2020-02-11, 17:26
Medlem
Skaraborg2s avatar
Janne Dahlsjö var nog den mest "problematiske" att låta försvinna.

Citat:
Ursprungligen postat av Azril
Jag tror att det var därför Gay "försvann" först, han var förhållandevis enkel att komma åt jämfört med de andra samt att det inte skulle röra upp för mycket intresse kring hans hastiga frånfälle. Intressant är vart geografiskt det skedde, om den sk slutbesiktningen har med detta att göra och vilka som var närvarande.....

Kan det vara som så att Dahlsjö vi detta sista möte redan hade gått under jorden och förpassat sig vidare till hälsosammare trakter, kanske med hjälp av sina bröder?

Jag tror nog att hela trion med eventuella vänner(?) var ganska idoga människor inom detta område

/Azril

Ja Gay var helt klart den "enklaste" personen att låta "försvinna".

Förutom allt annat som har blivit sagt om honom, så hade han bott bara några år i Annedal och hade ingen släkt där eller i Haga som de övriga två. Vi vet inte var hans "försvinnande" skall ha skett. En uppgift har gjort gällande att detta skedde i en sedan länge riven fastighet i närheten av den då populära puben Ölstugan Japan. Om det stämmer vet jag inte.

När gruppens sista möte hölls, så kan mycket väl Dahlsjö redan gått under jorden och då troligtvis med hjälp av alla sina bröder. Som jag skrivit förut, så tror jag att Dahlsjö var den mest "problematiske" att låta "försvinna". Nu försvann han i o f s ändå men på det sätt som han själv ville.
Citera
2020-02-12, 15:14
Medlem
Skaraborg2s avatar
Hamnat i skymundan.

Citat:
Ännu ett möte.......den där civilisationen...den tränger sig på hela tiden....

Men ändå har han hamnat lite i skymundan under alla år och mest figurerat Kjell-Åkes bror....

/Azril

Den gode "Putte" har definitivt hamnat i skymundan fastän vi har känt till en hel del om honom under lång tid.

Mest har det handlat om att han var/är storebror till Kjell-Åke och att de bodde under en kort tid ensamma tillsammans i familjens gamla lägenhet på Haga Östergata. Det har dock för länge sedan även tagits upp att han umgicks i "Citygänget" och att han brukade hålla till en hel del på Mosters samt att han blev dömd för misshandel 1964.
Citera
2020-02-14, 02:08
Medlem
Citat:
Du pratade inte om saker som inte angick dig själv, och angick det dig själv så hölls det inom familjen och tegs ihjäl i övrigt, detta tror jag är bekant fenomen för alla som har några äldre släktingar i livet.

Pratsamheten har ökat med varje generation, problemet är väl att ingen av efterkommande generationer har hela bilden klar för sig utan vet bara valda fragment varvid de inte kanske inte förstår vidden av det hela eller vad händelserna de har vetskap om betyder.

Jag antar att du pratar om Ford Consuln av årgång 1955, jag klistrar in information om den nedan för att eventuella nya läsare ska förstå. Brevet som Kjell-Åkes son fick emottaga i senare tid med texten "Den som skulle spränga skulle själv sprängas" är kanske ett krystat försök till förklaring av någon med dåligt samvete? Tanken var kanske att den som skulle spränga bilen eventuellt skulle gå samma väg som bilen varvid vissa spår kunde sopas igen på ett behändigt sätt?

Spoiler till uppgiften om brevet

Jag finner en fascination för bilarna i hela historien och tycker att det är lika spännande med deras roll och öden i händelseförloppet som övriga händelser. Med risk för att vara tjatig så hänvisar jag till nedanstående inlägg, möjligheten finns ju faktiskt att det är just Dahlsjös bil som här syns på filmen.

/Azril

Ser ut som en P1800 bakom PV:n. I så fall, vad gör den där i detta område? P1800:n var en exklusiv bil och hörde definitivt inte hemma Haga på den tiden.

/Thistle
Citera
2020-02-14, 20:28
Medlem
Skaraborg2s avatar
Dynamitstöld 1956.

Citat:
Ursprungligen postat av PartickThistle
Ser ut som en P1800 bakom PV:n. I så fall, vad gör den där i detta område? P1800:n var en exklusiv bil och hörde definitivt inte hemma Haga på den tiden.

/Thistle

Du menar alltså den rödaktiga bilen som står alldeles bakom PV:n som vi misstänker kan ha varit Dahlsjös?

Kanske någon som var och hälsade på någon där? Kanske hade Dahlsjö fått "fint" besök?

Det har ju skrivits en en hel om dynamit och sprängningar i den här tråden. En händelse som dock inte har med händelserna sommaren 1965 att göra men visar ändå på intresset för dynamit är följande:

Som 12-åring 1956 grips Janne Dahlsjö för bl. a. en dynamitstöld. Vad skulle han ha denna till?
Citera
2020-02-17, 21:51
Medlem
1335991s avatar
Nu har jag frågat vad min kontakt visste
angående fotografen,det var inte mkt.
Men,ryktet gick att han var deras
förare,MEN,vad min kontakt kommer ihåg fanns
det inga skottpengar på honom.

