2009-11-15, 22:27
Medlem
davveboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Det beror pa sa manga faktorer att det knappt blir roligt att ens forsoka sig pa att forklara Har den personen som tar emot din ansokan hort talas om skolan, har personen kontakt med Sverige, har personen nagon annan som kanner till Sverige att fraga, vad ar det for slags jobb, vilken niva, vilka jobbar man mot, vilka andra soker till jobbet osv.

Det ar nog ingen som kommer kasta sig over dig bara for att du studerat vid Chalmers, om det ar det du undrar Men ta nagra sommarkurser eller forsok dig pa en Master pa MIT sa ska du se att ditt varde skjuter i hojden...

Jo, dum fråga när man nu har facit i hand. Givetvis beror det på om arbetsgivaren hört talas om skolorna eller inte. Tack för svar hur som helst!
Citera
2009-11-15, 22:29
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ben-Benn
Jo, nej det var inte provocerande. Däremot så är det "off topic". Ämnet för den här diskussionen kretsar kring KY-utbildningar och inte de tre skolorna, eller deras status i utlandet. Frågeställningen har redan tagits upp i otaliga trådar. Om du är intresserad av ett svar, sök igenom forumet på google genom att använda site:flashback.info och sedan sökorden eller använd forumets Sök-funktion. Blir du inte nöjd så starta en egen tråd eller bumpa någon gammal.

Däremot så är en jämförelse mellan högskoleutbildningar och KY-utbildningar topic för den här diskussionen så det var synd att det inte var det du menade heller.

Tycker fortfarande att det är intressant vad KY har för status i utlandet.
Nar det galler KY sa ar det egentligen inte mer an om de certifikat du skaffat under utbildningen ar gangbara i landet eller inte som raknas. Du kommer ju knappast gora nagon vat genom att saga att du gatt en KY-utbildning i Sverige, men kan du visa att du har behorigheter som galler aven i det landet du soker arbete sa ar det ju fritt fram.

Elektriker till exempel som sokt arbete utomlands vet vad jag menar. Medan en grafiker som gatt tva ar pa Nackademin nog snarare far visa sin portfolio an att briljera med sina studier.
Citera
2009-11-16, 13:09
Medlem
Laidfronts avatar
Citat:
Allt annat än en retorisk fråga. Låt mig dock få en sak klar för mig; kommer det att bli någon utbildning via arbetsgivaren?

Arbetsgivaren vill uppenbarligen ha bästa möjliga arbetskraft till lägsta möjliga pris. Där kan jag tycka att KY-studenten verkar som en bra lösning. Finns flera saker som talar för, och flera saker som talar emot, om jag utgår från vad jag läst på andra håll på forumet. Intressant.

Sannolikheten att alla tre skulle söka samma jobb verkar dock för mig väldigt... abstrakt, på något sätt. Konkretisera gärna så långt som möjligt.

Det är såklart ett hypotetiskt scenario, men för diskussionen relevant. Eftersom trådstarten handlade om högskoleekonom vs KY-ekonom blev det de tre nämnda som sökte jobbet.

Enligt din motivering är KY-Nisse med i matchen och han kommer kräva lägre lön än ekonom-Peter och ingenjör-Ola. Antagligen har KY-Nisse endel erfarenheter från sina praktiker också, vilket lär spela in. Du tycker alltså att KY konkurrerar främst med lägre löneanspråk?

Personligen tror jag på ekonomen, som antagligen hamnar mellan KY-Nisse och ingenjör-Ola både i akademiska meriter och ambitionsnivå.

Black-swan: du tillför ingenting, men din e-penis sårar mitt lilla e-hjärta djupt. I cry myself to sleep
Citera
2009-11-16, 14:49
Medlem
Aldains avatar
Klart att det är värt att läsa på högskolan. Men om man antingen saknar betygen för att söka (och inte vill lägga 2-3 år på Komvux innan för att skaffa behörighet), eller bara vill ha en kort utbildning och kunna jobba, då är KY bra.

Ha nu inga illusioner att arbetsgivarna kommer kissa på sig av gjädje när de ser en ansökan från en KY-student. Hela grejen med KY är praktiken, och i många fall så får du också jobb där du praktiserade efter avslutade studier.
Får du det inte (och du skött dig någorlunda), så har du i alla fall en hyfsad referens och kan visa på att ja, jag har jobbat lite med detta och har viss erfarenhet.

