2021-02-13, 21:39
Medlem
Skaraborg2s avatar
Har för mig att det var mer igenväxt under t. ex. 1990-talet.

Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
https://www.platsenshistoria.se/events/mordet-pa-annie-larsson

Ja, här på fotot syns typ grindstolpar.

Och jag vill minnas att det var betydligt mer igenväxt på senare år.

Kan dock inte hitta några foton.

Man kan idag bara svagt ana var den lilla vägen fram till huset ligger.

Det här fotot är ett av de foton jag har från media 1970.

Jag tror du har rätt i att det var mer igenväxt under 1990-talet.
Citera
2021-02-14, 14:32
Medlem
Skaraborg2s avatar
Foton från polisutredningen.

I polisutredningen finns många intressanta foton.

Bl. a. på hennes stuga, närliggande uthus och hur det såg ut i trädgården. Hennes stuga med tillhörande tomt skildes från vägen av ett lägre vitt staket. Troligtvis av trä. När man gick upp mot stugan låg uthuset till vänster. I denna byggnad ser man två dörrar samt två fönster. Dörren på gaveln, mot hennes stugas vänstra gavel, var troligtvis utedasset. Den andra dörren gick till en förråds- och vedbod där BO även förvarade sin cykel.

Inomhus hade hon en mindre vedspis men även en modern kokplatta stående på en pall. Intill denna pall står ett modernt värmeelement. Eftersom hon inte hade centralvärme så förstår man att hon behövde andra värmekällor än vedspisen.
Senast redigerad av Skaraborg2 2021-02-14 kl. 15:26.
Citera
2021-05-10, 22:23
Medlem
Taskpungens avatar
Otäckt fall. Särskilt det här med blombladen strödda över hennes döda kropp. Det ger mig seriemördarvibbar. Att kroppen saknade tecken på fysiskt våld, och saker i huset inte tycktes ha varit i oordning, tyder på att det var besökaren hon uppenbarligen väntade sig, som dödade henne. Samtidigt är det märkligt att besökaren slet upp dörren med våld. Varför gjorde Annie Larsson inte motstånd? Tecken på strid borde ha funnits.

Vet vi att hon var till stan och köpte två semlor, en vetelängd och en rullgardin, samt fixade håret?

Är det verifierat att hon såg en man stirra in genom hennes fönster kort innan mordet? Mycket här i tråden baseras på rykten verkar det som. Vad säger FUP, eller vad motsvarande nu var under 70-talet? Har en rekonstruktion gjorts? Är självmord helt uteslutet? Obducerades kroppen? Saknades inget från huset?

Jag har ingen anknytning till Vara, men fallet intresserar mig ändå.

Google Street View från 2011 visar huset:
https://www.google.se/maps/@58.2760678,12.9961373,3a,75y,356.26h,84.34t/data=!3m6!1e1!3m4!1sMyvViEr0j1IKqro7mjQSiA!2e0!7i1 3312!8i6656

Någon gång mellan 2011 och 2018 revs huset. Fastigheten finns emellertid kvar verkar det som.
Senast redigerad av Taskpungen 2021-05-10 kl. 22:25.
Citera
2021-05-11, 17:21
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ett otäckt fall.

Citat:
Ursprungligen postat av Taskpungen
Otäckt fall. Särskilt det här med blombladen strödda över hennes döda kropp. Det ger mig seriemördarvibbar. Att kroppen saknade tecken på fysiskt våld, och saker i huset inte tycktes ha varit i oordning, tyder på att det var besökaren hon uppenbarligen väntade sig, som dödade henne. Samtidigt är det märkligt att besökaren slet upp dörren med våld. Varför gjorde Annie Larsson inte motstånd? Tecken på strid borde ha funnits.

Vet vi att hon var till stan och köpte två semlor, en vetelängd och en rullgardin, samt fixade håret?