Han blev nervös,orolig över Gays försvinnande
och därför bestämde sig för att gå till sjöss.

Angående Gay,fanns rykten om att han
hade blivit avrättad och blivit nergrävd vid
något nybygge.Men,han visste ej vart,
det visste ingen bland missbrukarna.
Citera
2020-02-17, 22:24
Medlem
1335991s avatar
Min kontakt har också sagt att Dahlsjögänget och Grodmansrånet
har INGET med varandra att göra.
Dahlsjögänget skulle aldrig slå sig i lag med invandrare,
ja om det inte var för att bara råna och terra dom,
men aldrig slå sig i lag med dem.

Min hypotes:

Kan det månne vara så att Dalsjögänget tog en
rik invandrares skåp och därför blev det
skottpengar som hämnd?
Citera
2020-02-18, 08:46
Medlem
Azrils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1335991

Hur många invandrare fanns det vid denna tidpunkt, det borde varit ganska tunnsått så att terrorisera och råna dem var nog inte något vanligt förekommande. Möjligtvis att de hade en så stark aversion för utlänningar så att de inte kunde tänka sig att jobba ihop ens?

Citat:
Min hypotes:

skottpengar som hämnd?

En rik Invandrare? På denna tid så var inte Sverige hela världens socialkontor och alla vallfärdade inte till Sverige för att ta leva ett soft liv på sköna socialbidrag och barnbidrag för alla 13 barn och tre fruar utan det var väl arbetskraftsinvandring i form av tyskar, finnar och italienare som skedde på denna tid. De kom på fredagen och på måndagen så började de på sin nya arbetsplats och jobbade som en vanlig svensk, att dessa skulle ha varit rikare än gemene svensk är väl föga troligt då de flyttade hit i brist på arbete och levebröd i sitt hemland.

Ett troligare scenario är att kassaskåpet innehöll mer ljusskygga saker som kanske inte skulle ha sett dagens ljus, det kanske var pengar som "inte fanns" alternativt komprometterande papper som inte var tänkta för allmän beskådan.....

OM det nu är som du säger så var ägaren av innehållet kraftigt irriterad och var intresserad av att snabbt skipa egen rättvisa.... Detta gör det väldigt intressant att få reda på vart kassaskåpet skulle ha stått och vem som var ägare till det eller innehållet. Jag skulle kunna tänka mig att detta kan ha varit någon företagare med ett respektabelt skal utåt, kanske någon i fastighetsbranschen?

/Azril
Citera
2020-02-18, 09:50
Medlem
Azrils avatar
Citat:
förare,MEN,vad min kontakt kommer ihåg fanns

Alla med sunt tänkande skulle nog känna samma obehag om vänner(?) eller sådana som man umgås med försvinner med tanke på ryktet som tydligen cirkulerade. Jag tror ingen med normal tankeverksamhet skulle sitta still och se om man klarade sig och ifall det skulle gå bra.

Detta gör att jag är väldigt fundersam på "Putte" och vad som gjorde att han helt oberört i all sitt välmående fortsatte att verka på samma plats utan det minsta obehag....

Citat:
något nybygge.Men,han visste ej vart,

Vad lade de för betydelse i ordet avrättad, som en misshandel som gick snett, en kniv eller ett skott på välplacerat ställe? Grävdes han ner där han stod eller transporterades kroppen till lämpligt ställe? Med nybygge, menas det att folk höll på att flytta in eller att de var nyinflyttade?

Att Gays frånfälle blev känt var nog för att det skulle visas vad som hände med de som gick över vad som var tillåtet, att i samband med detta avslöja specifik plats för hans kroppsliga lekamen skulle vara direkt dumt och ohälsosamt då någon eventuellt kunde prata om det och bevis kunde hittas.

Jag är kanske fel ute med att anta att det med nybygge menas bostadshus?

/Azril
Citera
2020-02-18, 16:20
Medlem
Skaraborg2s avatar
Återigen mycket intressanta uppgifter.

Citat:
förare
,MEN,vad min kontakt kommer ihåg fanns

något nybygge.
Men,han visste ej vart,

Stort tack för dessa mycket intressanta uppgifter.

Att "Fotografen"/"Fjärde mannen" var chaufför åt dessa tre framkom redan från ett håll för åratals sedan. Det verkar som om trion hyrde in honom som chaufför då de behövde någon med ett giltigt körkort. Att bli stoppad av polisen och att vara körkortslös och att ha bilen lastad med känsligt gods ville de säkert inte råka ut för. Har också framkommit från ytterligare ett annat håll att de ibland var tvungna att ha en chaufför med körkort eftersom de helt enkelt inte vågade annat.

Efter den 29 juli, så blev chauffören orolig över sin egen säkerhet. Att det inte fanns skottpengar på honom kunde han inte veta. Även Kent Sollenstedt blev orolig och stack ut till sjöss ett antal månader senare.

Att Gay Karlsson kom att avlida mycket kort tid efter detta datum framstod ganska tidigt. Han måste ha ansetts som den farligaste av dessa tre eftersom han gick omkring och pratade på ölhaken i Haga. Han var också den lättaste av dem att undanröja.