Som sagts tidigare är KY tänkt så att du ska ha ett jobb direkt när du går ut (och om inte tillräckligt många har anställning ett visst antal månader efter de gått ut, läggs utbildningen ner). Tycker det är lite roligt med den allmänna inställningen att KY är skit Men men, kanske står jag här om ett halvår och gör någon snyfttråd om att jag inte fick jobb, vi får se...
Citera
2009-11-26, 13:07
Medlem
oskarp88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jaernprefekten
När var detta? Arbetsmarknaden har försämrats ganska kraftigt det här året. Har svårt att tänka mig att någon utbildning kan garantera jobb i dagsläget.

KY utbildningar får ju bara finnas om det behövs kompetens inom det området
Citera
2009-11-29, 09:37
Medlem
Svårt att hitta praktik på KY-utbildningar i lågkonjunktur?

Undrar hur det är att få praktikplatser i den lågkonjunktur som råder just nu på KY-utbildningar (Kvalificerad yrkesutbildningar). Dessa har ju en tredjedel av sin utbildning som praktik genom "Lärande i arbetslivet".

Vad har utbildarna för policy om man inte får någon plats? Ska man praktisera senare eller kan man kanske ersätta praktiken genom en teoriperiod, självstudie på distans el dyl?
Citera
2009-11-29, 13:43
Medlem
På min KY-utbildning kommer man att få göra praktiken på egen tid efter utbildningen för att bli klar med utbildningen ifall man inte hittar någon. Det är även lite olika svårt att hitta praktik beroende på var folket kommer ifrån, vissa har det väldigt svårt och jobbar hårt för att hitta en plats medans andra hittade sin väldigt snabbt. Det är ju inte helt fel ifall du har kontakter inom yrket du utbildar dig till heller för då har du ju praktiskt taget redan en praktikplats redan där.
Citera
2009-11-30, 21:45
Medlem
Citat:
Om vi bortser från toppjobben. Vi säger att man vill bli en smårik svensson. Gittan eller Bosse med nypolerad V70 och radhus i Täby...

Klockrent inlägg.
Citera
2009-11-30, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laidfront
Det är såklart ett hypotetiskt scenario, men för diskussionen relevant. Eftersom trådstarten handlade om högskoleekonom vs KY-ekonom blev det de tre nämnda som sökte jobbet.

Enligt din motivering är KY-Nisse med i matchen och han kommer kräva lägre lön än ekonom-Peter och ingenjör-Ola. Antagligen har KY-Nisse endel erfarenheter från sina praktiker också, vilket lär spela in. Du tycker alltså att KY konkurrerar främst med lägre löneanspråk?

Personligen tror jag på ekonomen, som antagligen hamnar mellan KY-Nisse och ingenjör-Ola både i akademiska meriter och ambitionsnivå.

Black-swan: du tillför ingenting, men din e-penis sårar mitt lilla e-hjärta djupt. I cry myself to sleep
Vill man ta diskussionen till någon form av nivå är det motiverat att ta ett exempel från verkligheten.

Arbeten som enklare bokföring och dyl kommer ky-Nisse och ekonom-Peter konkurrera mot varandra. Är ambitionen att bara få arbetet gjort är givetvis lönenivån något som är oerhört viktigt. Är det däremot någon verksamhet som ska utvecklas kommer personen med högre utbildning ha en edge.

Känner ett par personer som gått in som ekonomiassistenter ansvarar för löpande bokföring och dyl. Samtliga kommer plugga vidare eftersom det i stort sätt är ett krav för att avancera.

Det är helt klart motiverat att anmärka på trådstarten om den är helt felformulerad. Vill TS få ingång en vettig diskussion får han faktiskt lägga ner lite mer tanke.

Ditt resonemang är helt intetsägande. Du tillför inget.
Senast redigerad av carousel 2009-11-30 kl. 22:37.
Citera
2009-12-01, 04:32
Bannlyst
Vad menas med detta ?

Kan ngn forklara i andra ord, kort ?

Fattar inte vad det talas om
Citera
2009-12-01, 05:13
Medlem
Tuta å kör, sök och se glad ut. Men ska du ha jobb måste du vara intresserad och vara duktig,
Citera
2009-12-01, 08:49
Medlem
Värt att satsa på en KY?

Om man besöker studentum.se får man följande info om Ky:

"Vill du gå en praktisk utbildning som i över 90 procent av fallen leder fram till ett jobb? Då är en Kvalificerad Yrkesutbildning (KY) det perfekta valet för dig"

Låter som rena drömmen om det stämmmer! Hur är det i verkligheten?

Någon som gått ky som fått jobb? Hur gick det för resten av klassen?

Vilka av deras utbildningar ger störst chans till jobb och vilka bör man undvika?

Kanske inte så lätt att veta detta men skadar inte att fråga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in