Är det verifierat att hon såg en man stirra in genom hennes fönster kort innan mordet? Mycket här i tråden baseras på rykten verkar det som. Vad säger FUP, eller vad motsvarande nu var under 70-talet? Har en rekonstruktion gjorts? Är självmord helt uteslutet? Obducerades kroppen? Saknades inget från huset?

https://www.google.se/maps/@58.2760678,12.9961373,3a,75y,356.26h,84.34t/data=!3m6!1e1!3m4!1sMyvViEr0j1IKqro7mjQSiA!2e0!7i1 3312!8i6656

Någon gång mellan 2011 och 2018 revs huset. Fastigheten finns emellertid kvar verkar det som.

Dessa torkade blomblad över hennes döda kropp skulle ev. kunna tyda på en kvinna?

Om den besökande som slet upp dörren är högst oklart. Då polisman Olsson tillsammans med en kvinna från socialbyrån den 23 mars 1970 kom till hennes stuga fann de ytterdörren låst. Han rykte i dörrhandtaget ett par gånger och beslöt därefter att öppna dörren genom att slå bort sprintarna i gångjärnen.

Detta med semlorna, vetelängden, rullgardinen och besök hos hårfrisörskan är bekräftade uppgifter. Som jag har skrivit förut, så skulle BO aldrig ha köpt två semlor om hon inte hade väntat besök. Inte bekräftat att en man stirrade in genom ett fönster men om det inte hade stämt skulle BO aldrig ha köpt en ny rullgardin. Kvinnan som var med Olsson vid 10.00-tiden den 23 mars såg i nysnön spår som ledde dels till ett uthus och dels fram till stugans tre fönster. Någon hade stått och tittat in.

Mig veterligen gjordes aldrig någon rekonstruktion. Självmord var helt uteslutet och ja det gjordes en obduktion. Om det saknades något är det ingen som vet. Endast den avlidna visste exakt vad hon hade. En del pengar hittades på olika ställen och skulle pengar ha stulits kan det inte rört sig om ett stort belopp.

Man måste också ställa sig frågan: Vem ville komma hem till BO, umgås och bl. a. äta semla? Var verkligen inte många som umgicks med henne på en personlig nivå. Om det ens var någon alls. Personen som skulle komma hem till BO tror jag att han/hon hade ont i sinnet redan innan besöket. Den här personen var också någon som fröken Larsson kände.
Senast redigerad av Skaraborg2 2021-05-11 kl. 17:43.
Citera
2021-05-11, 18:27
Medlem
Eoppoyzs avatar
Finns det några bilder på hur hon såg ut? Beskrivningarna av henne låter lite som hon hade en mildare variant av autism, som t ex asperger.

Det är möjligt att hon väntade besök, men det kanske var mer än en person som dök upp? Det kanske var en man och en kvinna som dök upp? Bristen på motstånd kan ha skett genom överraskning, där en håller i henne bakifrån och den andra personen dödar henne?
Citera
2021-05-11, 20:55
Medlem
Taskpungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Dessa torkade blomblad över hennes döda kropp skulle ev. kunna tyda på en kvinna?

Om den besökande som slet upp dörren är högst oklart. Då polisman Olsson tillsammans med en kvinna från socialbyrån den 23 mars 1970 kom till hennes stuga fann de ytterdörren låst. Han rykte i dörrhandtaget ett par gånger och beslöt därefter att öppna dörren genom att slå bort sprintarna i gångjärnen.

Detta med semlorna, vetelängden, rullgardinen och besök hos hårfrisörskan är bekräftade uppgifter. Som jag har skrivit förut, så skulle BO aldrig ha köpt två semlor om hon inte hade väntat besök. Inte bekräftat att en man stirrade in genom ett fönster men om det inte hade stämt skulle BO aldrig ha köpt en ny rullgardin. Kvinnan som var med Olsson vid 10.00-tiden den 23 mars såg i nysnön spår som ledde dels till ett uthus och dels fram till stugans tre fönster. Någon hade stått och tittat in.

Mig veterligen gjordes aldrig någon rekonstruktion. Självmord var helt uteslutet och ja det gjordes en obduktion. Om det saknades något är det ingen som vet. Endast den avlidna visste exakt vad hon hade. En del pengar hittades på olika ställen och skulle pengar ha stulits kan det inte rört sig om ett stort belopp.