Uppgiften att han kom att bli begravd vid ett nybygge kan mycket väl stämma. Detta är en helt ny uppgift och har aldrig tidigare framkommit. Enligt en uppgift så pågick det 1965 nybyggen i Frölunda, Tynnered och Flatås. Dessutom började rivningarna i Oscar Fredrik och Masthugget under 1964. Om det pågick några nybyggnationer i Haga och/eller Annedal 1965 känner jag inte till med rivningarna hade inte börjat där ännu.

Att köra omkring med ett lik i bagageluckan någon längre sträcka fanns säkert inte på tapeten.
Senast redigerad av Skaraborg2 2020-02-18 kl. 16:22.
Citera
2020-02-18, 19:55
Medlem
Skaraborg2s avatar
En mycket händelserik dag i Göteborg den 29 juli 1965.

Citat:

Min hypotes:

skottpengar som hämnd?

Detta är nog en av de mest intressanta uppgifterna som din UL har lämnat.

UL var i rätt ålder och umgicks i dessa kretsar i Haga 1965. Det betyder då att den berömda slumpen har varit framme. Inte bara en gång, inte två gånger utan hela tre gånger den 29 juli 1965. Med tanke på vad dina UL hade att berätta om Solbritt-fallet 1968, som är det samma jag har fått berättat för mig, så bör uppgiften att Dahlsjögänget inte hade något att göra med Grodmansrånet vara riktig. Fast mycket märkligt är det hela.

Grodmansligan bestod enbart av ungrare och som i sin tur bara umgicks med landsmän. Dahlsjögänget i sin tur var enbart svenskar som i stort sett bara umgicks med andra svenskar. Några undantag fanns. Gay Karlsson umgicks med en finne och Kjell-Åke hade en äldre bekant som troligtvis var från Östtyskland.

Nej jag tror inte på din hypotes om en rik invandrares kassaskåp. Allt såg så annorlunda ut för 55 år sedan jämfört med idag.
Citera
2020-02-18, 20:18
Medlem
1335991s avatar
Citat:
Hur många invandrare fanns det vid denna tidpunkt, det borde varit ganska tunnsått så att terrorisera och råna dem var nog inte något vanligt förekommande. Möjligtvis att de hade en så stark aversion för utlänningar så att de inte kunde tänka sig att jobba ihop ens?

En rik Invandrare? På denna tid så var inte Sverige hela världens socialkontor och alla vallfärdade inte till Sverige för att ta leva ett soft liv på sköna socialbidrag och barnbidrag för alla 13 barn och tre fruar utan det var väl arbetskraftsinvandring i form av tyskar, finnar och italienare som skedde på denna tid. De kom på fredagen och på måndagen så började de på sin nya arbetsplats och jobbade som en vanlig svensk, att dessa skulle ha varit rikare än gemene svensk är väl föga troligt då de flyttade hit i brist på arbete och levebröd i sitt hemland.

Ett troligare scenario är att kassaskåpet innehöll mer ljusskygga saker som kanske inte skulle ha sett dagens ljus, det kanske var pengar som "inte fanns" alternativt komprometterande papper som inte var tänkta för allmän beskådan.....

OM det nu är som du säger så var ägaren av innehållet kraftigt irriterad och var intresserad av att snabbt skipa egen rättvisa.... Detta gör det väldigt intressant att få reda på vart kassaskåpet skulle ha stått och vem som var ägare till det eller innehållet. Jag skulle kunna tänka mig att detta kan ha varit någon företagare med ett respektabelt skal utåt, kanske någon i fastighetsbranschen?

/Azril

Rik invandrare var min hypotes bara.
Citera
2020-02-18, 20:21
Medlem
1335991s avatar
Citat:
Alla med sunt tänkande skulle nog känna samma obehag om vänner(?) eller sådana som man umgås med försvinner med tanke på ryktet som tydligen cirkulerade. Jag tror ingen med normal tankeverksamhet skulle sitta still och se om man klarade sig och ifall det skulle gå bra.

Detta gör att jag är väldigt fundersam på "Putte" och vad som gjorde att han helt oberört i all sitt välmående fortsatte att verka på samma plats utan det minsta obehag....

Vad lade de för betydelse i ordet avrättad, som en misshandel som gick snett, en kniv eller ett skott på välplacerat ställe? Grävdes han ner där han stod eller transporterades kroppen till lämpligt ställe? Med nybygge, menas det att folk höll på att flytta in eller att de var nyinflyttade?

Att Gays frånfälle blev känt var nog för att det skulle visas vad som hände med de som gick över vad som var tillåtet, att i samband med detta avslöja specifik plats för hans kroppsliga lekamen skulle vara direkt dumt och ohälsosamt då någon eventuellt kunde prata om det och bevis kunde hittas.

Jag är kanske fel ute med att anta att det med nybygge menas bostadshus?

/Azril

Med avrättad,en kula i huvudet,min kontakt sade bara nergrävd i/vid ett nybygge,
mer visste han inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in