord? Vem trodde byborna att det var?
Citera
2026-09-15, 15:25
Medlem
Skaraborg2s avatar
Hat och hämnd?

Citat:
Har tänkt en del på detta fall senaste dagarna. Stackars kvinna som var så skrämd över att bli mördad och så blev hon det.

Kan det tänkas vara en person som störde sig på henne eller en som bara kände för att mörda? Måste det ha varit rånmord eller sexmord? Vem trodde byborna att det var?

Ingen störde sig så mycket på henne att någon skulle vilja mörda henne.

Inte ens de knepiga ogifta männen. Det var mycket "roligare" för t. ex. fönstertittarna att hon var i livet. Naturligtvis snöade polisen in på rån och/eller sexmord vilket i o f s var naturliga misstankar. Många boenden i dessa trakter trodde det samma. Vad skulle folk tro? Jag trodde det samma då.

När man nu har fått avstånd till detta ruggiga och mystiska mord så tror jag något helt annat utan att ha några som helst bevis.

Vi vet att hon inhandlade en rullgardin den 21 mars. Varför var detta så viktigt just då? Fönstertittandet hade ju pågått under åratal. Jag tror att detta gjordes p. g. a. att hon inte ville att någon skulle titta in just den här kvällen. Varför? Därför att detta möte skulle hållas hemligt. Ingen fick veta om det. Återigen varför: Därför att detta möte/träff var, skall vi kalla det för mycket känsligt.

Den här personen behövde inte AL känt men kände väl till honom/henne och som hon mycket väl kan
ha hyst respekt/rädsla för. Därför ville hon vara vänlig och bjuda på kaffe, semla och vetelängd. AL ville också göra sig fin inför mötet och permanentade sitt hår. Personen i fråga hade dock inget som helst intresse av att deltaga i detta lilla kafferep. Gästen kan mycket väl ha känt hat gentemot henne. De lär ha kommit ihop sig ganska omgående eftersom semlorna och vetelängden låg orörda i skafferiet den 23 mars.

Jag tror att detta mord begicks av hat och för att hämnas. AL pratade ofta om att hon skulle bli mördad i sin egen bostad och jag tror att hon också visste vad orsaken då var. Tyvärr berättade hon aldrig någonting för någon. Jag tror vidare att vi får gå långt tillbaka i tiden i hennes liv vad som skulle ha kunnat vara orsaken. Kanske till 1930-talet? Nej jag kan inte på något sätt bevisa det utan är endast spekulationer från min sida.

Den stora frågan är: Hur fick de kontakt med varandra? Som jag ser endast på två sätt.

1. Brevledes.
2. Vid brevlådorna längs vägen.

Vid det andra alternativet så fanns också alltid risken för att någon skulle kunna se dem. AL var ordentligt påpassad. Det troligaste är ett, eller flera, brev. Vad som i a f har framkommit i den del jag har påträffades inga sådana brev. Om AL erhöll brev innan besöket kan hon mycket väl ha eldat upp det/dessa.
Senast redigerad av Skaraborg2 2026-09-15 kl. 15:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in