2009-12-01, 09:33
Medlem
Feadogs avatar
KY är ju en mer praktisk utbildning som utbildar till ett specifikt jobb, inte som en universitetsutbildning som ger en bred kunskapsbas.
Jag tror inte att det är osanning att 90% får jobb som det de har utbildats till, det är styrkan med KY. Grovt förenklat så är ju nackdelarna att man blir mera låst till ett speciellt yrke, man har inte kompetens att flytta runt och avancera på samma sätt och löneutvecklingen torde vara betydligt sämre än med en motsvarande universitetsutbildning (som då naturligtvis blir längre, mindre praktisk och betydligt bredare). Som tumregel kan jag tänka mig att det är lättare att få jobb med KY, men lättare att på sikt få ett avancerat jobb och tjäna mycket pengar med en universitetsutbildning.
Det är nog absolut värt att satsa på en KY-utbildning om du bara vill ha ett jobb med hyfsad lön. Jag känner väl lite att de som går KY är till stor del samma kategori människor som valde en yrkesinriktning på gymnasiet för att få jobb direkt efteråt. Inge karriärmonster alltså.
Citera
2009-12-01, 10:09
Medlem
carbsons avatar
Jag har just avslutat min KY-utb. på 100p. Jag är nu Installtionsingenjör och fick 3 jobberbjudande innan jag ens var klar med utb. 98% i min klass fick jobb direkt. och föregående klasser har samma %.

Hos de 8 företag jag har varit hos i samband med praktik eller jobb så har mer eller mindre alla sagt att de föredrar KY-studenter före högskoleutb. De får nämligen ändå lära om högskolefolket när de kommer till firman.
KY-utbildningar däremot styrs av företagen i branchen, vilket gör att utbildnigen blir uppdaterad och kan hålla jämna steg med branchen.

Klart som fasen att kärriärstegen ser likadan ut som för en högskoleutb. beror ju självklart på vilken typ av utb. Men min utbildning finns i motsvarande variant på högskolan men tar ca 4 år istället för mina 2 år. Och jag har samma titel och lönestege som den som kommer från högskolan.

Jag ser bara fördelar med KY.
-1/3 av utb. är praktik vilket gör att du får in en fot i branchen och skapar kontaktnät.
-kortare utb.tid vilket ger lägre CSN-lån.
-intensivare tempo. du har skola typ varje dag istället för ett par föreläsningar i veckan o sen massa "dötid"

Jag är skitnöjd! Jag gick ut i slutet av okt. mitt i finanskris o allt och ändå(!) så får vi jobb. Jag var ju tilllomed i förhandlingsposition om lön vilket förmodligen inte är så vanligt för en högskoleutb.

VVS-branchen söker folk! Där har du mer eller mindre garanterat jobb.

sök på Installatörernas Utbildningscentrum (IUC)
Citera
2009-12-01, 10:16
Medlem
boolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carbson
Jag har just avslutat min KY-utb. på 100p. Jag är nu Installtionsingenjör och fick 3 jobberbjudandeinnan jag ens var klar med utb. 98% i min klass fick jobb direkt. och föregående klasser har samma %

Får man fråga vad det var för jobb? Skulle vara intressant att veta vad installationsingenjör leder till.
Citera
2009-12-01, 10:37
Medlem
carbsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boola
Får man fråga vad det var för jobb? Skulle vara intressant att veta vad installationsingenjör leder till.

jag jobbar som konsult i VVS-branchen. Dvs, gör projektering, beräkningar, ritningar, springer på byggmöten, kundrelationer osv.

andra i min klass jobbar antingen som det eller projektledare, vilket innebär hålla i hela projekt, all ekonomi, kundrelationer, spindel i nätet med andra ord

eller teknisk säljare dvs mycket kundrelationer, åker runt o presenter företagets produkter, mässor osv

de tre jobberbjudande var ett projektledarjobb o två konsultjobb
Citera
2009-12-01, 10:53
Medlem
black-swans avatar
Citat:
jag jobbar som konsult i VVS-branchen. Dvs, gör projektering, beräkningar, ritningar, springer på byggmöten, kundrelationer osv.

andra i min klass jobbar antingen som det eller projektledare, vilket innebär hålla i hela projekt, all ekonomi, kundrelationer, spindel i nätet med andra ord

eller teknisk säljare dvs mycket kundrelationer, åker runt o presenter företagets produkter, mässor osv

de tre jobberbjudande var ett projektledarjobb o två konsultjobb

Fräst och främst; grattis! Alltid trevligt med folk som verkligen dragit nytta av utbildningen i fråga. Känns som om ky passar VVS-branschen bra. Har dock ett par frågor:
- Det kan knappast vara fråga om några speciellt svåra ekonomiska beslut som sak tas? Är det mer som att veta vad man ska fakturera bosses rör enligt en mall?
- Vad tjänar du?
Citera
2009-12-01, 11:01
Medlem
carbsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av black-swan
- Det kan knappast vara fråga om några speciellt svåra ekonomiska beslut som sak tas? Är det mer som att veta vad man ska fakturera bosses rör enligt en mall?
- Vad tjänar du?

