2026-09-18, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sixten97
Jag tror inte Bosse alls hade planer på att avsluta sitt liv även om det såklart är möjligt då vi inte vet vad som hände.

Jag tror att Bosse efter han ha varit i Svensk-albanska föreningens lokal har köpt en biljett och åkt med tunnelbanan hemåt.

En möjlig anledning till att Bosse försvann var att han kanske hade bestämt möte med någon som hade andra intentioner än Bosse anade. Kanske blev mördad och slängd i ett bagage sen begravd inom en radie på 100 km från Stockholm.

Bosse var väldigt förtegen om sitt privatliv kanske hade han stämt in en träff med nån/några den dagen?

Men å andra sidan var Bosse verkligen ett sådant hot att han var tvungen att tas ur daga? också en viktig fråga om man ska tro på mordteorin. Kanske var han de eller var han inte det? vad tror ni?
Om man tror på den teori RTF hade nyss, behöver han inte alls ha varit farlig, utan bara ett enkelt bondoffer för att berätta för regimvänliga albaner att de kunde råka illa ut. Om det bara hölls inom albanska kretsar, nådde det inte majoritetssamhället. Båda sidor kan ha haft hållhakar på varandra (annars hade de varit raska att tipsa svenska myndigheter).
Man kan tänka sig att de få regimvänliga albaner och exilalbaner (jag har känt en!) som fanns i Sverige då hade god koll på varandra och inte släppte andra sidan för nära, men att Bosse bara tyckte att det var lattjo med någon annan som pratade albanska.
Citera
2026-09-18, 16:13
Medlem
Sixten97s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2018
Om man tror på den teori RTF hade nyss, behöver han inte alls ha varit farlig, utan bara ett enkelt bondoffer för att berätta för regimvänliga albaner att de kunde råka illa ut. Om det bara hölls inom albanska kretsar, nådde det inte majoritetssamhället. Båda sidor kan ha haft hållhakar på varandra (annars hade de varit raska att tipsa svenska myndigheter).
Man kan tänka sig att de få regimvänliga albaner och exilalbaner (jag har känt en!) som fanns i Sverige då hade god koll på varandra och inte släppte andra sidan för nära, men att Bosse bara tyckte att det var lattjo med någon annan som pratade albanska.

Kan vara fullt möjligt den teorin eftersom vi inte vad som hände.
Citera
2026-09-18, 16:22
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ansågs Bosse som ett hot?

Citat:
Jag tror inte Bosse alls hade planer på att avsluta sitt liv även om det såklart är möjligt då vi inte vet vad som hände.
Jag tror att Bosse efter han ha varit i Svensk-albanska föreningens lokal har köpt en biljett och åkt med tunnelbanan hemåt.

En möjlig anledning till att Bosse försvann var att han kanske hade bestämt möte med någon som hade andra intentioner än Bosse anade. Kanske blev mördad och slängd i ett bagage sen begravd inom en radie på 100 km från Stockholm.
Bosse var väldigt förtegen om sitt privatliv kanske hade han stämt in en träff med nån/några den dagen?

Men å andra sidan var Bosse verkligen ett sådant hot att han var tvungen att tas ur daga? också en viktig fråga om man ska tro på mordteorin. Kanske var han de eller var han inte det? vad tror ni?

Det tror inte jag heller.

Tyvärr var han det. Han kan ha kommit överens om ett möte med någon den här kvällen lördagen den 3 april. Det är det som är frågan? Var han det? Omöjligt att veta.
Citera
2026-09-18, 16:28
Medlem
Skaraborg2s avatar
God koll på varandra.

Citat:

Bosse kan ev. ha blivit ett bondoffer.

Ja de hade god koll på varandra. Bosse kände till detta och vid ett tillfälle skulle han själv träffa en alban och hade då en annan person med sig för säkerhets skull.
Citera
2026-09-18, 17:10
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Även om vi nog aldrig får facit här, tycker jag att det är en spännande spekulation. Det finns inte många försvunna brevbärare med ett sådant där intresse för Albanien, så försvinnandet kan ha haft med det att göra och exilalbaner kan ha sett honom som en liten möjlighet att hämnas den albanska regimen, eller varit oroliga för att svensk vänskap med regimen stärker den.

Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Bosse var unik i detta avseende.

Inte alldeles omöjligt att hans försvinnande kan ha haft med exilalbaner att göra.

Citat:

Egentligen vet vi väldigt lite om hans privatliv. Vi vet sådant som involverade arbetskamrater och kamrater i albanska föreningen. Därutöver vet vi egentligen inget.

Han var 27 år och ensamstående. Ingen verkar ha hört att det skulle ha funnits en kvinna i hans liv.
Kan han varit homosexuell? ”Förr i tiden” förekom det att homosexuella män tog livet av sig. Jag vet personligen om två män i den stad jag då bodde i, som runt skiftet 70/80-tal begick självmord.
Citera
2026-09-18, 17:32
Medlem
Sixten97s avatar
Citat:
Det tror inte jag heller.

Tyvärr var han det. Han kan ha kommit överens om ett möte med någon den här kvällen lördagen den 3 april. Det är det som är frågan? Var han det? Omöjligt att veta.