Man måste också ställa sig frågan: Vem ville komma hem till BO, umgås och bl. a. äta semla? Var verkligen inte många som umgicks med henne på en personlig nivå. Om det ens var någon alls. Personen som skulle komma hem till BO tror jag att han/hon hade ont i sinnet redan innan besöket. Den här personen var också någon som fröken Larsson kände.
Tack för klargörandena!

Jag blir inte klok på detta. Personen hon väntade besök av, var högst troligt den som dödade henne. Varför gjorde hon inget motstånd, om hon (som du hävdar) inte ville dö? Ett assisterat självmord hade varit en utmärkt teori. Långt ifrån alla självmördare skyltar med att de är självmordsbenägna. Hon kanske bjöd in en kvinna/man i huset, med syfte att döda henne? Och att hon lät sig bli strypt till döds – kanske i sömnen – efter vilket banemannen (-kvinnan) strödde blommor över hennes kropp som en sista, vänlig gest?

Vore det rånmord, hade tecken på kamp setts i stugan och på hennes kropp. Eller blev hon dödad i sömnen? Kan någon ha brutit sig in och dödat henne medan hon sov? Det förklarar inte semlorna och vetelängden dock...

Då detta skedde för 50 år sedan, och gärningsmannen/-kvinnan torde ha varit minst 20 år gammal, är denne troligen avliden idag.
Senast redigerad av Taskpungen 2021-05-11 kl. 20:59.
Citera
2021-05-11, 21:56
Medlem
Skaraborg2s avatar
Den unga kvinnan från Göteborg.

Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
Finns det några bilder på hur hon såg ut? Beskrivningarna av henne låter lite som hon hade en mildare variant av autism, som t ex asperger.

Det är möjligt att hon väntade besök, men det kanske var mer än en person som dök upp? Det kanske var en man och en kvinna som dök upp? Bristen på motstånd kan ha skett genom överraskning, där en håller i henne bakifrån och den andra personen dödar henne?

Det få fotot jag har sett media är suddigt och inte bra.

BO var säkert inte en person som gick och fotade sig. Pass och körkort hade hon inte och 1970 kunde man klara sig utan ID-handling. Hon hade ett utseende som gjorde hade du sett henne en gång så kom du aldrig att glömma det. Hon hade bl. a. en mycket säregen gång. Fastän det nu är över 51 år sedan jag såg henne sista gången, så ser jag henne fortfarande mycket klart och tydligt framför mig.

Det kan ha varit två personer men då måste åtminstone en av dem varit bekant med fröken Larsson. Kanske två kvinnor? Fast det förklarar inte varför BO endast hade köpt två semlor. Kanske BO inte kände till i s f att en tredje person skulle komma? Det fanns en ung kvinna som bodde i systrarna C:s hem. Hon kom från Göteborg och som verkar ha haft en inte helt snövit bakgrund. Jag har mycket svårt att tänka mig att någon man hade i åtanke ett amoröst möte med BO. Fast det fanns förstås en hel del mycket udda män i trakterna där hon bodde vid den här tiden.
Senast redigerad av Skaraborg2 2021-05-11 kl. 21:58.
Citera
2021-05-12, 14:15
Medlem
Skaraborg2s avatar
Utlägg tiden innan mordet.

Citat:
Tack för klargörandena!

Jag blir inte klok på detta. Personen hon väntade besök av, var högst troligt den som dödade henne. Varför gjorde hon inget motstånd, om hon (som du hävdar) inte ville dö? Ett assisterat självmord hade varit en utmärkt teori. Långt ifrån alla självmördare skyltar med att de är självmordsbenägna. Hon kanske bjöd in en kvinna/man i huset, med syfte att döda henne? Och att hon lät sig bli strypt till döds – kanske i sömnen – efter vilket banemannen (-kvinnan) strödde blommor över hennes kropp som en sista, vänlig gest?

Vore det rånmord, hade tecken på kamp setts i stugan och på hennes kropp. Eller blev hon dödad i sömnen? Kan någon ha brutit sig in och dödat henne medan hon sov? Det förklarar inte semlorna och vetelängden dock...