- just nu sitter jag och jobbar på ett 3 miljonersprojekt för SAAB Aerotech så jo det är ganska stora beslut som ska tas. Oftstast är det så på entreprenadfirmor att det är en stege för hus stora anbud projektledare,avd-cheg,vd,styrelse får skriva under.

hos en firma jag var praktik på fick proj.ledaren skriva på projekt upp till 2 milj. o sen avd-chef upp till 10 milj. osv.

-Klassen signade på mellan 21500 och 31000 i ingångslön.
beror lite på var i sverige du hamnar o vilken roll du har.
Jag som inte har jobbat något alls inom VVS förut skrev under på 23200.med en ny förhandling om 6 mån inskriven i avtalet.

två andra som varit rör-krökare före de började plugga gick in som proj-ledare o signa på 31000.

Jag är nöjd, då jag knappt har några studieskulder, tagit bara två år av mitt liv o bra möjligheter att avancera eller byta företag.
Senast redigerad av carbson 2009-12-01 kl. 11:03.
Citera
2009-12-01, 12:12
Medlem
Dr.Glass avatar
Jag vet inte så mycket om att plugga KY, men på mitt företag är näst intill hälften anställda från sådana utbildningar.

De flesta hade sin praktik här och skrev sedan på när studierna var över. När jag hade planer på att jobba med Ekonomi resten av livet avrådde min chef mig ifrån en Civilekonom utbildning då de ändå inte kunde någonting när de väl landade. Istället ville han att jag då skulle gå en KY, så jag skulle säga att de nog är så bra som de låter.
Citera
2009-12-01, 14:27
Medlem
wonderlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av americanviking
Vad menas med detta ?

Kan ngn forklara i andra ord, kort ?

Fattar inte vad det talas om

Vad är det du har svårt för att förstå..
Citera
2009-12-01, 20:14
Medlem
Jag gick en ky samtigt som jag jobba nästan 100%
Den ky var inte särskilt bra. Men en stor del av klassen fick ändå börja jobba där de hade haft sin praktik.
Jag valde att inte gå tillbaka till mitt gamla jobb utan gick vidare till högskolan.

Hittar du en bra Ky utbildning som verkar intressant så kör på det.
Citera
2009-12-01, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kombo
Låter som rena drömmen om det stämmmer! Hur är det i verkligheten?
KY finns där just för att det finns ett sug efter folket som läser den utbildningen. Det är branchen själv som styr utbildningen så det är klart som tusan att de utbildar i yrken det är brist på.

Vi tar emot KY-praktikanter hos oss. Vi anställer folk från KY. Jag föreläser ibland på KY. Av det jag ser och har sett kan jag varmt rekomendera KY.
Citera
2009-12-01, 22:23
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Jag har just avslutat min KY-utb. på 100p. Jag är nu Installtionsingenjör och fick 3 jobberbjudande innan jag ens var klar med utb. 98% i min klass fick jobb direkt. och föregående klasser har samma %.

Hos de 8 företag jag har varit hos i samband med praktik eller jobb så har mer eller mindre alla sagt att de föredrar KY-studenter före högskoleutb. De får nämligen ändå lära om högskolefolket när de kommer till firman.
KY-utbildningar däremot styrs av företagen i branchen, vilket gör att utbildnigen blir uppdaterad och kan hålla jämna steg med branchen.

Klart som fasen att kärriärstegen ser likadan ut som för en högskoleutb. beror ju självklart på vilken typ av utb. Men min utbildning finns i motsvarande variant på högskolan men tar ca 4 år istället för mina 2 år. Och jag har samma titel och lönestege som den som kommer från högskolan.

Jag ser bara fördelar med KY.
-1/3 av utb. är praktik vilket gör att du får in en fot i branchen och skapar kontaktnät.
-kortare utb.tid vilket ger lägre CSN-lån.
-intensivare tempo. du har skola typ varje dag istället för ett par föreläsningar i veckan o sen massa "dötid"

Jag är skitnöjd! Jag gick ut i slutet av okt. mitt i finanskris o allt och ändå(!) så får vi jobb. Jag var ju tilllomed i förhandlingsposition om lön vilket förmodligen inte är så vanligt för en högskoleutb.

VVS-branchen söker folk! Där har du mer eller mindre garanterat jobb.

sök på Installatörernas Utbildningscentrum (IUC)

Känns ju som en rejäl illusion om du tror att du har samma kompetens, karriärmöjligheter och löneutveckling som exv. en civilingenjör? Det finns liksom inte en sportmössa, oavsett vad dina chefer sa när ni skrev på, eller vad föreläsarna sa på KY.
Citera
2009-12-02, 04:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av wonderland
Vad är det du har svårt för att förstå..

hahahhaha, jag glomde att skriva in lanken, dock vet jag nu vad de talade om ..

det stod ngt om att ky utbildningar skulle bli till yrkeshogskola ..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in