Citat:
Ursprungligen postat av boola
Att du får inte skriva om eller diskutera andra utbildningar mer än dem som finns på HHS, KTH, Chalmers och i väldigt sällsynta fall HHG. Det är helt emot principerna bland Flashback-elitisterna, kör du inte dubbelexamina med målsättning att arbeta inom ibanking så är du inte relevant här på Flashback.
Tröttsamt med all idioti här i "Utbildning och studier".
Oj. Nu sköt du i galen tunna, men tack för din tolkning av vad jag menade. Man kan ju inte ha rätt alla gånger. Jag har inga som helst problem att frisörs- och bilmekanikerutbildningar diskuteras, men förutfattade meningar är alltid underhållande. Avslutningsvis så
- har jag inte läst vid någon av skolorna du rapar upp - inte ens lanthandels.
- har jag ingen dubbelexamen.
- har jag aldrig haft som målsättning att jobba inom IB, och gör det heller inte idag.
Citat:
Ursprungligen postat av carbson
o med det menar du...?
Delvis att din skrot-nisse-avatar är väldigt söt. Men primärt att dina åsikter är så uppenbart propagandafyllda och felaktiga. Tillåt mig lista.
Hos de 8 företag jag har varit hos i samband med praktik eller jobb så har mer eller mindre alla sagt att de föredrar KY-studenter före högskoleutb. De får nämligen ändå lära om högskolefolket när de kommer till firman.
Kul att höra att du är attraktiv. Dock hävdar du här implicit att
arbetsgivare som grupp föredrar KY framför högskola. Hos de arbetsgivare jag varit hos tittar de inte ens på CV:t om det står "KY". Skulle det möjligtvis kunna vara så att de arbetsgivare du besökt anställer till vissa yrkesroller, där KY gör sig bättre, och de jag träffat anställer till andra, där en civilingenjörsutbildning gör sig mer passande?
Jag ser bara fördelar med KY.
-1/3 av utb. är praktik vilket gör att du får in en fot i branchen och skapar kontaktnät.
-kortare utb.tid vilket ger lägre CSN-lån.
-intensivare tempo. du har skola typ varje dag istället för ett par föreläsningar i veckan o sen massa "dötid"- Praktik, kontaktnät och fötter i dörrar är strålande. Tar du bort 1,5 år av min utbildning och dedicerar dem till ovanstående har du dock just tagit bort 1,5 år av min utbildning, låt oss kalla en hund en hund. Praktiken du får utföra är aldrig lika avancerad som det arbete du väl får när du är färdigutbildad. Utbildas du för att utföra en specifik arbetsuppgift är praktik strålande. Utbildas du för att utveckla något, där du på intet sätt är färdiglärd efter din examen, riskerar mycket praktik att bli slöseri med tid.
- Oerhört korrekt. Färre dagar i skolbänken innebär mindre lån.
- Fascinerande okunskap. Jag var schemalagd 08-17 majoriteten av de första 2 åren. De sista la jag mer än 60h/vecka i skolan. Vad för civilingenjörsutbildningar känner du till som har "ett mindre intensivt tempo än KY"?
Men min utbildning finns i motsvarande variant på högskolan men tar ca 4 år istället för mina 2 år.
Så du har gjort en civilingenjörsutbildning på 2 år istället för 4,5 år? För här hävdar du ju implicit att du kan precis samma sak. Får jag fråga dig - varför valde du då att ta ut en KY-titel istället för en civilingenjör? Eller kan det möjligen vara så att civilingenjören lär sig något du inte gör? Månne har du rätt - civilingenjören slösar bort 2,5 år på "dötid", och KY är "mer intensivt"...
Klart som fasen att kärriärstegen ser likadan ut som för en högskoleutb. beror ju självklart på vilken typ av utb. Och jag har samma titel och lönestege som den som kommer från högskolan.
Det var värst! Ett naturligt steg för civilingenjörer är att klättra på karriärsstegen, och att efter ett antal år ha bytt jobb ett flertal gånger. Jag kan rabbla en uppsjö civilingenjörer som vid 40 års ålder sitter på en välbetald chefsroll. Men enligt dig klättrar alltså KY:are lika högt, och lika snabbt? Som min gamla farmor inte skulle sagt: dra ballen i gruset...
Sammanfattning
Vad du implicit hävdar här är ju att du på 2 år lärt dig lika mycket som en civilingenjör på 4,5 år, och detta pga att KY läser i ett högre tempo medan civilingenjörer har massa dötid. Tror du även på jultomten? Vidare hävdar du att löneutvecklingen för KY är identisk med en civilingenjörs. Vill du inte visa den mig den genomsnittliga lönen för en KY-utbildad direkt efter examen, 10 år efter examen respektive 20 år efter examen? Jag vågar nästan sätta en daimstrut på att löneutvecklingen är brantare för en civilingenjör...
Min magkänsla säger mig nämligen att du har haft en KY-utbildare som kan många fina ord...Inget ont om propaganda dock - Goebbels var fantastisk på sitt jobb, men ibland kan det vara värt att försöka genomskåda att "duscharna" inte är duschar...