Då detta skedde för 50 år sedan, och gärningsmannen/-kvinnan torde ha varit minst 20 år gammal, är denne troligen avliden idag.

Tyvärr var det ingen som blev klok på detta fall och därför kom det att förbli ouppklarat.

Ja det låter högst troligt att den personen som besökte henne var hennes baneman. BO gjorde inget motstånd för attacken kom troligtvis som en blixt från klar himmel samt att hon kände den attackerande personen.

Att fröken Larsson skulle ha bjudit in en person med syfte att döda henne låter helt orimligt. BO hade en kort tid innan, i slutet av 1969, införskaffat sig en TV. Hon köper en ny rullgardin, två semlor, vetelängd samt permanentar håret visar på att så inte kan ha varit fallet. BO skulle aldrig lagt ut dessa pengar om hon hade i åtanke att ha assistans till att begå självmord. Det hade inte sett bra ut eftersom det hade funnits mindre pengar som hon lämnade efter sig och som Allmänna arvsfonden i slutändan skulle erhålla. Ja jag vet att så diskuterar varken du eller jag eller någon annan heller men BO var verkligen annorlunda. Ett riktigt original.

Det skulle kunna ha handlat om ett rånmord. Först dödades fröken Larsson och sedan var det dags att "ta sig en titt" vad som fanns i hennes gömmor. Ingen utöver henne själv visste vad hon hade i sina gömmor. Ryktet gick, vilket det ofta gör gällande personer av detta slag, att hon var ganska tät och hade pengar sparade hemma. Om detta var sant blev aldrig klargjort.

Numera är GM avliden sedan länge. Ingen av de män som misstänktes var själva några ungdomar. Däremot om GM var en ung person kan han/hon mycket väl fortfarande vara i livet.
Senast redigerad av Skaraborg2 2021-05-12 kl. 14:21.
Citera
2021-09-05, 00:25
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:

Huset är rivet, tomten är plöjd och är åkermark idag. Det är rätt hus, men det enda som finns kvar är en elstolpe.
Citera
2021-09-05, 16:51
Medlem
Skaraborg2s avatar
Åkermark.

Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Huset är rivet, tomten är plöjd och är åkermark idag. Det är rätt hus, men det enda som finns kvar är en elstolpe.

När jag besökte platsen där hennes stuga hade legat så måste det ha varit ganska kort tid efter att allt revs.

Den vita plaststolen på bilden låg slängd i det höga gräset samt några urdruckna ölburkar. Numera är allt borta och den f. d. trädgården är åkermark.
Citera
2022-03-03, 15:24
Medlem
Fallet tas upp i podcasten ”Olösta Fall” idag. Enligt den ska en burk med ca 1600kr ha återfunnits i huset samt en portmonnä med ett antal hundra kr. Hade varit enkelt för mördaren att ta med och vem hade märkt om dessa var borta eftersom hon inte hade någon riktigt nära?
Citera
2022-03-03, 19:45
Medlem
Skaraborg2s avatar
Länk.

Citat:
Ursprungligen postat av PannaSnook
Fallet tas upp i podcasten ”Olösta Fall” idag. Enligt den ska en burk med ca 1600kr ha återfunnits i huset samt en portmonnä med ett antal hundra kr. Hade varit enkelt för mördaren att ta med och vem hade märkt om dessa var borta eftersom hon inte hade någon riktigt nära?

Hon hade en kusin utanför Grästorp som hon träffade någon gång då och då samt åtminstone en släkting i Stockholm.

Avsnitt # 98 publicerat 2022-03-03:

Citat:

"Mordet på 58-åriga Annie Larsson i Vara, har kallats “det tysta mordet”, för att ingen skrev om det. Ingen verkade bry sig att en kvinna blivit strypt till döds i sitt eget hem. I veckans avsnitt av Olösta Fall vill vi uppmärksamma det fruktansvärda som hände Annie, i hopp om att minnet av henne aldrig ska blekna."
Senast redigerad av Skaraborg2 2022-03-03 kl. 19:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in