Ja de är en verkligen viktig fråga men omöjligt att veta.
Citera
2026-09-18, 17:36
Medlem
Sixten97s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Egentligen vet vi väldigt lite om hans privatliv. Vi vet sådant som involverade arbetskamrater och kamrater i albanska föreningen. Därutöver vet vi egentligen inget.

Han var 27 år och ensamstående. Ingen verkar ha hört att det skulle ha funnits en kvinna i hans liv.
Kan han varit homosexuell? ”Förr i tiden” förekom det att homosexuella män tog livet av sig. Jag vet personligen om två män i den stad jag då bodde i, som runt skiftet 70/80-tal begick självmord.

Ja allt vi vet om Bosse kommer från människor som kände honom och även mot dem var han förtegen.

Ingen aning om Bosses läggning men han verkar inte ha visat intresse för de motsatta könet eller haft något förhållande med någon kvinna som du nämnde.
Han skulle också kunnat vara totalt ointresserad av kvinnor i allmänhet och bara föredragit att pyssla med sina specialintressen i fred?
Senast redigerad av Sixten97 2026-09-18 kl. 17:44.
Citera
2026-09-18, 18:55
Medlem
Skaraborg2s avatar
Flytande albanska.

Citat:
Ja de är en verkligen viktig fråga men omöjligt att veta.

Läs gärna inläggen från skribenten Veriori som också pratar flytande albanska.

Denne skribent kände (så gott det nu gick) Bosse och hade en hel del med honom att göra. Bl. a. skickade Bosse vykort från många av sina resor som finns med i polisutredningen. Har själv haft en hel del att göra med Veriori via telefon och mail.
Senast redigerad av Skaraborg2 2026-09-18 kl. 19:14.
Citera
2026-09-18, 21:13
Medlem
Sixten97s avatar
Citat:

Denne skribent kände (så gott det nu gick) Bosse och hade en hel del med honom att göra. Bl. a. skickade Bosse vykort från många av sina resor som finns med i polisutredningen. Har själv haft en hel del att göra med Veriori via telefon och mail.

Tack för uppgiften.
Har nu läst igenom mycket intressanta inlägg.
Citera
2026-09-18, 23:49
Medlem
Citat:

Tack! Det där var en verklig guldgruva! Man får inte bara hans egna iakttagelser utan också veta vad andra nära Bosse sagt, med argument för och emot. Jag tänker inte försöka sammanfatta, för jag kommer inte att göra Veriori rättvisa men kan som en teaser nämna att spåren olycka, självmord, annat mord, homosexualitet, albanska agenter, sovjetiska, jugoslaviska och exilalbaner mm. alla florerar med grunden till en sannolikhetskalkyl för vardera. Dessutom får man reda på hur Veriori ser på beskrivningar av Bosse och hans sammanhang i div dokumentärer och skrifter om fallet. Och som Veriori summerar:försvinnandet fortsätter att vara ett mysterium. Stort tack för ditt bidrag här, om du fortfarande finns bland oss Veriori!
Citera
2026-09-19, 11:05
Medlem
Skaraborg2s avatar
En guldgruva.

Citat:
Tack! Det där var en verklig guldgruva! Man får inte bara hans egna iakttagelser utan också veta vad andra nära Bosse sagt, med argument för och emot. Jag tänker inte försöka sammanfatta, för jag kommer inte att göra Veriori rättvisa men kan som en teaser nämna att spåren olycka, självmord, annat mord, homosexualitet, albanska agenter, sovjetiska, jugoslaviska och exilalbaner mm. alla florerar med grunden till en sannolikhetskalkyl för vardera. Dessutom får man reda på hur Veriori ser på beskrivningar av Bosse och hans sammanhang i div dokumentärer och skrifter om fallet. Och som Veriori summerar:försvinnandet fortsätter att vara ett mysterium. Stort tack för ditt bidrag här, om du fortfarande finns bland oss Veriori!

Ja det är verkligen en guldgruva det Veriori har skrivit i tråden.

Precis som han har skrivit så fortsätter Bosses försvinnande att vara ett mysterium - och kommer troligtvis att så förbli. Veriori lär än idag vara en av de få personer som kände Bosse? Kanske den ende efter så lång tid som nu har gått?

När jag själv skulle besöka Albanien så skickade han mig en svensk-albansk ordlista med följande dedikation: "Till namn. Följeslagaren i de albanska mysterierna från namn".
Senast redigerad av Skaraborg2 2026-09-19 kl. 11:17.
Citera
2026-09-21, 09:51
Medlem
Veriori lever och är fortfarande aktiv på fb. Gåtan Bosse förföljer honom men jag gissar att han sagt det han har att säga i den frågan.
Beträffande ev homosexualitet har jag frågat många som kände Bosse om den saken. Ingen tror det. Många ger däremot bilden av att han varken var intresserad av män eller kvinnor. Jag tror det hänger ihop med att han var ganska blyg, förmodligen också med autistiska drag.
Ett problem med mordteorin är frågan om var mordet i så fall skulle begåtts. Det fanns inga spår av det i hemmet, dessutom lär det varit svårt att få med en död kropp från lägenheten. Han kan ha lockats hemifrån, i så fall från några han litade på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in